הצהרה לא ליישום
נראה לי כי חז"ל הבינו כי עוהנשי המוות הנזכרים בתורה, אינם נועדו מיצוי מעשי קונקרטי, אלא יותר במישור ההצתהרתי. כלומר: ההיגד המופיע בצד עונשי מוות " למען ישמעו ויראו" אינו מציין הוראה מעשית, אלא מציין את תכלית הענישה המוצהרת. נקודה זו למשל קימת גם בדיני הענישה המודרנית. כך למשל: עונש על גניבה כמדומני הינו שלוש שנות מאסר. אך בפועל לעולם לא מושת העונש המירבי. יש התחשבות בכל מיני נסיבות וגורמים. נמצא כי מידת העונש המופיעה בחוק, היא יותר במישור ההצהרתי על מנת להרתיע, יותר מאשר במישור היישומי. כך נראה לי העניין גם לגבי חז"ל. שהרי מעולם ארבע מיתות בית דין לא בוצעו. ואף במקומות בהם יש הוראה כזו, התנאים למימוש העונש וגבלו ע"י כללי ראיות שספק אם ניתן להביאם למימוש. בהקשר לזאת הייתי ממליץ בחום לעיין בדבריו המאלפים הם דבריו של השופט חיים כהן המנוח הערכים של אמת וצדק ושלום מתגלים לנו לא פעם באמרותיהם ובתקנותיהם של תנאים ואמוראים, ... שומה עלינו לנסות לחשוף את המסר, הבשורה המוסרית, הצפונים במדרשיהם ובסברותיהם. ואם ...מתגלים לנו אנושיות מזהירה ומוסר עילאי, אזי מסתמא הצלחנו לכוון לדעתם בקודש..." (´עונש המוות ערך יהודי?´ כתב עת ´תרבות דמוקרטית´ כרך א, ע"מ 37)