עזרה בדחיפות.

עזרה בדחיפות.

היי, דבר ראשון, תודה רבה על העזרה עם ההפנינג. הגיעו המון ילדים והיה הפנינג מעולה...=] אבל משהו בנושא אחר.. בתחילת שנה היה לנו סמינר פתיחת שנה. ישבנו ואירגנו את המערך השנתי, ואז שמתי לב שעשינו "חודש קבלת השונה" זאת אומרת, אם יש 4 פעולות בחודש, כל פעולה תוקדש לנושא אחר: הפעולה הראשונה - סטיגמות הפעולה השנייה - כבוד הדדי הפעולה השלישית - גזענות הפעולה הרביעית - שיוויון. רוב הנושאים הם נוגעים זה בזה, והם די אותו דבר. זה נראה לי די בומבסטי לילדים בכיתה ד' חודש שלם של דבר כזה. רציתי לדעת מה דעתך על זה... אם זה עמוס, אם זה טוב, ומה בכלל אפשר לעשות בחודש הזה, כי יש לי קבוצה ממש ממש אנרגטית, ולשבת ולדבר איתם לא נראה לי שייגמר בטוב. מה לעשות?
 
חנה יקרה

לדעתי חודש בנושא קבלת השונה זה המון עבור ילדים בכיתה ד'... גם לבוגרים זה מיותר וניתן להכניס הכל לפעולה אחת. לגבי הפעולה- 1. את הפעולה ת מתחילה בדיון: כל ילד מקבל סטטוס (ערבי, חרדי, אמריקאי, רוסי, אתיופי, פרסי, מרוקאי, שמן, נמוך, חנון, מאצ'ו וכו'... פשוט מדביקה לכל אחד מהם מדבקה עם ההגדרה שלהם). המדריך מסביר לקבוצה שהם צריכים לבנות יחד טיול שנתי לכולם יחד ושכולם יצאו מרוצים (לפי הסטטוסים שלהם כמובן) אבל בזמן מוגבל של 20 דק'... מידי פעם המדריך עובר ולוחש לכל אחד משהו כדי להתסיס את הקבוצה לדוגמא: ניגש לחרדי ואומר לו לומר לקבוצה שאם יש רחצה בבריכה או ים משותפים הוא לא מגיע... או ניגש לפרסי ומבקש לומר שאם הטיול יהיה יקר הוא לא מגיע... 2. דיון על מה שהיה. הם לעולם לא יוכלו להגיע לפשרה ולכן את מסבירה את הבעיה העיקרית שיש לאנשים היום וזה חוסר הקשבה אחד לשני והקבלה של האחרים. בנוסף יהיו שם ריבים כמו "יא פרסי קמצן...", "איזה דוס אתה" ו"ערבי מסריח..." וכו'.. הרי כולנו יודעים שזה לא באמת ככה ולא כולנו ככה וזה סטיגמה ורק בגלל סטיגמות יש לנו כ"כ הרבה ויכוחים במדינה. 3. מקריאה את ההגדרה המילונית לסטיגמה. 4. מחלקת את הקבוצה ל-4 קבוצות. כל קבוצה מקבלת כרטיס עם סיפור קצר ושאלות לדיון. לאחר שדנו בבעיה הנוצרה הם צריכים לתת פיתרון לבעיה ולהציג. דוגמא לכרטיס:
מיטל היא ילדה מיוחדת במינה- יש לה עינים כחולות וגדולות ושיער שתני גולש. היא חברותית ומקסימה אך ישנה בעיה אחת היא נכה ומרותקת לכיסא גלגלים... בתחילת השנה כשהגיע לביה"ס גילתה שהכיתה שלה נמצאת בקומה העליונה של ביה"ס ואינה יכולה להגיע לשם. מיטל נפגעה מאוד ואינה רוצה להגיע יותר לביה"ס. מה תעשו...
אורי הוא ילד שמן. בכל פעם שמגיעה שעת הפעילות הוא חושב פעמיים אם להגיע כי בכל פעם מעירים לו על זה מהקבוצה ואם יש חלוקה לקבוצות אף אחד לא רוצה להיות איתו. במסיבת חנוכ החניכים היו צריכים להכין מופע קבוצתי ואורי שהתבייש מאוד מגופו לא היה מוכן להשתתף וכללי העליה לבמה הם שכל הקבוצה משתתפת. מה תעשו.... 5. דיון:
האם נתקלתם פעם בבעיה של אי קבלת השונה או שיוויון?
למה אנחנו לא יודעים לקבל האחד את השני?
מה ניתן לעשות כדי לא לתת למצב הזה להמשיך?
מה זה כבוד?
האם קרה מצב שלא כיבדתם מישהו והעירו לכם על זה?
למה חשוב לכבד?
מה זה כבוד הדדי?
האם הוא חשוב לנו?
מה הקשר בין סטיגמות, שיווין/קבלת השונה וכבוד הדדי? 6. סיכום הפעולה וחלוקת צ'ופר- סטיקר "אל תתנו לסטיגמות לשבש לכם את הראש
"
בהצלחה
 
פעולה של גדנ"ע אויר בנושא סטיגמות...

ברשותך חנה, נזכרתי בפעולה, שעברתי כשהייתי חניך בגדנ"ע אויר: שלב ראשון: החניכים קיבלו כרטיסים עם שמות פרטיים של אנשים (וחשוב שאלו יהיו שמות של אנשים אמיתיים), למשל: אחמד, יענקלה (יעקב באידיש), ציפורה, ארקדי ועוד...וכל חניך היה צריך לספר על הדמות שלו מבלי להכיר אותה (רק שם פרטי), הוא היה צריך לספר על ההיסטוריה של הדמות, כמות הילדים, פרנסה, מקום מגורים ועוד... למשל: נניח אפשר לספר על יענקלה שהוא ממשפחה חרדית ואב ל12 ילדים וגר בבבני ברק ומתפלל כל היום וחי מקצבת הביטוח הלאומי, אפשר לספר על אחמד שהוא גר באיזה כפר נידח והוא בנאי עם 5 ילדים, אפשר לספר על ציפורה שהיא מורה בבית ספר יסודי ויש לה 2 ילדים או על ארקדי שהוא עולה חדש והוא עובד נקיון בעריית באר שבע ועוד... לאחר שכל החניכים מציגים את הדמויות, צריך לספר להם את האמת על הדמויות: אחמד הוא ח"כ אחמד טיבי שהוא גניקולוג במקצועו האמיתי. יענקלה הוא יעקב חודורוב (ז"ל), השוער האגדי של נבחרת ישראל (היות וחודורוב כבר לא בין החיים, אפשר לקחת כדוגמא חיה את יעקב טרנר, ראש עריית ב"ש, מפכ"ל לשעבר, טייס ידוע ומפקד מוזיאון חל האויר). ציפורה היא ציפי שביט, שחקנית, זמרת ובדרנית ידועה. ארקדי הוא כמובן ארקדי גאידמק, המליונר הידוע. שלב שני: אפשר לחלק להם תמונות ראש של אדם מסוים (לא חייב מפורסם) עם כיתובית כלשהי וכל אחד מספר על הדמות (אפשר לקיים דיון על כל דמות)... דוגמאות: 1. תמונה של אישה בלונדינית ולידה כיתוב: "אולגה - 400 שקלים לשעה". 2. תמונה של בחור ממוצא אתיופי ולידו כיתוב: "שלושה מאסרי עולם באשמת רצח, 20 שנות מאסר באשמת אונס וגם 15 שנות מאסר באשמת שוד" 3. אפשר לקחת תמונה של בחורה, שעיניה מוסתרות ע"י משקפי שמש ולידה כיתובית: "ר' - אל תשברי". כל אחד כבר יכול לנחש מה יכולות להיות התשובות שלהם - ורק אחרי שהם מספרים על כל הדמויות אפשר לספר להם את האמת: 1. אולגה היא פסיכולוגית מומחית שעלות הטיפול שהיא מעניקה עולה 400 ש"ח בשעה. 2. הבחור שבתמונה הוא קצין משטרה ולכד רוצחים, אנסים וגנבים והביא לענישתם. 3. ר' היא טייסת קרב בחיל האויר וזאת תמונה מתקופת קורס הטייס שלה. שלב שלישי: מקיימים דיון עם החניכים אם הם עברו בעצמם פגיעה אישית כתוצאה מסטיגמה ואם הם גרמו למישהו נזק בגלל סטיגמה. אפשר לתת להם דוגמאות מהיומיום ולשאול את דעתם (למשל הסלקצייה במועדונים, אנטישמיות בעולם, היחס כלפי בעלי מומים שונים ועוד). לסיכום, אני לא יודע אם זה ישנה את החניכים, אבל זה יתן להם נקודה למחשבה. אפשר להתאים את הדוגמאות והדמויות לפי קהל היעד. אפשר להשיג שמות של ידועים באינטרנט. אשמח לקרוא תגובה.
 
למעלה