עזרה בהנקה

עזרה בהנקה

סליחה מראש על האורך וריבוי השאלות... אני ממש זקוקה לסיוע. יועצת שהייתה אצלי לא ממש שיפרה את המצב...

התינוקת שלי בת חודש.
עד כה ינקה מעולה כולל עלייה מרשימה במשקל והרבה חיתולים רטובים (על אף שההנקות היו מאוד קצרות - דקות בודדות).
הבעיה שאין זמני הנקה קבועים ולמעשה היא יונקת כמעט כל היום: לפעמים כמה פעמים בשעה אחת כי בכל פעם יונקת קצת (כי מתחילה מהר להשתולל ולבכות), לפעמים היניקות רגועות, ארוכות מאוד (יותר מחצי שעה) ומרווחות יותר (בין שעה וחצי לשלוש).

ביניקות שבהן היא משתוללת ובוכה - אנחנו מפסיקות, מרימים לגרעפס אבל לא תמיד היא נרגעת אחריו.
לפעמים נדמה לי שהחלב שלי פשוט עושה לה רע - היא ממש צווחת אחרי כמה שלוקים.
אציין שהיא גם סובלת מאוד מגזים לאורך כל היום.
כנראה יש לי הרבה חלב כי אני רואה הרבה פעמים שהפה שלה מלא וגם הרבה נוזל עלי...
בלילה היא דווקא פותחת מרווחים יפים וההנקות רגועות (כנראה חצי ישנה).

עד לפני שבוע בערך הייתה נרדמת על הציצי לאחר ההנקה (ההנקות היו קצרות מאוד). השבוע הפסיקה להירדם כך (לפחות במהלך היום). ההנקות הפכו ארוכות מאוד מאז שאני מנסה לרווח אותן, בסוף היא נרדמת אך מהר מאוד מתעוררת שוב. הגיוני שהיא פתאום עירנית יותר? או שזה הגזים?

אני חוששת שאולי אני מאכילה אותה גם כשהיא לא רעבה (לא בטוחה תמיד מתי זה רעב ומתי בכי אחר) ואז מחמירה לה את הגזים?
ואולי היא פשוט לא יכולה להתמודד עם כמות החלב?
או שהיא אלרגית לחלב שלי?

זה נורא מייאש... אני חוששת שאני עושה לה רע עם ההתעקשות על ההנקה כשהיא סובלת מזה בבירור.
אני כל הזמן חושבת לעבור לתחליף, אבל מפחדת שזה יחמיר לה את הגזים (אם זה אפשרי שיהיה חמור יותר מעכשיו בכלל).

אשמח להבין מדוע היא משתוללת ולא נרגעת? והאם זה הגיוני שעדיין אין כ"כ ריווח בהנקות במהלך היום?
האם אני עושה משהו לא בסדר?

תודה רבה!
 
ניהול הנקה

שלום מלאכית,
אני מבינה את המצוקה שאת מתארת, אחד הדברים הקשים להתמודדות זה החוסר ידיעה או הבנה של המצב וזה מאוד מתסכל. אני אנסה לעשות סדר אך יחד עם זאת חשוב להבין שמאוד קשה לדייק בתשובה על סמך תאור בלבד.
קצת על סדר יום בהנקה, מרבית התינוקות לפחות עד גיל 6-8 שבועות ידרשו הנקה בין 8-12 פעמים כלומר כל שעתיים/שלוש, משך ההנקה עשוי להיות מ-10 דקות ועד שעה ויותר, מרבית התינוקות ידרשו הנקה משתי השדיים. עדיין מדובר בתקופה שבה ההנקה מתבססת ועל כן מאוד קשה למצוא סדר יום, בעיקר צריך לדעת, להבין ולזהות סימנים שמעידים על רעב, עייפות, כאב "גזים", אי נוחות.
לתינוקות יש עולם שלם של רגשות ותחושות שמפעיל אותם ופעמים רבות מצבים של בכי מתורגמים ע"י האמא כסימן לרעב, אך לא תמיד זה אכן המצב. בכי אצל תינוקות זה שפה, זה האופן שבו התינוק מתקשר אם הסביבה וחשוב לנסות ולהבין מה עומד מאחורי הבכי. כאשר המענה לא תואם לצורך של התינוק הבכי והאי שקט יכולים להתגבר ולקחת חלק ניכר מהיום. נכון, יש מקום לנסות לברר האם הסיבה "להשתוללות" בהנקה מקורה בהספקה עודפת של חלב אולי רפלקס שחרור חלב חזק או זרימה חזקה של חלב. ייתכן מצב של ריפלוקוס שבו יש חזרה של תוכן הקיבה לושט מה שגורם לתחושה של כאב, מעין "צרבת" לכל אחת מהסיבות יש את המאפיינים שלה ונכון יהיה שאשת מקצוע תתרשם מההנקה ותוכל לתת לך מענה מותאם. בכל מקרה אני מציעה לך לנסות ולהבין מה עומד מאחורי הבכי, למשל - התינקות התעוררה משינה, קיבלה הנקה, סיימה הנקה, כעבור פרק זמן קצר יחסית מדגימה אי שקט, עצבנות, חוסר נוחות לפני שאת מציעה הנקה תנסי להבין מה היא מבקשת.... זה יכול להיות צורך בקרבה ויידים, צורך בתנועה, גזים, עייפות. תינוקת שמיומנת בהנקה ועד כה הציגה הנקה טובה ויעילה אין סיבה לחשוב שמשהו "לא טוב" בחלב צריך לחשוב מה היא עוד צריכה שזה לא הנקה.
אני כן הוסיף, פעולת המציצה היא רפלקס מולד, המציצה שלעצמה היא פעולה מרגיעה ומעט מאוד תינוקות "יסרבו" להתחבר לשד.
לכן זה יכול להיות מאוד מבלבל להבין איפה קיים הצורך בהנקה לצורכי הזנה ואיפה לצורכי הרגעה ולכן חשוב לנסות ולהבין את הסיטואציה בכללותה ואם הצורך הוא במציצה לשם מימוש הרפלקס אפשר להציע מוצץ או לבחור בדרכי הרגעה מגוונים.
מקווה שקצת עשיתי סדר, אם עדיין יש שאלות את מוזמנת לשלוח.
בהצלחה,
ליאת ארנון ,יועצת הנקה מורשת
 
למעלה