עזרה בהתאמת תוכנית לימודים לילדה לקוית למידה
(אני מורה להוראה מתקנת במסגרת בי"ס) ילדה בכיתה ב'. שנה שעברה עבדתי איתה מאמצע השנה בחוברות של "אחת ולתלמיד" של דסי דגל (תבניות ליי).ועם לבני דיג'י. כרגע היא די ברמה של תחילת א' - אין עדיין שליפה של תרגילי חיבור וחיסור בעשרת הראשונה. אך יודעת לחשב בעזרת אמצעי המחשה. לעשרת שניה ושבירת עשרת - כנראה שנצטרך עוד הרבה עבודה... נכון לשנה שעברה היתה לה בעיה גם בהבנה של שימור כמות/ יכולת הפיכות. בקיץ האחרון היא עברה אבחון דידקטי שציין שהזכרון המילולי שמיעתי לטווח קצר הוא תקין, אך הזכרון החזותי נמוך, כך שנראה לי שתבניות ליי לא היתה הבחירה הנכונה. עוד נקודות קושי מהאבחון: קושי בהתייחסות לצורות כמורכבות מפרטים, קושי בלמידה תבניתית, יכולת הכללה, חשיבה לוגית בלתי מילולית נמוכה. מעבר לזה יש לה גם בעיה בקשב . יש לי איתה בסה"כ שעתיים בשבוע, ויש המון מה לעבוד איתה גם בשפה - גם אמור להכנס בשעות האלו. כך שהתהיה שלי היא גם מעבר לשעות שלי איתה - אלא לאיך אפשר כרגע לשלב אותה בשעורי חשבון בכיתה שלה (לומדים בחשבון 10, והילדה כבר קנתה את החוברות. בינתיים היא בכיתה רגילה - אבל בשכבת הגיל שלה יש פחות מ10 תלמידות) האם כדאי אולי לתת לה להשתמש במחשבון בכיתה לפעולות החיבור חיסור בלבד לשם למידת חוקי הכפל למשל? יכול להיות מאד שעם הקשיים שיש לה לא תהיה לה אף פעם אוטומציה של שליפה של עובדות חיבור וחיסור - איך אפשר לשלב אותה בכ"ז בשעורי חשבון בכיתה שלה? הן עם משימות שלא דורשות הרבה תיווך שיקדמו אותה ברמה שלה, והן - בשילוב בחומר הנלמד - שלפחות תבין תהליכים, גם אם את החישוב בפועל לא תוכל לעשות. מאד לא הייתי רוצה שהיא תתקע בשיעורים האלו בכל השנים הבאות, ותשנא את המקצוע - חשוב לי שהיא כן תשתלב בדקויות שהיא יכולה להבין. המלצה על שיטה/ חוברות לימוד שיתאימו יותר לאפיונים שציינתי לעיל? (משהו שמתבסס יותר על הערוץ המילולי/ שמיעתי. אך גם שיטה שיוכל להיות בה הרבה תרגול ללא תיווך. ו/או דגשים לעבודה עם חשבון 10 לאור הקשיים) אציין, שהמערכת המליצה לי בכלל לא לעבוד איתה בחשבון... להשאיר את המצב כך ולקדם אותה רק בשפה. תודה רבה לכם.
(אני מורה להוראה מתקנת במסגרת בי"ס) ילדה בכיתה ב'. שנה שעברה עבדתי איתה מאמצע השנה בחוברות של "אחת ולתלמיד" של דסי דגל (תבניות ליי).ועם לבני דיג'י. כרגע היא די ברמה של תחילת א' - אין עדיין שליפה של תרגילי חיבור וחיסור בעשרת הראשונה. אך יודעת לחשב בעזרת אמצעי המחשה. לעשרת שניה ושבירת עשרת - כנראה שנצטרך עוד הרבה עבודה... נכון לשנה שעברה היתה לה בעיה גם בהבנה של שימור כמות/ יכולת הפיכות. בקיץ האחרון היא עברה אבחון דידקטי שציין שהזכרון המילולי שמיעתי לטווח קצר הוא תקין, אך הזכרון החזותי נמוך, כך שנראה לי שתבניות ליי לא היתה הבחירה הנכונה. עוד נקודות קושי מהאבחון: קושי בהתייחסות לצורות כמורכבות מפרטים, קושי בלמידה תבניתית, יכולת הכללה, חשיבה לוגית בלתי מילולית נמוכה. מעבר לזה יש לה גם בעיה בקשב . יש לי איתה בסה"כ שעתיים בשבוע, ויש המון מה לעבוד איתה גם בשפה - גם אמור להכנס בשעות האלו. כך שהתהיה שלי היא גם מעבר לשעות שלי איתה - אלא לאיך אפשר כרגע לשלב אותה בשעורי חשבון בכיתה שלה (לומדים בחשבון 10, והילדה כבר קנתה את החוברות. בינתיים היא בכיתה רגילה - אבל בשכבת הגיל שלה יש פחות מ10 תלמידות) האם כדאי אולי לתת לה להשתמש במחשבון בכיתה לפעולות החיבור חיסור בלבד לשם למידת חוקי הכפל למשל? יכול להיות מאד שעם הקשיים שיש לה לא תהיה לה אף פעם אוטומציה של שליפה של עובדות חיבור וחיסור - איך אפשר לשלב אותה בכ"ז בשעורי חשבון בכיתה שלה? הן עם משימות שלא דורשות הרבה תיווך שיקדמו אותה ברמה שלה, והן - בשילוב בחומר הנלמד - שלפחות תבין תהליכים, גם אם את החישוב בפועל לא תוכל לעשות. מאד לא הייתי רוצה שהיא תתקע בשיעורים האלו בכל השנים הבאות, ותשנא את המקצוע - חשוב לי שהיא כן תשתלב בדקויות שהיא יכולה להבין. המלצה על שיטה/ חוברות לימוד שיתאימו יותר לאפיונים שציינתי לעיל? (משהו שמתבסס יותר על הערוץ המילולי/ שמיעתי. אך גם שיטה שיוכל להיות בה הרבה תרגול ללא תיווך. ו/או דגשים לעבודה עם חשבון 10 לאור הקשיים) אציין, שהמערכת המליצה לי בכלל לא לעבוד איתה בחשבון... להשאיר את המצב כך ולקדם אותה רק בשפה. תודה רבה לכם.