עזרה במודוסים

צוף בו

New member
עזרה במודוסים

לא קולט את העניין! נגיד בדו מז'ור אז מודוס דורי שלו רה ובדורי דרגה 6/13 היא בקר אם הבנתי נכון את העניין של מודוסים אז זה סולם על דרגה של הסולם המקורי עם שינויים אבל הצלילים של רה דורי הם רה מי פה סול לה סי דו רה אז לא השתנה כלום מה ההבדל<? אם מישהו יוכל להסביר מצטער על הבורות ועל חוסר הידע, אם מישהו יוכל לסדר לי את הדברים אני אודה לו מאוד!!
 

dombi7

New member
מודוסים

אני לא אאריך יותר מדי בעניין אני רק אסביר את העקרונות הבסיסיים, מי שירצה ירחיב יותר ממני על מה שלא הסברתי. מודוס הוא מערכת של צלילים, שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים ממז'ור ומינור. במודוס המהלכים ההרמוניים שונים לחלוטין, והיחס ברצף הצלילים הוא שונה בין כל מודוס למודוס. אבל כדי לא לזכור כל פעם מה הרצף בין המרווחים של העלייה במודוס מסויים, חילקו בין המודוסים ל"צבע" מז'ורי ול"צבע" מינורי. זה לא אומר שהם מז'וריים או מינוריים... זה רק כדי לתת הרגשה כזאת. עכשיו אם נגיד ניקח מודוס סול שהוא בעל צבע מז'ורי, שנקרא גם מיקסולידי, ונתחיל מסול נקבל: סול לה סי דו רה מי פה סול. לעומת זאת אם היינו מנגנים סול מז'ור היינו מקבלים: סול לה סי דו רה מי פה# (!) סול. לכן בסולם מיקסולידי מה שקורה הוא שאין לנו בעצם טון מוביל אל הראשונה. יש לנו בעצם עלייה רגילה כאילו אנחנו במז'ור אבל אין טון מוביל. ולכן אם נתחיל מכל צליל שהוא ונגיד שהוא הבסיס למודוס מיקסולידי, לדוגמא רה, ונקרא לזה רה מיקסולידי: רה מי פה# סול לה סי דו (בקאר) רה. לכל מודוס בעל שם יש צליל בסיסי, אבל ניתן להתחיל מודוס מכל צליל שהוא, רק שבכל פעם שנתחיל מצליל אחר נצטרך להפעיל מאותו צליל את החוקים של המודוס. אני מניח שאתה מכיר את שמות המודוסים, אז אם נגיד אני לוקח מודוס לידי, שהוא מזוהה עם הצליל פה (פה סול לה סי דו רה מי פה), ואני אתחיל את המודוס הלידי מהצליל סי, זה מה שיקרה: סי דו# רה# מי# (!) פה# סול # לה# סי. החוק של המודוס הלידי אומר שאנחנו מעלים את הדרגה הרביעית בחצי טון. והנה, אם בסי מז'ור (לידי הוא בעל צבע מז'ורי) היו לנו חמישה דיאזים, אז עכשיו שהעלנו את הרביעית יש לנו שישה דיאזים. אם כן לכל מודוס יש חוק משלו, ניתן להתחיל מודוס מכל צליל, אבל לכל מודוס יש אפשרות לנגן את צליליו על הלבנים של הפסנתר (אולי הייתי צריך להגיד את זה כבר מההתחלה) ואותו רצף של לבנים נקבע הצליל הבסיסי למודוס. זה אומנם חשוב לדעת מה הצליל הבסיסי של מודוס, אבל לדעתי עם הזמן זה כבר חסר טעם, ברגע שמבינים מה כל מודוס אומר אפשר לבנות מכל צליל את כל המודוסים. בסופו של דבר תצא עם צבעים מאוד מעניינים. אם משהו לא ברור רק תגיד.
 

צוף בו

New member
כמה שאלות

נגיד הדוגמאות של דו מז'ור, נכון יש את החוקים של השינויים אבל לא משתנה כלם במודוסים שלו כלומר אין דיאזים ובמולים, האם בגלל שהוא סולם בלי דיאזים ובמולים אין לו שינויים ובשאר הסולמות יש שינויים? איך אני בונה למשל לה דורי לפי הצלילים של לה מינור או סול מזו'ר? כלומר אם הסולם השורשי היה סול מז'ור אז במודוס היוני דו רה מי פה# סול לה סי דו ולה דורי זה לה סי דו רה מי פה סול (6/13 בקר)? כלומר על הסימנים של לה וסי פריגי זה סי דו(?) רה מי פה# סול לה סי אני לא בטוח אם אני צודק תודה בכל מקרה
 

אילת441

New member
כמעט...

לדעתי הכי נח לזכור את המודוסים כך: מז'ור: יוני - רגיל לידי - רביעית מוגבהת מיקסולידי - שביעית מונמכת מינור: דורי - שישית מוגבהת פריגי - שניה מונמכת אאולי - רגיל זה יוצא שלוש מז'ור (רגיל מוגבה ומונמך) ושלוש מינור (כנ"ל), ולי אישית זה עוזר לזכור (וגם יצא לי חרוז...
) בכל אופן המודוס הראשון שבנית הוא דו לידי (דרגה רביעית מוגבהת), בשני רצית לבנות לה דורי אז זה יוצא לה-סי-דו-רה-מי-פה#-סול-לה, ואת השלישי (סי פריגי) בנית נכון.
 

צוף בו

New member
ולגבי דו מז'ור??

זה נכון שאין שינויים בו באופן יוצא דופן בגלל שאין לו סימני דיאז ובמול
 

אילת441

New member
לא

דווקא בגלל שבצורה הטבעית שלו אין בו שום סימן היתק, כל שינוי של הגבהה או הנמכה אוטומטית יוסיף סימן. למשל בדו לידי יש פה# ובמיקסולידי יש סיb. פריגי ודורי בונים על סולם דו מינור אז בפריגי מוסיפים רהb לשלושת הבמולים שכבר קיימים (סי מי ולה), ובדורי הופכים את הלה במול ללה בקר.
 

צוף בו

New member
לא הבנת אותי

התכוונתי למודוסים שבנויים על דו מז'ור כמו רה דורי מי פריגי פה לידי סול מיקסולידי
 

dombi7

New member
עכשיו אני מבין מאיפה כל הבלבול שלך

אין שום מודוס שיוצא מדו מז'ור. העובדה שהמודוסים הבסיסיים הם חסרי דאיזים ובמולים, זה לא אומר שהם יוצאים מדו מז'ור. כל מודוס הוא בעל חוקים משלו, ולעובדה שאין בו דיאזים ברמה הבסיסית, לא אומרת שמצליל מסויים זה גם יהיה בלי דיאזים. שום מודוס יכל בכלל לצאת מדו מז'ור היסטורית, מכיוון שהמודוסים התחילו פחות או יותר מאז יוון העתיקה, והמינור והמז'ור התגבשו סופית סביב המאה ה17 וה18. כך שאל תשים לב לעובדה שהמודוסים הבסיסיים חסרי סימני היתק, זה לא קשור בשום דבר לדו מז'ור. וגם לא קשור ללבנים של הפסנתר. פשוט אין בהם שום סימני היתק, כי ככה גם היה מאוד נוח בתקופה העתיקה אני חושב. אבל ברגע שתסגל צליל מסויים למודוס מסויים שהוא לא הצליל הבסיס שלו, תקבל סימן היתק אחד, שניים שלושה, עד 7 מן סתם.
 

אילת441

New member
מוגבהת

אם מראש היה שם במול הוא יהפוך לבקר, ואם זה כבר היה בקר זה יהפוך לדיאז.
 
למעלה