מודוסים
אני לא אאריך יותר מדי בעניין אני רק אסביר את העקרונות הבסיסיים, מי שירצה ירחיב יותר ממני על מה שלא הסברתי. מודוס הוא מערכת של צלילים, שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים ממז'ור ומינור. במודוס המהלכים ההרמוניים שונים לחלוטין, והיחס ברצף הצלילים הוא שונה בין כל מודוס למודוס. אבל כדי לא לזכור כל פעם מה הרצף בין המרווחים של העלייה במודוס מסויים, חילקו בין המודוסים ל"צבע" מז'ורי ול"צבע" מינורי. זה לא אומר שהם מז'וריים או מינוריים... זה רק כדי לתת הרגשה כזאת. עכשיו אם נגיד ניקח מודוס סול שהוא בעל צבע מז'ורי, שנקרא גם מיקסולידי, ונתחיל מסול נקבל: סול לה סי דו רה מי פה סול. לעומת זאת אם היינו מנגנים סול מז'ור היינו מקבלים: סול לה סי דו רה מי פה# (!) סול. לכן בסולם מיקסולידי מה שקורה הוא שאין לנו בעצם טון מוביל אל הראשונה. יש לנו בעצם עלייה רגילה כאילו אנחנו במז'ור אבל אין טון מוביל. ולכן אם נתחיל מכל צליל שהוא ונגיד שהוא הבסיס למודוס מיקסולידי, לדוגמא רה, ונקרא לזה רה מיקסולידי: רה מי פה# סול לה סי דו (בקאר) רה. לכל מודוס בעל שם יש צליל בסיסי, אבל ניתן להתחיל מודוס מכל צליל שהוא, רק שבכל פעם שנתחיל מצליל אחר נצטרך להפעיל מאותו צליל את החוקים של המודוס. אני מניח שאתה מכיר את שמות המודוסים, אז אם נגיד אני לוקח מודוס לידי, שהוא מזוהה עם הצליל פה (פה סול לה סי דו רה מי פה), ואני אתחיל את המודוס הלידי מהצליל סי, זה מה שיקרה: סי דו# רה# מי# (!) פה# סול # לה# סי. החוק של המודוס הלידי אומר שאנחנו מעלים את הדרגה הרביעית בחצי טון. והנה, אם בסי מז'ור (לידי הוא בעל צבע מז'ורי) היו לנו חמישה דיאזים, אז עכשיו שהעלנו את הרביעית יש לנו שישה דיאזים. אם כן לכל מודוס יש חוק משלו, ניתן להתחיל מודוס מכל צליל, אבל לכל מודוס יש אפשרות לנגן את צליליו על הלבנים של הפסנתר (אולי הייתי צריך להגיד את זה כבר מההתחלה) ואותו רצף של לבנים נקבע הצליל הבסיסי למודוס. זה אומנם חשוב לדעת מה הצליל הבסיסי של מודוס, אבל לדעתי עם הזמן זה כבר חסר טעם, ברגע שמבינים מה כל מודוס אומר אפשר לבנות מכל צליל את כל המודוסים. בסופו של דבר תצא עם צבעים מאוד מעניינים. אם משהו לא ברור רק תגיד.