עזרה במודוסים...

legolas4

New member
עזרה במודוסים...

אהלן אני ממש צריך עזרה... אנינ לומד מוסיקה לבדי וביינתים הולך לי ממש טוב..רק שיש בעיה קטנה במודוסים! מזה זה בכלל מודוס? מאיפה הוא בא?מה ההבדל בין מודוס לסולם רגיל? איך הוא משמש אותנו במוסיקה? אני ישמח נורא אם תעזרו לי.....
 

SHEX

New member
מודוסים הם כמו עוד סולמות../images/Emo95.gif

אני מעט לחוץ בזמן אז לא אפרט יותר מדי, אבל בכללי מודוסים הם פשוט עוד סולמות שניתן להשתמש בהם.. אם תתחיל מכל צליל סולם ללא סימני התק, יצאו לך המודוסים: אם תתחיל מדו - מודוס יוני (כמו מז'ור) רה - דורי (מז'ור עם דרגות שלישית ושביעית מונמכות) מי - פריגי (מינור עם דרגה שניה מונמכת) פה - לידי (מז'ור עם דרגה רביעית מוגבהת) סול - מיקסו לידי (מז'ור עם דרגה שביעית מונמכת) לה - אאולי (כמו מינור) סי - לוקרי (מינור עם דרגות שניה וחמישית מונמכות)
 

TheMo

New member
לגבי דורי

מדוע אתה קורא לא מז'רו b3b7 ולא מינור #6?
 

handlessman

New member
נכון...

עדיף להשוות את המודוסים למז'ור או למינור עם כמה שפחות הבדלים.
 

TheMo

New member
לדעתי דוקא הדרגה השלישית ולא מספר ההבדלים

(באופן מעשי, מגיעים לאותן הגדרות, אבל זה פשוט הגיוני יותר... לא? אתה המומחה.)
 

handlessman

New member
נו כן...

את כל המודוסים אפשר להשוות למינור או מז'ור ע"י הגבהה או הנמכה של דרגה אחת בלבד, חוץ ממודוס לוקרי, שבו יש צורך לשנות שתי דרגות של מינור כדי להגיע אליו.
 

SHEX

New member
רגע של חולשה../images/Emo95.gif

כמו שאמרתי, מיהרתי כשכתבתי את זה, אז לא לגמרי שמתי לב מה אני כותב
תודה על התיקון
 

legolas4

New member
תודה...ועוד שאלה קטנה..

ממש תודה רבה..הקישור ממש פרטני וטוב... יש לי עוד שאלה... נגיד ויש לי שיר מסויים או יצירה. איך אני מזהה אם הסולם הוא מודוס או סולם מז'ור מינור רגיל? כי לפי מה שהבנתי יש הבדל בין המודוסים לסולמות ה"רגילים"
 

handlessman

New member
תראה...

לכל סולם / מודוס יש צבע מסוים. עכשיו, עבור כל סוג של מודוס / סולם יש סימני היתק משותפים. אז אתה שואל איך אפשר לדעת למשל אם יצירה שסימני ההיתק שלה הם פה# ו-דו#, אם היא כתובה למשל ברה מז'ור או פה# פריגי? אם עלית על זה שאלו בוודאות סימני ההיתק, אתה שומע לאיזו טוניקה היצירה נמשכת, כלומר באקורד של איזו דרגה היה נשמע הכי טוב לסיים עכשיו את היצירה, ולפי זה אתה מזהה את הטוניקה.
 

legolas4

New member
הבנתי ....אבל...

זה נכון שלכל תו אפשרי לנגן עךיו את כל פוזיציות המודוסים? ואמרת בתשובה שלך אם זה רה מז'ור או פה# פריגי....את הרה מז'ור הבנתי אבל איך הגעת לפריגי?
 

thewierdo

New member
../images/Emo5.gifמודוס פריגי

הוא המודוס שמיוצר מתוך הצליל השלישי של הסולם שממנו המודוס נלקח. טיפה מסובך אבל שניה תבין. קח את סולם דו מג'ור. מתוכו אתה יכול לראות סולמות מודוסים בצורה ברורה יותר. אם אתה מרגיש שהיצירה נמשכת להסתיים באקורד מי מינור (שבנוי מתוך סולם דו כ-מי-סול-לה) אז הסולם המודוסי שלך הוא מי פריגי. כי לפי התבנית של מי פריגי (חצי טון טון טון חצי טון טון) יוצא סולם ללא סימני התק. מקווה שהצלחתי להעביר את העניין נכון... אני חולה מת פה....
 

vbn9

New member
../images/Emo207.gif אם כבר במודוסים עסקינן....

שתי שאלות לי אליכם..... כנראה לא הבנתי טוב מה זה מודוס כי אני לא מבין אז מה ההבדל בין הסולם רה-דורי לבין פשוט סולם רה מז'ור?.... ואיך סופרים באקורדים כאלה A6 או A7 או A9 את הספרה מצליל הבס?.... כלומר נגיד באקורד A6, איך הגיעו לזה שהצליל פה# הוא הצליל 6 באקורד?...אני לא מבין את דרך החישוב תודה מראש
 

handlessman

New member
ככה...

1) ההבדל ביניהם הוא שפשוט הם סוגים שונים של סולמות בעלי צבעים שונים וסאונדים שונים, שנובעים מההבדלים בסדר המרווחים בין הצלילים של כל אחד מהם... אם לשם יצירת מודוס דורי החלטת להשתמש בשיטת ההשוואה, אזי כמו שנרשם פה כבר אתה לוקח את הסולם המינורי שצליל היסוד שלו (למעשה שמו) מתחיל באותו צליל היסוד של המודוס הדורי שלך (במקרה הזה רה, וכנ"ל לגבי כל צליל אחר), ומגביה את הדרגה השישית. אם מה שבילבל אותך היה הדיון בקשר לאיזו השוואה עדיפה לדורי - מז'ור או מינור - אז התשובה היא להשוות למינור, כי כמו שראית בהסבר שלי, אתה משנה רק דרגה אחת. אם בחרת להשוות למז'ור אתה צריך להנמיך את הדרגות ה-3 וה-7 וזה סתם יותר עבודה וחבל. 2) זה פשוט מאוד. קבל עובדה - ברגע שנתון לך אקורד ואתה רוצה לשנות או הוסיף לו דרגה כלשהי, אתה עושה זאת ע"פ הסולם המז'ורי ששמו הוא שם היסוד של האקורד, לא משנה על איזו דרגה ובאיזה סולם בנוי האקורד. כלומר, אם אתה מתבקש להוסיף לאקורד A דרגה שישית, אתה לוקח את סולם לה מז'ור וסופ 6ג' מהשורש. ושוב, אתה עושה ככה בין אם ה-A הזה הוא אקורד הטוניקה של סולם לה מז'ור (ואז הצליל נמצא בסולם ואין שום בעיה) ובין אם הוא למשל הדרגה החמישית בסולם רה מינור, שבו הצליל פה# לא קיים. אתה יכול גם לא להתייחס לקטע של המז'ור אלא פשוט ע"י ספירה של טונים מהשורש, בידיעה שלכל מספר/דרגה שאתה מוסיף לאקורד יש מרווח קבוע מהשורש.
 

handlessman

New member
סקסטה גדולה...

שם של מרווח... זוהי הדרך לרשום מרווח בקיצור, מספר לציון המרווח (0-8) ואות לציון הסוג (קטן, גדול, מוקטן, מוגדל - ק', ג', מוק', מוג')
 
למעלה