עזרה בנווטות- NDB/ADF ומחשבון ניווט

kaonashi

New member
עזרה בנווטות- NDB/ADF ומחשבון ניווט

אהלן, אני לומד נווטות כרגע ומתקשה עם הנושא של יירוט QDM.
אני מכיר את הנוסחה של MB=MH+RB ומבין מה זה כל דבר, אולם לא מצליח להבין איך לחשב ירוט של QDM אל תחנה בזווית מסויימת...
עברתי על המצגות, חיפשתי באינטרנט אולם ללא הועיל.
האם למישהו יש הסבר ממצה לעניין?

כמו כן, אני מעוניין לרכוש מחשבון ניווט, אם מישהו מוכר.
תודה מראש...
^_^
 

טל ר

New member
אני מציע שתתאמן

אימון ושינון הם הא-ב של מעבר מהבנה תאורטית להבנה אינטואיטיבית. אז מעבר לסיסמה, הינה מה שאני מציע:
כשהתאמנתי להגדר מכשירים ורציתי לנסות צורות שונות של כניסה ל-Holding, מצאתי ברשת "סימולטור לעניים" המאפשר לך להתנסות במה מראים המכשירים במצבים שונים. זה בדיוק מה שאתה צריך - הינה סימולטור דומה המתרכז ב-ADF.
תלמד איך מפעילים את הסימולטור (הוראות בתחתית העמוד, די פשוט), ותיירט מספר רדיאלים מה-ADF.
לאחר שאתה שולט בזה (די פשוט כשאתה ממש רואה איפה המטוס על המפה), כבה את תצוגת המטוס - ועכשיו תעשה את אותו הדבר בלי לדעת איפה המטוס (בסימולטור בו השתמשתי היתה אפשרות למקם את המטוס במקום מקרי על המפה - אבל הסימולטור ההוא כבר לא זמין ונראה שכאן האפשרות אינה קיימת).
 

kaonashi

New member
תודה!

אני מכיר את הסימולטור הזה. הבעיה היא שאיני יודע מהי הדרך הנכונה לעשות זאת כלל, מה מחברים למה ומה מחסרים ממה ולכן איני יכול להתאמן...
:(
 

mike300L

New member
אנסה לעזור לך עם דוגמה אחת. תתחיל בבית עם דף נייר ועט.

גם במטוס או בסימולטור תעשה בדיוק אותו דבר על לוח ירך עם דף ועט.
ומראש אתנצל על הקווים העקומים בציורים.
בקצה הדף למעלה צייר שושנת רוחות
באמצע הדף נקודה שמייצגת את תחנת ה NDB.

למטה בחרתי לך מצב נתון של כוון טיסה 030 ומחט ה ADF שמראה על RB של 190 מעלות אל ה NDB. במטוס לא תצטרך כמובן לצייר את שני המכשירים אלא להתייחס לאלה שבמטוס

איור 1

עכשיו נניח שהבקר או המדריך מבקש ממך להצטרף בזווית של 45 מעלות ל MB 200 לתחנה.

הדבר הכי חשוב לזכור בתחילת כל נווט... נווט מכשירים, נווט רגלי, נווט אווירי לפי תוואי שטח או אפילו נווט עירוני הוא...קודם כל למצוא את מיקומך.
במקרה של נווט מכשירי עליך קודם כל למצוא את מיקומך ביחס לתחנת השידור..או הנקודה שבאמצע הדף.

ואת זה תמצא באמצעות החלק האחורי של המחט...קודם כל חבר כוון טיסה 030 ל RB 190 לתחנה וקיבלת MB של 220 אל התחנה, שההפוך של 220 זה 040. אז למעשה המטוס נמצא על MB 040 מהתחנה.
צייר את קו 40 המעלות יוצא מהתחנה על הדף ועל גבי הקו הזה צייר את המטוס עם אף לכוון 030.
איור 2

עכשיו צייר קו שמציין MB של 200 אל התחנה שהוא גם 020 שיוצא צפונה מהתחנה.
אל הקו הזה צייר קו שחותך בזווית של 45 מעלות שלמעשה הכוון שלו יהיה דרום מערבה ל 245 וההפוך שלו הוא MB 065.
איור 3

עכשיו שים לב שכוון הטיסה של המטוס בציור קרוב יותר לכוון הטיסה של 245 על ידי פניה שמאלה. עכשיו פנה שמאלה לכוון טיסה 245....זו פניה של 145 מעלות שתארך כ 48 שניות, בהמשך תלמד בזמן הפניות לעשות חישובים קדימה, כרגע חשב הכל לפני שהתחלת בפניה.
מייד עם סיום הפנייה המחט של ה ADF תראה שמאלה מהאפס כ25 עד 30 מעלות לערך, כך שהיא תהיה על RB של 335 עד 330.
הסיבה שאין פה בדיוק מספר נתון ואני כותב בין 25-30 הוא שבזמן הפניה לפני שהושלמה כבר נעת מערבה...אם היית פונה תוך שניה המחט היתה מראה בדיוק 25 מעלות שמאלה, אבל מכיוון שנעת מערבה היא יכולה להיות על 26, 27 מעלות שמאלה או יותר...תלוי גם במרחק מהתחנה...ככל שאתה קרוב יותר התזוזה מהירה יותר ככל שאתה רחוק המחט זזה יותר לאט.

המשך ושמור כוון טיסה של 245 וככל שתתקדם מערבה המחט תמשיך לרדת שמאלה. כשהמחט תגיע 45 מעלות שמאלה מהאף שזה RB של 315 למעשה יירטת את MB 200 לתחנה ב 45 מעלות, כל שעליך לעשות כעת זה לפנות שמאלה 45 מעלות לכוון טיסה 200 והמחט של ה ADF תתישר על ה 0.
כמובן שיש להקדים את היירוט בכמה מעלות כדי לא לעבור את ה MB אבל על זה תעבוד אח״כ אחרי שתבין איך זה עובד.


Mike
 

mike300L

New member
שכחתי פרט קטן וחשוב בכדי להקל עליך בחישובים בזמן טיסה

כדי למצוא את מיקומך ביחס לתחנת ה NDB אתה אמנם יכול לחשב MH+RB ולמצוא את ה MB אל התחנה, ומשם לחסר או להוסיף 180 ולמצוא את ה MB היוצא מהתחנה עליו אתה ממוקם....פשוט יותר ופרקטי בטיסה תסתכל על מחט ה ADF ופשוט וויזואלית קח את המחט ושים אותה על מד הכוון, ירכתי המחט מצביעה על ה MB היוצא מהתחנה עליו אתה נמצא....יחסוך לך כמה שניות של חישובים.
 
למעלה