אנסה לעזור לך עם דוגמה אחת. תתחיל בבית עם דף נייר ועט.
גם במטוס או בסימולטור תעשה בדיוק אותו דבר על לוח ירך עם דף ועט.
ומראש אתנצל על הקווים העקומים בציורים.
בקצה הדף למעלה צייר שושנת רוחות
באמצע הדף נקודה שמייצגת את תחנת ה NDB.
למטה בחרתי לך מצב נתון של כוון טיסה 030 ומחט ה ADF שמראה על RB של 190 מעלות אל ה NDB. במטוס לא תצטרך כמובן לצייר את שני המכשירים אלא להתייחס לאלה שבמטוס
איור 1
עכשיו נניח שהבקר או המדריך מבקש ממך להצטרף בזווית של 45 מעלות ל MB 200 לתחנה.
הדבר הכי חשוב לזכור בתחילת כל נווט... נווט מכשירים, נווט רגלי, נווט אווירי לפי תוואי שטח או אפילו נווט עירוני הוא...קודם כל למצוא את מיקומך.
במקרה של נווט מכשירי עליך קודם כל למצוא את מיקומך ביחס לתחנת השידור..או הנקודה שבאמצע הדף.
ואת זה תמצא באמצעות החלק האחורי של המחט...קודם כל חבר כוון טיסה 030 ל RB 190 לתחנה וקיבלת MB של 220 אל התחנה, שההפוך של 220 זה 040. אז למעשה המטוס נמצא על MB 040 מהתחנה.
צייר את קו 40 המעלות יוצא מהתחנה על הדף ועל גבי הקו הזה צייר את המטוס עם אף לכוון 030.
איור 2
עכשיו צייר קו שמציין MB של 200 אל התחנה שהוא גם 020 שיוצא צפונה מהתחנה.
אל הקו הזה צייר קו שחותך בזווית של 45 מעלות שלמעשה הכוון שלו יהיה דרום מערבה ל 245 וההפוך שלו הוא MB 065.
איור 3
עכשיו שים לב שכוון הטיסה של המטוס בציור קרוב יותר לכוון הטיסה של 245 על ידי פניה שמאלה. עכשיו פנה שמאלה לכוון טיסה 245....זו פניה של 145 מעלות שתארך כ 48 שניות, בהמשך תלמד בזמן הפניות לעשות חישובים קדימה, כרגע חשב הכל לפני שהתחלת בפניה.
מייד עם סיום הפנייה המחט של ה ADF תראה שמאלה מהאפס כ25 עד 30 מעלות לערך, כך שהיא תהיה על RB של 335 עד 330.
הסיבה שאין פה בדיוק מספר נתון ואני כותב בין 25-30 הוא שבזמן הפניה לפני שהושלמה כבר נעת מערבה...אם היית פונה תוך שניה המחט היתה מראה בדיוק 25 מעלות שמאלה, אבל מכיוון שנעת מערבה היא יכולה להיות על 26, 27 מעלות שמאלה או יותר...תלוי גם במרחק מהתחנה...ככל שאתה קרוב יותר התזוזה מהירה יותר ככל שאתה רחוק המחט זזה יותר לאט.
המשך ושמור כוון טיסה של 245 וככל שתתקדם מערבה המחט תמשיך לרדת שמאלה. כשהמחט תגיע 45 מעלות שמאלה מהאף שזה RB של 315 למעשה יירטת את MB 200 לתחנה ב 45 מעלות, כל שעליך לעשות כעת זה לפנות שמאלה 45 מעלות לכוון טיסה 200 והמחט של ה ADF תתישר על ה 0.
כמובן שיש להקדים את היירוט בכמה מעלות כדי לא לעבור את ה MB אבל על זה תעבוד אח״כ אחרי שתבין איך זה עובד.
Mike