עזרה בפירוש מילה מתוך מדרש.

elephant120

New member
עזרה בפירוש מילה מתוך מדרש.

שלום לכולם

אני סטודנט שעושה עבודה על אחד ממדרשי חז"ל. לצורך העבודה אני מבקש להציג מדרשים אחרים ולמצוא נקודות השקה ונקודות שוני. באחד המדרשים שמצאתי ישנה מילה שאינני מצליח לעמוד על הפירוש המדויק שלה. אודה לכל מי שיעזור לי להבין את פירושה.
המילה היא: "אנסנו"
תודה רבה.
מתוך: מדרש תנחומא -פרשת כי תשא

"כל אחד ואחד ממנו צריך ליתן מאה כסף, ריש לקיש אמר מן האונס למד משה, כתיב באונס ונתן האיש השוכב עמה [לאבי הנערה חמשים כסף] (דברים כב כט), ואנחנו אנסנו את הדיבור, שכתיב לא יהיה לך [אלהים אחרים] (שמות כ ב)"
 

moonwalker1

New member
תגובה

בס"ד

נראה ש"אנסנו" הוא לשון החמצה או כפירה ועבירה על הדיבור של " לא יהיה לך אלוקים אחרים " .

ועוד נראה שהמדרש השתמש במטבע הלשון שממנו למד ר' שמעון בן לקיש איך הבין משה רבינו את ציווי ה' של " ונתנו איש כופר נפשו " .

וכך גם משתמש המדרש בהמשך בביטויים כמו : " פיתוי ", "המרה " ועוד .

בהצלחה רבה, מקווה שהובן . : )

http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tanhuma/21.htm
 

manew

New member
תגובה

לא ציטטת פה את כל המדרש, אבל אני מניח שהוא לפניך,

בכל אופן קצת הארכתי בדברים כדי שהמדרש יובן היטב:

המדרש מתחיל בציטוט הפסוק 'ונתנו איש כופר נפשו' פירוש הפסוק שכל אדם צריך להביא סכום מסויים של כסף כדי לכפר על נפשו.

אולם בפסוק לא מוזכר שה' אמר למשה מהו ערכו של הסכום הזה, כלומר כמה כסף צריך כל אחד להביא, ולכן משה היה צריך להבין מדעתו מהו הסכום שצריך כל אחד להביא.

בתשובה לשאלה זו מובאות במדרש כמה שיטתו:
1) דעת ר' יהודה בר עילאי שאמר שכל אחד מביא ככר כסף
2) דעת ר' יוחנן שכל אחד צריך להביא 100 כסף
3)דעת ר' שמעון בן לקיש שכל אחד צריך להביא חמישים כסף
4) דעת יש אומרים - חמישים כסף
5) דעת ר' יהודה בר סימון - שלושים כסף.

כמובן שהם לא המציאו את הסכומים, אלא סכומים אלו צויינו בתורה כסכומים שצריכים להינתן ע"י אדם שחטא בחטא מסויים. וכל אחת מהדעות המובאות במדרש משווה את מעשיהם של ישראל לאחד מן החטאים, ולפי זה קבעו את סכום 'כופר הנפש'.
תיכף אני אכתוב את ההמשך בעז"ה
 

elephant120

New member
תודה רבה על התגובות המפורטות, שאלה נוספת

תודה רבה על התגובות המפורטות והמנומקות.
ברשותכם שאלה נוספת, גם היא שאלה בנוגע למילה ספציפית אשר אינני מבין את משמעותה.

המילה היא: "מטתו" מתוך מדרש תנחומא, פרשת כי תישא סימן יט
"ויש אומרים שעמד שטן והראה להם דמות מטתו מן ההר ממה שאמרו כי זה משה האיש"
מהי משמעות המילה? ואם אפשר ברשותכם מהו הקונטקסט המדובר.

תודה רבה למשיבים.
 

manew

New member
תגובה

הנושא המדובר במדרש זה הוא מה גרם לבני ישראל, זמן קצר מאוד לאחר ההתגלות האלוקית הגדולה של מתן תורה, להגיע להדרדרות כל כך גדולה, ולעבוד לעגל.
מיד לאחר מתן תורה, עולה משה רבינו להר סיני ושוהה שם 40 יום, וזמן קצר לפני שהוא יורד יוצרים בני ישראל את העגל, ומתחילים לעבוד לעגל, דבר שנאסר במעמד מתן תורה ב'דיבר' השני מעשרת הדיברות 'לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני... לא תעשה לך פסל... וכו' '.

המדרש שהזכרת מסביר שהשטן הראה לבני ישראל את מיטתו של משה, כלומר, גרם להם להאמין שהוא מת, ובכך גרם להם להאמין שהם נשארו כצאן בלי רועה, ולכן הם חיפשו להם מנהיג חדש, ויצרו את העגל.

המדרש גם אומר לנו שהרעיון הזה רמוז בפסוק עצמו, משום שכתוב בדבריהם של בני ישראל אל אהרן לפני יצירת העגל 'כי זה משה האיש' ולא רשום 'כי משה האיש' - תוספת המילה 'זה' מלמדת אותנו שבני ישראל ראו משהו, (כשאדם מדבר על משהו שנמצא מולו, כשהוא מצביע על משהו הוא אומר 'זה')

בקיצור:
השטן הראה לבני ישראל כאילו משה מת בהר, ובכך גרם להם להגיע לחטא העגל, והדבר רמוז במילה 'זה'.
 

elephant120

New member
רב תודות! בהחלט עזר מאוד, למדתי והחכמתי מן

המדרשים המעניינים.
שוב המון תודה.
 

manew

New member
סיום הדברים

בקטע המדרש שהבאת מובאת שיטת ר' שמעון בן לקיש (ריש לקיש), שכל אחד היה צריך להביא חמישים כסף, ולמד את זה ריש לקיש מדין אדם שאנס בחורה צעירה, (ילדה בסביבות גיל 12) רווקה, שהאנס צריך לשלם לאבי הנערה חמישים כסף.
ואומר ריש לקיש: "ואנחנו אנסנו את הדיבור, שכתיב לא יהיה לך [אלהים אחרים] (שמות כ ב)"
כלומר - גם אנחנו כמו אותו אונס, משום שהכתוב אמר 'לא יהיה לך אלוקים אחרים', ואנחנו הכרחנו את המציאות להיות שונה, אנחנו יצרנו עגל, יצרנו אלוקים אחרים,
ועל כן כאשר אנחנו באים לכפר על דבר זה, אנחנו צריכים לשלם כמו אונס, כלומר חמישים כסף כל אחד.
מקווה שהדבר הובן.
יום נפלא
 
למעלה