שוב תודה למגיבים, כאן ובאופן פרטי. כעת להתייחסות שלי לרעיונות שהועלו כאן:
1. כמו כולכם, גם אני, כשראיתי את התמונה, נטיתי להסיק שהתמונה אכן צולמה בחוץ, ביער כלשהו.
2. בהתייחס לאוצר-הבלום שאיתר בן-דודי, מהתמונות שבהן היה כיתוב שכלל תאריך, כמו גם תמונות שבהן ע"ג הקרטון היו מינוחים שקשורים להסטוריה של הצילום, אפשר לומר שהתמונות הישנות כולן מהשליש האחרון של המאה ה-19 והשנים הראשונות של המאה ה-20, כך שגם בעניין הזה ההערכות שלכם מדויקות למדי.
3. אשר לגבר שנראה לאקשט כלא יהודי, למדתי להיזהר רבות בפענוח של תמונות. למשל, בהקשר של האוצר שמצא בן-דודי, היתה שם תמונה של חתן וכלה. התמונה צולמה בצרפת. לפי הסגנון של הלבוש, התסרוקת של האישה והמשקפים של הגבר, הנחתי שהתמונה צולמה בסוף שנות ה-60 או תחילת שנות ה-70 (בדיעבד הסתבר שצולמה בשנת 1968). כשהתבוננו בתמונה אמר בן-דודי מיד שאין מצב שהאישה יהודיה. בדיעבד הסתבר שלא רק שהאישה יהודיה אלא שסבתה נולדה ביפו, כשהמשפחה עדיין חיה בישראל. לפיכך אני מאד נזהרת בקביעות הללו, אם כי יתכן שהאיש אינו יהודי (הסבר בהמשך).
4. הפריץ, בעל-האחוזה? בגדי-החסידים? מרכז-אירופה? ובכן, התמונה שייכת למשפחת קורדובה מבולגריה. התמונות אותן איתרנו צולמו בבולגריה (בימבול ובוורנה). בני-משפחת קורדובה עסקו ברובם במסחר. אם לשפוט ע"פ אלה שידועים לי פרטים אודותיהם, גם אם לא היו שומרי-מצוות חובשי-כיפות, בהחלט היו מסורתיים ואף למעלה מכך בחלק מהמקרים.
5. כפי שהוצע, גם אני חושבת שאין המדובר במשפחה המורחבת שיצאה לשוח ביער, ולא רק בגלל סגנונות-הלבוש השונים והאפשרות לשוני במידת-הדתיות. הנה הרעיון שלי:
לפני שנים נשלחה אלי תמונה מקסימה, בה נראית קבוצת-אנשים (גברים, נשים וילדים) ישובה באופן דומה. הילדים קדימה, והמבוגרים במספר שורות מאחוריהם. לצערי, איני בטוחה שאני רשאית להעלות אותה לרשת, ולכן אמנע מכך בשלב זה. התמונה שייכת למשפחה שחיה בברסלאו, גרמניה (כיום וורוצלב פולין). כשראיתי את התמונה באוצר שאיתר בן-דודי, נזכרתי בשלב מסוים באותה תמונה שנשלחה אלי בעבר, ובחנתי אותה שוב. למרות הדמיון הראשוני בהעמדה לצורך הצילום, ההבדלים ניכרים לעין. בתמונה מברסלאו הגברים והנשים לא יושבים בנפרד, קרי: בכל שורה יושבים גברים ונשים כאחד. מעבר לכך, המבוגרים כולם גלויי-ראש ללא כובעים, וזה כולל גם את הנשים. פה ושם יש שפמים בודדים, אולם רוב הגברים ללא שפם, ואיש מהגברים אינו עם זקן. בקדמת-התמונה יש שלט, בו נרשם: למזכרת מהטיול של העסק, 1920, כשבתחתית-השלט נרשם שמו של בעל-העסק. בני-המשפחה סיפרו, שמדי שנה היו יוצאים בעל-העסק והעובדים, כולל משפחותיהם, לפיקניק. מסתבר שפיקניק במונחים של אז זה כנראה משהו שונה ממה שמקובל במקומותינו כיום: כולם התלבשו אז במיטב מחלצותיהם לכבוד הפיקניק, ואף טרחו לתעד בצילום משותף את החוויה.
אני נוטה להאמין שגם התמונה שהעליתי כאן אינה תמונה משפחתית אלא משהו דומה, משפחות של עובדים שיצאו יחדיו לטיול/פיקניק, בין אם חד פעמי ובין אם יצאו על בסיס קבוע. יתכן שהגבר אליו התייחס אקשט, בדומה לתמונה מברסלאו, הוא אכן בעל-העסק, יתכן שהיה יהודי ויתכן שלא, אך אין לי שמץ של מושג. העניין הוא שבין האנשים המצולמים יש כנראה משפחה (או משפחות) שהיא (או הן) חלק ממשפחת קורדובה, ואולי בעל-העסק עצמו שייך למשפחת קורדובה. איני מסוגלת לזהות בשלב זה איש מהמצולמים, משום שהענף הישיר שלי עלה ארצה עוד במאה ה-19 (לאור התגליות האחרונות כנראה מוקדם משחשבתי, ובאופן ראשוני כנראה לא לאן שסברנו כל השנים), ואיני יודעת מי נשאר מאחור מבולגריה. ימים יגידו.
שוב תודה לכולכם!
שבוע טוב ובריא,
שרי