עזרה בתנ"ך!

zhigel

New member
עזרה בתנ"ך!

מישו יכול בבקשה לעזור לי בתנ"ך? יש לי עבודה להגיש על מכות מצרים. השאלה היא: תנו דוגמא להסברים מדעיים ל2 מכות לפחות. תודה למי שיעזור!
-שיר-
 

shushu10

New member
מצטערת שאין לי הסבר מדעי

למדנו והאמנו שמכות מצרים באו כעונש מהקב"ה על ההתעללות בבני ישראל. אם אין זה כך - נשאלת השאלה למה איתני הטבע בזה אחר זה (10 פעמים) מכים את המצרים, האם יש להם חכמה ויכולת שפוט, את מי להעניש ועל מה? או שזה סתם חוסר מזל משווע!! שאלה תמימה שכדאי לשאול עוד לפני שמחפשים הסבר מדעי.
 

יוסי ר1

Active member
הסברים "מדעיים" למכות מצרים

ישנה תיאוריה שטוענת שכל מה שקרה קשור להתפרצות הר געש, באזור סיציליה אם אינני טועה. ההסבר הוא באפר וולקאני שהתעופף לו , כיסה את מצריים ב"חושך", טמפרטורת המים עלתה כתוצאה מהפעילות הוולקאנית וגרמה לביצי דגים ובע"ח יממים אחרים לבקוע בבת אחת וצבעה את המים בדם, החומציות של המים הבריחה את הצפרדעים ליבשת, הסופות סחפו נחילי ארבה מהמדבר, ובסופו של דבר, כשבני ישראל הגיעו לים סוף, גלי הצונאמי שנוצרו מרעידות משניות "משכו" את הים חזרה ונוצר קטע ים יבש בו עברו בני ישראל. הבעייה בתואוריה כזו היא התזמון המופלא בו קרו כל הדברים, בדיוק כשבני ישראל היו צריכים ניסים כאילו... בעיה נוספת בתאוריה, היא שלא שמענו על תופעות כאילו במקומות אחרים שבין מצרים לסיצילה באותה תקופה. אם היתה השפעה ברדיוס כזה, היא היתה צריכה להיות מדוברת בכל רחבי העולם העתיק. נראה שלפעמים יש מי שמחפש תיאוריה תחת עמוד תאורה, כי שם נוח לו לחפש. ום במקום שנוח לו לחפש אין עמוד תאורה, הוא מעמיד שם אחד.
 

shushu10

New member
ואולי יש סכוי אחד למליון........

שאיזה תלמיד או יותר יזרקו למורה סימני שאלה שכאלו - ומענין כיצד יגיב המורה. יש לי חשד די סביר שמתן התשובה ידחה ל"אחרי השעור".
 

masorti

New member
הסבר לתיאוריה הזו...

מדובר על ההתפרצות הוולקנית באי תרה (היום סנטוריני), שסימניה ניכרו בכל האיזור המזרחי הים התיכון. הנקודה היא שהיום טוענים שההתפוצצות ארעה ב- 1625 לפני הספירה או קרוב לכך, בקיצור: מאות שנים לפני יציאת מצרים. קראי כאן. ובפרט התמקדי בחלק שכותרתו: "Dating the volcanic eruption".
 

shushu10

New member
השאלה בעינה עומדת -

איך מחזירים עטרה ליושנה? התיאוריה הזו מוכרת כמו "חברותיה" שמגישות לנו תנ"ך בראי הארכיאולוגיה. פעם זה מצליח ופעם לא! השאלה המדאיגה היא - מה ידע הנוער שלנו בנושא תנ"ך בעוד עשור או שניים. שמעתי שלא מזמן נערך דיון רציני אם לאפשר למודי תנ"ך בבתי ספר יסודיים, מחוסר תקציב. כרגע ממשיכים ללמוד, "את הפן האמוני וגם את הפן המתנגד - אך מה צופה לנו העתיד?
 

יוסי ר1

Active member
מכות מצרים - מה אומר המחקר?

לחברים שלום. אשמח לתגובותיכם למאמרים המצורפים, שניהם קשורים לשירשור הנוכחי
 

שיבולית

New member
תודה על הקישורים ../images/Emo13.gif

מודה - את השני עדיין לא קראתי
לגבי פפירוס איפואר - בעיניי זה מדהים. נכון אני מאמינה בלבב שלם באמיתות התנ"ך ולא זקוקה לחיזוקים והוכחות, אבל אני חושבת שזה מדהים ממקום אחר - של חשיפת ההיסטוריה והתרבות דרך הארכיאולגיה. עד לממצאים נגענו בתקופה ההיא דרך המקרא מחקרים שונים כעת יש גם ממצאים מוחשים וזה יפה ומדהים ומוסיף עוד קומה לכל הלימוד... וזוהי דעתי המסורבלת
 

masorti

New member
יש רק בעיה פצפונת בפפירוס איפואר...

שהוא נכתב מאות רבות של שנים לפני יציאת מצרים. (וליקובסקי טוען אחרת, אבל משום מה כל העולם לא מסכים איתו.) אילו אני הייתי אפיקורוס, הייתי טוען שבני ישראל המציאו את סיפור יציאת מצרים על פי המוטיבים של הסיפור העתיק (גם בימיהם) שהכירו היטב ומתואר בפפירוס איפואר.
 

shushu10

New member
אז אולי הם בכ"ז "המציאו" את הסיפור

(בני ישראל) כי אחרת יוצא (לפי הסבר החוקרים המהוללים) שהמצרים הוכו פעמיים באותן המכות???? וזה כבר נשמע רציני לאללה........
 

masorti

New member
סתם שאלה...

איך לדעתך היה מתאר סופר מצרי פרעוני את מה שקרה בניו-אורליאנס בזמן שפגעה בה סופת ההוריקן "קתרינה"? (וזה לא נס אלא תופעת טבע מוכרת) לא נראה לך שהיה דמיון מסוים לפפירוס איפובר?
 

shushu10

New member
וודאי שזה דומה, אז מה ?

לאן אתה חותר? אתה מעיד על עצמך שאינך אפיקורוס אבל לחסרי אמונה יש לגיטימציה לחשוב שבני ישראל "העתיקו" לתורה מיתוסים קדומים? חשוב לי גם להבין לאיזה צד אתה נוטה להאמין. ולמה שסופר מצרי פרעוני לא ידע מה קרה בארצו שלו? הם לא היו כ"כ סתומים, כמו שנוטים לחשוב. אני לא יודעת מי כתב את הפפירוס, זה יכול להיות סופר מצרי או אחד משלנו תחת שם מצרי. יכול להיות בתקופת יצירת מצרים או כמה מאות לפני זה. יכול להזכיר את סיפור המומיות העתיקות יומין שנתגלו מאוחר יותר כמומיות "צעירות" דווקא. אם יש מחלוקת רצינית כל כך בין החוקרים, כפי שציינת, - אולי בכ"ז לא ניתן לשים אצבע על המקור והזמן בדיוק?
 

masorti

New member
אני חותר לדבר פשוט...

פפירוס איפובר אינו מוכיח כלום לגבי יציאת מצרים, כי: א. הוא נכתב מאות שנים קודם. ב. הוא היה יכול לתאר באותה מידה אסון טבע "רגיל" ולא נס. ברור שלאפיקורוסים יש זכות לחשוב כרצונם. וכל זמן שטיעוניהם קבילים, יש להתייחס לטענותיהם ברצינות. אגב, אין מחלוקת רצינית בין החוקרים בנושא הפפירוס הזה. יש שרלטן אחד (וליקובסקי) שמנסה להזיז את כל ההסטוריה 500 שנה ובמסגרת זו משתלב גם הפפירוס, ויש מולו את כל העולם שחושב אחרת.
 

masorti

New member
עוד פעם...

לדעתך פפירוס איפובר הוא הוכחה חותכת או לכל הפחות חיזוק ניכר לקיומה של יציאת מצרים. לדעתי הפפירוס אינו קשור כלל לענין ובודאי שאין לו משקל של ממש באישוש הטענה על יציאת מצרים. עד כדי כך פשוט. ובכל הנ"ל לא אמרתי כלום לגבי השאלה האם היתה או לא היתה יציאת מצרים ובאיזו מתכונת. בסה"כ טענתי שפפירוס איפובר לא תורם כלום לפתרון השאלה.
 

shushu10

New member
לגבי הפפירוס

אותי מעניין התנ"ך !!!! אם יש גם עדות מהשטח - נכונה - אין רע בזה אבל בעיקרון אין צורך לאשש את התנ"ך. הפפירוס הזה, לדעתי, לא מהווה הוכחה למכות מצרים ולי אינו אומר מאומה. אלו דברי ודעתי.
 

shushu10

New member
מוזר מאד שהתגלות הפפירוס לא

גרמה לרעידת אדמה בירושלים. לא מאמינה שחוקרי המקרא היו עוברים על סדר היום . אלא אם כן, לא ייחסו לזה חשיבות מדרגה עליונה (?) אם הדברים נכתבו בתקופה המתאימה לטרום-יציאת מצרים, זה בהחלט יכול לאמת את המציאות ההיא - "ותפול עליהם אימה ופחד..." יש גם שוני בין התרגום לעברית ולאנגלית, משום מה. הסבר מדעי לא מצאנו גם כאן - כך שאולי זה הקשר המשותף היחידי בין התנ"ך למקורות זרים, וזאת כמענה לשאלה.
 

גרי רשף

New member
אני תוהה

התיאורים בספר שמות הם של מכות קשות שניחתו על המעצמה הגדולה של אותו אזור, כשכל מה שנשאר מזה לכאורה הוא הפאפירוס ההוא. האתר שציינת אינו אתר אובייקטיבי אלא מתיימר להוכיח שכל מה שכתוב בתנ"ך קרה היסטורית. זה לא אומר שמה שכתוב שם אינו נכון, אלא שהדיוטות כמוני ראוי להם שיסתמכו על מקורות אקדמיים המתיימרים למצער להיות אובייקטיביים. אולי מדובר במיתוס עתיק כדוגמת המבול שמופיע גם בתנך וגם במקורות אחרים, בכל פעם עם פרשנות אחרת? הרי גם לטרגדיות מהשנה החולפת כמו הצונמי או הוריקן קתרינה נמצאו כבר פרשנויות שקישרו בין החטא לעונשו.
 

גרי רשף

New member
אופס..

בקריאה שניה אני רואה ש-masorti הקדימני ואף היטיב להתנסח ממני, וכך יוצא שכיוונתי לדעת גדולים..
 
למעלה