עזרה דחופה בבלשנות SOS

  • פותח הנושא T79
  • פורסם בתאריך

T79

New member
עזרה דחופה בבלשנות SOS

היי,
אני לומדת את הקורס מבוא לבלשנות תיאורטית באוניברסיטה הפתוחה ומאוד מאוד מתקשה עם החומר.

האם יש פה או בכלל אפשר למצוא מורה פרטי/ת לבלשנות ?

אשמח למענה לשאלות הבאות בפונולוגיה בעבודה שיש לי להגיש:

1. בעברית מודרנית , האות ז' מייצגת :

א. פונמה אחת בלבד
ב. שתי פונמות
ג. אלופון ופונמה
ד. שתי פונמות ואלופון

מה התשובה הנכונה ולמה ?
איך בכללי מזהים בין פונמה לאלופון וכמה אלופונים יש לפונמה ?

שאלה נוספות, מהי תופעת הידמות בקוליות ?

אשמח למענה בדחיפות בבקשה. .


תודה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
קחי בחשבון שלא פעם התשובה תלויה בחומר שלמדתם

(כלומר מה המרצה אמר/ה בכיתה). עוד אציין שהחוברות של האוניברסיטה הפתוחה בנושא "תורת ההגה של העברית החדשה" טובות מאוד לדעתי, ולמעשה דרכן למדתי באופן הטוב ביותר מהי פונמה. אצלנו בכיתה המרצה השתמשה בהגדרה על דרך השלילה וזה שיגע אותי, ואילו בחוברות הייתה הגדרה חיובית (עמ' 31 בחוברת הראשונה של יחידות 1–4). את יכולה להיעזר גם בהגדרה בוויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/פונמה

בעברית החדשה הסימן הגרפי ז מייצג שתי פונמות: ז את /z/ ו-ז' (עם גרש) את /ʒ/, לרוב במילים שנשאלו מצרפתית (ז'אנר, ז'רגון, ז'אקט). ראי ויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/עיצור_בתר-מכתשי,_חוכך,_קולי
אני לא יודעת אם לכך הייתה הכוונה, אבל אם כן, התשובה היא שתי פונמות; אם לא (כלומר רק ז ללא גרש) התשובה היא פונמה אחת.

אלופון מוסבר אף הוא בויקיפדיה (אם ההסבר עדיין לא ברור, שאלי נקודתית על מה שמפריע לך):
https://he.wikipedia.org/wiki/אלופון

הידמות בקוליות היא תופעה של הידמות חלקית, כלומר, הגה אחד נעשה דומה להגה אחר בכך שהוא מקבל תכונה שלו. תכונה כזו יכולה להיות קוליות (הרטטה של מיתרי הקול):
https://he.wikipedia.org/wiki/קוליות
אם מניחים יד על הגרון והוגים שני עיצורים שההבדל בינהם הוא רק בתכונת הקוליות (t/d, s/z, k/g, b/p ועוד) מרגישים שמבחינת תנועת איברי ההגייה מבצעים בדיוק את אותה פעולה, אבל באחד מרגישים רטט בצוואר ובשני לא (נסי והיווכחי).

התופעה הזו קיימת בשפות שונות, והיא הסיבה לכך שבאנגלית הוגים, למשל, bulls (בולז) אבל books (בוקס). l הוא עיצור קולי ולכן הוא גורם לביצוע של s להיות קולי (כמו z, למעשה) ואילו k עיצור אטום ולכן ה-s נשמעת כמו ס בעברית.

בעברית ההידמות הולכת אחורה, כלומר מוצאים שלל דוגמאות שבהן עיצור קולי או אטום משפיע על העיצור שלפניו (כשלא חוצצת ביניהם תנועה).
דוגמאות (לצורך הנוחות שלי אשתמש בשמות האותיות בעברית ולא בפונמות שהן מייצגות):
*סכוכית (זכוכית) – הכ"ף האטומה גרמה לזי"ן הקולית לאבד את קוליותה ולהיאמר כסמ"ך.
*מסתומרת (מה זאת אומרת) – התי"ו האטומה השפיעה על הזי"ן (כמו קודם).
*להזביר (להסביר) – הבי"ת הקולית גרמה לסמ"ך לקבל קוליות (ולהיהגות כמו זי"ן)
*מזדרון (מסדרון) – כנ"ל
*מדבח (מטבח) – הבי"ת הקולית הוסיפה קוליות לטי"ת וקיבלנו דל"ת
* גביש (כביש)

כל אלה דוגמאות לא מכוונות, שקורות לרובנו באופן טבעי. דוגמה של הידמות בקוליות (בשל דיקציה לא מוקפדת של זמרת צעירה) – ביקורת על יובל דיין מהעונה הראשונה של The Voice:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=2259&messageid=160437314

בבניין התפעל זו תופעה כ"כ עתיקה שהיא אפילו הצליחה להפוך לכתיב הרשמי: התי"ו הופכת לדל"ת כשפ"א הפועל היא זי"ן הקולית: הזדקן, הזדמן, הזדחל ואפילו בסלנג – הג'דייף (ג' הוא כמובן העיצור המחוכך dʒ, כלומר ד+ז').

מקווה שזה עונה לך על השאלות.
 

מיכי 10

Member
אגב "*סכוכית (זכוכית)" -

אני זוכרת שכשהיינו ילדים קטנטנים, אמרנו "שְׂרוּכית" (או "סְרוּכית") במקום זכוכית.

האם גם זה נחשב להידמוּת כזאת?

ולעומת זה עוד טעות נפוצה, שלנו ושל ילדים אחרים, שכנראה אינה הידמות: "שפורפרת" (שפופרת).
 

קזרדי

New member
שפורפרת זו סתם עילגות שמתחזה לסלנג...

כמו גם:מלפלפון (= מלפפון) או מיציבושי (=מיצובישי).
 

מיכי 10

Member
לא לא. כך אמרנו בילדותנו הרכה, ו*לא* בכוונה.

כי הרי זו מילה מסובכת יותר מאשר שפופרת.

מלפלפון, נאמר ע"י מבוגרים, ורק בִּצחוק.
מיציבושי, זה פשוט שיבוש לא בכוונה. כמו שיש קצת בִּלבול בין סוֹדוּקוֹ וסוּדוֹקוּ (והאמת, אני עצמי כבר לא זוכרת איך צריך לומר... אבל אני אוהבת מאד לפצור אותם, את ה"מה שְׁמם?".

ובת משפחתי, כשהיתה קטנה, במקום שם הצמח 'רוזמרין', הקשתה על עצמה, ואמרה "רוזמֶזְמָרין".
 
שפורפרת דווקא הגיונית

בניגוד לדוגמאות שהובאו, "שפורפרת" היא ככל הנראה הצורה המקורית.
מקור המילה הוא "שופר", ובמקור היא ציינה כלי קיבול דומה לקרן שצדו הצר מנוקב ומשמש כמזלף.
גם שפופרת הטלפון דמתה בעבר לקרן ומכאן שמה באנגלית: horn.
שפורפרת היא צורה דומה ל"סחרחורת", והרי"ש נפלה בהמשך.
אין זה בא לומר שהיום הצורה "שפורפרת" נחשבת תקנית, אלא רק להציג תיאוריה לפיה מי שאומר כך אינו סתם בור אלא דווקא פועל לפי היגיון דקדוקי אינטואיטיבי.
 

מיכי 10

Member
אכן, גם מילון אבן שושן כותב

שפופרת [אולי הכפלה מן שופר].
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ביקשת מענה בדחיפות, קיבלת תשובה מושקעת

(אפילו תוך 12 שעות) ונעלמת. קצת מוציא את החשק לטרוח לענות בפעם הבאה, קחי בחשבון.
 

מיכי 10

Member
מסכימה איתך לגמרי! התשובה שלך, אכן, מושקעת

במיוחד! וזה באמת מתסכל לתת שוב ושוב תשובות לכל מאן דבעי, ואז חלק מהשואלים אפילו לא טורחים להודות למי שהשקיעו מחשבה וזמן בעבורם.
במיוחד כאשר אלה גולשים רשומים "כדת וכדין", ולא רק סתם אורחים (בכוכבית אדומה).
 

asaphx

New member
אם זה עוזר אני ממש מודה לך שהכנת לה שיעורים:)

 

מיכי 10

Member
עד שטריליאן תגיע בעצמה,

תדע שלדעתי, אתה חמוד אמיתי.
 

asaphx

New member
אני לא יכול לדמיין אותך סרקסטית נורא

אז תודה רבה :)

את בעצמך די מדהימה!
 

מיכי 10

Member
תודה.


אני אפילו לא זוכרת מה זה "סרקסטי", ומיד אחפש במילון.
כשאני כותבת מחמאות, אני מתכוונת אֲליהן. אחרת לא הייתי כותבת!

[אם כבר משהו אמור להיות ציני - אני דואגת שזה יובן].
 

T79

New member
היי לזו שענתה לי ,רק עכשיו ראיתי את התשובה

באמת תודה רבה. אכן עזרת לי .
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כ"כ דחוף שבדקת רק אחרי שבוע?


שמחתי לעזור
; להבא, ממליצה לנסות להימנע ממילים כמו "דחוף" בהודעה, זה לא כ"כ מקובל בפורומים.
 

T79

New member
אשמח בבקשה להסברים בנושאים נוספים

נכון שיש את העצי גזירה, שגוזרים משפטים- אז גם הנושאים של שליטה ישירה, שליטה ממצה , C קומנד לא ברורים לי.
בנוסף, עניין האימפליקאטורות של גרייס, אימפליקאטורות סקלאריות של הורן. גם הנושאים האלו עדיין לא יושבים אצלי טוב.

שוב תודה רבה מראש ושבוע טוב.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לאילו הסברים את מצפה? קראת על הנושאים בספרים?

לא ניתן להעביר לך קורס שלם בבלשנות דרך הפורום...
מה בדיוק לא ברור לך?
שאלי שאלות ממוקדות ונשתדל לענות (רשימת הנושאים שכתבת לא אומרת לי הרבה למעט גרייס).
 
למעלה