עזרה! רקמה לגיל השלישי

poratmichal

New member
עזרה! רקמה לגיל השלישי

שלום רוקמות מקסימות
הגעתי לפורום במקרה והוקסמתי מהפעילות שלכן המעוררת השראה

שמי מיכל, אני מעצבת בוגרת שנקר, בימים אלו בהסבה להדרכה ולחינוך
עד עתה הדרכתי ילדים ונוער - בלימוד בסיסי של רקמה, טקסטיל , עיצוב אופנה ואביזרים.

ניתנה לי הדמנות לראשונה, להדריך רקמה את הגיל השלישי
לא מדובר במקום סיעודי ולא בריפוי בעיסוק, אלא בנשים אשר גרות בדיור מוגן. עצמאיות, יצירתיות ובתפקוד מלא

רציתי לדעת האם למישהי נסיון בתחום שאוכל להתייעץ איתה?
מה אתן חושבות איך כדאי להתחיל ?
האם כדאי ללמד אותן תחילה את התכים ? (חלקן סביר להניח כבר יודעות ומכירות)
או ללכת על דוגמא קיימת פשוטה, וללמד אותן על הדוגמא את התכים?
האם יש לכן רעיון לפריט כלשהו?
ובכלל עצות והמלצות...

אשמח להתייחסותכן
מבטיחה לשלוח את התוצאות
בברכה
מיכל
 

tair40

New member
מניסיון שלי בתור תלמידיה

וללא קשר לגיל (הייתי מתה להיות פנסיונרית כבר עכשיו) מה שחשוב זה התוצרים.
אולי דרך רקמות עמים ללמד את התכים? תך שרשרת - רקמה תימנית וכו'...
 

maybesure

New member
למדתי במקום דומה

בית חוגים לגיל השלישי. כדי ללמד את התכים המורה התחילה עם רוב הבנות במתאר של עלה שלכת בגודל של כ 30 ס"מ. העלה חולק למספר חלקים כשבכל חלק נרקם תך אחר.
בכך התקבל עלה שונה אצל כל אחת הן מבחינת הרכב הצבעים והן מבחינת התכים שעניינו אותה. חלקן מיסגרו את העלה ויצאה תמונה יפה ומעניינת, חלקן עשו לעלה מסגרת על מתאר שלו בתך שליבה וגזרו את צורת העלה כך שהתקבלה מפית קטנה ויפה.
לצערי התחלתי ישר ברקמה חופשית, ולמדתי את התכים תוך כדי כך שאין לי עלה כזה להעלות לכאן.
אפשר חמסות שיש בהן אינסוף אפשרויות.
אפשר מנדלות.
עוד אפשרות היא ללמד רקמה על צילום על בד, צילום כזה עולה כ 20 ש"ח בצלמניות. כל אחת מקבלת בד עם צילום שונה, תוך כדי הרקימה לומדים את התכים וגם את תוכלי לזהות אילו תכים מועדפים על כל רוקמת. בקבוצה שלי היו כאלו שלא אהבו לרקום רוקוקו (קשרים צרפתיים) והמורה החליפה להן לתך אחר.
היו כאלו שלא הצטיינו בדיוק בתך שליבה והתך הוחלף להן בתך מילוי ולהיפך.
גם אין חובה ללמד את כולן את כל התכים, ובוודאי שלא בו זמנית כולן תלמדנה לרקום אותו תך מאחר וקצב ההתקדמות שלהן יהיה שונה.
הלימוד של תכים שונים בפרק זמן מסויים, לא כולן אותו תך יחד, יש בו גם איזו מוטיבציה להתקדם ולהגיע לתך הבא שרואים אצל החברה.

מה שחשוב, לדעתי, הוא שהעבודה הראשונה תהיה משהו לא גדול ומסובך, מהיר יחסית - שתהיה תוצאה גם לדוגמה וגם תזכורת לתכים וגם שלא יתיש אותן עד הסיום.

בהצלחה!!
 
קיבלת פה כיוונים מצוינים-מבקשת להוסיף

עניין טכני קטן וחשוב מאד-
החדר חייב להיות מואר היטב, רצוי באור טכעי, דרך חלון.
כמי שהתחילה לרקום כגימלאית יכולה לומר שזה עניין קריטי!!!
עבודה על בד כהה היתה קשה….
הראייה - לא מה שהייתה…..

ועוד משהו-
כשעובדים על תוצר ברור, שיודעים אם רוצים כרית או תמונה,
המוטיבציה גדולה יותר.
יש יתרון לתרגול טכני של תכים, על בד לדוגמית, אבל לא כולן אוהבות זאת…..
 
ועוד דבר: לפעמים מגיעות נשים עם מגבלת ראיה או

אחיזה. לאלו אני ממליצה לך על רקמת חצי צלב בוטי צמר על רשת פלסטיק.
בהצלחה!!!
 

poratmichal

New member
את מתכוונת לרקמת צלבים עם חוט צמר?

יש לך אולי לינק או דוגמא לעבודה כזאת?
אני לא ממש מכירה את העבודה על רשתות פלסטיק

תודה על התגובה
 
כן. לא רק צלבים. הקישור לא עולה לי, אבל

חפשי בתמונות של גוגל את המילים הבאות בעברית: "ריקמה על רשת פלסטיק" ותקבלי שלל דוגמאות!
 

poratmichal

New member
תודה רבה על התגובה !

אהבתי מאוד את רעיון העלה, שבתוכו אוכל לשלב כמה תכים בסיסיים לשעורים הראשונים
מסכימה שהעבודה הראשונה צריכה להיות מקטנה יחסית ולא מסובכת, שכל אחת יכולה לבטא את עצמה, ובסיום להפכה למפית קטנה או לתמונה
בהמשך אמשיך עם דוגמאות מורכבות יותר אותן תבחר כל אחת לפי טעמה

מסכימה איתך לחלוטין כי לכל אחת הקצב שלה והיכולת שלה, ושהלימוד הוא תוך כדי תנועה
ככה גם אני למדתי כשהייתי קטנה :)

יש לי חוברת עם איורים והסברים לתכים השונים, חושבת שדבר כזה היה עוזר לך ?

ושוב תודה
 

maybesure

New member
לי פחות

כי אני יכולה להיעזר באותה המידה באינטרנט. אישית אני מעדיפה ללמוד מעשית תוך כדי עשיה, הקליטה שלי מספיק טובה כדי שאזכור. אני רוקמת תופרת וסורגת מגיל 6 כך שהרוב לא היה לי חדש ומה שכן - לא בעיה ללמוד מתוך הדגמה.
בקבוצה איתי למדו נשים בנות 70 ויותר, ולא ראיתי שלמשהי הייתה בעיה ללמוד או לזכור את התכים. אני מניחה שמי שלומדת חוג כזה לומדת אותו עם מספיק מוטיבציה לזכור.

לגבי תאורה - החוג שלי התקיים בערב ורקמנו לאור פלורסנטים בהירים בכיתה גדולה ומרווחת עם המון תאורה כך שלא הייתה בעיה - אבל חלק מהנשים המבוגרות (70+) העידו שבבית קשה להן לרקום בערב.

המורה שלי לרקמה לימדה לעיתים גם דברים שאינם קשורים ברקמה כמו חריזה או טלאים או סריגה כדי לגוון קצת לכאלו שנמאס להן מהרקמה. אחת לכמה חודשים היא הייתה מלמדת איזה פרוייקט בנ"ל ומי שרצתה למדה ומי שלא רצתה המשיכה לרקום.

היינו בקבוצה כ 18 נשים שזה קצת הרבה מידי לטעמי. השעור נמשך שעתיים וחצי.
 
יש לי שאלת גרביים...

האם ניסית ללבוש את הגרביים הנפלאות שלך בתוך נעליים? האם זה נוח? אני שואלת לפני קניית החוטים לפרוייקט....
 

maybesure

New member
אמא שלי גורבת אותן מעל גרבים דקות

ובתוך נעלי הקרוקס.
הבן גרב אותן מעל גרבים צבאיות ובתוך נעלים צבאיות.
אני? עומדת בצד ומתביישת כי עוד לא ניסיתי אותן!! אבל כעקרון סורגת אותן דווקא כדי להתהלך בהן בבית ללא נעליים, אבל עם גרבים רגילות מתחת.
מכל חבילת צמר של 100 גר' יוצאים כ 3 זוגות גרבים.
 

ש מ ש א

New member
יש בדים עבים מאוד שיתאימו לזה

וכאלה שמודבקים מכמה שכבות, לעתים עם ספוג בפנים וסוג של פלסטיק בחוץ
בחנויות שמוכרות בדים לריפודי רכב, הנעלה ותיקים, למשל כמו בחנות של דדון יוסף - רח' אילת השחר 8 ת"א
גם אצל גודס בטח תוכלי למצוא משהו שיתאים לגזירת סוליות לנעלי בית.
וספרי לנו אם מצאת ועשית.
 

maybesure

New member
אני תפרתי נעלי בית

לפני שנה - לאישלי. בסוליה הכנסתי ספוג דק בין 2 שכבות בדים, הפנימי פליז נעים והחיצוני בד ריפוד.
 

05 מיכל

New member
כדאי לברר מה הידע הקודם שלהן

ואולי תביאי כמה עבודות שלך בטכניקות שונות של רקמה, כדי שיוכלו להגיד לך לאיזה כיוון הן היו רוצות "למשוך".
 
הנסיון שלי

שפעמיים שהיתי בחוג רקמה היתה רב גוניות מצד המורה/מדריכה.
הקבוצה היתה קטנה יחסית כ 8 וכל אחת רקמה משהו אחר.
היו המון ספרים ודוגמאות וכל אחת בחרה את מה שהיא אוהבת לעשות ולמדה את התכים והטכניקות של הסוג שבחרה.
זה חוזר אליך - מה גודל הקבוצה?
עד כמה את מסוגלת ללמד בו זמנית תכים שונים וסגנונות שונים?
בנייה של ספריה מתאימה לפעילות שכזו ורצוי גם דוגמאות אמיתיות כלומר יצירות רקמה שלך.
אם את בונה את עצמך בתחום אז שווה להשקיע.

באופן אישי, נהנתי מאד מיכולת הבחירה והחופש.
אופן לימוד נוקשה היה משאיר אותי מאחור.

אז יש עוד סגנון למידה על אילו שכתבו לך לפני.
הכי חשוב למה את מתחברת.
בהצלחה.
 

poratmichal

New member
קבוצה מוערכת ל10 משתתפות

אני לא יודעת אם הנשים מגיעות עם ידע קודם, אבל מניחה שחלקן יכירו וידעו יותר טוב ממני.
ולכן אני מאמינה בלימוד חופשי, הרי המטרה החשובה מכל היא שהן יהנו
אין לי שום בעיה לעבור בין התכים השונים, וכך אעשה.

תודה על התגובה
 
אני חושבת שבטמבוריות. לא יצא לי מעולם

לנסות את התחום הזה, אבל הבנתי מאחרים שמאוד כיפי..
 
למעלה