עזרה :)

עזרה :)

שלום!:) איך אני כותבת את כל המודוסים מ-רה ו-מי?? מה העיקרון? בבקשה! תודה ויום טוב :)
 
מודוסים

קיימים 7 מודוסים כמספר צלילי הסולם הדיאטוני. להלן הגדרה כללית של המודוסים: המודוס הראשון הוא מודוס יוני, - הסולם המז'ורי הבסיסי שממנו נגזרים כל שאר המודוסים ושאליו מושווים שאר המודוסים המג'וריים . מרווחי הצלילים בסולם הם: טון - טון - חצי טון - טון - טון - טון - חצי טון ( כשהשורש לסולם הוא דו: דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי, דו). המודוס השני הוא מודוס דורי, - סולם מינורי עם דרגה שישית מוגבהת (סקסטה גדולה, במקום קטנה). מרווחי צליליו הם: טון - חצי טון - טון - טון - טון - חצי טון - טון (כשהשורש לסולם הוא רה: רה, מי, פה, סול, לה, סי, דו, רה). המודוס השלישי הוא מודוס פריגי, - סולם מינורי עם דרגה שנייה מונמכת (סקונדה קטנה במקום גדולה). מרווחי צליליו הם: חצי טון - טון - טון - טון - חצי טון - טון - טון (כשהשורש לסולם הוא מי: מי, פה, סול, לה, סי, דו, רה, מי). המודוס הרביעי הוא מודוס לידי, - סולם מג'ורי עם דרגה רביעית מוגבהת (קוורטה מוגדלת במקום קוורטה זכה). מרווחי צליליו הם: טון - טון - טון - חצי טון - טון - טון - חצי טון (כשהשורש לסולם הוא פה: פה, סול, לה, סי, דו, רה, מי, פה). המודוס החמישי הוא מודוס מיקסולידי, - סולם מג'ורי עם דרגה שביעית מונמכת (ספטימה קטנה במקום גדולה). מרווחי צליליו הם: טון - טון - חצי טון - טון - טון - חצי טון - טון (כשהשורש לסולם הוא סול: סול, לה, סי, דו, רה, מי, פה, סול). המודוס השישי הוא מודוס אאולי, - הסולם מינור טבעי (אליו מושווים שאר הסולמות המינורים). מרווחי הצלילים בסולם הם: טון - חצי טון - טון - טון - חצי טון - טון - טון (כשהשורש לסולם הוא לה: לה, סי, דו, רה, מי, פה, סול, לה). המודוס השביעי הוא מודוס לוקרי, שדומה לסולם המינורי, עם דרגה שנייה ו וחמישית מונמכים . מודוס זה נקרא גם מודוס "חצי מוקטן", מרווחי צליליו הם: חצי טון - טון - טון - חצי טון - טון - טון - טון (כשהשורש לסולם הוא סי: סי, דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי).
 

SHEX

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo95.gif

קבל ח"ח על ההשקעה
 
היי תודה :)

אבל אני לא מבינה, איך אני כותבת אותם מתו ראשון דומה בכולם? :( [מתו רה המורה ביקשה] אני מיואשת.. אפשר דוגמא?
 

handlessman

New member
זה פשוט מאוד...

את לוקחת במקרה הזה את התו רה ושמה אותו בטוניקה (הצליל הראשון בסולם, צליל היסוד) ואז לפי המרווחים "סופרת" (יש גם טכניקות יותר פשוטות שאין בהן צורך בספירה, אבל הן שמישות עבורך רק ברגע שאת שולטת במודוסים), למשל: 1) הכי בסיסי - אם תספרי את המרווחים של מודוס "דורי" מ"רה" תקבלי רק צלילים טבעיים, ועל כן משתמשים בו הכי הרבה לדוגמאות (וזה גם מה ש-Tragedie lyrique כתב בהסבר שלו). 2) ניקח נגיד את מודוס "לידי" - רה (טון --->) מי (טון --->) פה# (טון --->) סול# (חצי טון --->) לה (טון --->) סי (טון --->) דו# (חצי טון --->) רה. את יכולה לראות שסימני ההיתק של המודוס הזה הם פה# דו# סול#, כמו של סולם לה מזו'ר / פה# מינור. בנוסף, כמו שכתב Tragedie lyrique בהסבר שלו, מודוס "לידי" שמתחיל מצליל מסוים, הוא כמו הסולם המז'ורי שמתחיל באותו צליל (טוניקה משותפת) עם דרגה רביעית מוגבהת, במקרה הזה סולם רה מז'ור שסימני ההיתק שלו הם פה# דו#, שדרגתו הרביעית היא פה, וכשמגביהים אותה היא הופכת ל-פה#, וככה המודוס הנ"ל מקבל את סימני ההיתק שלו. זוהי למעשה שיטת ההשוואה. להלן סימני ההיתק של כל המודוסים שטוניקתם (הטוניקה שלהם חחח) היא רה (תעשי השוואה בין זה לבין הנחיות ההשוואה שבהסבר של Tragedie lyrique): 1. רה יוני (מז'ור) - פה# דו#. 2. רה דורי - אין סימני היתק, כל הצלילים טבעיים (סולם רה מינור --> שמקביל לפה מז'ור --> שיש בו סיb --> שהוא הדרגה השישית --> שכשהיא מוגבהת היא סי בקר. ואז אין סימני היתק). 3. רה פריגי - סיb מיb (בהשוואה לרה מינור, נוסף מיb). 4. רה לידי - פה# דו# סול# (בהשוואה לרה מז'ור - נוסף סול#, זאת הדוגמה שנתתי לך בהרחבה). 5. רה מיקסולידי - פה# (בהשוואה לרה מז'ור - ירד ה-דו#) 6. רה אאולי (מינור) - סיb. 7. רה לוקרי - סיb מיb להb (נוספו מיb ו-להb). ו... זאת למעשה השיטה העיקרית, שאני הכי משתמש בה. מכיוון שאני זוכר את ההשוואות ואני די מתורגל בנושא זה כבר בא לי באופן אוטומטי, ותאמיני לי שעם קצת תרגול גם לך זה ייראה בדיעבד משחק ילדים.
 

SHEX

New member
רק תיקון קטן../images/Emo95.gif

סימני ההתק הבסיסיים של רה מז'ור הם אכן פה# ודו#, אבל הדרגה החמישית היא סול, ולכן נוסף הסול# (דרגה רביעית מוגבהת, כמו שכתב עמרי). הייתה לך טעות בהקלדה..
 
למעלה