עזרה..=/

the picks

New member
עזרה..=/

אני תלמידת שכבת י"ב אני לומדת תנך במהלך אחד השיעורים הטילו עלינו משימה לגבי ספר משלי.. השאלה היא "מתוך העמדות וההכחות הקימות מה היא עמדתך לגבי השאלה האם שלמה הוא שכתב את ספר משלי (על בסיס משלי פרק א')" האם תוכלו להפנות אותי לקישורים בנושא?? או למתוך הידעה האישי שלכם? תודה רבה רבה מראש ניקול
 

masorti

New member
אין לי תשובה ישירה לשאלתך...

אבל אני ממליץ שתציצי בשירשור הנמצא בעמוד זה ועוסק בשאלה מתי נכתב התנ"ך. מה שכתבתי שם נכון גם לגבי השאלה שלך. הנה תחילת השירשור.
 

יוסי ר1

Active member
מי כתב את משלי

אני מצטרף להמלצת קודמי לעיון בשרשור שהוא הפנה אליו, ובפרט לתשובה של arandiera . זה באשר לשאלה הכללית של מסורת מול מחקר. ספציפית לגבי ספר משלי, הפסוק הראשון בו מצביע על שלמה בן דוד כמחבר, "משלי שלמה בן דוד מלך ישראל". כצת על הדיון לגבי מקומו של הספר וכותבו, כדאי לקרא את הקדמת אברהם כהנא לספר - הוא הוציא את כל ספרי התנ"ך עם פירוש מעולה והקדמה מעולה. לגבי עמדתך - תחליטי את. מה שאני לא הבנתי בשאלה, הוא כיצד המורה השואל קבע שיש עמדות ויש הוכחות. הוכחות? יש השערות מבוססות יותר, ויש השערות מופרכות יותר. כל חוקר שחושב שיש לו הוכחה בנושאים אילו, סופו שמופרך מאוחר יותר בידי חוקר אחר, שאפתן יותר, שמעלה תיאוריה חדשה שמפריכה את "הוכחות" קודמו. ראי את המאבק המשתולל עתה בין חוקרת שמצאה את ההוכחה למלכות יהודה בכך שמצאה את ארמונו של דוד המלך, לבין האסכולה שמצאה את ההוכחה לכך שמלכות בית דוד היתה פיקציה של מסורת מאוחרת. הוכחות? השערות כאילו ואחרות!
 

mgb

New member
מי כתב?

בס"ד שלום לך! אינני מבין, ממש ברצינות: מדוע לא מערערים מי כתב את "מלחמה ושלום" ואולי לא היה זה טולסטוי?? ולא מערערים כך לגבי את ספר בספרות הכללית !! (אם) שלמה כתב את משלי ורצה שאכן יידעו שהוא כתב ולשם כך ציין (כפי שכבר צויין) בפסוק הראשון. למה יש מקום לערער על כך?? תמהני אם אין מגמה כלשהיא לערעור מסוג זה, רק בכתבי הקודש וזאת רק בכתבי הקודש של היהדות. יום טוב
 
אבל...

גם לפי חז"ל שלמה לא כתב את משלי, אלא חזקיה וסיעתו - שערכו את משליו. אמנם זה כתוב בלשון מדבר - כאילו שלמה הוא שכתבו, אבל זה לא ברור מאליו לאף אחד.
 

tzimisce

New member
אין הקפדן מלמד

אני מסוגלת לשמוע את דעתך אולם לא נאה ביני שאינך מקבל את דעתם של אחרים . כל אדם יכול לבחור לאחוז בדעתו שלו , מותר לך להביע את דעת המנוגדת אולם אין זה נאה ואין זה רצוי לכפות את דעתך. אין לך בלעדיות על האמת. כל אדם רשאי להאמין במה שהוא רוצה. בכל מקרה , בקשר לספר משלי , בבבא בתרא ט"ו ע"א נאמר שחיזקיהו וסיעתו כתבו את משלי , שה"ש וקהלת. ם נסמכים על כך שנאמר משלי כ"ה א גַּם-אֵלֶּה, מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה-- אֲשֶׁר הֶעְתִּיקוּ, אַנְשֵׁי חִזְקִיָּה מֶלֶךְ-יְהוּדָה . הכוונה היא כנראה שהוא אמר את הדברים והם לאחר תקופה העלו את הדברים על הכתב וערכו אותם. לכן . נחמד לחשוב ששלמה המלך הוא זה שכתב את משלי אולם אפילו המסורת מערערת על אמונה זו. מעבר לכך , משלי בנוי מקבצים שונים שחלקם מיוחסים לחכמים שונים.
 

mgb

New member
משלי שלמה

בס"ד שלום לך! תודה על תגובתך! חייב לציין בראשית שחלילה איני מקפיד על דעות אחרות אם כי ניסוח דברי עלול לייצור רושם כזה. אם הייתי מקפיד מלשמוע דעות הסותרות את דעתי האמיני לי שלא הייתי טורח להיכנס לפורום זה לקרוא ו\או להגיב. תגובתי היתה כדרך הוויכוחים מעולם, שניסוח כזה בא על מנת להביע מורת רוח מדיעה שהושמעה אבל בשום אופן לא ברמה האישית !! לעצם תגובתך, אני כעת כ-ן מקפיד (נאמר כמובן בהלצה): את מצטטת, אמנם נכון, פסוק שהובא בתלמוד בבא בתרא דף ט"ו עמוד א'. מקור הפסוק הוא אכן משלי תחילת פרק כ"ה. אבל אינו מתפרש כהבנתך!! לפני שאביא מקצת מהמפרשים פירוש פסוק זה, נדמה, שגם על פי הפשט, מי שמעתיק(אנשי חזקי'ה או חזקי'ה עצמו) - אינו אינו יכול להיות המקור, הלא כן?! ואם נכתב בפסוק שאנשי חזקיה המלך ה-ע-ת-י-ק-ו ודאי שהוא אינו המקור. ומי המקור? גם זה ניתן להבין מהפשט : גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקי'ה וכו' !! וכעת למפרשים: א) מצודת דויד: "יראה כי מתחילה הספר עד הנה היה מועתק ביד הכל, ומכאן עד סופו לא היה מועתק כי אם בידי אנשי חזקי'ה מלך יהודה אשר העתיקו את הדברים האלה מספרי שלמה , אשר נזדמן להם. ולזה אמר :" גם אלה משלי שלמה" ר"ל(רוצה לאמר) עם כי(אולי צ"ל: אם כי)לא נמצאו ביד הכל, מ"מ(מכל מקום), גם אלה דבריו אשר העתיקו אנשי חזקי'ה והמה נאמנים על הדבר שמפי שלמה יצאו" עד כאן הציטוט. ב)רש"י : אמנם לא כותב מפורש אבל הוא מפרש העתיקו = "החזיקו". כלומר, חיזקו את דברי שלמה . [ משום שחזקיה קיבל על עצמו להחזיר את עם ישראל לידיעת כל התורה כמפורסם ש"נעץ חרב בבית המדרש.. ואמר כל מי שלא ילמד תורה ידקר בחרב". וכנראה לזרז את העם חיזקם בחשיבות ונחיצות הלימוד ע"י דברי מוסר שאמר זקינו שלמה במשלי.] ישנם עוד מפשרים ברוח זו כאבן עזרא ועוד אבל לא אלאה אותך . אם תרצי אני מאמין שתעייני בהם. המשך יום טוב לך!!
 
למעלה