משלי שלמה
בס"ד שלום לך! תודה על תגובתך! חייב לציין בראשית שחלילה איני מקפיד על דעות אחרות אם כי ניסוח דברי עלול לייצור רושם כזה. אם הייתי מקפיד מלשמוע דעות הסותרות את דעתי האמיני לי שלא הייתי טורח להיכנס לפורום זה לקרוא ו\או להגיב. תגובתי היתה כדרך הוויכוחים מעולם, שניסוח כזה בא על מנת להביע מורת רוח מדיעה שהושמעה אבל בשום אופן לא ברמה האישית !! לעצם תגובתך, אני כעת כ-ן מקפיד (נאמר כמובן בהלצה): את מצטטת, אמנם נכון, פסוק שהובא בתלמוד בבא בתרא דף ט"ו עמוד א'. מקור הפסוק הוא אכן משלי תחילת פרק כ"ה. אבל אינו מתפרש כהבנתך!! לפני שאביא מקצת מהמפרשים פירוש פסוק זה, נדמה, שגם על פי הפשט, מי שמעתיק(אנשי חזקי'ה או חזקי'ה עצמו) - אינו אינו יכול להיות המקור, הלא כן?! ואם נכתב בפסוק שאנשי חזקיה המלך ה-ע-ת-י-ק-ו ודאי שהוא אינו המקור. ומי המקור? גם זה ניתן להבין מהפשט : גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקי'ה וכו' !! וכעת למפרשים: א) מצודת דויד: "יראה כי מתחילה הספר עד הנה היה מועתק ביד הכל, ומכאן עד סופו לא היה מועתק כי אם בידי אנשי חזקי'ה מלך יהודה אשר העתיקו את הדברים האלה מספרי שלמה , אשר נזדמן להם. ולזה אמר :" גם אלה משלי שלמה" ר"ל(רוצה לאמר) עם כי(אולי צ"ל: אם כי)לא נמצאו ביד הכל, מ"מ(מכל מקום), גם אלה דבריו אשר העתיקו אנשי חזקי'ה והמה נאמנים על הדבר שמפי שלמה יצאו" עד כאן הציטוט. ב)רש"י : אמנם לא כותב מפורש אבל הוא מפרש העתיקו = "החזיקו". כלומר, חיזקו את דברי שלמה . [ משום שחזקיה קיבל על עצמו להחזיר את עם ישראל לידיעת כל התורה כמפורסם ש"נעץ חרב בבית המדרש.. ואמר כל מי שלא ילמד תורה ידקר בחרב". וכנראה לזרז את העם חיזקם בחשיבות ונחיצות הלימוד ע"י דברי מוסר שאמר זקינו שלמה במשלי.] ישנם עוד מפשרים ברוח זו כאבן עזרא ועוד אבל לא אלאה אותך . אם תרצי אני מאמין שתעייני בהם. המשך יום טוב לך!!