עזרה:)

עזרה:)

שלום, אני מנגנת בגיטרה ולפני כמה ימים קיבלתי את השיר הראשון שלי שאני כותבת לו לחן, אבל זאת הפעם הראשונה ואינלי מושג איך להתחיל ומה לעשות.. רציתי לדעת אם ישלכם טיפים? איך בכלל מתחילים לכתוב לחן? תודה:)
 

Molchansky

New member
לחן

את יכולה לכתוב לטקסט מלודיה, פשוט לשבת עם הגיטרה ולנסות לשיר את המלודיה של הטקסט, בלי ליווי בהתחלה. אחרי שיש לך קו מלודי את יכולה לבנות לזה את הליווי בהתאמה למה שקורה במלודיה הליווי יכול להוות מעין אווירה, כמו בהצגה שיש על הבמה כל מיני חפצים שנותנים רקע למיקום או לסיטואציה. את יכולה גם לכתוב מלודיה לטקסט ולהרמן אותו כשהטקסט נמצא בסופרן או להרמן כשהטקסט נמצא בקול אחר. אפשר לכתוב את הקטע כשהטקסט ושאר הכלים מעין משוחחים אחד עם השני. תחשבי קודם על איך את רוצה להעביר את הטקסט, על מה הטקסט מדבר, ומה בעצם השיר רוצה להגיד אחר כך תנסי לחשוב על איך את רוצה להגיד את זה. תחשבי על נקודות מתח בטקסט שאפשר להדגיש בעזרת אקורדים מסויימים בליווי. יש אינספור אפשרויות, צריך רק לחשוב מה רוצים להגיד ולנסות.
 
אוקיי,

תודה. בעצם התכוונתי שאני כבר יודעת את הסוג של השיר ולאיזה כיוון אני מתכננת ללכת, התכוונתי יותר מבחינת הגיטרה איך מתחילים להלחין שיר?
 

Molchansky

New member
אוקיי

אז קודם כדאי לשבת לכתוב את המלודיה לטקסט. אחר כך לשבת ולכתוב את הליווי. קודם כל תבדקי באיזה סולם את רוצה את הטקסט, יהיה לך יותר קל להתחלה בהלחנה לכתוב בסולם אחד ספציפי. בסולם יש כמה דרגות חשובות, כל הדרגות חשובות, אבל אני מניח שאת רוצה משהו יחסית פשוט ולא מתוחכם יותר מדי. בכל אופן, דרגה ראשונה בסולם זה השורש, דרגה של הרפייה בלי מתח, ממנו הסולם מתחיל ואליו הוא נפתר. דרגה רביעית, קצת מתוחה, בדר"כ באה לפני דרגה חמישית. דרגה חמישית, דרגת מתח, בדר"כ נפתרת לדרגה ראשונה. תנסי לעבוד עם הדרגות האלו לפי הפירוש של הטקסט, ביצירת מתח והרפייה. תתאימי את האקורדים למתח ולהרפייה. אין מה לעשות צריך לשבת ולנסות, הלחנה טובה באה מנסיון, תיאוריה זה מצויין, אבל בלי הניסיון המעשי זה לא שווה
 

loomer4

New member
../images/Emo45.gif ואם כבר, עוד עצה

ששמעתי מסקסופוניסט אדיר אחד שבא לארץ לכיתת אמן ושכחתי את השם שלו
הוא נתן עצה שכאשר מתחילים להלחין קטע וההמשך של הלחן לא יצא כמו שרצית, עדיין לסיים את הקטע! בסוף תראה את התוצאה הסופית, תראה גם אם אהבת, וגם רכשת עוד ניסיון בהלחנה. אחד הדברים החשובים זה הניסין באמת, יש לי חבר שלמד תופים וכבר על השיעור הראשון (הוא חשב שהוא מוזיקאי) והתחיל להלחין על הפסנתר כל מיני מנגינות עם אקורדים, היום (לאחרי שנתיים) הוא כבר פסנתרן (יש לו בעיה ברגל אז הוא פרש מהתיפוף) ומלחין וואלסים ונוקטורנות כמו גדול, בלדות ג'אז שעף לך הראש וקטעי בי בופ כמו פרקר וחבריו. אז יאללה, תתחילי לעבוד!
 

SHEX

New member
יש את הדרך של אייל../images/Emo95.gif

שלדעתי היא דרך טובה, שגם יכולה לפתח לך את היכולות. בנוסף, יש את הדרך שבה הרבה גיטריסטים משתמשים, בעיקר כי היא קלה יותר ולא מצריכה יותר מדי ידע הרמוני... לבחור רצף של אקורים שיישמעו טוב אחד אחרי השני, לנגן אותם ועליהם לשיר מנגינה, עד שנוצר משהו. זו דרך מהירה יותר ופשוטה יותר שוב, אני מעדיף את הדרך של לבנות מלודיה לטקסט ועל זה לבנות הרמוניה, אבל זו רק הצעה.
 
למעלה