עזרה

Drorrrrrr

New member
עזרה

היי, אולי אתם תוכלו לעזור לי: כתבתי לחן לשיר בסולם סי מז'ור. יש בית ופזמון ואחרי הפזמון אני רוצה לעשות מודולציה לדו [C] מז'ור. את הפזמון אני מסיים על Bmaj9 ואת הבית הבא אני כבר רוצה להתחיל על G [שזה כבר בסולם של דו מז'ור]. מהלך האקורדים הוא כזה [ללא צלילי מתח]:
בית: |F#| B| F#| B| C#m6| B| F#| B| פזמון: |G#m| F#| E| B| X4 |Em| Bmaj9|​
ה-Bmaj9 אמור בעצם להתחבר ל-G של הבית הבא, אבל חסר לי אקורד אחד קצר לחצי תיבה שיחבר בין ה-Bmaj9 ל-G. מישהו יוכל אולי לנסות לשבת ולהמליץ לי על אקורד שיוכל לשבת שם טוב? [ניסיתי הרבה- D, C, C7\9, D7\9, D7\b13 וכו', עדיין לא נשמע לי הכי טוב]. תודה וחג שמח!
דרור.
 

Drorrrrrr

New member
פתאום באה ההברקה ומצאתי ../images/Emo13.gif

Dadd9\A. תודה למי שרצה לעזור
.
 

אבי טבח

New member
תשובה

שלום דרור. אני מאד אשמח להתייחס לשאלה שלך בכמה מישורים . ראשית , בתור מי ששוחר תאוריה והרמוניה מושבע , עליי עדיין לומר לך שרצוי שתהליך ההלחנה יהיה דבר טיביעי שאינו משוחד על ידי ידע תאורטי . כלומר "תזרום" זו המילה המתאימה . הכל עניין של גילוי עצמי . שנית , מה שהכי הפליא אותי בהקשר זה שכבר נדמה שהגדרת מראש סולמות אשר אלייהם עשית מודולאציה , דבר שלעניות דעתי הינו מוטעה . ( אגב לעיתים ניתן לעשות מודולאציה ללא אקורד ציר - אקורד התומך ומרכך את המודולאציה ) ושוב תנסה להיות טיביעי ולהתנער מתאוריה בעת ההלחנה . כל זאת הייתי חייב לומר לך . אך כעת אתייחס בכל זאת בצורה עניינית לשאלתך . .האקורד האולטימטיבי אשר אותו אתה מחפש לדעתי הוא #F או לחילופין עוד יותר רצוי F#7 . האקורד האחרון שלך ( Bmaj9 ) הוא שלעצמו מתפקד מבחינה פונציונאלית כפה דיאז כלומר כדומיננטה של הסולם אותו הגדרת בתחילת השיר שלך -- סי מז'ור . אני מציע שתיתן לאחריו את פה דיאז מז'ור 7 באותה חצי תיבה עליה דיברת . ותתקדם לסול מז'ור בחצי טון . המהלך לא יישמע חריג כלל . 2 הערות : 1. קשה לדייק מכיוון שמהלך אקורדי עדיין לא נותן אינדיקציה ללחן שלך . מלבד זאת שגם המלודיה חשובה כאן . 2. שתיארת שאתה מתחיל בסול מז'ור שלמעשה זוהי מודולאציה לדו מז'ור - זה לא בהכרח . היה רצוי לדעת את ההמשך . מקווה שעזרתי .
 

Drorrrrrr

New member
תודה רבה ../images/Emo13.gif

אמנם כך זה נשמע מדברי, אבל כאשר אני מלחין אני לא נותן תפקיד חשוב לתיאוריה, אלא דווקא למה שאני מרגיש שיהיה נכון. אני לא יושב עם סולמות ומנסה לזרוק דרגה חמישית/ שלישית או שישית כדי לנסות להדק את השיר, לא כך אני מלחין. במקרה הזה חיפשתי אקורד אחד ספציפי שישמע טוב בין שני הסולמות הללו ולאחר שניסיתי לזרוק אקורדים על הגיטרה, ומאוחר יותר ניסיתי גם לשבת עם התיאוריה [כפתרון שני] ולא מצאתי- פניתי לעזרתכם. בכלל, בתגובה שלך נכנסנו למה שתמיד עניין אותי- האם כשמלחין גדול [לדוגמה כספי או רכטר] יושב ומלחין שיר- האם הוא הולך לפי ההרגשה שלו או שהוא דואג להתייחס לתיאוריה תוך כדי ההלחנה? האם במודע הוא עושה את המעברים, המודולציות ושאר מושגים או שרק לאחר מעשה אפשר לנתח את היצירה שלהם? להערותייך האחרונות: 1. הנחתי שתהיה בעיה עם כך שאין אינדיקציה למלודיה, הדבר ידוע ומובן, אבל גם מבחינת מהלך האקורדים, אוזן שומעת "חריגה", גם אם אין זה מובן שיש מעבר סולמות. לכן, חשבתי אולי תוכלו לעזור ללא המלודיה. 2. זה לא בהכרח מודולציה לדו מז'ור, אך מכיוון שאני יודע את ההמשך [כמו הבית הראשון, אך חצי טון יותר], ציינתי שזוהי מודולציה ל-C מז'ור. וכעת לאקורד: ניסיתי את ה- F#7, אך זה לי נשמע לי חריג מדי באוזן. ניסיתי למצוא אקורד שישלים את המעבר הזה, וישמע טבעי, ואם לא טבעי- אז שיעבור "כמעט חלק"- בנתיים Dadd9\A נשמע לי הכי טוב. תודה רבה רבה!
 

SHEX

New member
דבר ראשון, טוב לראות אותך פה../images/Emo95.gif

דבר שני, בהתחשב בעובדה שעכשיו 6 בבוקר ועדיין לא הלכתי לישון, אז כהרגלי בשעות האלה אני אברח לתשובה הפשוטה ולא אתחיל להכנס לעומק הדברים. אז התשובה הפשוטה של היום - יהיה לך הרבה יותר פשוט לעשות את המודולציה לדו דיאז מז'ור - עלייה של טון במקום חצי במקום חצי טון. זה יישמע טוב והמודלוציה תהיה קלה יותר. כעקרון, העקרון הבסיסי של מודולציה הוא למצוא חוליה מקשרת בין שני הסולמות.אקורד משותף. בתוך הסולם לא תמצא אקורד משותף לסי מז'ור ודו מז'ור, ולכן תצטרך שהחוליה המקשרת שלך תהיה דרך אקורד שהוא לא מתוך הסולם. בין סי מז'ור לדו דיאז מז'ור יש מספר אקורדים משותפים, לכן המודולציה תהיה לך קלה יותר, וגם תהיה מבוססת יותר ויציבה יותר באוזן... בהצלחה!
 

Drorrrrrr

New member
../images/Emo51.gif

תודה, אבל אני מעדיף לעשות את המודולציה לדו מז'ור, מסיבות כאלה ואחרות. בכל מקרה, אני חושב שהסתדרתי אז תודה רבה! :)
 
למעלה