עזתרכם בבקשה

עזתרכם בבקשה

דרוש לי המקור למקור בו מסופר על הכהן הגדול שנכנס לקודש הקודשים ביום כיפור וח"ו חטא ומת ואז נמשך החוצה בחבל. תודה לעונים
 

mgb

New member
תשובה אולי חלקית..

בס"ד כמדומה לי שיש כאן עירוב של שני מקורות: על בני אהרון נדב ואביהו מסופר שחטאו ולכן מתו בכניסתם לקודש הקדשים ועל אחיהם אלעזר ואיתמר היה ציויי להוציאם משם. ואכן הם נמשכו משם ע"י חבל. אבל הדבר לא היה ביום הכיפורים אלא ביום השמיני להקמת המשכן. לגבי מיתת כהן ביום הכיפורים מסופר שבבית שני לא היו הכהנים הגונים וכל שנה מת הכהן הגדול. וכך מובא במדרש(ילקוט שמעוני משלי פרק י סימן תתקמז): "יראת ה' תוסיף ימים. א"ר יוחנן זה מקדש ראשון שעמד ת"י שנים ולא שמשו בו אלא שמונה כהנים, ושנות רשעים תקצורנה זה מקדש שני שעמד ת"כ שנים ושמשו בו יותר משלש מאות כהנים, צא מהם ארבעים שנה ששמש שמעון הצדיק ושמונים שנה ששמש יוחנן כהן גדול ועשר ששמש ישמעאל בן פאבי ואמרי לה י"א ששמש ר' אלעזר בן חרסום מכאן ואילך צא וחשוב כל אחד ואחד לא הוציא שנתו.." בברכה מ.ג.ב
 
ראשית תודה על התגובה..

שנית. דרוש לי המקור לתיאור המקרה בו נפטר הכהן הגדול בתוך קודש הקודשים בגלל חטאי העם והצאתו אל מחוץ הקודש בעזרת חבל. אשמח אם מישהו יודע את המקור המדוייק. תודה לעונים!
 
תשובה

כהן גדול שנכנס לבית קדש הקדשים ומת, זה לא מפני חטא העם! אלא מפני שהוא עצמו לא היה כהן צדיק! משו בשאלתך לא ברור, כפי שר` מ.ג.ב. כתב, השאלה שלך מעורבבת.
 

mgb

New member
אולי הכוונה למקור זה..

בס"ד מסכת מכות דף יא, א גמרא: מנא הני מילי אמר רב כהנא דאמר קרא (במדבר לה) וישב בה עד מות הכהן הגדול. וכתיב (במדבר לה) כי בעיר מקלטו ישב עד מות הכהן הגדול וכתיב (במדבר לה): ואחרי מות הכהן הגדול ור' יהודה כתיב קרא אחרינא (במדבר לה) לשוב לשבת בארץ עד מות הכהן <וגו'> ואידך מדלא כתיב הגדול חד מהנך הוא: לפיכך אימותיהן של כהנים וכו': טעמא דלא מצלו הא מצלו מייתי והכתיב (משלי כו) כצפור לנוד כדרור לעוף כן קללת חנם לא תבא <א"ל> [אמר] ההוא סבא מפירקיה דרבא שמיע לי שהיה להן לבקש רחמים על דורן ולא בקשו.. עד כאן. בסוגיא זו מבואר שמות הכהן הגדול היה בגלל חטא העם אבל בכל זאת הם מתו כי הקולר תלוי בראשיהם. בברכה
 
סליחה על אי הסדר, ובכל זאת..

כוונתי למקור שמתייחס לכך שהכהן הגדול נכנס לקודש הקודשים ביום הכיפורים ונפטר שם (בגלל חטיאיו) ונמשך בחבל החוצה. זה הכל. סליחה על הבלאגן, ותודה לעונים!
 
תגובה

במס` יומא יש מקור לדין זה! אך זהו איננו סיפור! מחר בעז"ה אביא את המקור, או שיקדימוני אחרים...
 
אשמח לקבל את הסיפור המדובר...

מצ"ה ציטוט מאתר אינטרנט עם המקרה לו אני מחפשת את המקור: http://www.kipa.co.il/tzohar/m_year.asp?id=7131 "היו תקופות בהסטוריה בהן משרות הכהונה היו נקנות בכסף על ידי אנשים אשר אינם ראויים לכך. אותם "כוהנים" לא זכו לצאת מקודש הקדשים בחיים והמסורת התלמודית מספרת כי באותה תקופה היה הכהן הגדול נכנס כאשר חבל ארוך כרוך למתניו למקרה שחלילה ימות ואז יצטרכו למשוך אותו החוצה עם החבל…" דרוש לי המקור התלמודי לכך. תודה רבה על העזרה,
 
מקור לדבר

גמ` מס` יומא דף ט` ע"א אמר ר` יוחנן מאי דכתיב "יראת ה` תוסיף ימים ושנות רשעים תקצרנה"? יראת ה` תוסיף ימים, זה מקדש ראשון שעמד ארבע מאות ועשר שנים ולא שמשו בו אלא יח` כהנים גדולים (לפי הגהות הגר"א שמשו במקדש ראשון רק 12 כהנים גדולים!) ושנות רשעים תקצרנה זה מקדש שני שעמד ארבע מאות ועשרים שנה, ושמשו בו יותר משלש מאות כהנים, צא מהם ארבעים שנה ששמש שמעון הצדיק, ושמונים ששמש יוחנן כהן גדול, עשר ששמש ישמעאל בן פאבי, ואמרי לה אחד עשר ששמש ר` אלעזר בן חרסום, מכאן ואילך צא וחשוב כל אחד ואחד לא הוציא שנתו (הגהות הב"ח מוסיף, אמר ר` יוחנן בן תורתא וכל כך למה? לפי שהיו לוקחין אותה בדמים, דאמר ר` אסי, תרקבא דדינרי עיילה ליה מרתא בת בייתוס לינאי מלכא עד דאוקמיה ליהושע בן במלא בכהני רברבי). אני מתנצל שרק עכשיו הבאתי את המקור, וזאת משום תקלות בלי סוף בגלישה הסלולארית לאתר תפוז. מקווה שעזרתי.
 
מקור נוסף...

גמ` מס` יומא דף יט` ע"ב בפיסקא `הוא פורש ובוכה והן פורשין ובוכין וכו` הוא פורש ובוכה שחשדוהו צדוקי, והם פורשין ובוכין דא"ר יהושע בן לוי כל החושד בכשרים לוקה בגופו וכל כך למה? שלא יתקן מבחוץ ויכניס כדרך שהצדוקין עושין. תנו רבנן, מעשה בצדוקי אחד שהתקין מבחוץ והכניס ביציאתו היה שמח שמחה גדולה פגע בו אביו אמר לו בני אף על פי שצדוקין אנו מתיראין אנו מן הפרושים אמר לו כל ימי הייתי מצטער על המקרא הזה `כי בענן אראה על הכפורת` אמרתי מתי יבוא לידי ואקיימנו עכשיו שבא לידי לא אקיימנו אמרו לא היו ימים מועטין עד שמת והוטל באשפה והיו תולעין יוצאין מחוטמו ויש אומרים ביציאתו ניגף דתני ר` חיא כמין קול נשמע בעזרה שבא מלאך וחבטו על פניו ונכנסו אחיו הכהנים ומצאו ככף רגל עגל בין כתפיו שנאמר `ורגליהם רגל ישרה וכף רגליהם ככף רגל עגל` מקווה שעוד יותר עזרתי...
 
תודה על ההמאמץ...

אני אנסה לברר את המקום ולראות האם רש"י במקום כותב על כך משהו. שכן במקורות שציינת לא מצאתי במפורש את המקרה של קשירת החבל לכהנים. בכל מקרה תודה על המאמץ
 
אשמח לקבל את הסיפור המדובר...

מצ"ה ציטוט מאתר אינטרנט עם המקרה לו אני מחפשת את המקור: http://www.kipa.co.il/tzohar/m_year.asp?id=7131 "היו תקופות בהסטוריה בהן משרות הכהונה היו נקנות בכסף על ידי אנשים אשר אינם ראויים לכך. אותם "כוהנים" לא זכו לצאת מקודש הקדשים בחיים והמסורת התלמודית מספרת כי באותה תקופה היה הכהן הגדול נכנס כאשר חבל ארוך כרוך למתניו למקרה שחלילה ימות ואז יצטרכו למשוך אותו החוצה עם החבל…" דרוש לי המקור התלמודי לכך. תודה רבה על העזרה,
 
למעלה