עיגול זן - Enso - 円相

Tenguy

New member
עיגול זן - Enso - 円相

יש ציורי דיו ויש קליגרפיות דיו, אבל בהסטוריה של הזן בודהיזם שהשפיע עמוקות על החשיבה, דרך החיים והאסתטיקה ביפן - ניסו להמחיש במינימליזם גם סמלים מופשטים עם מסרים בסיסיים של זן. אחד מהם ואולי היותר ידוע מכולם הוא האנסו ( 円相, נהגה: えんそう), אחרים הם הקו אנכי (מקל), משולש (ראשית, הצורה הראשונית, מקור של כל שאר הצורות), ריבוע (הצורה המתקבלת משני משולשים מחוברים, וסמל לכל שאר הצורות). העיגול הוא האין סוף במובנו היפני - היקום כולו , שתוכו ריק (無, הגוי : む) , ולפעמים בכוונה לא סוגרים את קו העיגול כדי להדגיש את הריק .
את ציור העיגול עושים באיבחה אחת, להבעת הרגע בו המודעות היא חופשית ולא מגבילה או כובלת את הגוף מפעולה, כמו יצירת קו האנסו. כאן שוב מתקיים פרדוקס הזן הידוע : יכולת הריכוז עקב הרגלי משמעת רבי שנים היא זאת שמשחררת את התודעה (הנפש) ואת הגוף (היד שמציירת עם המכחול את מעגל האנסו).
לאחר ציור המעגל - אין לגעת בו, כעדות לאישיות, התכונות וליכולות הצייר המבוטאות בהרף עין על ידי קו עגול פשוט. לא לחינם ציור של קו אנסו נחשב לאימון זן רוחני, שנעשה אפילו לעיתים קרובות. ישנם אין-ספור מעגלי אנסו ביפן שצויירו במאות שנים על ידי נזירים ואבות מנזרים שתלויים במגילות ברחבי יפן ובמוזיאונים ברחבי העולם.

השבוע ציירתי עיגול אנסו עם מכחול (筆, הגוי: ふで) גדול עם הרבה דיו (墨, הגוי: すみ) על נייר יפני דק (和紙, היגוי: わし), וכעת הציור מתייבש אצלי בסטודיו לקראת הדבקה על נייר נוסף לחיזוק העבודה. אחרי ההדבקה אטביע לצד הציור את החותמת האדומה עם חתימה במכחול קטן.
אני מצרף ביחד עם ציור מפורסם של הנזיר ואב המנזר סנגאי גיבון (Sengai Gibon (1750-1837 - שמכיל את שלושת צורות היסוד: משולש, ריבוע ועיגול.

אנקדוטה : אם השם סנגאי נשמע לכם דומה לכינוי שלי (טנגאי) - אז זה בהחלט נכון, שנינו חולקים אותו הקאנג'י בסוף השם שלנו
 

Tenguy

New member
עיגול זן - תמונות

מצרף פה את התמונות של ההודעה הקודמת
הממשק המותאם בסלולר יותר מוצלח, אבל הפעם נפלתי בצירוף של התמונות
... פשוט לא עבד, ובטח שלא צרוף של שתי תמונות....



 

mishel s

New member
עיגולים

כמה שאלות,
ראשית, יש חשיבות כלשהי לכיוון ציור העיגול? כיוון השעון או נגד כיוון השעון?
או שזה לא משנה לאף אחד?
&nbsp
אתה יכול לתאר בבקשה את דרך ההדבקה של נייר הציור הדקיק לנייר יותר קשיח לצורך הצגה?
באמת חשבתי על מה עושים עם הניירות האלו כשרוצים להציג, הרי הם די דקיקים ושבריריים.
ראיתי אצל איזה אמן יפני שהוא איכשהו מעביר את הציור עם מגהץ לאיזה דף אחר. אה לא, קודם כל הוא בעצם יישר את הציור עם מגהץ כיוון שהציור שסופג הרבה מים גורם לנייר להתעקם לכל מני צורות לא רצויות, אז הוא מגהץ אותו באיזה טכניקה כדי לגרום לו להשטטח ואז מעביר אותו עם איזה מכונה להיות מוטבע על דף אחר או משהו, לא בדיוק הבנתי.
&nbsp
 

Tenguy

New member
תשובות

בעקרון כל עיגולי האנסו שראיתי הם בכיוון השעון, אבל אני חושב שהכיוון נקבע לפי כיוון תנועת היד הטבעית - לימנים - הקו הוא בסבוב של השעון ולשמאליים נגד סיבוב השעון.

לגבי הדבקה - יש שתי שיטות :
1) קלאסית או ״השיטה הרטובה״ : מחכים כמה ימים שהדיו / הצבעים בעבודה יתייבשו לגמריי - אחרת הם עלולים להימרח במהלך ההדבקה. לאחר שהעבודה התייבשה - מרטיבים קלות את כל נייר העבודה כשהוא הפוך (הציור / קליגרפיה לפני מטה) עם ספריי-מים, כדי שהנייר יתפרש ולהעלים כדי כך קימוטים בנייר. מעבירים מברשת טעונה בדבק מבושל עם קמח אורז או חיטה ממרכז נייר העבודה בקווים ישרים החוצה וכך מוודאים כיסוי מלא בדבק וגם שהנייר ישתטח לגמריי. לאחר ניגוב שאריות דבק מסביב לנייר העבודה - מדביקים נייר נוסף על גב נייר העבודה (לכן קוראים לתהליך הזה באנגלית: backing) כשבהתחלה הנייר הנוסף מגולגל לגמריי ורק שוליו מודבקים על שולי צד אחד של נייר העבודה, ועם מברשת אחרת יבשה - מגלגלים לאט לאט תוך פריסה של הנייר הנוסף ביד ימין כשיד שמאל מברישה ומדביקה את הנייר על נייר העבודה. בסוף, כל הנייר הנוסף מגולגל פרוש ומודבק עד לקצה השני של נייר העבודה. בשלב זה מרימים את את העבודה המודבקת ומשטחים אותה על משטח ייבוש לכמה ימים, והתוצאה היא עבודה ישרה וחלקה לגמרי מודבקת על נייר נוסף.
2) ב-10 השנים האחרונות הומצאה ה״שיטה יבשה״ , עקב הטורח הרב ומשך הזמן הארוך של השיטה הרטובה : השיטוח של נייר העבודה נעשה על ידי מגהץ בחום נמוך, ואז לא צריך לחכות בכלל שהעבודה תתייבש. לוקחים דף סיליקון עם שכבת דבק אחידה בגודל של נייר העבודה - ומגהצים את נייר הסיליקון כשהדבק בינו לבין נייר העבודה. חום המגהץ גורם לדבק להינמס ולהידבק באופן אחיד על גב נייר העבודה. מסירים בזהירות את נייר הסיליקון , שלמעשה הוא כעת ללא דבק. ושוב, כמו בשיטה הרטובה - משטחים נייר נוסף על גב העבודה - אבל במקום לעבור עליו במברשת - עוברים עליו שוב במגהץ כדי לוודא הדבקה מלאה לנייר העבודה. שיטה זאת הרבה יותר פשוטה, מהירה (פחות משעה עבודה לעומת כמה ימים בשיטה הרטובה) ובטוחה (צבעי או דיו לא ״בורחים״ כמו בשיטה הרטובה) , ותופסת פופולריות בכל מקום.
האם אפשר לשאול איפה ראית הדבקת עבודות במגהץ ???
 

herouth

New member
חשבתי שכיוון השעון הוא בגלל שמסורתית ככה כותבים קנג׳י...

 

mishel s

New member
Henry Lee

ביוטוב מצאתי ערוץ עם מלא אינפורמציה בנוגע לציור סיני וכו
שם יש לו סדרת קליפים בהם הוא מראה את כל התהליך, זה אכן האופציה השניה שאמרת.
&nbsp
הנה קישור לרשימת הקליפים (אתה יכול ללחוץ על הראשון ולראות את כולם ברצף)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLAD701E024B229FE1
 
למעלה