עיגול זן - Enso - 円相
יש ציורי דיו ויש קליגרפיות דיו, אבל בהסטוריה של הזן בודהיזם שהשפיע עמוקות על החשיבה, דרך החיים והאסתטיקה ביפן - ניסו להמחיש במינימליזם גם סמלים מופשטים עם מסרים בסיסיים של זן. אחד מהם ואולי היותר ידוע מכולם הוא האנסו ( 円相, נהגה: えんそう), אחרים הם הקו אנכי (מקל), משולש (ראשית, הצורה הראשונית, מקור של כל שאר הצורות), ריבוע (הצורה המתקבלת משני משולשים מחוברים, וסמל לכל שאר הצורות). העיגול הוא האין סוף במובנו היפני - היקום כולו , שתוכו ריק (無, הגוי : む) , ולפעמים בכוונה לא סוגרים את קו העיגול כדי להדגיש את הריק .
את ציור העיגול עושים באיבחה אחת, להבעת הרגע בו המודעות היא חופשית ולא מגבילה או כובלת את הגוף מפעולה, כמו יצירת קו האנסו. כאן שוב מתקיים פרדוקס הזן הידוע : יכולת הריכוז עקב הרגלי משמעת רבי שנים היא זאת שמשחררת את התודעה (הנפש) ואת הגוף (היד שמציירת עם המכחול את מעגל האנסו).
לאחר ציור המעגל - אין לגעת בו, כעדות לאישיות, התכונות וליכולות הצייר המבוטאות בהרף עין על ידי קו עגול פשוט. לא לחינם ציור של קו אנסו נחשב לאימון זן רוחני, שנעשה אפילו לעיתים קרובות. ישנם אין-ספור מעגלי אנסו ביפן שצויירו במאות שנים על ידי נזירים ואבות מנזרים שתלויים במגילות ברחבי יפן ובמוזיאונים ברחבי העולם.
השבוע ציירתי עיגול אנסו עם מכחול (筆, הגוי: ふで) גדול עם הרבה דיו (墨, הגוי: すみ) על נייר יפני דק (和紙, היגוי: わし), וכעת הציור מתייבש אצלי בסטודיו לקראת הדבקה על נייר נוסף לחיזוק העבודה. אחרי ההדבקה אטביע לצד הציור את החותמת האדומה עם חתימה במכחול קטן.
אני מצרף ביחד עם ציור מפורסם של הנזיר ואב המנזר סנגאי גיבון (Sengai Gibon (1750-1837 - שמכיל את שלושת צורות היסוד: משולש, ריבוע ועיגול.
אנקדוטה : אם השם סנגאי נשמע לכם דומה לכינוי שלי (טנגאי) - אז זה בהחלט נכון, שנינו חולקים אותו הקאנג'י בסוף השם שלנו
יש ציורי דיו ויש קליגרפיות דיו, אבל בהסטוריה של הזן בודהיזם שהשפיע עמוקות על החשיבה, דרך החיים והאסתטיקה ביפן - ניסו להמחיש במינימליזם גם סמלים מופשטים עם מסרים בסיסיים של זן. אחד מהם ואולי היותר ידוע מכולם הוא האנסו ( 円相, נהגה: えんそう), אחרים הם הקו אנכי (מקל), משולש (ראשית, הצורה הראשונית, מקור של כל שאר הצורות), ריבוע (הצורה המתקבלת משני משולשים מחוברים, וסמל לכל שאר הצורות). העיגול הוא האין סוף במובנו היפני - היקום כולו , שתוכו ריק (無, הגוי : む) , ולפעמים בכוונה לא סוגרים את קו העיגול כדי להדגיש את הריק .
את ציור העיגול עושים באיבחה אחת, להבעת הרגע בו המודעות היא חופשית ולא מגבילה או כובלת את הגוף מפעולה, כמו יצירת קו האנסו. כאן שוב מתקיים פרדוקס הזן הידוע : יכולת הריכוז עקב הרגלי משמעת רבי שנים היא זאת שמשחררת את התודעה (הנפש) ואת הגוף (היד שמציירת עם המכחול את מעגל האנסו).
לאחר ציור המעגל - אין לגעת בו, כעדות לאישיות, התכונות וליכולות הצייר המבוטאות בהרף עין על ידי קו עגול פשוט. לא לחינם ציור של קו אנסו נחשב לאימון זן רוחני, שנעשה אפילו לעיתים קרובות. ישנם אין-ספור מעגלי אנסו ביפן שצויירו במאות שנים על ידי נזירים ואבות מנזרים שתלויים במגילות ברחבי יפן ובמוזיאונים ברחבי העולם.
השבוע ציירתי עיגול אנסו עם מכחול (筆, הגוי: ふで) גדול עם הרבה דיו (墨, הגוי: すみ) על נייר יפני דק (和紙, היגוי: わし), וכעת הציור מתייבש אצלי בסטודיו לקראת הדבקה על נייר נוסף לחיזוק העבודה. אחרי ההדבקה אטביע לצד הציור את החותמת האדומה עם חתימה במכחול קטן.
אני מצרף ביחד עם ציור מפורסם של הנזיר ואב המנזר סנגאי גיבון (Sengai Gibon (1750-1837 - שמכיל את שלושת צורות היסוד: משולש, ריבוע ועיגול.
אנקדוטה : אם השם סנגאי נשמע לכם דומה לכינוי שלי (טנגאי) - אז זה בהחלט נכון, שנינו חולקים אותו הקאנג'י בסוף השם שלנו