עידן החמאס-ו

איידהו

New member
עידן החמאס-ו

לפני קצת יותר משנה פירסמתי כאן מאמר קטן שכתבתי. בחרתי לפרסמו שוב לאור העובדה כי הנדון בו הפך להיות אקטואלי מתמיד. להלן החלק הראשון כפי שפורסם בזמנו: מוצגת כאן תיאורייה קטנה שלי שחולפת בראשי מזה שנה ולאחרונה נראה כי היא מקבלת משנה תוקף: החמאס הנו הארגון האיסלאמי הגדול ביותר בשטחים. הפונדמנטליזם האסלאמי צמח בשטחים עוד בשנות השבעים, כהשפעה מהמהפיכה האיסלאמית באיראן. בתחילה ירדן ואף ישראל איפשרו לו חופש פעולה מתוך הנחה כי הדבר יכרסם בכוחו של אש"ף. לאחר המהפיכה האיסלמית הדבר יצא מכלל שליטה ובשטחים פרץ זרם דתי קיצוני הדוגל בהשלטת הדת האיסלאמית על החברה. עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה החמאס הצטרף אליה מהר מאוד מתוך התקווה לחזק את מעמדו בקרב העם. לדעתי הנהגת החמאס קיוותה לנצל את האינתיפאדה בכדי לצבור השפעה ובסופו של דבר להוות תחליף להנהגה החילונית לאומית של הפתח. הדבר לווה גם בעימותי רחוב בין הפלג האיסלאמי לפלג החילוני. הסכמי אוסלו, סיום האינתיפיאדה ורצון הנהגות שני הצדדים להגיע לפשרה היו בבחינת שוק וכמעט גזר דין מוות עבור החמאס ושאר הארגונים האיסלאמיים. החמאס הבין כי סיום הכיבוש, סיום הסכסוך ובסופו של דבר-הקמת מדינה פלסטינית בהנהגה חילונית יבססו את הזרם החילוני ויעניקו מכת מוות לזרם הדתי קיצוני. לפיכך החל החמאס באסטרטגייה המכוונת לחבל בהסכמים ובנסיון להגיע לפשרה. הטבח של ברוך גולדשטיין בחברון נתן לו את "הזכות" בעיני האוכלוסייה לקרוא תיגר על ההנהגה הפלסטינית ולצאת למסע רצחני של פיגועי התאבדות. הכוונה האמיתית שמאחורי פיגועים אלו לא הייתה נקמה אלא מטרה אסטרטגית שבאה לחבל בהסכמי אוסלו. מהצד השני עזרו לו כל אותם מסיתים ותומכי ימין קיצוני שניהלו מסע הסתה חריף כנגד רה"מ רבין ולבסוף הירצחו בידי יהודי קנאי. שני הצדדים נעזרו זה בזה בכדי לבסס את השפעתם על שאר חלקי העם כנגד כל נסיון לפשרה וסיום הסכסוך. הן למתנחלים הקיצוניים והן לתומכי החמאס יש אינטרס ברור בהמשך פעיל של הסכסוך- מבחינת המתנחלים הדבר אומר המשך א"י השלמה ומבחינת החמאס- יכולת לצבור השפעה וכוח בקרב העם הפלסטיני. ברגע שהסכסוך נפתר או נרגע הדבר אומר איום משמעותי על שני האינטרסים האלו. לאורך שנת 95' ערכו החמאס והגיהאד פיגועים מתוך מטרה מוצהרת להקטין את התמיכה הישראלית בהסכמי אוסלו. ככל שההסכמים הלכו והתקדמו כך הלכו התנועות האלו ונלחצו יותר ויותר. הם אכן הצליחו כאמור להעניק דלק רב לקיצוניים שבצד הישראלי ולהביא להירצחו של רבין. הרצח הזה פעל כבורמנג כנגד החמאס משום שהוא העלה בהמון את רף התמיכה בהסכמים מהצד הישראלי ואת הרצון לפנות התנחלויות. כל גם עלתה התמיכה העממית בצד הפלסטיני בפשרה (ע"פ סקרי JMC מאותה תקופה) וכאשר ביצע החמאס שורת פיגועי ופת בתחילת 96' לכאורה כנקמה על חיסול יחיא עייש אך למעשה שוב מתוך מטרה אסטרטגית לטווח ארוך, לא היו לו את התמיכה וההבנה העממית שאותם היה צריך בכדי לנצל את הפיגועים לביסוס השפעתו- בעזה נערכו תהלוכות גדולות של פלסטינים כנגד החמאס ודרשו ממנו להפסיק לנקוט בפיגועי ההתאבדות (אצלי בבית יש עיתון ידיעות, לאחר הפיגוע בדיזנגוף סנטר, ובו ידיעה עם תמונה על תהלוכה שכזו). היציאה העממית כנגד החמאס והגינוי העולמי נתנו לפתח את האפשרות לצאת במסע מעצרים של ראשי החמאס וע"י כך לרסן אותם. החמאס באותה עת היה בתחתית השפל- ללא תמיכה עממית, כאשר הנהגת הפת"ח ממשיכה לשלוט ללא עוררין ונדמה כי המשך ההסכמים ויציאת ישראל מהשטחים, כולל פירוק התנחלויות, הם רק עניין של זמן לדעתי הנהגת החמאס קיוותה לנצל את האינתיפאדה בכדי לצבור השפעה ובסופו של דבר להוות תחליף להנהגה החילונית לאומית של הפתח. הדבר לווה גם בעימותי רחוב בין הפלג האיסלאמי לפלג החילוני. לדעתי כל דיבורי מנהיגי החמאס כי מטרתם היא המשך המאבק עד השתלטות על כל "פלסטין הכבושה" היא דמגוגיה זולה- מנהיגים אלו אינם טיפשים כלל וכלל והם מודעים לכך כי ארגונם אינו מסוגל לנצח מעצמה צבאית אדירה כמו ישראל ואכן "לגרש את כל הישראלים לים". מטרתם האמיתית של מנהיגי החמאס היא לבסס את השפעתם בקרב מרבית העם הפלסטיני ולהוות תחליף הנהגתי לרשות הפלסטינית. הווה אומר- ליצור מדינה איסלאמית בפלסטין הכבושה. מטרה זו חשובה מעין ערוך מהקמת "פלסטין הגדולה". בכדי להשיג מטרה זו זקוק החמאס להמשך הסכסוך כמו אוויר לנשימה כי זהו הדבר הדוחף את האנשיפ הפשוטים אל זרועותיו- הפקעת האדמות, הפרגורמים של המתנחלים בחברון, המחסומים, המעצרים, העוצרים.. ברגע שתיווצר היפרדות על בסיס פשרה, ההתנחלויות יפונו והכיבוש יסתיים, יהיה לו קשה מאוד עד בלתי אפשרי להצליח לקרוא תיגר על ההנהגה הפלשינית של הפת"ח המתבססת על לאומיות ולא דתיות
 

איידהו

New member
עידן החמאס-וו

עליית נתניהו לשלטון העניקה לחמאס את התקווה כי עתידם של הסכמי אוסלו נחרץ. נתניהו אכן חתם על הסכם חברון ווואי (מה שאכן לווה בפעולות של החמאס) אך באופן כללי הוא תקע את התקדמות ההסכמים והמשיך בבנייה מסיבית של ההתנחלויות. כאשר עלה ברק לשלטון כבר נוצר אי-אמון בקרב הפלסטינים לגבי נכונותה של ישראל לסיים את הכיבוש באופן מלא. גם בתקופת ברק המשיכו ההתנחלויות להיבנות בקצב מהיר, מה שהגביר את חוסר האמון ונתן לנאומי החמאס משנה תוקף. ברק התעלם מהפלסטינים במשך שנה (הערוץ הסורי) וכשהתפנה אליהם הוא ביקש לסיים את הסכסוך בפרק זמן של שבוע (קמפ דייויד) בניגוד להעדפה הפלסטינית להמשיך בהסכמים הדרגתיים. כאשר נכשל קמפ דיוויד הכריז ברק כי לפי שעה אין אפשרות לסיים את הסכסוך ופנה לעסוק במישור הפנימי- "המהפיכה האזרחית". אין בדברים אלו כדי להאשים את ברק באחריות בלעדית לכשלון קמפ דיוויד- ברור כי אחריות כזו רובצת גם על ההנהגה הפלסטינית. אך דברים אלו מבקשים להראות את התמונה שהלכה ונתפסה ברחוב הפלסטיני בחודשי ההמתנה שבין קמפ דיוויד לספטמבר 2000. אי האמון בקרב הרחוב הפלסטיני הלך וגבר וכך גם התחזקות החששות כי החמאס צדק לכל אורך הדרך. ייתכון מאוד כי החמאס לא פעל לחבל בקמפ דיוויד משום שהוא הבין כי לא תהיה לו תמיכה עממית לכך וכי הרחוב יתנגד לפעולות אלו (כפי שאכן ארע ב-1996) ולכן הוא העדיף לחכות לשעת הכושר, מתוך ההנחה כי קמפ דיוויד הנו בועת סבון שתתפוצץ. שעת הכושר הזו מגיעה ב 28.9.00 כאשר שרון עולה להר הבית, בגיבוי משטרתי מסיבי, מה שנתפס בעיני הרחוב הפלסטיני כגיבוי ההנהגה הישראלית לעורר פרובוקציה. מתחילות מהומות עממיות, ישראל מגיבה בכוח רב ותוך שבועיים נהרגים עשרות פלסטינים. מכאן מתחיל כדור שלג הולך וגדל של הסלמה הדדית- מהומות, ירי באש חיה, ליינץ, הפגזות מהים ומהאוויר וכן הלאה.. שוב-אין הכוונה לפטור את ערפאת מאחריות, לפחות חלקית, לסכסוך של השנתיים האחרונות. הכוונה היא לנסות ולהסביר כיצד יצאו הדברים מכלל שליטה והגיעו למצב מתמשך של אלימות ומבוי סתום. למרות שעת הכושר החמאס עדיין אינו נכנס לאירועים באופן מלא. המצב הנוכחי הנו נוח עבורו עד מאוד: השיחות הגיעו למשבר והסכסוך חזר, ברק נפל ושרון עלה ברוב גדול וישראל מתחילה לכתוש את מוסדות הרשות ולהחליש אותה. החמאס ושאר הארגונים האיסלאמיים נכנסים לתמונה רק כעבור כמעט חצי שנה, כאשר נדמה כי נוצרים אפשרויות להרגעת הסכסוך באמצעות ותווה טנט ושאר מתווכים. בכל פעם שמגיע לכאן מתווך אחר בכדי להרגיע את האלימות, מבצע החמאס או הגיהאד פיגוע תופת אדיר ממדים. הדולפינריום, סאברו וכן הלאה.. ככל שהסכסוך מתמשך כך הולך החמאס ומתחזק. ישראל מהווה עבורו כמין פיון שתפקידו להרוס את הרשות הפלשתינית ולהחליש אותה עבורו. הוא, לעומת זאת, הולך ומבסס את מעמדו והשפעתו- ככל שהסכסוך נמשך והתגובות הישראליות הולכות ומחריפות עד לכיבוש מחודש של השטחים, כך הופכים האנשים הפלסתיניים הפשוטים לקיצוניים יותר ויותר.כיום, משפל המדרגה בשנת 96' הצליח החמאס להגיע למה שרצה מאז שהוקם- לצבור אהדה ותמיכה ברחבי השטחים ע"ח הפת"ח ולהתחיל להוות אלטרנטיבה מוצקה להנהגה הפלסתינית. לכן התנגד החמאס להפסיק את הפיגועים בקהיר, למרות שמובארק לאץ עליו ללא הרף- החמאס חייב כאמור להוסיף דלק תבערה לסכסוך הזה כי רק כך הוא יכול כאמור לצבור יותר ויותר השפעה כאשר ישראל מחלישה עבורו את ערפאת. בקהיר החמאס קיבל גושפנקא עולמית בתור ארגון שיש לדון עימו והדבר היווה נצחון נוסף. החמאס צריך את ההתנחלויות וצריך את שרון. הוא צריך ממשלה ימנית של לבירמן, איתם והמפד"ל הרבה יותר משצריכה ישראל.. החמאס זקוק לימין ובייחוד לימין הקיצוני בדיוק כשם שהימין הקיצוני זקוק לחמאס. זהו קיום הדדי של אינטרסים שבסיסם- המשך הסכסוך: הימין הקיצוני מצדו צריך זאת בכדי לבסס את העמקת ההתנחלות בשטחים למנוע כל אפשרות לדיאלוג ולפיכך- פינוי התנחלויות והחמאס זקוק לכך כדי להקצין את דעת הקהל הפלשטינית ולצבור השפעה ע"מ להוות אלטרנטיבה המתבססת על מדינה אסלאמית. הסכסוך הזה ממשיך להתקיים כי הוא עונה על אינטרסים, לכאורה מנוגדים אך למעשה דומים מאוד- אינטרסים דתיים: א"י השלמה, התנחלויות, טרנספר, הלכה איסלאמית.. הקצנת הדיעות בשני הצדדים, חוסר אמון וחשדנות, והתגברות התמיכה ברעיונות קיצוניים- מכיבוש השטחים ועד טרנספר, כל אלו מהווים את ניצחון החמאס. החמאס יודע כי גם אם ישראל מצליחה להכות בו ובפעיליו היא לעולם לא תצליח להכות ברעיון שעומד מאחוריו ושהולך ומחלחל ליותר ויותר שכבות בקרב הציבור הפלסטיני ככל שהסכסוך מתמשך, ככל שבצד הישראלי מתחזקים הקיצוניים והייאוש ממשיך לשלוט והתקווה ממשיכה להירמס, כך הולך וממשמש עידן חדש, מאיים ואפל וקודר- עידן החמאס * כאן מסתיים המאמר שפרסמתי באתר זה לפני שנה. לאור האירועים האחרונים ועל בסיס התיאורייה המוצגת כאן ניתן לומר כי חיסולו של השייח יאסין מהווה בעצם עבור החמאס את ניצחונו הגדול ביותר. הדבר מביא אותו לישורת האחרונה במסלול המתיש שבהשתלטות על החברה הפלסטינית ודחיקתה של הרשות הפלסטינית אל השוליים. זהו הפרדוקס- ברגע שהאיש המייצג את הרעיון חוסל הרי שהרעיון ניצח וזה בעצם מה שקובע בנוסחת הדמים הבלתי נגמרת הזו.
 

The Broken Bit

New member
באופן כללי

אם תתבונן סביבך קל לראות שככול שהאוכלוסיה עניה יותר כך היא דתית יותר ואולי אף ההפך. בכל זאת כאשר לאנשים אין עושר גשמי ממירים אותו לאושר רוחני.
 
למעלה