עין תחת עין שן תחת שן

עין תחת עין שן תחת שן

"שְׁמַעְתֶּם כִּי נֶאֱמַר 'עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן'. 39 וַאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם שֶׁלֹּא לְהִתְקוֹמֵם עַל עוֹשֵׂה הָרַע. אַדְּרַבָּא, הַסּוֹטֵר לְךָ עַל הַלְּחִי הַיְמָנִית, הַפְנֵה אֵלָיו גַּם אֶת הָאַחֶרֶת. 40 מִי שֶׁרוֹצֶה לִתְבֹּעַ אוֹתְךָ לְדִין כְּדֵי לָקַחַת אֶת כֻּתָּנְתְּךָ, הַנַּח לוֹ גַּם אֶת מְעִילְךָ. 41 וּמִי שֶׁמְּאַלֵּץ אוֹתְךָ לָלֶכֶת אִתּוֹ מֶרְחָק שֶׁל מִיל אֶחָד, לֵךְ אִתּוֹ שְׁנַיִם. 42 תֵּן לַמְבַקֵּשׁ מִמְּךָ וְאַל תִּפְנֶה מִן הָרוֹצֶה לִלְווֹת מִמְּךָ." מתי ה' "אל תשפטו למען לא תשפטו. כי במשפט אשר אתם שופטים תשפטו ובמדה אשר אתם מודדים - ימדד לכם." מתי ז' אני חייב לומר שבעבר חשבתי שהמצווה הזו מורה בעצם להחזיר באותו מטבע לפוגע בך אבל שני הפסוקים שלמעלה מבהירים בעצם את המצווה יותר לעומק והיא איך שננהג עם הפוגע בנו באותו מטבע ינהג בנו אלוהים "עין תחת עין שן תחת שן" סלחת לאדם אלוהים יסלח לך, ביקש ממך אדם ומילאת את רצונו אלוהים ימלא את רצונך ובקשתך.. אגב זה לא סותר את עין תחת עין שן תחת שן, ההפך אם אתה מחזיר באותו מטבע שפגעו בך, גם אלוהים יחזיר לך באותו מטבע כשהמרת את פיו מה שמחזיר אותנו לתורה מסיני, ששם הדין לגבינו נקבע על ידי מעשינו ומצוותינו הצלחת? דינך בהתאם נכשלת? דינך בהתאם טוב כולנו נכשלנו, אבל אלוהים ברוב חסדו פועל איתנו אחרת ומצפה שגם אנחנו נפעל אחרת עין תחת עין שן תחת שן!
 
ונחזור לתנ"ך

דברים כ"ד טז לֹא-יוּמְתוּ אָבוֹת עַל-בָּנִים, וּבָנִים לֹא-יוּמְתוּ עַל-אָבוֹת: אִישׁ בְּחֶטְאוֹ, יוּמָתוּ. "יתן למכהו לחי ישׂבע בחרפה" (איכה ג, ל) ויקרא כד יג וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. יד הוֹצֵא אֶת-הַמְקַלֵּל, אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וְסָמְכוּ כָל-הַשֹּׁמְעִים אֶת-יְדֵיהֶם, עַל-רֹאשׁוֹ; וְרָגְמוּ אֹתוֹ, כָּל-הָעֵדָה. טו וְאֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, תְּדַבֵּר לֵאמֹר: אִישׁ אִישׁ כִּי-יְקַלֵּל אֱלֹהָיו, וְנָשָׂא חֶטְאוֹ. טז וְנֹקֵב שֵׁם-יְהוָה מוֹת יוּמָת, רָגוֹם יִרְגְּמוּ-בוֹ כָּל-הָעֵדָה: כַּגֵּר, כָּאֶזְרָח--בְּנָקְבוֹ-שֵׁם, יוּמָת. יז וְאִישׁ, כִּי יַכֶּה כָּל-נֶפֶשׁ אָדָם--מוֹת, יוּמָת. יח וּמַכֵּה נֶפֶשׁ-בְּהֵמָה, יְשַׁלְּמֶנָּה--נֶפֶשׁ, תַּחַת נָפֶשׁ. יט וְאִישׁ, כִּי-יִתֵּן מוּם בַּעֲמִיתוֹ--כַּאֲשֶׁר עָשָׂה, כֵּן יֵעָשֶׂה לּוֹ. כ שֶׁבֶר, תַּחַת שֶׁבֶר, עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן--כַּאֲשֶׁר יִתֵּן מוּם בָּאָדָם, כֵּן יִנָּתֶן בּוֹ. כא וּמַכֵּה בְהֵמָה, יְשַׁלְּמֶנָּה; וּמַכֵּה אָדָם, יוּמָת. כב מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם, כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה: כִּי אֲנִי יְהוָה, אֱלֹהֵיכֶם. כג וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיּוֹצִיאוּ אֶת-הַמְקַלֵּל אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ אָבֶן; וּבְנֵי-יִשְׂרָאֵל עָשׂוּ, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. שמות כא כב וְכִי-יִנָּצוּ אֲנָשִׁים, וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ, וְלֹא יִהְיֶה, אָסוֹן--עָנוֹשׁ יֵעָנֵשׁ, כַּאֲשֶׁר יָשִׁית עָלָיו בַּעַל הָאִשָּׁה, וְנָתַן, בִּפְלִלִים. כג וְאִם-אָסוֹן, יִהְיֶה--וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ, תַּחַת נָפֶשׁ. כד עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן, יָד תַּחַת יָד, רֶגֶל תַּחַת רָגֶל. כה כְּוִיָּה תַּחַת כְּוִיָּה, פֶּצַע תַּחַת פָּצַע, חַבּוּרָה, תַּחַת חַבּוּרָה. היינו כעבדים תחת התורה ומשעובדים לחטא, ולמעשה למוות והפכנו לבנים! אלוהים בהחלט יותר נוקשה איתנו כשאנו תחת התורה ולא מתפשר לגבי החטא ולגבי התורה ומצוותיה אבל עם זאת מגלה את רחמיו העצומים שלו כלפינו
 
וכדי לדעת

שישוע דרש לגבי "עין תחת עין שן תחת שן" הוא דרש לאלו ש"נפגעו" או "נדרשו" או "התבקשו" זאת אומרת הצד השני "שְׁמַעְתֶּם כִּי נֶאֱמַר 'עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן'. 39 וַאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם שֶׁלֹּא לְהִתְקוֹמֵם עַל עוֹשֵׂה הָרַע." ובמקרא ה' מדבר לאלו שפוגעים הצד הראשון ויקרא כד "יז וְאִישׁ, כִּי יַכֶּה כָּל-נֶפֶשׁ אָדָם--מוֹת, יוּמָת. יח וּמַכֵּה נֶפֶשׁ-בְּהֵמָה, יְשַׁלְּמֶנָּה--נֶפֶשׁ, תַּחַת נָפֶשׁ. יט וְאִישׁ, כִּי-יִתֵּן מוּם בַּעֲמִיתוֹ--כַּאֲשֶׁר עָשָׂה, כֵּן יֵעָשֶׂה לּוֹ. כ שֶׁבֶר, תַּחַת שֶׁבֶר, עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן--כַּאֲשֶׁר יִתֵּן מוּם בָּאָדָם, כֵּן יִנָּתֶן בּוֹ." אזהרה, מעשה וסליחה
 
ומכך משתמע

שלסליחה שלנו ולתפילה שלנו כוח עצום! ואלוהים שומע לסולחים ואכן סולח ומונע את הענישה או את אותו החזרת מטבע כל המצוות קיבלו תוקף משמעותי, וגם בסיס יותר עמוק ורחב, אלוהים עוקר את השורש והמניע של המעשה מלכתחילה, אל תכעס לדוגמא כדי שלא תרצח אל תחשוב על האישה בצורה מסויימת כדי שלא תנאף תלמד לסלוח ואל תתקומם לעושה רע כדי שזה לא יחזור עלייך כדי להיפטר מהבעיה לא צריך את העונש אלא סליחה ולעקור בכלל את השורש לבעיה ואכן קיבלנו סליחה!
 
ואז באים בני האדם

ומורידים את רף לסליחה! של אלוהים את הרף לצדקת אלוהים ומורידים מערך עונש החטא! ומורידים שוב את רף הסליחה של אלוהים קמים דינים על גבי דינים, מקימים צדק של בני אדם קמים קבוצות שדוגלות ב"מלחמה נגד האגו" או ,"לתת שלא על מנת לקבל" בשם ההומניטריות או בשם האחדות והופכים את כל אלה לאידיאל! אידיאל שכמובן משתנה בהתאם לרצונות של האדם אך אמת יש רק אחת צדק יש רק אחד והוא של אלוהים!
 
ולסיום קין והבל

הרצח הראשון באנושות! אנא ראו אמר יהוה לפני שקין רצח את אחיו " ו וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-קָיִן: לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. ז הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ. ח וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל-הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ." (בראשית ד, ו-ז) למה אתה כועס שאל אותו, והזהיר אותו לגבי החטא שיבוא בעקבות הפתח שהכעס מביא עימו קין כעס נתן פתח לחטא ורצח מיד אחר כך זהו זאת הדרשה שלי להיום! אחלה סוף שבוע שבת שלום יום טוב וגם שבוע טוב בשם ישוע המשיח אמן!
 

My Shepherd

New member
../images/Emo23.gifהייי תודה רבה על הדרשה היפה והמתבקשת../images/Emo13.gif

כל הכבוד
איזה רעיון יפה להעלות מיני דרשות על נושא שעל ליבנו
יישר כח
 
לסיכום

אז כמו כעס ל"אל תרצח" וכמו תאווה ל"אל תנאף" לפני שזה מגיע ל"עין תחת עין שן תחת שן" אתה ה"נפגע הפונטציאלי" תגדיל ראש "הַסּוֹטֵר לְךָ עַל הַלְּחִי הַיְמָנִית, הַפְנֵה אֵלָיו גַּם אֶת הָאַחֶרֶת. 40 מִי שֶׁרוֹצֶה לִתְבֹּעַ אוֹתְךָ לְדִין כְּדֵי לָקַחַת אֶת כֻּתָּנְתְּךָ, הַנַּח לוֹ גַּם אֶת מְעִילְךָ. 41 וּמִי שֶׁמְּאַלֵּץ אוֹתְךָ לָלֶכֶת אִתּוֹ מֶרְחָק שֶׁל מִיל אֶחָד, לֵךְ אִתּוֹ שְׁנַיִם. 42 תֵּן לַמְבַקֵּשׁ מִמְּךָ וְאַל תִּפְנֶה מִן הָרוֹצֶה לִלְווֹת מִמְּךָ." עדיף תמיד לסלוח מאשר לדרוש את עונשו של האחר, עדיף להבליג, לתת למבקש ממך להשפיל עצמנו אנחנו כולנו נשפטים במידה שאנחנו שופטים זו מצווה נורא קשה, שנצטרך להתמודד איתה המון בחיים בהצלחה
 
אז שאפרד

להפוך את זה לנוהל :) כל אחד שיש לו משהו שנוגע בו שיספר כולנו יכולים ללמוד אחד מהשני (אני בכל אופן)
 
למעלה