עיקול רכב מנכה (אתר הכנסת)
תאריך: ט"ז סיון תשס"ב, (27/5/2002) ח”כ דוד טל פונה לשר המשפטים בתביעה לשינוי תקנות ההוצאה לפועל כך שבשום מקרה לא יעוקל רכב מנכה. בעקבות הפרסום ב”ידיעות אחרונות” על עיקול רכב מנכה על-ידי ההוצאה לפועל, כינס ח”כ דוד טל, יו”ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות את הוועדה לדיון דחוף בנושא, במטרה למצוא פתרון מיידי לתיקון העוול. ח”כ טל ציין כי הוא פונה לשר המשפטים בתביעה שיבהיר, בתקנות או בדרך אחרת, שאי אפשר לעקל רכב מנכה חייב, שכן הרכב משמש לו רגליים. מר דורון יהודה, יו”ר ארגון הנכים הכלליים, אמר כי הנושא כבר קיים בחוק ההוצאה לפועל, אולם בפועל אינו מיושם, ויש צורך לסתום את הפירצה הקיימת בנושא. עו”ד איתן אלון, מומחה בדיני ההוצאה לפועל, הזכיר כי חוק ההוצאה לפועל מאזן בין זכותו של הנושה להיפרע מן החייב, לבין זכותו של החייב – כל חייב; ישנה הבהרה שלא ניתן לעקל רכב נכה, אלא אם רכש הנכה רכב שלא שולם עבורו. הוא הזכיר כי בג”צ, בהרכב הנשיא ברק והשופטים לוין ודורנר, קבע כי ניתן לעקל רכב יקר מנכה, אם ניתן להשאירו עם רכב חלופי זול יותר העונה לצרכיו. לדעתו, שורש הבעיה נובע מכך שבתיק ההוצאה לפועל יש מקום לציון פרטים כגון האם החייב קטין או פסול דין; אך אין מקום לציון העובדה שהוא נכה, כך שההחלטה על עיקול מטלטלין ניתנת ללא שלנגד עיני המחליט עומדת העובדה כי מדובר ברכב נכה. מר אריה כהן, מנהל אגף הוצאה לפועל ארצי בהנהלת בתי המשפט, ציין כי החייב, שממנו עוקל הרכב, קיבל הודעה על עיקול ברישום לפני שהרכב נתפס בפועל, ויכול היה אז להגיע להסדר, או להודיע שהוא נכה; אך הוא לא עשה לא את זה ולא את זה, ובחר לזעוק רק כשהרכב נתפס בפועל. לסיכום הדיון חזר ח”כ דוד טל והודיע כי יפנה לשר המשפטים בבקשה לשינוי התקנות, או כל שינוי אחר נדרש, על מנת שלא יוכל שוב להיווצר מצב שיעוקל רכב מנכה. יש לעשות הכל על מנת למנוע מצב בלתי אפשרי זה, אם בדרך של הוספת ציון ”נכה” בתיק ההוצאה לפועל, או בכל דרך אחרת שתתקן את העיוות, סיכום ח”כ טל את הדיון.
תאריך: ט"ז סיון תשס"ב, (27/5/2002) ח”כ דוד טל פונה לשר המשפטים בתביעה לשינוי תקנות ההוצאה לפועל כך שבשום מקרה לא יעוקל רכב מנכה. בעקבות הפרסום ב”ידיעות אחרונות” על עיקול רכב מנכה על-ידי ההוצאה לפועל, כינס ח”כ דוד טל, יו”ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות את הוועדה לדיון דחוף בנושא, במטרה למצוא פתרון מיידי לתיקון העוול. ח”כ טל ציין כי הוא פונה לשר המשפטים בתביעה שיבהיר, בתקנות או בדרך אחרת, שאי אפשר לעקל רכב מנכה חייב, שכן הרכב משמש לו רגליים. מר דורון יהודה, יו”ר ארגון הנכים הכלליים, אמר כי הנושא כבר קיים בחוק ההוצאה לפועל, אולם בפועל אינו מיושם, ויש צורך לסתום את הפירצה הקיימת בנושא. עו”ד איתן אלון, מומחה בדיני ההוצאה לפועל, הזכיר כי חוק ההוצאה לפועל מאזן בין זכותו של הנושה להיפרע מן החייב, לבין זכותו של החייב – כל חייב; ישנה הבהרה שלא ניתן לעקל רכב נכה, אלא אם רכש הנכה רכב שלא שולם עבורו. הוא הזכיר כי בג”צ, בהרכב הנשיא ברק והשופטים לוין ודורנר, קבע כי ניתן לעקל רכב יקר מנכה, אם ניתן להשאירו עם רכב חלופי זול יותר העונה לצרכיו. לדעתו, שורש הבעיה נובע מכך שבתיק ההוצאה לפועל יש מקום לציון פרטים כגון האם החייב קטין או פסול דין; אך אין מקום לציון העובדה שהוא נכה, כך שההחלטה על עיקול מטלטלין ניתנת ללא שלנגד עיני המחליט עומדת העובדה כי מדובר ברכב נכה. מר אריה כהן, מנהל אגף הוצאה לפועל ארצי בהנהלת בתי המשפט, ציין כי החייב, שממנו עוקל הרכב, קיבל הודעה על עיקול ברישום לפני שהרכב נתפס בפועל, ויכול היה אז להגיע להסדר, או להודיע שהוא נכה; אך הוא לא עשה לא את זה ולא את זה, ובחר לזעוק רק כשהרכב נתפס בפועל. לסיכום הדיון חזר ח”כ דוד טל והודיע כי יפנה לשר המשפטים בבקשה לשינוי התקנות, או כל שינוי אחר נדרש, על מנת שלא יוכל שוב להיווצר מצב שיעוקל רכב מנכה. יש לעשות הכל על מנת למנוע מצב בלתי אפשרי זה, אם בדרך של הוספת ציון ”נכה” בתיק ההוצאה לפועל, או בכל דרך אחרת שתתקן את העיוות, סיכום ח”כ טל את הדיון.