עירוב תבשילין

דוד1000

New member
עירוב תבשילין

א. כשחל יום-טוב בערב שבת או ביום חמישי ושישי, אסור לבשל בו לשבת, אלא אם כן יעשה עירוב תבשילין מערב יום-טוב. [שו"ע סי' תקכ"ז סע' א']. ב. עירוב זה מכינים בפת ותבשיל. שיעור הפת כביצה או יותר [54 גרם] ומעלה, וטוב שיהיה ככר שלם. ושיעור התבשיל מכזית [27גרם] ומעלה. וצריך להכין תבשיל שלא יתקלקל עד השבת, ולכן נהגו להכין ביצה קשה. ומי שאין תחת ידו פת, אלא רק תבשיל, יעשה עירוב תבשילין על התבשיל בלבד [שם, סע' ב']. וטוב לעטוף אותם בעטיפה מיוחדת ולהניחם במקום מיוחד שלא יבואו לאוכלם בטעות ביום טוב. ג. מותר להניח עירוב אפילו בין השמשות ויברך בלי שם ומלכות [כה"ח שם ס"ק י']. אמנם אם התפלל ערבית של יום-טוב, ואפילו אמר רק "ברכו", ונזכר, אף-על-פי שעדיין לא שקעה השמש, אסור להניח עירוב, אלא יסמוך על העירוב של רב העיר [בא"ח צו, ד']. ד. ישמור את העירוב עד ליל שבת אחר החשיכה. ומצוה להניחם כלחם משנה, ויאכל את המצה של העירוב כלחם משנה בסעודת שבת, ואת התבשיל בסעודה שלישית [בא"ח שם ב']. ה. טוב להכריז בבית-הכנסת בערב יום-טוב אחרי תפלת שחרית בבוקר וגם לפני תפלת המנחה שמצוה להניח עירוב [אחרונים]. ו. מצוה על רב העיר או על גדול העיר לערב על כל בני העיר הנמצאים ועל אלה שיבואו במשך היום, או על מי שהכין עירוב ואבד לו, או ששכח להכין. הרב מזכה את עירובו לבני העיר על ידי אדם אחר, שאינו מבני ביתו, ואומר לו: "זכה בעירוב זה עבור בני העיר", והוא מגביהו טפח. ואח"כ מחזירו לרב, והרב מברך כנ"ל ומוסיף ואומר: "בדין עירובא וכו' לנא ולכל בני העיר הזאת" [שו"ע שם, סע' ז', י', י"א וי"ב]. ז. מצוה על כל אדם להניח עירוב בעצמו ולא לסמוך על העירוב של רב העיר, [שם סע' ד']. מי שאפשר לו לערב ולא מערב, כי רוצה לסמוך על עירובו של רב העיר נקרא פושע [שם, סע' ז']. ח. גם מי שהניח עירוב, ויו"ט שני ימים חמישי ושישי אסור לו לבשל מיום טוב ראשון לצורך יו"ט שני וגם לא מיום חמישי לשבת. ט. גם מי שהניח עירוב, יקדים להכין את צרכי השבת ולא יכינם סמוך ממש לכניסת השבת [בא"ח שם ח']. י. גם אשה יכולה לעשות עירוב תבשילין ולברך [עיין שו"ע שם סע' א']. יא. אם נזכר בבית הכנסת שלא הניח עירוב תבשילין, ישאל שאלת חכם, האם יכול לעשות עירוב במקום או יסמוך על העירוב של רב העיר [עיין כה"ח שם ס"ק ט"ו].
 

התולעת 1

New member
שיחה על חג השבועות

שמות כ, א אנכי ה אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים (שמות כ, א) בחג-השבועות ירד הקב``ה על הר-סיני לעיני כל עם-ישראל ונתן לנו את התורה. הדיבר הראשון בעשרת הדיברות הוא ``אנוכי ה אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים``. שואלים המפרשים: מדוע אמר הקב``ה ``אשר הוצאתיך מארץ מצרים``, ולא דבר שהוא לכאורה גדול ומכרזי יותר - ``אשר בראתי שמים וארץ ואשר עשיתיך ``? בריאת העולם היא לכאורה בעלת עוצמה רבה לאין-ערוך מיציאת מצרים, שהיא פעולה ניסית אחת של הקב``ה. נוסף על כך, את חוויית יציאת מצרים חווה רק אותו דור, שראה במו-עיניו את היציאה ממצרים, ואילו בריאת העולם9 היא מציאות שכל דור יכול להבין ולחוש את גדולתה. מדוע אפוא בחר הקב``ה לציין, בשעת התגלותו לעמו, דווקא את יציאת מצרים? בריאה בלי מאמץ מסבירה תורת החסידות, שמבחינה מסויימת דווקא ליציאת מצרים יש מעלה גדולה ביותר, אפילו לעומת בריאת העולם. הבריאה היא יצירת יש מאין. אמנם זו פעולה מופלאה ביותר, שאנו, כברואים, אין לנו שום מושג עליה, אך לגבי הקב``ה אין בכך שום פלא. מאחר שהוא אין-סוף ובלתי-מוגבל, אין זה פלא שהוא יכול לברוא יש מאין. יתרה מזו: הבריאה נעשתה על-ידי דיבורו של הקב``ה - ``בדבר ה שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם``. הדיבור מסמל כוח חיצוני, דבר שנעשה בלי מאמץ. כזאת היא בריאת העולם, שבה הייתה מעורבת רק הארה חיצונית מכוחו של הקב``ה - כמו מילה של אדם, שנאמרת בקלות ובלי שום צורך בהפעלת כוחות פנימיים ועמוקים. שינוי החוקים אך יציאת מצרים היא פעולה מסוג שונה לחלוטין. כאן היה צורך להתערב בתוך הבריאה ובתוך החוקים שקבע בה הקב``ה. כדי שתתחולל יציאה מצרים היו דרושים אותות ומופתים שלמעלה ממגבלות הטבע. לכן היא נעשתה לא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרך אלא על-ידי הקב``ה בכבודו ובעצמו - ``נגלה עליהם מלך-מלכי-המלכים הקב``ה וגאלם``. הכוח האלוקי שהיה מעורב ביציאת מצרים היה גדול ועמוק לאין-ערוך מזה שהיה מעורב בבריאת העולם. כי כדי לשנות את מגבלות הבריאה יש צורך בכוחות עליונים ופנימיים יותר. לכן אמר הקב``ה במתן-התורה: ``אשר הוצאתיך מארץ מצרים``. פריצת מגבלות גם באדם אפשר למצוא את שני ההיבטים הללו: קל, יחסית, להתרגל מההתחלה ללכת בדרך הישר, אבל קשה הרבה יותר לשנות הרגלים, להתגבר על מגבלות שהושרשו בעבר ולצעוד בדרך חדשה. ביציאת מצרים נתן הקב``ה לכל יהודי את הכוח לפרוץ את מגבלותיו, להיחלץ ממצרים - מהמצרים האישיים, כוח זה השתרש והעמיק במתן-התורה. כאשר הקב``ה פתח את עשרת הדיברות בציון יציאת מצרים. ומאז יש לכל יהודי אפשרות להתגבר על כל ההפרעות וההרגלים השליליים ולעשות את רצון ה באופן מלא ובשלמות.
 
ההודעות הנ"ל

מתאימות לפורומי דתיים\חוזרים\הלכתיים באיזושהיא צורה, לא לכאן. מחב"ת מהסוג הנלוז ביותר, עם כל הכבוד אליך בתור אדם.
 
הנבצר האחרון-

עם כל הכבוד...מה יש לך נגדם
לדוגמא....התולעת לא הציף כאן....ואם זה לא כ"כ מזיז לאנשים....את הלא אמור לגרום להם ככה.
השריף מיטל.
 

Vdrums

New member
אני עם הנבצר=כבוד!

מה אלה ההודעות הללו? ממש לא לעניין ולא קשור לפורום אין פה שום דיון. אם אני אתחיל לכתוב דברים על טריפה וכו' אנשים ישתוללו פה. אני קורא למחיקת השירשור לאלתר!!!
 
אומר לך מה.

ראשית התולעת כן הציף כאן, ב-2 מובנים, ראשית הוא כל הזמן מציף בהודעות שהוא רשם אותם כבר עשרות פעמים בפורומים אחרים(כמו השירשור שהוא פתח בעמוד הזה), שנית גם את ההודעה הזאת הוא רשם במליון פורומים, ההודעה שלו לא קשורה לגמרי לנושא הפורום, מילא היה מכניס אותה לאיזה שירשור אוף לא הייתה בעיה, אבל ההודעה לגמרי לא קשורה. כמו שאני אשרשר לשירשור הזה "למה הנוצרים חוגגים את חג המולד". ובכלל אני לא סובל את "תרבות הדיון" של התולעת, והנה עוד דוגמא לה.
 
או.קי.......אבל אני מדברת מנסיון

|מחייכת חיוך מבוייש לשי אחרי ההרצאה שהוא הרביץ לי במסרים.....
| לא צריך להתקיף שכולם רואים.....יש מסרים.....
השריף מיטל....פחחחחחח.....אני צריכה להוסיף ת'זה לחתימה...רק שאין מקום
 
לא דיברתי עלייך...

דברתי עליי....טוף...אולי קצת עלייך אבל בעיקרון עליי...וזה היה רמז לבאים...ואני מקבלת ת'התנצלות שלך
 
למעלה