עיריית אילת מציגה: תוכניות פיתוח שאפתניות

עיריית אילת מציגה: תוכניות פיתוח שאפתניות

תוכניות הפיתוח ל20 השנים הבאות לאילת נשמעות מאוד שאפתניות ובמיוחד שחלק ניכר מהתוכניות מיועד להתממש כבר ב10 שנים הבאות.

תחבורה:
1) רכבת מהירה לתל אביב דרך באר שבע וגם הובלת מטענים מהמפעלים ליד ים המלח ומאשדוד.
2) שדה תעופה מקומי חדש באזור תמנע עם חיבור ברכבת קלה לאילת וברכבת כבדה למרכז הארץ ולנמל תעלה חדש.
3) נמל ימי חדש עם תעלה של 4,5 ק"מ ומרכז לוגיסטי חדש צפונית אליו (תאריך הפתיחה הצפוי 2023 ועוד 5 שנים לפינוי הנמל הישן והקמת מרכז לוגיסטי ליד הנמל החדש).
4) הרחבת כביש הערבה כולל יותר תאורה ותוספת תחנות עצירה להתרעננות.

תיירות:
1) תוספת 8,000 חדרי מלון.
2) הקמת טיילת חדשה בשטח שמשמש היום את נמל התעופה אילת.
3) מזרקה אינטראקטיבית עם מופעי אור ומוזיקה.
4) פיתוח קו החוף החדש לאחר פינוי הנמל (דגש על החופים המזרחיים).
5) הקמת מרכז קונגרסים רב תכליתי.
6) הקמת בזאר מקורה כתחליף לדוכנים בטיילת.

אקדמיה:
1) הגדלת מספר הסטודנטים הלומדים בעיר מ800 ל2,000.

מגורים:
1) בניית שכונה חדשה בחלק משטחי שדה התעופה לאחר שיפונה ושכונות נוספות מצפון מזרח לעיר סמוך לקו התעלה. הגדלת מספר התושבים ל100,000 תוך עשור ול150,000 עד 2030. השכונות החדשות אמורות להרחיב את העיר לצפון מזרח לכיוון הנמל הימי החדש ולקיבוץ איילות.

ספורט:
1) הקמת אצטדיון כדורגל (3000 מקומות מקורים ביציע אורך אחד ובהמשך הקמת יציע מקביל זהה לעוד 3000).
2) קריית ספורט חדשה מצפון לשדה התעופה הנוכחי בין המתקנים המרכזיים היכל ספורט רב תכליתי של 3000 מקומות, מרכז טניס של 10 מגרשים, מגרשי סקווש, מלון לספורטאים ועוד.
3) הרחבת פארק הקרח באילת והקמת מסלול סקי מלאכותי לצידו.
4) הקמת סקייטפארק למחליקים ולרוכבי אופניים.
5) הקמת בריכה אולימפית.
 
ועוד באילת..

1) בית עירייה חדש.
2) תחנה מרכזית חדשה לאוטובוסים משולבת בקניון תחת המותג "ארנה" (הבעיה היא קשיים של חברת מנופים עם הקניון שלה בהרצליה).
3) מבנה חדש למעבר הגבול מאילת לטאבה.
4) שיפורים זמניים למבנה הנמל הנוכחי כולל הארכת הרציף של כיל והסכמים לתפעול הנמל (כולל דיוטי פרי משודרג) ל15 השנים הבאות וגם צמצום השטחים הצבאיים והרחקת חניוני הרכבים החדשים שמובלים לנמל. מלבד הגדלת פעילות הובלת מטענים הנמל מיועד גם להגדלת פעילות של אוניות תיירות בינלאומיות שיעגנו גם באילת.
5) קומפלקס של 7 מבנים למעונות סטודנטים שיכילו יותר מ500 סטודנטים שאינם תושבי העיר (כחלק מתוכנית להוסיף עוד 2000 סטודנטים ל800 הקיימים שציינתי קודם).

הבהרות נוספות:
מרכז הקונגרסים באילת אמור להיות סך של 12,500 מ"ר בנויים הכוללים 2 אולמות גדולים, חלל כניסה וחדרי כנסים קטנים בשטח סמוך לקניון פארק הקרח (גם הוא אמור להתרחב עם מסלול סקי מלאכותי ובית מלון בשטחו).
אילת שואפת להגדיל את מספר חדרי המלון מכ12,000 לכ20,000 ואת מספר הלינות השנתי בהם מכ3 מיליון לכ7 מיליון.

ועוד בתוכניות שאפילו לא העזו להכניס למגירה בשל חוסר הרלוונטיות להווה:
שאיפה לאישור פתיחה לבתי קזינו בעיר.
גשר ימי בין מזרח סיני וירדן עם שלוחה לאילת (חזון לתוכנית בינלאומית שאפילו לא משורטטת בצורה מפורטת).
 
בשביל להגיע לאוכלוסיה של 150 אלף

הגידול השנתי הממוצע באוכ' צריך להיות למעלה מ-6% בשנה, בערך פי 3 מהגידול כיום... למה שזה יקרה? בגלל הרכבת? תוספת חדרי מלון? ראש עיריית אילת מדבר על העיר כעל המטרופולין החמישי. לדעתי הוא קצת קופץ מעל הפופיק.
 
מההיכרות השטחית שלי ממה שנעשה באילת

נראה לי דווקא שראש העיר הנוכחי תורם מאוד לעיר, הוא פשוט הולך קצת רחוק מדי עם החזון שלו.
 
צריך לסייג..

היעד הוא מטרופולין של 150,000 אבל מסתפק בתוכניות ל100,000 תושבים כלומר תוספת של 40,000 תושבים ב18 שנה, קצת יותר ריאלי.
מספר חדרי המלון בתכנון לעתיד הוא 8000 אבל מתוכן מאושרים רק 2000. עתודות הבנייה ל150,000 הם בצפון מזרח העיר קרוב יותר לנמל התעלה העתידי אבל כמה אלפי יחידות דיור (כמדומני 5,000) אמורות להיבנות בשטח שדה התעופה הקיים ולצידם עוד 2000 חדרי מלון וטיילת כשסמוך לחוף גם פארק אורבני עם מסלולי אקסטרים לסקייטרים ואופניים ומצפון למתחם שדה התעופה קריית ספורט עם מלון ספורט, היכל ספורט, מגרשי טניס וסקווש ועוד. סמוך לבריכות מפעלי המלח מיועד להיבנות אצטדיון כדורגל חדש אבל הליך האישור והבנייה עוכב ולא אושר בינתיים. מרכז הקונגרסים אמור להיבנות בשיטת הBOT ושדה התעופה בתמנע יתוכנן ויבנה על ידי רשות שדות ההתעופה תחת משרד התחבורה שאחראי גם לכביש הערבה, הרכבת לאילת ומעברי הגבול (מבנה חדש למעבר הגבול בטאבה). תחנת האוטובוסים המרכזית החדשה אמורה להיבנות על ידי יזם פרטי כחלק מקניון "ארנה" אבל ספק מתי תוקם בשל הקשיים של חברת מנופים עם קניון ארנה הרצליה ותחושת רוויה בשטחים מסחריים באילת. אבל כמובן שאפשר להצביע על מה לא פורסם בתוכניות השאפתניות כמו שדרוג בית החולים יוספטל, בניית אזורי תעסוקה, תעשייה, הייטק ועוד. למעשה רק לסטודנטים יוכלו להציע בעיר עבודה חלקית במלונות הקיימים והחדשים שבתכנון.
 
סליחה, במתחם שדה התעופה אילת 1000 יחידות דיור

מתוכננות עם 2000 חדרי מלון, טיילת, מדרחוב חדש ליד החוף, פארק אקסטרים, ומצפון למתחם קריית ספורט.

משטח הנמל הצבאי 35 דונם מיועדים לפינוי ו40 דונם ישארו צבאיים בעשור הקרוב לפי התוכניות.

ואגב במסגרת תמ"א לחיזוק בניינים ישנים הגד רעידות אדמה העירייה מעוניינת לקדם פינוי בינוי נדיב יחסית המתבקש בפריפריה ביחס של 1/7 (כל דירה שתפונה תשמש ל7 יחידות דיור חדשות) שתיצור עיבוי בנייה רציני של מגדלי מגורים אבל מצריכה גם בחינה של התאמה לנוף וכולי.
 

itamo

New member
איפה כל התושבים החדשים האלה יעבדו ?

כולם אמורים לעבוד במלונות ?

תעלת ענק שתאפשר כניסת אוניות גדולות, לא תקח עוד שטח יבשתי יקר ועדיין תתפוס שטח מהחוף ?
 
מידע על נמל התעלה "השער הדרומי"

מגלובס TV על פרוייקט השער הדרומי עם הדמיית התעלה.
בין היעדים של פיתוח העיר לעתיד: 2023 הפעלת נמל התעלה (3-3 וחצי מיליארד דולר) ועוד לפני זה השלמת שדה התעופה בתמנע שיספיק ל2 מיליון נוסעים בשנה ו70 טיסות ביום, הרכבת המהירה לאילת, רכבת משא לאילת והרחבת כביש הערבה. בניית 8000 חדרי מלון (כלומר להתקרב ל20,000 חדרי מלון בעיר. יש לציין שגם ירושלים שואפת במקביל להוספת 8000 חדרי מלון בעשור הקרוב). ועד אישורים ל40,000 יחידות דיור, חלק בעיבוי בנייה ופינוי בינוי, חלק במתחם שדה התעופה הישן וחלק בשכונות חדשות מצפון מזרח העיר.

2030 הקמת פארק ספורט ואטרקציות (לונה פארק?), עידוד בנייה עד 150,000 תושבים, הגדלת מספר חדרי המלון עד 35,000 (יספיקו לכ7 מיליון לינות תיירים בשנה) ורמזים לשאיפה עתידית למוסד אקדמאי עצמאי (אוניסרסיטה?) כלומר יותר מדובר באישור תוכניות ופחות בהבטחה למימוש.
 

itamo

New member
התכנון להפוך את השטח בין המלונות לירדן לנמל ?

בסיס הרעיון של להזיז את מתקני הנמל אל תוך המדבר שם יש פחות בעיה של שטח הוא נכון, אבל אני לא אם כרית תעלת ענק שתאפשר מעבר של אוניות מכולה גדולות בצמוד למלונות היא הפתרון.
 

amit1270

New member
אין מלונות מעבר ללגונה המזרחית

המלונות הקיימית לא יהיו קרובים כל כך לנמל המתוכנן, בטח לא יותר מהמרחק בין כמה מהמלונות לשדה התעופה הקיים.

אל תשכח גם את רצועת החוף שתתפנה עם העברת הנמל...
 

עוזי ק

New member
אוניות מכולה גדולות אף פעם לא יגיעו לאילת

מכיוון שאילת תמיד תהיה דד-אנד לאוניות.

ענף הספנות עובד כבר שנים עם אניות גדולות שרצות במסלולים הארוכים ומוזנות על ידי פידרים (אניות קטנות יחסית). חלק משמעותי מהשינוע מישראל למזרח עולה על אניות הקו רק בנמלי מצריים ולא בנמלי ישראל המכובדים. מכיוון שחלק משמעותי מהקוים הארוכים עוצרים ב 2-3 נמלים בים התיכון, לשם נאספות המכולות מכל שאר הנמלים.
 
בקשר לנמל אילת צריך לזכור עוד דברים.

1) מפרץ אילת והים האדום מלאים שוניות שמונעות מעבר אוניות גדולות במיוחד. וזה יפריע לא רק לאוניות מכולות אלא גם לאוניות תיירים ענקיות או מיכליות גז או נפט לו יוגשמו תוכניות לייצוא גז ונפט ישראלי גם למזרח הרחוק.
2) לירדן יש נמל משלה בעקבה והמעבר היבשתי בין נמלי אילת ואשדוד באמצעות הרכבת לא יהווה תחליף באחוז משמעותי לאוניות שעוברות בתעלת סואץ שעוד מיועדת להרחבות.
3) שתי פרוייקטים עתידיים עלולים לפגוע בפעילות הנמלים באילת ועקבה. הראשון הוא תוכנית לגשר כפול בין שארם א שייח (סיני-מצריים) לסעודיה שהוכרזה כבר ביולי 2011 ואושררה שוב לאחר חילופי השלטון במצריים במימון סעודי באורך 32 ק"מ. תוכנית שנייה שעדיין בגדר רעיון תיאורטי ולא תכנון ממשי הוא לגשר מצפון מזרח סיני לעקבה הירדנית (ואולי אף לסעודיה) עם אופציה לשלוחה לאילת. הבעיה בגשרים הללו היא הקושי לאלתר פתרון למעבר אוניות לישראל ובמיוחד עם הניתוק בין ישראל וסעודיה. קשה לדמיין מנהלת סעודית-מצרית שתרים חלקים בגשר למעבר אוניות וצוללות לאילת וכרגע לא נראה שיש תכנון לגשר כמו מיצרי האורסונד בין דנמרק ושבדיה שם חצי מהמעבר הוא גשר עד לאי קטן ומשם הופך למנהרה תת ימי ובכל מקרה מהמעבר הימי הצר המעבר יהפוך לנקודתי ועמוס אפילו יותר אם יוקמו גשרים כאלה.
 

darkshadow1

New member
לא מדברים כאן על נתיב רגיל.

מדברים כאן על נתיב אלטרנטיבי לתעלת סואץ, שיאפשר העברה כלשהי של סחורות במקרה שבו התעלה תיסגר מסיבה כלשהי. ההשקעה בנתיב כזה זניחה לעומת התרומה שלו במקרה של בעיה בתעלת סואץ- ולכן דובר על שיתוף פעולה נרחב עם סין בנושא, שכמובן תהיה המרוויחה העיקרית מהנתיב החדש בתור היצואנית הגדולה בעולם.
לגבי המצב שבו אוניות עוגנות בנמלי מצרים ולא בישראל- נםתח קו כזה לא מזמן עם עצירה בנמל חיפה. הבעיה תיפתר עוד כמה שנים עם ההקמה של הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד שכן יאפשרו עגינה של אוניות כאלה.
 

itamo

New member
לא ישקיעו מליארדים בנמל לא רלוונטי

אין סיבה להשקיע מליארדים בנמל חדש שלא יוכל לטפל באוניות גדולות. כאשר גם אם הוא לא יוכל לטפל באוניות מכולה ענקיות של 18,000 מכולות, גם אוניות של כ 5000 מכולות הן דבר עצום שיחייב חפירת תעלת ענק ומעבר של אוניות גדולות בצמוד לבתי המלון והנופשים. האזור הלא מפותח שנשאר בין בתי המלון לגבול הוא לא גדול.

לגבי הגשר. אין סיכוי שיבנו גשר שיחסום לחלוטין את מצרי טירן למעבר של אוניות לישראל וירדן, מלחמת ששת הימים החלה בגלל משהו דומה..

בניית קו רכבת שיתחרה בתעלת סואץ הוא אינטרס ישראלי ועולמי וגם יש תקדימים בעולם לרכבות שמתחרות בקויי אוניות. הסינים בונים בקולומביה רכבת שתתחרה בתעלת פנמה ובארה"ב משקיעים מליארדים ברכבות שמקשרות נמלים בשני צידי היבשת.
 

tapuzo

New member
במקום השדה לבנות עוד לגונה וסביבה גורדי שחקים

אין שום סיבה לבנות נמוך אם אין שם שדה תעופה יותר
לבנות לגובה מגדלים שיהיו כרטיס הביקור של העיר סביב לגונה גדולה חדשה איפה שמסלולי השדה תעופה היום
 
למעלה