על אבות ואמהות- לא מה שחשבתם

על אבות ואמהות- לא מה שחשבתם ../images/Emo8.gif

מחשבות שונות ומשונות מביאות אותי לשאלה האם אתם מזדהים/ מעריכים/ רואים כסמל את אחד משלושת האבות ו/או ארבעת האמהות ו/או בכלל דמויות שונות מהתנ"ך כולו באופן אישי? למה דווקא אותה דמות? מה היא מייצגת בעיניכן? מה אתם לומדים ממנה באופן אישי? למה דווקא היא נכנסה לכם ללב?....
 
הפייבוריט שלי הוא

איוב... הוא האדם היחיד בתנ``ך-למעט אברהם אבינו-שצדקותו עמדה למבחן והוכיחה את עצמה ובנוסף לכל הוא היה מאוד מעורה בענייני העולם במסגרת תפקידו כיועץ לפרעה מלך מצרים. בעיני זה סוג של שלמות- לחיות את העולם ובד בבד להיות מחובר טוטאלית לקב``ה.
 

בסג

New member
אברהם העברי

(יש פה מענה על כל השאלות, כמדומני, מבלי להכנס לפרטים...) [...] וכיון שארכו הימים, נשתקע השם הנכבד והנורא מפי כל היקום ומדעתם, ולא הכירוהו [...] אלא יחידים בעולם, כגון חנוך ומתושלח ונוח ושם ועבר. ועל דרך זו, היה העולם מתגלגל והולך, עד שנולד עמודו של עולם, שהוא אברהם אבינו עליו השלום. כיון שנגמל איתן זה, התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן, ולחשוב ביום ובלילה [...] ולא היה לו לא מלמד ולא מודיע דבר, אלא מושקע באור כשדים בין עובדי עבודה זרה הטיפשים. [...] וליבו משוטט ומבין, עד שהשיג דרך האמת, והבין קו הצדק, מדעתו הנכונה; וידע שיש שם אלוה אחד, והוא מנהיג הגלגל, והוא ברא הכול, ואין בכל הנמצא אלוה חוץ ממנו. [...] כיון שהכיר וידע, התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עימהם, ולומר שאין זו דרך האמת, שאתם הולכים בה. ושיבר הצלמים, והתחיל להודיע לעם, שאין ראוי לעבוד אלא לאלוה העולם, ולו ראוי להשתחוות ולהקריב ולנסך--כדי שיכירוהו כל הברואים הבאים [...] והתחיל לעמוד ולקרות בקול גדול לכל העם, ולהודיעם שיש אלוה אחד לכל העולם, ולו ראוי לעבוד. והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה, עד שהגיע לארץ כנען, והוא קורא, שנאמר "ויקרא שם--בשם ה', אל עולם". [...] עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם. ושתל בליבם העיקר הגדול הזה, וחיבר בו ספרים. [...] (משנה תורה, הלכות עבודה זרה, פרק א - http://www.mechon-mamre.org/i/1401.htm ) =0=0=0=0=0=0=0= [...] שייווצר לבן-אדם מצב כזה של השׂגת האמיתות ושׂמחה במה שהשׂיג, שישׂוחח בו עם אנשים ויעסוק בצרכים ההכרחיים של גופו - ובו בזמן שׂכלו מופנה כולו כלפיו יתעלה כשהוא בלבו תמיד לפניו יתעלה - תוך שהוא עם בני-אדם בחיצוניותו [...] זאת דרגת משה רבנו [... ו]זאת גם דרגת האבות שקרבתם אליו יתעלה הגיעה עד כדי ששמו נודע לָעולם בם: "אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב... זה שמי לעֹלם" [...ו]עם זאת עוסקים היו בהנהגת האנשים, בריבוי הממון ובהשתדלות למען הקניין. לדעתי זאת ראיה שעשׂו מעשׂים אלה באיבריהם בלבד בשעה ששׂכליהם לא פסקו מהיות לפניו יתעלה. כן נראה לי שמה שחִייב את הישארותם של ארבעה אלה בתכלית השלמות אצל האל, כשהשגחתו עליהם מתמדת, אפילו כאשר עסקו בריבוי הממון, כלומר, בשעת הרעייה, העבודה החקלאית והנהגת הבית, הוא שבכל המעשׂים האלה מטרתם היתה להתקרב אליו יתעלה. ואיזו התקרבות! שכּן תכלית מאמציהם במשך קיומם היתה להביא לידי מציאות אומה היודעת את האל ועובדת אותו: "כי ידעתיו למען אשר יצוה [את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשֹות צדקה ומשפט...]". התברר לך אפוא שתכלית כל מעשׂיהם היתה מופנית להפיץ את ייחוד השֵם בעולם ולהדריך את בני-אדם לאהוב אותו יתעלה. לכן נכונה להם הדרגה הזאת, שכּן העיסוקים האלה הם עבודת ה' צרופה וגדולה. (מורה הנבוכים, חלק ג, פרק נא - http://press.tau.ac.il/perplexed/chapters/chap_3_51.htm )
 
אני - ממש לא.

גם אם יש איזו דמות שאני מחבב יותר, זה בתת מודע. אני רואה הערכה/הערצה מיוחדת של דמות ספציפית מהתנ"ך (או כמה) בתור בעיה (אם כי זה מתאים מאוד לפעולות בנ"ע...). כמובן שאת אותו הדבר ניתן לומר גם על רבנים או סתם אנשים...
 

מעתלעט

New member
שלמה המלך

הוא דוגמא לאיך מישהו כל כך חכם, יכול להיות כל כך טיפש. אני לא יודע, לדעתי אתם מסתכלים בהערצה עיוורת לדמויות בתנ"ך. לא רואים את החולשות שיש בהם כמו בכל בן אדם רגיל. סתם דוגמא, תארו לכם שאתם שומעים שמישהו הקריב את הילד שלו כי לטענתו אלוהים התגלה אליו ואמר לו לעשות את זה. בטח לא הייתם אומרים, וואו איזו אמונה חזקה יש לאדם הזה באלוהיו. יש עוד המון דוגמאות, אבל נעזוב את זה, גם ככה אתם בטח כבר לא מחבבים אותי...
 
אם אתה מסתכל על התנ"ך כעל עוד ספר סיפורים

אז באמת יש המון שאלות והמון מחשבות של: "אם היום מישהו היה עושה ככה..." אבל גם ביקורתית כמוני יודעת לשים את התהיות ומחשבות הכפירה בצד ולהסתכל על הספר הזה כמשהו שמימי ורוחני יותר מסתם סיפורי מעשיות... גם במוחי עולות מידי פעם מחשבות כמו: "חכמה גדולה להיות כ"כ צדיק כשיש לך 1000 נשים..." או: "פעם לא היו כ"כ פנטים כמו היום, הבנות היו יושבות בבאר ו'צדות' בחורים יפי תואר ויפי מראה ואף אחד לא סקל אותן..." וכו' וכו'... אבל אני יודעת שזאת שטות מוחלטת להתיחס כך אל הספר הקדוש הזה... ברור שזהו ספר עמוק בעל רבדים שאיננו יכולים להבין את עמקם כנא': אם הם כבנ"א- אנו כחמורים!!!
 
אני לא רואה כך את התנ"ך...

התנ"ך מבחינתי לא מספר את סיפורן של דמויות, ולכן אני לא רואה בתנ"ך 'דמויות'. לכן בין השאר אני לא רואה עניין בניתוח של דמויות מהמקרא. אני רואה סיפורים, ולומד מהסיפורים. אם יש שם דמויות, אז יכול להיות שלפעמים הלימוד מהסיפור יהיה דווקא מדמות מסוימת; אבל זה במקרה, ולא כי הדמות חשובה לי...
 

דוד רץ

New member
יוסף

יסלחו לי יושבי האכסניה ותסלח לי המנהלת הנכבדה על שכף רגלו של רווק זקן שכמותי העיז פניו ונכנס לפורום זה. בכל אופן נכנסתי לראות אם נכתבו כאן דברים בעניין מכתבה של יעל מ- ynet, ונתקלו עיני בשרשור הזה, ואגיב בקצרה. יוסף הוא הדמות התנכ"ית האאובה עלי במיוחד. הוא נראה לי כמו המאעכר הישראלי המצוי- תמיד מסוגל "להתקמבן" ולהפיק את המירב מסיטואציות מאד לא נעימות: הוא מתחיל בתור עבד של פוטיפר, ומסיים את הפרק הזה בחיים כאשר הוא נאמן על כל ביתו. פרק נוסף בחיים הוא מתחיל כשהוא מושלך לצינוק. הוא צומח להיות איש מפתח בכלא הפרעוני (איש מפתח- תרתי משמע: גם בעל המפתחות וגם המתאם בין הסוהרים לאסירים). את הפרק הבא בחייו הוא מתחיל כשהוא מצליח בין רגע להתחבב על פרעה, ומשם הוא מטפס במהירות לצמרת השלטון של מעצמה עולמית.
 
למעלה