על ההוראה

אשירית

New member
על ההוראה

כבר כמה שנים אני נמנעת מלהתווכח עם אנשים המאמינים שהמורים עושים חיים וקופצים ממסיבה למסיבה. בעקבות הויכוח בתחתית הדף אחרוג ממנהגי כי הצליחו להוציא אותי מהאיזון. עבודת המורה הינה עבודה קשה, שוחקת ולא מתגמלת. מזה 14 שנה אני מחנכת ומורה בישראל ואני גאה בכך מאוד. מורה עם ברק בעיניים וחזון ענקי, כמו שכתב מישהו בפורום. המחירים שאני משלמת על החזון הם מהגבוהים שמישהו יכול לשלם עבור אמונה ברעיון. אני מוכנה לשלם את המחיר כי אין דבר חשוב מזה בעיני. יחד עם זאת , ההשתלחות הבלתי מרוסנת במורים גורמת לי להרגיש לא מוערכת עד מושפלת. האם ידעתם כי מורה עם ברק בעיניים עובד כ60 שעות שבועיות אך מתוגמל עבור 24 בלבד? . לאחרונה ליוויתי תלמידים בסיטואציות שונות בחייהם. שהיתי בבתי חולים, נפגשתי עם פסיכולוגים, ישבתי עם הורים בבתיהם עד השעות הקטנות, הכנתי הפתעות וברכות לקראת בחינת המתכונת הראשונה בחייהם, כתבתי ובניתי טקס שלם לקראת קבלת תעודת הזהות כולל כתובת אש, נכחתי באירועי שיא שונים של תלמידים המתנדבים באירגונים שונים, הקלטתי עשרות טקסטים של מבחנים על קלטות שמע עבור תלמידים המתקשים בקריאה, ישבתי עם קבוצות תלמידים מתקשים לשעורי תגבור בביתי - ללא שכר ועוד ועוד. כל זאת כמובן על חשבון זמני הפרטי, (יעידו על כך תלמידי הגרים פה בישוב ). אני מקווה שכל זה אינו מצטייר כשיר הלל שכתבתי לעצמי, פשוט חשבתי שאנשים לא ממש יודעים מה מורה עושה . אני מניחה שמי שמשתמש בחופשים של המורים כתחמושת נגדם ימשיך להתבצר בעמדתו .באשר לי - גם אם יצרפו עוד 100 ימי חופשה שנתיים לאלו שקיימים היום, לא יצליחו לתגמל אותי על השעות הרבות שהשקעתי על חשבון זמני ומשפחתי הסבלנית. ( ולא, אני לא "מתבכיינת", רק מעמידה דברים על דיוקם )
 

אבי דין

New member
אבל זה בדיוק מה שאת עושה

"מתבכיינת" רבים הם עובדי הציבור בעלי משכורות נמוכות שעובדים בתנאים הללו. נוכל רק להזכיר כאן את האחיות, העובדים הסוציאלים, ועוד... משום מה, רוב המורים מתבכיינים (רק מעמיד דברים על דיוקם) על תנאי עבודתם למרות החופשות הרבות שהם מקבלים. האם אחות שעובדת עם אוכלוסיית קשישים ומשפחות חולים עובדת בעבודה יותר קלה מהמורה??? משקיעה פחות בעבודתה??? האם העובדת הסוציאלית לא נקראת מביתה באישון הלילה כדי להודיע על מוות פתאומי למשפחה??? משום מה רק המורים יודעים לבוא ולהתבכיין על תנאי עבודתם. וזאת למרות שלא כל המורים משקיעים כמוך ואפשר לומר אפילו רוב המורים לא משקיעים כמוך. 24 שעות הוראה עבור מורה זוהי משרה מלאה. לבוא ולהגיד שמשלמים רק על 24 שעות זוהי הצגה מעוותת של הדבר.
 
צריכים להרוויח יותר ולעבוד יותר !

המשכורת של המורים גם לדעתי מבזה. לכן כנראה, עוסקים בהוראה לא תמיד מי שאני הייתי רוצה לראות כמופת ודוגמא לילדי. מורים כמוך נדירים למיטב ניסיוני (האישי והמקצועי - ויש לי). כשכבר כן מגיעים אנשי חזון ושליחות כמוך לחנך וללמד - שוחקים אותם עד דק, עם תנאים בלתי אפשריים בכיתות הלימוד ועם חניקת היצירתיות. פיתרון אפשרי הוא בהעלאת הרף - דרישות מחמירות יותר מבחינת רמת ההשכלה הנדרשת ממורה, מבחינת רמת ההשקעה הנדרשת, ומבחינת רמת שביעות הרצון של הלקוחות = תלמידים והוריהם ! ממש ככה ! זה אחד התחומים היחידים שבהם מתעלמים מהלקוחות, מזלזלים בהם וכועסים עליהם כשהם "מעזים" להתבטא. וודאי שהתיגמול צריך להיות בהתאם - עבדת 60 שעות, כולל ישיבות הכנות וביקורי בית - קבלי שכר על 60 שעות (כשברור לי שמשרה מלאה היא 40 שעות לפחות, ממש לא 24 !!!). הצטיינת לפי כל הפרמטרים - תמשיכ/י לחנך את הדור הבא. היית בינוני/ת - אז לא. ...מכיוון שעלול לקחת יום יומיים עד שהמדיניות הכלכלית - חברתית בישראל כולה תשתנה, בהחלט אפשר לפתוח את הראש ולהתחיל אצלנו : להקשיב לטענות ולחוסר שביעות הרצון, ואפילו להזמין אותם ולעודד אותם - רק כך אפשר להבין מה הצרכים והציפיות, רק כך אפשר ללמוד ולהשתפר ! זה לדעתי השלב הראשון והחשוב ביותר. חג שמח, אביבי ופורח ! נטע
 
בשבחי הבינוני

דוקא הבינוני - ראוי שילמד. הבינוני - אינו שופט לחומרה את עצמו, ולכן לא ישפוט לחומרה אחרים. הבינוני - מכיר במגבלותיו, ולכן סובלני כלפי מגבלות של אחרים. הבינוני - אנושי! נותן מודל, בעצם קיומו, לכך שיש מקום בחברה שלנו לקיום מכובד בלי לדעת הכל, שיש מקום לטעות, שיש מקום להשתפר. חברה שאין בה מקום לבינוני - חברה חסרת חמלה, שתחנך את בניה ברוח זו. סמדר
 
מסכימה עם המסר, לא עם ההכללה...

המורים הבינוניים שלימדו אותי, לא היו סבלניים ולא הודו בטעויות שלהם. היתה לי תחושה, כתלמידה, שהם מאוימים מהתלמידים הרעננים והמוכשרים שנפלו לידיהם - ומגיבים בתוקפנות שבלשון המעטה, אין לה מקום. היתה לנו מורה שזרקה על תלמידים גירים, היתה אחת שהשפילה באמירות צורבות, היה מורה שממש הטריד, והיו עוד... היו גם כמה נפלאות, שהפכו את הלימודים לחגיגה מסקרנת, ששוחחו איתנו והקשיבו לנו באמת - בזמן שהמילאו תורנות של "השגחה בחצר". אבל אני זוכרת רק 3 כאלה בתיכון, ושתיים ביסודי ! כמובן, שבעיני משרד החינוך ביה"ס הזה נחשב למעולה (אחוז גבוה ביותר של בגרויות... זה מדד, אבל לא היחיד ובטח לא החשוב ביותר). והיום : הסמינריסטיות הבינוניות שאני פוגשת היום, לועסות מסטיק ועונות לסלולארי בזמן השיעור. לצערי, נתקלתי גם במורה שענתה לי לא מזמן לטלפון - בזמן שיעור שהיא מלמדת !!! כשאני מתייחסת להצטיינות אני מתכוונת לכך שמקצוע ההוראה סובל מדימוי רעוע גם בעיני המורים בעצמם, ואת זה צריך לשנות. אם יתקבלו להוראה אנשים עם שליחות, עם אהבה גדולה לילדים, עם הבנה עמוקה של ההשלכות של כל אמירה שלהם, עם מספיק ביטחון כדי להודות בחולשותיהם ובטעויותיהם, עם יכולת להתמודד עם בעיות משמעת ועם התנהגויות ויכולות שונות בדרכים סובלניות ואפקטיביות , אנשים שהשקיעו בלימודיהם ובהתפתחות האישית והמקצועית שלהם וממשיכים להשקיע בה כל הזמן - אז יש סיכויים טובים שתלמידים יקבלו יחס אנושי וסובלני יותר, שהלימודים יהפכו למשהו שנהנים ממנו ורוצים בו, ושהמורים יזכו ליחס של כבוד והערכה - מתלמידיהם, מהוריהם ומעצמם ! העניין הוא שזה אפשרי - יש בתי ספר כאלה - גם בארץ ! זה לוקח זמן, זה בכלל לא פשוט, גם עקב התנאים הבלתי אפשריים של 35-40ילד בכיתה, אבל אפשר להקים משהו אחר - אם יש רצון. יש ישובים שהצליחו להפחית משמעותית את מספר הילדים בכיתות, יש בתי ספר שמנוהלים בגישה אחרת - יש ממי ללמוד(רק אם רוצים, כמובן). אני מצרפת שיר, שמתאר בדיוק את מה שהייתי רוצה שהמורים של ילדי ידעו לתת : אתה פלא / פאבלו קאזלאס כל רגע בו אנו חיים הוא רגע חדש כל רגע בו אנו חיים אין שני לו ביקום לא היה כמותו מעולם ולא יהיה עוד לעולם. ומה מורים אנו לילדינו בבית הספר ? מלמדים אנו אותם כי שניים ועוד שניים הם ארבעה וכי פריז היא בירתה של צרפת. מתי נלמד אותם גם מה שהינם. עלינו לאמר לכל אחד מהם : יודע אתה מה שהינך ? אתה פלא ! אתה יחיד ומיוחד ! אתה פלא ! בכל העולם כולו אין עוד ילד אחד בדיוק כמוך אתה פלא אתה יחיד ומיוחד.
 

aya55

New member
המקצוע החשוב ביותר

שירית, מסכימה עמך בכל ליבי אבי דן, זה לא התבכיינות זו המציאות הכואבת ואין להשוות את עבודת ההוראה לכל מקצוע אחר, מדובר בנפשם ועתידם של ילדינו אילה
 

אשירית

New member
תשובה לאבי דין

אני מסכימה שעובדי המגזר הציבורי עובדים קשה ואפילו קשה ממני. זה לא עושה את ההשתלחות במורים לצודקת. חג שמח
 

אבי דין

New member
תשובה לאשירית

לגבי ההשתלחות במורים - גם בשאר עובדי המגזר הציבורי משתלחים, ראי את האלימות כנגד הרופאים בבתי החולים הציבוריים, את ההשתלחויות כנגד המשטרה והשוטרים ועוד. עם זאת, מכל המגזר הציבורי אך ורק המורים מקבלים חופשות מעל ומעבר. כמעט כל שנת לימודים נפתחת בשביתה. מורים רבים מקבלים שכר מלא על חצי שבוע עבודה (ורבים מהם לא משקיעים את מה שאת משקיעה אחה"צ). ואיזו אוכלוסיה מהמגזר הציבורי "מתבכיינת" הכי הרבה - המורים. כולנו מדברים על מורים עם ייעוד כאילו פעם היו כאלה. אז זהו שפעם לא היה יותר טוב - היה כמו היום. היו את המורים עם הייעוד שהיו מיעוט והיו את השאר. לגבי החינוך - אישית - אני טוען שהכל מתחיל בבית. ישנם הורים ששולחים את ילדם לביה"ס ורוצים שהוא יחזור פרופסור לפיזיקה גרעינית בעוד שבבית הם אינם יושבים איתו על ספר טוב או מדברים איתו על משהו נוסף ושונה שיעשיר אותו. בברכת חג שמח, אבי.
 

אשירית

New member
עוד תשובה אחת ודי

אני לא מצדיקה את החופשות הרבות. דרך אגב, כאשר נקבעו החופשות והמועדים חשבו בעיקר על תלמידי ישראל ולא על המורים.לא תמיד הייתה למורים הסתדרות . חלק מהחופשות - כמו חופשת הפסח - נקבעו מטעמים דתיים וטעמי מסורת, צריך לנקות לפני החג ואחר כך - מי יודע? אני מאמינה שיש מקום לשינוי. לגבי התדמית הבילתי ניתנת לשינוי של המורים - אני מזמינה את כל מי שיכול להרשות לעצמו לבוא ולבלות שבוע אחד עם צוות המחנכים שאיתו אני עובדת. שבו עמנו בישיבות צוות אין סופיות, התחבטו איתנו בבעיות הנוגעות בנפשם של ילדים, עמדו אתנו מול הורים, עמדו אתנו מול ו/או לצד המנהלת. תבדקו איך הדברים מתנהלים באמת. אני עובדת עם קבוצת אנשים מדהימה שכל אחד מהם ראוי להיות מחנך במובן הוותיק והאמיתי של המילה. אני יודעת שיש גם אחרים אבל אני מסרבת להאמין שהם הרוב.
 

TakeOne

New member
לינק מומלץ לבית ספר שונה לחלוטין...

www.waldorf.org.il ....זה לא בשמיים, זה לא רחוק כאן, ברמת גן....ועם המון רצון ואנרגיה של ההורים, אפשר שיהיה גם לנו כזה, פה, בבית! וכמו שנטע כבר כתבה, זה אפשרי גם אם קשה מאוד להקמה.
 

oseg

New member
שיטת וולדורף ועוד

אכן מקסים, יכול להיות מעניין לקחת את הטוב משם ולשלב אצלנו, לא הייתי הולכת על כל החבילה...
 

TakeOne

New member
אני דווקא כן......./images/Emo13.gif

ממליץ לך להתרשם קודם, אולי לשמוע קצת יותר לעומק, אפשר גם לבקר בגן (בלפיד) או בבית הספר (רמת גן, ירושלים) ואז, יהיה מעניין לשמוע את דעתך.
 

oseg

New member
דווקא הייתי

ביקרתי מס' פעמים, קראתי את החוברת, הייתי ב 3 מפגשים ולטעמי הגישה הולכת מעט רחוק מדי. הייתי שמחה לראות שילוב כלשהו בבית הספר אבל לא הייתי"קונה" את כל החבילה.
 
למעלה