על השירה - מטאפורה. אידילה ועוד

קסנדרה*

New member
על השירה - מטאפורה. אידילה ועוד

השירה היא אחת מצורות הכתיבה של ז'אנר ספרותי. החלוקה המקובלת כיום לז'אנר ספרותי, מכילה חלוקה של כמה סוגי כתיבה והם: שירה, דראמה וסיפורת. השירה כוללת בתוכה מגוון רחב של מאפיינים ויצירות מגוונות השונות זו מזו החל בשירים ליריים ושירה אפית, דרך שירת ימי- הביניים, בלאדות עממיות, פואמות ואידיליות. כשאנו מכנים יצירה ספרותית כ"שירה" יש לבדוק האם היא מכילה אמירה אחת של מיזוג כל יסודות השיר, קרי: מטאפורות ודימויים, משקל, חריזה ומבנה סדור של בתים/סטרופה. הלשון הפיגורטיבית ותוכן השיר יכולים לעצב אחדותו וייחודו של הבית כיחידה מבנית בשיר. השירה מהווה מיזוג של הלשון הפיגורטיבית/תמונית, עם יסודות צליליים ואמצעים אומנותיים סגנוניים - המטאפורה, הקונוטאציה, הדימויים, ההאנשה, המצלול, הסימבוליות ועוד. שירים רבים אינם מופיעים ברצף מתמשך אחד של טורים כפרוזה, אלא נחלקים ליחידות שיריות, המאופיינות במרחק גרפי הנקרא: בתים - ואלו מכילים מקצב של מילים בארגון ריתמי/קצבי. אין הקפדה על מספר השורות בבתי השיר. בית יכול להיות קצר בן שני טורים בלבד, או ארוך בן עשרה טורים ואף יותר. היוצר קובע מה יהיה אורך הטורים בשיריו, כשהעברה של מילה מטור לטור אחר יכולה לשנות לגמרי את משמעותו של השיר. * שיר לירי - שיר מגוון מאוד, ה "אני" הלירי לעיתים קרובות הוא גם הדובר בשיר, עומד במרכז ומוסר באופן בלתי אמצעי חוויה אישית, או תגובה והתייחסות שלו לעולם. יסודות ליריים קיימים גם בפרוזה וגם בדראמה. * מטאפורה - (השאלה) - ציור לשוני מרוכז, מבחירות תמונות בספרות. המטאפורה היא סוג של דימוי היוצר זהות משתמעת בין שני דברים שונים, תכונה מסוימת מושאלת ממוצג למוצג ומעניקה לציור החדש משמעות נוספת ויופי מעל ומעבר להיגיון הגלוי של הצירוף המילולי החדש. * אידיליה - "תמונה קטנה", שיר סיפורי שעניינו חיים פשוטים ושלווים. אידיליה יוצרת אווירה פסטוראלית ורומנטית, תמונות נוף רבות מומחשות, העלילה והשיחה מתנהלות בה באיפוק ובמתינות. במבנה של השיר, היחסים בין החלוקה לטורים לחלוקה תחבירית, יכולים לקבוע את קצב השיר ואת משמעותו. התבנית המשקלית בשיר, קשורה במבנה השיר. תבנית ההולכת ומתמעטת בהדרגה, יכולה להתקשר למשמעות השיר ומסבה את תשומת לבו של הקורא למסר-לתוכן. הלשון הפיגורטיבית בשיר מתייחדת בכך שהיא יכולה להפר כללים דקדוקיים, הקובעים שיש לשמור על אחידות בשימוש בפעלים, על פי בניין וזמן, כמו גם כתיבה במין זהה לאורך כל השיר.הלשון הפיגורטיבית יכולה לצרף למשל מושג מוחשי למושג מופשט ע"י שימוש במטאפורה , למשל, כמו גם צירוף של מושג אנושי לא אנושי, להשוות בין דברים שונים לחלוטין.הפרת כללים אלו, יוצרת חידוש, אינה מאפשרת קריאה אוטומטית, מסבה את תשומת לבו של הקורא לטקסט ויוצרת רב משמעויות ועמימות מכוונת. עצם היות הלשון הפיגורטיבית גמישה בידי הכותב, הופכת אותה למעשה היצירה בהתגלמותו.המשורר אינו משתמש בצירופים ובהקשרים המסמנים דברים בדרך שגרתית וחד משמעית, אלא יוצר צירופים והקשרים חדשים, ויכול להמחיש לקורא דברים בצורה שלשון פרוזה אינה יכולה להמחיש. בבסיס כל צירוף וקישור פיגורטיבי, עומד יסוד של דמיון והקבלה (אנאלוגיה) המעניקים מוחשיות ומעלים קונוטאציות שונות בקורא, מה שהופך את השיר לטוב ומתחבר לכל קורא וקורא באופן שונה. בעיצוב משמעות השירים תיטול הלשון הפיגורטיבית תפקיד מרכזי. בניתוח הלשון הפיגורטיבית ויחסה עם נושא השיר ומשמעותו, יש לשים לב לתחומי המשמעות, יש שירים שהעומס הפיגורטיבי בהם רב מאוד: מטאפורות, האנשות ודימויים רבים דחוסים במרקם השיר. לעומתם יש שירים, העושים שימוש מינימלי בלשון זו.בתחום העיצוב המילולי של השיר, כדאי להתעכב על רובדי הלשון, שמהם נבחרות מילות השיר, האם נעשה שימוש בלשון גבוהה או נמוכה, האם נעשה שימוש ברובד לשוני מודרני או נושן.יש משמעות לתחום הבחירה. בניסיון לאפיין משמעות זו, יש להביא בחשבון השפעות התקופה והזרם הספרותי. מבנים תחביריים בשיר עשויים לעצב את משמעותו: השימוש במשפטים ארוכים או קצרים, פשוטים או מורכבים, פסיחות, פיסוקו של השיר, מהווים מכלול גורמים המעצבים פאתוס בשיר. החומר קובץ מאתר באינטרנט העוסק בתחום - אך חלו בו שינויים ועריכה והוא לא הובא כלשונו.
 
אהבתי את הקיבוץ של כל המידע

הדפסתי לי עותק,
לנבור בחומר הלימודי ולחפש על כל כך הרבה שיעורים שנלמדו זה ממש מתיש, ופתאום אני מוצאת את הכל מרוכז בדף אחד מתומצת בצורה יוצאת מן הכלל. נשאר לי רק להודות לך מקרב לב את משהו!!! תודה סנדרלין
 

femme

New member
קסנדרה - תקציר מעולה

על כתיבה יוצרת ושירה. הרבה תודה לך על העבודה שהשקעת בשבילנו
 

קסנדרה*

New member
../images/Emo26.gif חשיבות העיבוד, העריכה וההגהה

כל כותב שירה מכיר את הנקרא: "השראה רגעית" ההשראה נובעת ממראות, זכרונות, מחשבות ותחושות. כדי להנציח את רגע ההשראה אנו מוצאים את פיסת הנייר הקרובה ביותר "ומורידים" את התחושות, מחשבות העולות באותו הרגע, בו ברגע כתבנו שיר. אבל לא בהכרח שיר טוב. מאד מפתה לומר "זה מה שהרגשתי ולכן כך זה יישאר. אני לא יכול לשנות את מה שכתבתי כי אלו הרגשות שלי..." ברור שרגשות לא ניתן לשנות אבל את המלים שבחרנו להשתמש בהן בכדי להביע את הרגשות, כן ניתן לשנות. כשההשראה "מכה בנו" אנו לא רק מוצאים את פיסת הנייר הקרובה ביותר או המזדמנת לנו אלא גם משתמשים במלים הקלות והמזדמנות מהסוג שעולות הכי מהר במחשבה. אלו המלים שאינן בהכרח הבחירה הטובה ביותר מבחינת הכותב, שמן הסתם יכול ומסוגל לברור מלים אחרות "טובות יותר". ראשית, כתבו כל מה שעולה במחשבה ברגע של ההשראה בשלב הבא "תלטשו" את היצירה ותעניקו לה "צליל" יותר מקצועי/ספרותי. שירה - היא מבט חטוף לתוך הנשמה במעבר שקול/זהיר דרך המחשבה. ציטוט של סטדמן: "שירה היא אמנות והיא אם כל האמניות. היא הקלה ביותר מבחינת היכולת והקשה ביותר להשגת ההשתקפות האמיתית" סטדמן, משורר אמריקאי.
 

2ndAvalanche

New member
..............................

אבל האם לא כאשר משנים שיר משנים את הרגשות? כלומר דווקא עם המילים הפשוטות אפשר להתחבר ולזרום עם השיר, להתחבר אליו, ואילו בעיבוד זה מתחיל להיות משהו מרוחק יותר. זה כמו לקחת חפץ במוזיאון, זה ההבדל בין לראותו דרך הזכוכית לבין לגעת בו ממש, או אפילו ההבדל בין לראות ולגעת לבין לראות דרך תמונה.
 

קסנדרה*

New member
במוזאון אסור לגעת רק להסתכל

אבל האם לא כאשר משנים שיר משנים את הרגשות? * התשובה היא לא. כלומר דווקא עם המילים הפשוטות אפשר להתחבר ולזרום עם השיר, להתחבר אליו, ואילו בעיבוד זה מתחיל להיות משהו מרוחק יותר. * לא מתחברים לשיר ולא זורמים איתו. כותבים אותו ממקום של חוויה שלך וכל מי שקורא רשאי לקחת אותו למקום של החוויה שלו. זה כמו לקחת חפץ במוזיאון, זה ההבדל בין לראותו דרך הזכוכית לבין לגעת בו ממש, או אפילו ההבדל בין לראות ולגעת לבין לראות דרך תמונה. * במוזאון אסור לגעת אלא רק להסתכל. יש שלטי אזהרה בכל מקום. מי שנוגע צפוי לקנס. גם בשוק אסור למשש את העגבניות
 

2ndAvalanche

New member
כנראה

וכנראה שבגלל זה יש לי 40 בספרות אני לא מסוגל להתחבר לדברים האלה כמו שאת מציגה אותם. אני אנסה לפרסם פה עוד קצת אולי אני עוד אלמד משהו :)
 
למעלה