על התולדות

מיקי*

New member
על התולדות

בפרשתנו מופיע אחד העניינים המרכזיים להבנת כוונת הסיפור המקראי. ידוע הכלל המסורתי שלפיו כל פרשה נקראת על שם אחת המילים או צירופי מילים המשמעותיים הראשונים שבתחילת הפרשה. כך, למשל, פרשת בראשית, פרשת לך לך, פרשת חיי שרה וכו'. כלל זה מסביר גם את החלוקה של הפרשיות לקריאת התורה לפי המחזור השנתי במובן שהיות וכאן מתחיל עניין בפני עצמו כאן קבעו תחילת פרשה והעניין המיוחד ההוא מקבל שם המבטא את יחידותו. אם כן נשאלת השאלה: זאת לא הפעם הראשונה שהמילה "תולדות" מופיעה בתחילת פרשה. פרשת בראשית מסתיימת במילים: "ונח מצא חן בעיני ד'" והפרשה שלאחריה מתחילה במילים: "אלה תולדות נח, נח איש צדיק וגו'". למה נקראת הפרשה ההיא "נח" ולא "תולדות" ? ואם תאמר שכאשר יש שם של אישיות חשובה עדיף להשתמש באותו השם ולא בסתם מילה, הלא "אברם" היה צריך להיות עדיף על "לך לך"? ואם תאמר שלכבוד אברהם לא רצו להשתמש בשם אברם, תשאל אם כן למה פרשתנו לא נקראת "יצחק"? לכן עלינו להודות בכך שקריאת שם פרשה הוא ענייני ולא סתם בחירת כותרת נוחה לזיהוי של הפרשה. וחזרה שאלתנו הראשונה: למה לא נקראת פרשת "נח" בשם "תולדות"? מה גם שבאותה פרשה מתחילה מחדש ההסטוריה של העולם אחר המבול והתרבות המין האנושי מנח ושלושת בניו. האם השם "תולדות" אינו מתאר באופן מתאים יותר את תוכן הפרשה כולה? כדי להשיב לשאלות אלו, אנו צריכים להרחיב קצת את הדיבור על המשמעות המדויקת של המילה "תולדות" בלקסיקון המושגים התנכיים במסורת ישראל. באופן כללי, זו אחת המילים שבהן משתמשת השפה העברית כדי לבטא את מושג ההיסטוריה. למשל, במילון אבן שושן מופיעה ההגדרה הבאה תחת הערך "תולדה", אחרי שציין שהמילה מופיעה במקרא רק בריבוי נסמך : 5. היסטוריה, קורות עם. ולצורך העניין נביא כאן את התת-ערך תולדות בשלמותו: 1. הסתעפות צאצאיו של אדם למשפחותם: אלה משפחות בני נח לתולדותם…; אלה תולדות שם… 2. פרשת ההתפתחות: אלה תולדות השמים והארץ… 3. קורות, היסטוריה של- [ומביא דוגמאות]. לכן מבחינה לקסיקלית ברור שהשם תולדות מתאים מאד לפרשת נח, כפי שאמרנו. רק שכנראה שהתורה כתובה בזן מיוחד של השפה עברית, הנקרא: "לשון הקודש"; וכשמדברים על התולדות בלשון הקודש, מתכוונים לאותה פרשת התפתחות העולם דרך הסתעפות צאצאיו של האדם שמקדמת את ההסטוריה לקרת הצלחתה. לא מבחינת הריבוי של הוולדות כמו שמתרבות החיות אלא מבחינת ההצלחה של המאמץ של האדם להוליד את הבן-אדם האמיתי, והצלחה זו תגאל את האנושות כולה. לכתחילה אמנם היה המאמץ הזה שייך לכלל האנושות. אבל מהר מאד מתברר בפרשת בראשית כי על אף הצלחה נקודתית נפלאה בהולדת שת, היות ואין לזה המשך לסופו של דבר מתגברת שושלתו של קין ומביאה את העולם לאסון המבול. אחרי המבול, המאמץ חוזר לקדמותו עם נח ובניו. ועל אף ההצלחות של שם ועבר, האנושות מתדרדרת לאסון מגדל בבל. מתוך אותה ההסטוריה של כישלונות שמסכת אבות מתארת בקצרה "עשרה דורות מאדם עד נח להודיע כמה ארך אפיים לפניו שכל הדורות היו מכעיסין ובאין עד שהביא עליהם את מי המבול. עשרה דורות מנח עד אברהם. להודיע כמה ארך אפיים לפניו שכל הדורות היו מכעיסין ובאין עד שבא אברהם וקבל שכר כולם". מאברהם, אם כן, מתחיל שוב הסיפור מחדש ועתה, דור אחר דור ההצלחה מרובה על הכישלון כי אברהם (תחילה לגרים) הוליד את יצחק ויצחק (עולה תמימה) הוליד את יעקב והוא מקבל את השם ישראל ומיטתו שלמה שהוליד י"ב שבטים כולם זרע קודש. וזה עניין פרשתנו: התולדות מתחילות באמת מאברהם הוליד את יצחק ולכן מכאן מתחילה ההסטוריה האמיתית, ההיסטוריה של המאמץ להביא את הצלחת מחשבת הבריאה. וכפי שכל יהודי המקיים מצווה עושה זאת לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה ובשם כל ישראל (אע"פ שאינו אומר זאת ועדיף לאומרו אבל כל אחד לפי מנהג אבותיו) כן ישראל קדושים מקיימים בכללותם את כוונתו ית' בשם כל העולם. שבת שלום
 

מיקי*

New member
הקול קול יעקב

אשר אנו מתבוננים בהפטרת השבת, שוב נראה כי הקשר בינה לפרשה הינו שטחי, משום שפס' אחדים ממנה מזכירים את הפרשה, בכך שאומר הנביא: "הלא אח עשו ליעקב נאם ד' ואהב את יעקב ואת עשו שנאתי וגו' ". אך הלא כבר התרגלנו לכך שהקשר בין ההפטרה לפרשה עמוק יותר, קשר תכני הבא להדגיש ולהרחיב בהפטרה את הנקודה המרכזית החורזת בפרשה. אם נעמיק בהפטרה נוכל לראות שהיא מחולקת לשלושה חלקים, בדיוק כפי שהפרשה מחולקת: בחירת יעקב על פני עשו, גלות וגאולה ואתגרו ומשימתו של יעקב לשאת עליו את משאו ומשא אחיו, קול יעקב וידי עשו. הפרשה פותחת בלידתם של שני האחים ובהתגלות שזוכה לה רבקה המגלה לה ש"רב יעבד צעיר", זו אכן הסיבה לכך שלהבדיל מנתינת שמו של עשו בו שותפים רבקה ויצחק, בנתינת שמו של יעקב שותף רק יצחק, משום שהוא לא זכה לגילוי אלקי זה ורבקה שידעה את ייעודו האמיתי של יעקב, לא יכלה לתת לו שם שאינו מתאים לו. בעניין זה פותחת ההפטרה כפי שהובא בפס' שכבר הזכרנו המתארים את העדפת האל את יעקב על פני עשו, בגלל מעשיהם ולא באופן שרירותי. ממשיכה הפרשה בכך שעשו מוכר את בכורתו ליעקב ובכך שרבקה שזכתה לגילוי האלקי וגם משום שיודעת היא את בניה ורואה את המציאות, פועלת כך שיעקב שתפקידו הינו בצדדי הפנים והאוהל יקח על עצמו גם את תפקידו של עשו בחיצוניות ובשדה. לעומתה יצחק אשר משום רוממותו כהות עיניו ואינו רואה את החיצוניות, אלא רק את הפנים שם הכל בר תיקון וגם הציד יכול לרומם את החומר לרוח קיוה שיוכלו שני בניו לשאת יחדיו בעול של עולם הזה ועולם הבא של כהונה ומלכות, שיונהג העולם, בשיתוף תכונותיהם של שני בניו "איש תם יושב אהלים" ו"איש יודע ציד איש שדה". אולם רבקה שכאמור זכתה לגילוי האלקי כי "שני גויים בבטנך ושני לאמים ממעיך יפרדו ורב יעבד צעיר", יודעת שרצון אידילי זה של יצחק לא יוכל לצאת לפועל בשני בניהם ויצטרכו לחכות ליששכר וזבולון שיחלקו ביניהם את הצדדים הרוחניים והחמריים בחינת משיח בן יוסף שהינו הבסיס ומשיח בן דוד הצועד בראש, עד לביאת דוד המלך עליו נאמר "אדמני עם יפה עיניים", כלומר שאוחז בשתי התכונות של עשו ויעקב יחדיו. ולכן אומרת רבקה "עלי קללתך בני", אני קבלתי בנבואה שעל כרחו של אביך ועל כרחך כך צריך להיות והמציאות מוכיחה זאת (ולא שהיתה חלילה קביעה מראש, כי לא נאמר בנבואה שאחד יהיה צדיק ואחד רשע). זהו כל המשכה של ההפטרה על הקושי שיש בארץ ישראל בתקופת שיבת ציון כפי שמובא ע"י מלאכי עליו נאמר שאין הוא אלא עזרא השב עם הגולה לאחר הצהרת כורש. שהרי ישנה בעיה בתפקוד ובחלוקה שבין הכהונה והמלכות. ואמנם נבואה זו לא נכתבה לשעתה בלבד, כפי שכבר הזכרנו, שלא נכתבה נבואה אלא אם כן הוצרכה לדורות. וזו המשכה של הפרשה ביציאתו של יעקב לגלות אל פדן ארם לקחת לו משם אשה, אך זאת לא לפני שיקבל את ברכת אברהם לו ולזרעו אחריו. את ברכת הארץ לפני יציאתו לגלות. זאת משום שלמרות כל רצונותיו של יצחק לשיתוף פעולה בין עשו ליעקב לא היה לו ספק מי הוא הממשיך האמיתי של שושלת אברהם וברכה זו של המשכת הזרע והארץ, צריך יעקב לקבל לפני יציאתו לגלות. כן ההפטרה המתארת את תקופת שיבת ציון ומתוך כך שהוצרכה לדורות גם את גאולת העתיד, בה אנו נמצאים בעצם ימינו, עם כל הבעיות הנובעות מכך גם בהצלחת שני התפקידים של כהונה ומלכות, רוח וחומר, אך מובטחים אנו כי לסופו של דבר תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ד' צבאות הוא" ובא לציון גואל בב"א. שבת שלום
 
שכוייח ר` מיקי, בעניין ההפטרה..

השבת בע``ה נקרא את הפטרת ``מחר חודש`` ולא את הפטרת תולדות.
 

מיקי*

New member
ודאי היות וביום ראשון יהיה ר"ח

אוללם חשוב ללמוד את הקשר שבין פרשיות השבוע להפטרה על אף שאין היא נקראת השבת שכן יש בכך לימוד גדול.
 
למעלה