על ה"חומרא" וה"קולא" בפסקי הלכה.

vizini

New member
על ה"חומרא" וה"קולא" בפסקי הלכה.

פעמים רבות יש מחלוקות בין הפוסקים בעניין מסויים. חלק יכולים לפסוק לחומרא, וחלק לקולא. שיקוליהם שונים ומשונים, אבל נראה ששיקול אחד לא נלקח בחשבון (או נלקח בצורה לא ראויה), והוא החיים בצוותא של חילונים ודתיים. בכל פעם ששיקול כזה משפיע על פסק הלכה, הוא משפיע בצורה לא נכונה. במקום שיחשבו הפוסקים על איך להקל על קיום כזה בצוותא, הם חושבים על איך להכריח את החילונים לקיים מצוות, או איך למנוע מדתיים להשתלב בחברה חילונית. כדוגמא, ניתן לראות את הקישור שהבאתי בעניין מתן תעודות הכשרות לבתי מלון, או את הקישור העוסק בעניין השחיטה בהימום, ובפרט הקטע ממנו העוסק בשחיטה בהימום חנקן. אז לפני שהדתיים באים אל החילונים לפתור את בעיותיהם באמצעות חקיקה, מוטב שקודם יפנו אל רבניהם ופוסקי ההלכה, ויפעילו עליהם לחץ לפסוק את פסיקותיהם תוך לקיחת השיקולים הנכונים בחשבון. רק אז, כשיהיו ידיהם נקיות, יוכלו לבוא בדרישות לחילונים...
 

tamarhp

New member
מה???

אנחנו, כדתיים, מעוניינים לקיים את מצוות התורה. לפעמים מתעוררות שאלות שאנחנו לא יודעים כיצד לנהוג ואיך לפסוק, לכן לפעמים פוסקים לחומרא - כי עדיף להחמיר ולא לעבור עברה, מאשר להקל ואולי לחטוא. זה העניין. ואין פה שום עניין להקשות על החילונים.
 

tamarhp

New member
נצל"ש קטנטן

אני לא אהיה פה עד.. יום ראשון בערך, אולי אני אכנס רק לכמה דקות, כי פשוט המחשב יהיה תפוס... אל תכתבו יותר מדי!
 

אליצדק

New member
ערב טוב !!../images/Emo13.gif

ערב טוב לויזיני ושאר חברי הפורום, אשמח מאוד אם תתן לי להבין איזו תועלת תצמח לציבור החילוני מהימום בחנקן. כמה חילונים באמת מעוניינים בכזה דבר. אם הביקוש הוא קטן מאוד הרי שהשיקול ההגיוני אומר שיש להמשיך בצורה השחיטה שנוחה וטובה לרוב הציבור. אם נראה לך שישנו ציבור גדול שמעונין בזה, אתה יכול לנסות ולהציע את הצעתך בעניין הימום בחנקן לרבנים אולי לא חשבו על הרעיון משום שלא היה שום עניין לחפש חלופה לשחיטה הנהוגה כיום (ניתן לשאול שאלות הלכתיות דרך הרשת באתר מורשת וכדו'). בעניין כשרות בתי המלון לא ראיתי קישור. אודה לך מאוד אם תוכל לשים קישור כדי שאוכל לעיין בו. בעניין הצעתך להחליף מעשה במעשה אחר כדאי לעיין בקישור
 

tamarhp

New member
הבטחתי

לפלסטיק, נדמה לי, שאי אברר בקשר להימום. עוד לא יצא לי לשאול מומחה, אבל הבנתי בינתיים שהימום גורם לבהמה להיות לפני מוות, כלומר - היא הופכת לטרפה.
 

vizini

New member
בוקר טוב

אינני יודע איזה תועלת תיגרם לכלל הציבור מהימום בחנקן, אך לחלק מהציבור, זה שסבל בעלי חיים חשוב לו, בוודאי תגרם תועלת. הגיונך קצת מטעה אותך, כי השחיטה הנוחה לרוב הציבור היא כזו שלא פוסלת אף בהמה בגלל "טריפה". הנקודה היא אחרת - הסיבה שבגינה נפסק כי ההימום בחנקן אינו כשר (טעמים פוליטיים). הקישור בדבר בתי המלון מופיע כאן: http://www.daat.ac.il/mishpat-ivri/skirot/69-2.htm
 

La Gamba

New member
קצת חד צדדי

אבל הנה הנקודה שלי מי הם שיגידו לרב מה לעשות?!
 

פלסטיק

New member
"מפני דרכי שלום"

קיימות המון הלכות "מפני דרכי שלום" למען שלום בין יהודים לבין עצמם ולמען שלום עם הגויים נכתבו הרבה הלכות של פשרה. הפשרה היא לא על אי קיום מצווה אלא על קיום המצווה בצורה שתאפשר חיים משותפים. איכשהו במדינת ישראל החלק החשוב הזה בדת נעלם וחבל. יכול להיות שזה קרה בגלל עירוב פוליטיקה בדת, יכול להיות בגלל תחרות פופולריות בין רבנים.
 
למעלה