על יצר ההרפתקנות

0Pandemonium0

New member
על יצר ההרפתקנות

היה זה אוסקר ויילד שאמר פעם: "לחיות הוא אחד הדברים הנדירים ביותר, רוב האנשים פשוט קיימים", ואין צודק ממנו גם כיום ובמיוחד כיום, יותר ממאה שנים לאחר מותו. מפני שאם נביט סביבנו, כמה מן האנשים הסובבים אותנו חיים באמת כפי שהיו רוצים? כמה מהם נאמנים לעצמם? וחשוב אף יותר: האם אנחנו פועלים מחוץ לשגרה, בהתאם לרגשות האמיתיים שמפעמים בתוכנו? התשובה היא לא, או כמעט ולא. רוב בני-האדם כיום מתוכנתים מלידה על-ידי חינוך שמקורו בחברה, חינוך הקובע עבורם מה מותר ומה אסור לעשות, חינוך המדכא כל שאיפה של הגשמה עצמית ואינדיווידואליזם. חינוך זה, הבלתי מורגש כביכול, הוא אחד הדברים המשפיעים ביותר על חייו של האדם: הוא כובל אותו בעוצמה למקומו ולא מאפשר לו יכולת ביטוי עצמי. החינוך הזה טבוע עמוק כל-כך במוחותיהם של בני-האדם עד שהם כלל לא מרגישים בכך, ולכן אפילו לא מנסים להתנגד. לומר שרוב האנשים פשוט קיימים יהיה להיטיב במצבם, מפני שהם מתקיימים רק בגופם הפיזי, ורוחם למעשה מתה. מכאן שרוב האנשים למעשה אינם קיימים, כי אם מתים לגמרי. ועל כן עלינו להכיר את יצר ההרפתקנות המדוכא ולתעל אותו כלפי חוץ. מהו, אם כן, יצר ההרפתקנות? ומדוע אנו זקוקים לו? יצר ההרפתקנות הוא תכונתו של אדם נעלה בעל מחשבה חופשית, המסוגלת לנדוד למחוזות רחוקים אשר מעבר למחשבה האנושית הרגילה. יצר ההרפתקנות הוא זה המניע את המבקשים לחיות ומתקיים רק באלה המרגישים בקריאתו, מסיבה זו או אחרת. לא ניתן לברוא את יצר ההרפתקנות מבלי שינוי קיצוני בתפישה ובצורת המחשבה, אבל על כך מרחיב מאמר זה בהמשך. ראשית, עלינו להגדיר את יצר ההרפתקנות ולהכירו: כאמור, זוהי התכונה הדוחפת את האדם לחיים אמיתיים, כאלה שאינם במסלולים מוגדרים או בכלוב החברה, אלא מחוצה לה, ובהם ישנם הגשמה עצמית ואינדיווידואליזם. זהו יצר פנימי המאפשר לאדם להפליג הרחק במחשבתו ולשנות אותה, ולהגיע אף להבנות חריגות שאינן מקובלות על יתר האוכלוסייה. אך יותר מכך: יצר ההרפתקנות הוא זה אשר הופך את המחשבות למעשים ודוחף את האדם קדימה. אדם כזה, סביר שיעשה ידוע לשמצה ולא אהוד בחברה, שמעולם לא סבלה ולא תסבול את אלה המנסים להפיל אותה. אבל הידוע לשמצה פועל באומץ על דעת עצמו, בשל יצר ההרפתקנות המקנן בו ומבלי פחד. יצר ההרפתקנות הוא, בסופו של דבר, פריצת הגבולות ומלחמה בשעמום האנושי, וזוהי התכונה המבדילה באמת בין אדם קיים לאדם חי. בשל תנאי החיים כיום, רבים עלולים להזדהות בטעות עם הכתוב ולומר שהם פועלים בדיוק בדרך זו, אך בפועל, רק מעטים פועלים כך. לדוגמה, נראה שצעירים כיום נוהגים להפגין יצר הרפתקנות מדומה לאחר שירותם הצבאי על-ידי נסיעות וטיולים ברחבי העולם, אך זהו שקר גס. יצר ההרפתקנות הוא איננו חופשה בחו"ל או בחירה בעבודה בלתי שגרתית, או באורח חיים יוצא-דופן. זוהי טעות נוראה הנובעת מחוסר הבנה בסיסי, ועושה עוול גדול לאותה תכונה מופלאה. יצר ההרפתקנות הוא הוא היכולת לשבור את חוקי החברה ולהפליג, הן בדמיון והן במעשה, למקומות מזעזעים, מפתיעים ומרגשים, שהחברה השמרנית בעצמה לא תוכל כלל להעלות על הדעת. יצר ההרפתקנות הוא ההתמסרות למערבולת הפנימית שבנפשו של כל אדם, לרגש האימתני המפעם בליבו מאז לידתו. יצר ההרפתקנות הוא הכניעה לרצון האמיתי ולמוסר האישי והפרטי, מבלי לפחד מן החברה ומצביעותה, משנאתה ומנידוי על-ידה. ואמרות שונות כגון "אלה החיים", השגורים בקרב עלובי האדם, שירת המתים הם, הקובעת את ההנחה שישנו משהו מעל האדם השולט וקובע את גורלו, במקום להבין שיוצרה היחידי של חברת האדם ושל חוקיה, הוא האדם עצמו. ומדוע חשוב כל-כך יצר ההרפתקנות? הוא חשוב רק לאלה המתאימים, או במילים אחרות: אלה הנמשכים ליצר ההרפתקנות, החשים בו, הם אלה שהוא בעל חשיבות בעבורם. מפני שהם אלה המבקשים להתקדם ולהתפתח, להתרחק מן העקביות של חסרי הדמיון ולהימלט. למעשה רצונם הוא להימלט מן החברה אל תוך עצמם ולהיעשות נאמנים לעצמם, וכך להיעשות לאנשים המסוגלים להקריב את האחר למען רצונותיהם שלהם. "האחר" הוא, כמובן, אינו הזולת, כי אם כל דבר שאינו תואם את השקפתם. הכוונה היא לזניחת רעיונות שמקורם בחברה ובאחר, ואימוץ רעיונות המגיעים מתוך האדם עצמו. אנשים אלה הם המחפשים להתקרב לעצמם, לאהוב את עצמם, ולהגשים את עצמם. אלה האנשים שעלינו לטפח, משום שאלה הם הראויים לטיפוח. הם חיים בתוך עדר האדם החייתי, אך מבקשים להיפרד ממנו. מעשה זה קשה כל-כך עד שהוא ראוי להערצה, ולכן גם האנשים האלה. ניתן להמשיל אותם לדגים: בעוד הדגים המתים שוחים עם הזרם והחלשים שוחים כנגדו, החזקים הם אלה המשנים אותו ויוצרים מערבולות. אבל אין מדובר בשינוי הזרם כפי שבהתפתחות האישית אין מדובר בשינוי החברה, אלא רק בשינוי העצמי ובשינוי המציאות העצמית. אדם חזק מסוגל לתעל את יצר ההרפתקנות שלו כדי לשנות את עצמו ולהתרחק מעבר לגבולות שהציבה לעצמה החברה האנושית, אל מקומות שהיא לא יכולה אפילו להבין.
 

0Pandemonium0

New member
המשך:

עלינו להסתייג מן האנשים הקיימים, העובדים בפרך למען הנאות קטנות שבאכילה ובשינה, העושים כל שמצופה מהם ופועלים על-פי דרישותיה של החברה. כבר הפילוסוף ניטשה הזכיר זאת בכתביו על "האדם האחרון": המתקיים לפי חוקי החברה והמוסר המקובלים, העונה לדרישות אנשים אחרים ומדכא כל יצר אינדיווידואלי ורצון להגשמה עצמית שקיימים בו. זהו האדם שאין לו מקום, אך למרבה האירוניה, מאכלס את מרבית שטחי העולם וימשיך להתקיים לנצח בשל שימור החברה ואופייה. וכפי שעלינו להסתייג מן האדם האחרון, עלינו לחבק אל חיקנו את האדם בעל הרוח הפראית ויצר ההרפתקנות, החופשי, החי לפי חוקיו שלו ופועל למען מטרותיו שלו, ההולך בדרכיו שלו. האמן העצמאי, המתפתח, היוצר, וההורס. כי הרס הערכים ובנייתם מחדש הם שיובילו להתפתחות ולהתקדמות, להתעלות אשר אותה כינה ניטשה "העל-אדם". לא אפרט במאמר זה על העל-אדם ועל מקומו, אך הוא בהחלט מתקשר ליצר ההרפתקנות, מאחר שיצר זה הוא המוביל אליו. בעבור האדם הרוצה להתקדם אל מעל הממוצע, השגרתי והמשעמם, יצר ההרפתקנות הוא צורך חיוני והדבר החשוב ביותר. אדם ללא יצר ההרפתקנות הוא אדם קהה ומת. כל אדם שחסר בו יצר ההרפתקנות, הרוח הפראית, הוא אדם שמושלת בו רוח הכבדות והוא עלוב ומבוזה. הוא לא אדם או בעל-חיים חופשי, אלא יצור משועבד ומדוכא: רובוט, מכונה. על-מנת להיעשות חופשי באמת על האדם לפרוץ את הגבולות ולשבור את החוקים, ורק אז יוכל להמשיך ולהיעשות לעל-אדם הנשגב. כל מי שלא עושה זאת משמר את השקר הקיים. והשאלה שנשאלת מיד היא, כיצד אנו יכולים להשיג גישה לאותו יצר הרפתקנות המפעם בתוכנו? כבר אמרנו שלא ניתן לברוא את יצר ההרפתקנות מבלי שינוי, וזה יעשה על-ידי שני כלים הקיימים בכל אדם, אשר כל אחד יכול להשתמש בהם, בהנחה שניחן בפוטנציאל להתקדמות: ראשית, בעזרת הכעס, ושנית, בעזרת ההבנה. על-מנת לפעול יש לאדם צורך במניע חזק מספיק, הוא הכעס: כעס על החברה האנושית במבנה הנוכחי שלה, כעס על האופי האנושי המנוון, כעס על הנורמה האנושית המשתקת, כעס על חד-פעמיותם של החיים ועל בזבוזם. עלינו להסכים על כך שאין עוד רגש המסוגל להניע את האדם כמו הכעס שלו. ברגע שישנו כעס ישנם גם אי נוחות ורצון לשינוי, וכן את הדחף לשינוי, שהוא החשוב מכל. ברגע שישנו כעס על כל הדברים הנזכרים כאן, ישנו רצון להימלט מפניהם. וכאשר אנו מנסים להימלט מן העולם החיצון, בהכרח נגיע אל מעמקי עצמנו ונמצא את הכוח הנקרא "יצר ההרפתקנות". זהו הדחף הטבעי אשר מסוגל לרומם את האדם מעל החברה אשר סביבו, בתנאי שהאדם ישתף פעולה עם רצונותיו האמיתיים. הכעס הוא אינו כעס במובן המקובל של המילה, ואין פירושו להיות זועף כל הזמן ולחנוק את הרגשות האמיתיים המבקשים להתפרץ מאיתנו לעיתים. כעס תמידי איננו המצב אליו אנחנו שואפים. אותו כעס שאנו מתייחסים אליו במאמר זה הוא כעס פנימי, הוא חלק מאופיו של האדם. אנו יכולים לשמוח או להרגיש נוחות ממצב מסוים, אך עמוק בפנים חשוב שנזכור כי אנחנו כועסים על המצב הקיים בכללותו. הכעס הזה הוא בעצם הידיעה הפנימית שאנו כועסים, ורק בשעה שעלינו לדחוף את עצמנו קדימה אל עבר השינוי, רק אז נוכל להרשות לכעס להתפרץ החוצה בצורתו המוכרת. המרכיב השני הוא ההבנה: ברגע שמבין אדם, בניגוד לכל מה שייאמר לו על-ידי האחר, שכעסו מוצדק ושיצר ההרפתקנות הוא הוא הנכון, אזי יוכל למצוא את דרכו בקלות רבה יותר, מפני שרק אז יביס את ההתנגדות ששתלה בו החברה על-ידי חינוך שגוי בצעירותו. רק בעזרת הבנה יוכל האדם לבצע את ההתפתחות המחשבתית הדרושה לו לצורך חיים אמיתיים ומרגשים. רק הבנה אמיתית תביא להליכה מרצון בדרך להתפתחות, ולחוסר התנגדות לאותו יצר הרפתקנות הדוחף אותנו אל מעבר לגבולות המוכר ואל תוך עולם הבלתי מוכר. על-מנת שלא נפחד מן הדברים הקשים שעלינו לעבור כדי להימלט, יש צורך הכרחי בלהבין שההימלטות היא הדרך היחידה. וגם לאחר הימלטות מן החברה ובריאת העל-אדם מתוך קליפת האדם המת, עדיין ישנו צורך בהבנה, העוזרת להשלים עם המצב הקיים ולהביט בעולם דרך עיניים אמיתיות יותר. אדם המבין את העולם שווה יותר מכל אחר, ולא משנה באיזה נושא תהיה הבנתו. זאת מכיוון שהבנת העולם היא הדבר החשוב ביותר בחיים האלה, ולא הבנת תחום ספציפי כזה או אחר. לכן טובה הבנת העולם יותר מכל הבנה אחרת. ומנגד, נקדיש פסקה אחרונה לרוח הכבדות. זו, כמשא כבד הנח על כתפיו של בעל-חיים שברירי, לוחצת את האדם למטה, מקרבת אותו אל הקרקע ומאלצת אותו ללכת כפוף. כך היא גורמת לו לזנוח כל שאיפה אלוהית ולהתמקד רק במה שהוא רואה מולו, מפני שאינו יכול להרים את ראשו. כך נוצר אדם העסוק רק בניסיון עקר לשרוד מיום ליום ומשנה אל שנה, כאשר המוות צפוי לו בסוף בכל מקרה ואין להתחמק ממנו. כך נוצר אדם המעדיף להיות מובל ברצועה, המעדיף שידאגו לו לצרכיו ויקבעו את גורלו, על-פני הפרישה מן החברה וההפיכה לאינדיבידואל. אולם הנוראים מכל הם אלה המחבקים את רוח הכבדות! אותם בני-אדם שמסרבים להשתחרר גם כאשר הם יודעים את האמת, והיא שעליהם להיות חופשיים לבטא את עצמיותם. אותם בני-אדם הם כילד הנאחז בכוח בשד אמו, עוצם את עיניו ומתנער בפראות מכל ניסיון לקחתו הרחק מן החום האימהי. הוא אינו מבין שעליו להינתק ולהיות עצמאי במחשבתו ובמעשיו, וכך מתנהג גם האדם הממוצע בחברה: הוא פשוט מסרב לעזוב! הפחד ורוח הכבדות מושלים בו, ואלה הם האויבים הגדולים של יצר ההרפתקנות. עלינו להביס אותם בצורה מוחלטת, לא לחשוש מדבר ולוותר על הרעיונות הקודמים שלנו, כדי שנוכל להיעשות קלים יותר ולהתרומם מעלה. את זאת הנשמה מבקשת.
 

Gilliana

New member
ועכשיו כשקראתי את ההמשך...

אני כבר בטוחה לחלוטין שאתה לגמרי טועה בהגדרה.
 
לרוב

לעתים אני משקר לעצמי שכן אך לעתים, נדירות יותר אך עיקריות הרבה יותר, מכיר בזה שכן.
 
אפילו "כלום" זה ענין יחסי

לפעמים אני חושב שאני עושה כלום, אך זה רק ביחס לכמה שניתן לאדם שבאמת מחפש; אך לא מעט ביחס לאדם שרק שמע שיש מה שאפשר לעשות
זה לא טריויאלי לדעת מה אתה מוכן לתת כדי לקבל
 

Gilliana

New member
אני לא חושבת שמה שאתה מתאר...

... הוא יצר הרפתקנות, אפילו לא קרוב. לטעמי אתה מדבר על אינדיוידואליזם ולא על שום דבר אחר. אני לא מוצאת שום "הרפתקנות" בכל מה שתיארת, להיפך - אולי אפילו תכונות אנושיות בסיסיות.
 

MetalSinagouge

New member
מה זה???

האם קראתי נכון? אז בעצם למרות הכל אתה טוען שבני אדם *לא* נולדים חופשיים, קל וחומר לא גדלים חופשיים? לאאא! זו בטח הזייה. אבל בכל אופן, האם ראוי שאלכוהוליסט ירצה לנו על חופש? (אומנם הוא היה אירי, אבל בכל זאת). צריך להיות שינוי מהותי כדי לפתח את היצר הזה של "האני האמיתי", לא חושב שכעס הוא בהכרח אחד מהם. כל מה שכעס יעשה זה להפוך אותך לפלוץ מריר וכעסן שכותב מניפסטים ארוכים באינטרנט "על המצב" (פקק תנועה קרית ביאליק שכזה), ובסופו של דבר הכעס הזה יופנה אלייך. זה גם לא מסתדר לי עם הדוקטרינה הבודהיסטית, ובכל אופן אני אף פעם לא זוכר שלראות אדום בעיניים עשה לי משהו טוב חוץ מקתרזיס. Undoing Yourself With Energized Meditation, אהמ... אהמאמ!
 

MetalSinagouge

New member
שמח שנרגעת../images/Emo140.gif

זה יכל להגמר רע. Now off you go, you have a social role to follow.
 
למעלה