על מה מעיד המבחן הפיסכומטרי?

על מה מעיד המבחן הפיסכומטרי?

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן שמחייבים אותנו לעשות כדי להתקבל למוסד למידה גבוה אך מצד שני יש האומרים שלא ניתן להקיש ממנו בהכרח על המשכל שלנו. אם כך מדוע בודקים אותנו כך ולא באמצעות IQ שהוא היחס בין הגיל השכלי לגיל הכרונולוגי שלנו בכפולה של 100.
 

22ק ו ס ם

New member
זה סוג מסוים של מבחן אינטליגנציה

אבל הוא לא מקיף כמו מבחן הIQ שאי אפשר לעשות אותו במקום הפסיכומטרי כי הוא דורש מבחן של אחד על אחד.
 

Philip Jr

New member
ומי אמר שהמטרה היא ״להקיש על המשכל״

מטרת המבחן הפסיכומטרי לנסות ולנבא את יכולת ההצלחה הפוטנציאלית של סטודנט בתואר ראשון. לא יודע עד כמה הוא עושה זאת טוב, אבל אני בספק שמנת משכל זה מדד טוב יותר לשאלה הנ״ל. גם על מבחני מנת משכל יש הרבה ביקורת אגב.
 

22ק ו ס ם

New member
הוא עושה את זה לא רע, לא מושלם אבל לא רע

זו אכן המטרה של הפסיכומטרי אבל אני לא חושב שצריך להתעלם מזה שזה גם מבחן משכל. הוא לא מקיף כמו הIQ כאמור אבל המרכיבים שבו דומים מאוד למרכיבים במבחן הIQ.
 

Philip Jr

New member
מסכים

אך הנחת היסוד של פותחת השרשור שמטרת הפסיכומטרי למדוד מנת משכל שגויה, ובנוסף כפי שציינת לא ניתן לוגיסטית לעשות מבחן IQ לצורך הזה גם אם זה היה רצוי. ואפשר לדבר רבות גם על הביקורות השונות על מבחן ה - IQ, ובטח על הפסיכומטרי.. אבל אני מעדיף לחקור מערכות יחסים מאשר מבחנים
 

HH husa

New member
מסכים עם פיליפ

מה הכונה לחקור מערכות יחסים ?

מדוע תפוז מפרסם בצד פרסומות לא תנועות ? בפורום הזה יכולים לגלוש גם קטינים לא ?
 

incognito1980

New member
כמו מה?

אם מבחני IQ דומים למבחני הפסיכומטרי, הייתי אומרת שהם רחוקים מלהיות מדויקים.
 

22ק ו ס ם

New member
מדויקים לגבי מה?

המטרה של הפסיכומטרי היא לנבא הצלחה בתואר ראשון (יותר ספציפית, ציונים אחרי השנה הראשונה). לשם כך משתמשים בחלק הרלוונטי של מבחן אינטליגנציה שמנבא הצלחה כזו. הם כמובן לא מושלמים אבל הם טובים יותר מכל מנבא אחר וביחד עם הבגרויות נותנים ניבוי לא רע.
 

incognito1980

New member
להערכת מנת המשכל

אני חושבת שפסיכומטרי יכול להעיד על החשיפה לנושאי לימוד בסיסיים בגילאי בית-הספר ועל הפנמת נושאים אלה ושליטה בהם. איני בטוחה שיש לכך קשר כלשהו למנת משכלו של אדם. לראיה, אנשים משפרים את הציון דרסטית בעקבות הכנה רצינית (בניגוד למה שמנסים לטעון במרכז הארצי). מנת משכל אמורה להיות פחות או יותר קבועה לאורך החיים, נדמה לי.
 

בן100

New member
אנשים גם משפרים ציונים במבחני אינט'

אחרי הכנה.

והטענה בדבר שיפור אחרי קורסים לא נכון, אנשים משפרים בממוצע 40 נק' בלבד בזכות קורס. לא יותר.
 

incognito1980

New member
לא אמרתי מאומה על קורסים

שנית, הנתון הזה מאד ישן; אתה מוזמן לבדוק מתי המרכז הארצי בדק את הנושא לאחרונה (או, נכון יותר, מתי פורסמו ממצאים כאלה לאחרונה).
שלישית, אנשים, ולא אמרתי כולם, משפרים את ציונם בנקודות רבות בעקבות למידה אינטנסיבית (לבד או במסגרת לימודית).
 

22ק ו ס ם

New member
זה נכון לכל מבחן IQ

אפקט פלין זה שהאינטליגנציה בעולם עולה בהתמדה קרוב למאה שנה ואנשים ישתפרו אם יעשו את המבחן פעמיים בהפרש קצר גם בלי הכנה. אנשים לא משפרים את הציונים בצורה כל כך דרסטית אגב. כמה עשרות נקודות זה לא שיפור גדול בהכרח, וגם לא קשור להכנה אלא לזה שעושים את המבחן שוב.

בכל מקרה, במבחן וקסלר המפורסם יש חלקים שדומים מאוד לאלו שבפסיכומטרי ומכאן שזה כן חלק מהמנת משכל.
 

incognito1980

New member
מרשה לעצמי לחלוק עליך

לכמה עשרות נקודות יש משמעות גדולה יותר ככל שמדובר בציון גבוה יותר. דוגמה: שיפור מ-690 ל-730 הוא שיפור משמעותי מאד. לבחינה חוזרת יש בהכרח השפעה, בעיקר פסיכולוגית (הכרת מבנה הבחינה, לדוגמה), אבל גם להכנה יש משמעות. לצורך העניין, הכנה לחלק הכמותי מאפשר שיפור ניכר, מיכוון שהיא מבוססת על דברים שניתן ללמוד בזמן קצר יחסית ואינה בוחנת ידע נצבר.

אני חייבת לומר, ללא טיפת ציניות, שנשגב מבינתי כיצד יכולת מתמטית (מעבר לארבע פעולות החשבון הבסיסיות) יכולה להעיד משהו על מנת המשכל. שוב, לדעתי היא מעידה על-כך שהחומר המסוים נלמד על-ידי הנבחן היטב.
 

22ק ו ס ם

New member
ברור שיש לזה משמעות אבל עדיין זה שיפור לא

גדול כל כך. לא הוכח שהעלייה גדולה יותר עם לוקחים קורס ומכיוון שרוב המועמדים עושים יותר מפסיכומטרי אחד וכמעט כולם לומדים מאותם ספרים עם אותו מידע, אצל כולם יש עלייה כך שהציון היחסי נשאר קבוע פחות או יותר. ההשפעות אגב קטנות ככל שהציון הראשוני גבוה יותר. הרבה יותר קשה לשפר מ690 ל730 מאשר מ500 ל540.

לך אגב נראה שאפשר בעזרת טריקים להשיג ציון גבוה בחלק המתמטי אבל יש הרבה מאוד אנשים שלא חשוב כמה טריקים ילמדו, עדיין יתקשו בנושא וזה חלק מהעניין של מנת המשכל. בנוסף, לא מספיק לדעת לפתור את כל התרגילים מבחינה תאורטית אלא צריך לעשות את זה בזמן נתון וזה שוב, משהו שקשור לאינטליגנציה (היכולת לפתור בעיות מהר). השורה התחתונה יש מגוון גדול של ציונים בכל תת מבחן שאנשים לא מודעים אליו כי הרבה פעמים הם מוקפים בכאלו שהצליחו בפסיכומטרי.
 
למעלה