על מודוסים

ita101

New member
על מודוסים

הבנתי שהסולמות העיקריים זה המז'ור והמינור. למזו'ר יש נגזרות - מודוסים. כמה שאלות: 1. האם גם למינור (המלודי\ ההרמוני) יש מודוסים? 2. האם משתמשים בטון הובלה למודוסים שאין להם? למשל למודוס הלוקרי - אין טון מוביל ולכן אפשר להגביה את הדרגה ה7 שלו (בדומה למינור הרמוני) או אפילו את ה6 ו7 (כמו מינור מלודי). 3. למה מקובל שרוב השירים זה מז'ור ומינור ואין התייחסות למודוסים? האם זה באמת לא מודוסים או שלא מתייחסים לזה סתם (אולי כדי לא לסבך). תודה
 

dombi7

New member
קודם כל

למודוסים יש נגזרות - מז'ור ומינור. לא ההיפך. לא המז'ור הוא שיצר את המודוסים, אלא הסולם המז'ורי הוא אחד מהמודוסים הבסיסיים. המודוס היוני. והמודוס האאולי הוא מה שמכונה בימינו מינור. בגדול אפשר להגיד שהמודוסים שמשוייכים עם הצבע המז'ורי הם: יוני לידי ומיקסולידי והמודוסים שבצבע המינורי הם אאולי דורי פריגי ולוקרי. לוקרי במקרה הזה הוא מאוד מיוחד, מהסיבה הפשוטה שאצלו ישנה הנמכה של שתי דרגות. השלישית והחמישית. בכלל כל מה שקשור לסי תמיד היה קצת חריג ומוזר. בקשר לשאלה השנייה, אי אפשר לשנות שום דבר בתוך הסדר של המודוסים. וזה בגלל שלמודוס יש חוק שאומר שחייבים להיות בו 5 טונים שלמים, 2 חצאי טונים, ובין שני צלילים במודוס יש טריטון. אם אתה תשנה את אחד הצלילים הכל הלך. אז אי אפשר ליצור טון מוביל שלא נמצא. טון מוביל קיים רק במודוס היוני והלידי. (דו ופה) וזה לא נכון שלא משתמשים במודוסים. מתקופת ימי הביניים ועד סוף הרנסנס-תחילת הבארוק, השתמשו רק במודוסים. זה לפחות מהמוזיקה המערבית הכתובה שאנחנו מכירים. למרות שהמודוסים מקורם בעיקרון מיוון העתיקה. אבל גם במוזיקה הקלאסית הרומנטית ובכלל במוזיקה של המאה ה20 השתמשו במודוסים. הרבה פעמים ביצירות שמבוססות על שירי עם אפשר לפגוש מודוסים, וגם בהלחנותיהם של מלחיני הארץ יש הרבה שימוש במודוסים.
 

Molchansky

New member
לגבי מינור מלודי והרמוני

יש בג'אז מודוסים שיושבים על דרגות במינור המלודי וההרמוני: אלה שמבוססים על מינור מלודי: Dorian b2 - פשוט מורידים את דרגה 2 בחצי טון לעומת מודוס דורי רגיל יושב בדר"כ על הדרגה השניה של המינור המלודי. הנוסחא שלו היא: חצי טון, טון, טון, טון, טון, חצי טון, טון. Lydian Augmented - מגביהים את דרגה 5 בחצי טון לעומת מודוס לידי יושב על הדרגה השלישית במינור המלודי. הנוסחא שלו היא: טון, טון, טון, טון, חצי טון, טון, חצי טון. Lydian b7 - דרגה 7 מונמכת בחצי טון לעומת הלידי יושב על הדרגה הרביעית של המינור המלודי. הנוסחא שלו היא: טון, טון, טון, חצי טון, טון, חצי טון, טון. Mixolydian b6 - דרגה 6 מונמכת בחצי טון לעומת המיקסולידי יושב על הדרגה החמישית של המינור המלודי. הנוסחא שלו היא: טון, טון, חצי טון, טון, חצי טון, טון, טון. Locrian #2 - דרגה 2 מוגבהת בחצי טון לעומת לוקרי יושב על הדרגה השישית של המינור המלודי. הנוסחא שלו היא: טון, חצי טון, טון, חצי טון, טון, טון, טון. Super Locrian - דרגה 4 מונמכת בחצי טון לעומת הלוקרי יושב על דרגה שביעית של המינור המלודי. הנוסחא שלו היא: חצי טון, טון, חצי טון, טון, טון, טון, טון לגבי המודוסים שמבוססים על המינור ההרמוני: Locrian #6 - דרגה 6 מוגבהת בחצי טון לעומת הלוקרי יושב על הדרגה השנייה של המינור ההרמוני. הנוסחא שלו היא: חצי טון, טון, טון, חצי טון, טון וחצי, חצי טון, טון. Ionian #5 - דרגה 5 מוגבהת בחצי טון לעומת היוני (שהוא זהה למג'ור כמובן) יושב על הדרגה השלישית של המינור ההרמוני. הנוסחא שלו היא: טון, טון, חצי טון, טון וחצי, חצי טון, טון, חצי טון. Dorian #4 שידוע גם בשם Lydian b3 b7 - דרגה 4 מוגבהת בחצי טון לעומת דורי יושב על הדרגה הרביעית של המינור ההרמוני. הנוסחא שלו היא: טון, חצי טון, טון וחצי, חצי טון, טון, חצי טון, טון. phrygian #3 - דרגה 3 מוגבהת בחצי טון לעומת פריגי יושב על הדרגה החמישית של מינור הרמוני. הנוסחא שלו היא: חצי טון, טון וחצי, חצי טון, טון, חצי טון, טון, טון. Lydian #2 - דרגה 2 מוגבהת בחצי טון לעומת לידי יושב על הדרגה השישית של מינור הרמוני. הנוסחא שלו היא: טון וחצי, חצי טון, טון, חצי טון, טון, טון, חצי טון. 7th Mode HM - דרגות 4,7 מונמכות בחצי טון לעומת הלוקרי יושב על הדרגה השביעית של מינור הרמוני. הנוסחא שלו היא: חצי טון, טון, חצי טון, טון, טון, חצי טון, טון וחצי.
 

Pipe Dreamer

New member
דוגמה לקטע מפורסם שלא במינור/מזו'ר

Greensleeves. שיר עם אירי אם אני זוכר נכון, מאוד מפורסם והפך גם לסטנדרט בג'אז. המנגינה שלו היא במודוס דורי, שומעים את הגבהת הדרגה השישית מאוד בבירור.
 

loomer4

New member
המנגינה של הסימפסונס היא במודוס

לידי מיקסולידי.
 
למעלה