על מנת לעורר כאן את העניינים |רמקול

א ס נ ת י

New member
על מנת לעורר כאן את העניינים |רמקול

חידה: אלוהים אומר למשה את שמו האמיתי. מהו השם?
 

יוסי ר1

Active member
אלוקים נגלה למשה במספר שמות,

ביניהם "אהיה", אלוקים, ועוד שמות שתוכלי לקרא בפסוקים, שמות שכאדם דתי אני נמנע מלכתבם. חז"ל מוסרים שכל שם מבטא מידה אחרת של הקב"ה, ולכן אין לנו שם אחד. אם יש את נפשך להכיר עוד כמה משמותיו של הקב"ה, גשי נא לסיפריה אוניברסיטאית, לספר שנקרא "היכלות רבתי", ושם תמצאי שני כרכים עבי כרס, המכילים שמות שונים ומשונים. ישנו נוסף לכך שם של 4 אותיות שנמצא בכל חומש ותנ"ך, וישנו שם של 72 אותיות שנובע משילוב אותיות שלשה פסוקים עוקבים, זה שם שהכה"ג היה אומר בקודש הקודשים ביום כיפור.
 

א ס נ ת י

New member
יפה! אכן התכוונתי ל'אהיה'

"ויאמר משה אל האלהים הנה אנכי בא אל בני ישראל ואמרתי להם אלהי אבותיכם שלחני אליכם ואמרו לי מה שמו מה אמר אלהם....ויאמר כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם" (שמות ג, 13-14) אלוהים מזדהה בשם 'אהיה'
 

יוסי ר1

Active member
עכשיו כבר בכלל לא הבנתי לאן את

חותרת. הרי מיד בפסוק שאחריו הוא ממשיך "ויאמר עוד אלהים אל משה כה תאמר אל בני ישראל ד' אלוהי אבותיכם... זה שמי לעולם וזה זכרי לדור דור", כשאת האות שסימנתי כ ד' מחליף שם הוויה. ומכאן הוכחה שהקב"ה מזדהה בשמות שונים, לפי העיניין.
 

כותנה

New member
אין מדובר בשמו האמיתי של הבורא

מדובר בשם המתאר את מהותו של הבורא. פירוש השם "יהווה" הוא - היה, הווה ויהיה. לשם זה נגזרות אפשריות רבות, כאשר אחת מהן היא בהחלט "אהיה". אך בל תטעי: אין זה שמו האמיתי של הבורא... יום טוב.
 

א ס נ ת י

New member
פרשנות!

אלוהים מזדהה באותם פסוקים בשם 'אהיה', זהו שם שונה משם ההוויה, לכך התכוונתי. אם זה שמו האמיתי או לא, לא אתה ולא אני נוכל לדעת
 

מוגג

New member
זה בדיוק אותו שם.

ה' מדבר על עצמו בגוף ראשון לכן "אהיה". אנו קוראים לו בגוף שלישי לכן - "יה-יה" או "יה-וה" שפירושו, אכן, היה הווה ויהיה.
 

אלי ו.

New member
אדון עולם (../images/Emo32.gif../images/Emo35.gif)

אדון עולם אדון עולם אשר מלך בטרם כל יציר נברא לעת נעשה בחפצו כל אזי מלך אזי מלך שמו נקרא ואחרי ככלות הכל לבדו ימלוך נורא והוא היה והוא הווה והוא יהיה והוא יהיה בתפארה אדון עולם אשר מלך בטרם כל יציר נברא לעת נעשה בחפצו כל אזי מלך שמו נקרא ואחרי ככלות הכל לבדו ימלוך נורא והוא היה והוא הווה והוא יהיה בתפארה והוא היה והוא הווה והוא יהיה בתפארה אדון עולם אשר מלך בטרם כל יציר נברא לעת נעשה בחפצו כל אזי מלך שמו נקרא ואחרי ככלות הכל לבדו ימלוך נורא והוא היה והוא הווה והוא יהיה בתפארה והוא היה והוא הווה והוא יהיה בתפארה
 

מוגג

New member
כן, מדובר באותו אחד.

כן, מדובר באותו אחד. כן, מדובר באותו אחד. בתפארה!...
 

שוחר1

New member
הקדוש ברוך הוא מעל לזמן, וזה מה

שהוא אומר שמו מורכה מהווה עבר ועתיד. כלומר הוא מעל לזמן.
 

יוסי ר1

Active member
למוגג, לא הצלחתי להבין איך אתה גוזר

את המשמעות של היה הווה ויהיה מהשם. ברור שזו הפרשנות שאנו נותנים לשם, אבל מבחינה תחבירית - לא ברור לי. האבחנה שעשית בין גוף ראשון לשלישי גם היא לא ברורה לי, כי אנו מכנים אדם בשם "משה", בין אם זה אני שמוסר את שמי, ובין אם אנו מדברים על מישהו נסתר - עדיין נכנה אותו משה.
 

מוגג

New member
מה הקשר לתחביר?

שם הויה מקפל בתוכו את משמעותו. הויה תמידית, יש נצחי. אין צורך לפרק אותו לגורמים. בלשון בני האדם שם הוא כינוי בלבד ולכן גם האדם מציג את עצמו כ"משה", אבל שם הוא גם מהות. זה שמי = זוהי מהותי וכן ה' מציג את עצמו בגוף ראשון - "אהיה" או "אהיה אשר אהיה". האם זהו השם המדוייק? אין לשאלה הזאת שום משמעות מכיוון שאיננו דוברים את שפת האלהים. זהו ניסיון לכווץ לשפת בני האדם את המהות האלהית.
 
למעלה