על רש"י לבראשית, וליבוביץ.

אלי.נ

New member
על רש"י לבראשית, וליבוביץ.

דומני שהציטוט מרש"י לבראשית,בניסיון להציג את ליבוביץ, כחולק על חכמים,ומכאן להציגו כביכול,כחריג. נובע במקרה הטוב,מתפיסה מוטעית של הלך המחשבה היהודית.ומראייה צרת אופק.אם כבר הוצגו דברי רש"י, אזי טוב ייעשה אם תעיין בדברי הרמב"ן, על אתר הססובר שרש"י לא הבין נכונה את הדברים.ודבר זה מצוי הרבה בדברי הרמב"ן. שמעיר על דברי רש"י בביטוי "וזה אינו נכון. ראה גם ראש פרשת לך לך, מה שמדייק רש"י ודחייתו ע"י הרמב"ן.ראה גם הקדמתו של הרמב"ן, לספרו מלחמת ה´ המופיע, בסוף מסכת ברכות. שבו הוא כותב, שהתורה אינה מדע המתמטיקה,שיש בה דעה אחת.אלא מי שמביא ראיות מכריעות לסברתו אותו יש לקבל.וראה גם ההקדמה של קצות החושן,לחושן משפט, הכתוב בערך באופן זה: וחיבים ללכת על פי השכל האנושי גם אם נטעה בו, כי זהו רצון האלהים.וראה הקדמתו של ר"י אלבו לספר העיקרים, במה שכתב על דברים היוצאים מחכמים ונראים ככפירה, כיצד יש להתייחס אליהם. ושם ציין שבעצם ההבחנה היא שאם אדם שומר מצוות ובעיונו מסיק מסקנות,שבהם יש כפירה באחד העיקרים, אזי אין רשות לכנותו כופר. אלא חכם הוא מחכמי ישראל. והביא ראיה לדבריו מהילל הזקן, שאמר, אין להם משיח לישראל.וראה רמב"ם בפירוש המשניות שחזר למעלה משלושה פעמים, כי בעניינים השקפתיים אין ליישם את הכלליםההילכתיים של אחרי רבים להטות. אלא כל אחד רשאי לבחור את הדעה הנראת לו. וכך בעצם גם נהג הרמב"ם, שדחה מדברי חז"ל כל מה שלא היה נראב בעיניו. כמו למשל האמונה בשדים ועוד. וכפי שכתב בשו"ת שואל ונשאל, לר´ שאול נתנזון,מגדולי הדורות האחרונים בהלכה, וכתב:וידוע כי כל מה שלא האמין בו הרמב"ם התעלם ממנו.
 
אל נא תעלב בשמו... סך הכל הוא די

נהנה מהחריגות, מהפולמוסים ואף מהפרובוקציות (שלו כמובן...) וכך כתוב בספרו כפי הנראה כתב הוא על עצמו בגוף שלשי: "למותר לציין שיש *קורת רוח מרובה* למחבר אם דבריו המושמעים בציבור נעשים חומר לעיון ונושא לדיון, בין אם ההדים המוחזרים אליו מן הציבור חיוביים או שליליים, ואם הוא או ספרו נדונים לשבח או לגנאי." אתה לא הכחשת שהוא חלק גם על רש"י. (אגב היכן כתובים דברי רמב"ן?) למרות שזאת השקפה שיש לה השלכות הלכתיות רבות. השאלה מה הם כללי הפסיקה שלו, ומדוע / ומתי הוא מוצא לנכון לחלוק. הרי הוא עצמו קובע שהמצוות הם ציות מוחלט ולא כפופים לשום הגיון. ואם הוא בבחינת "רב תנא ופליג" למה לא הלך צעד נוסף ולא עדכן את ההלכה בהתאם לאורח חיים של זמננו? (הוא או צוות מטעמו).
 
לא ממש לא. עדיין לא ענית לי

טענה למה. קראת מה שכתבתי לניסן תחת הכותרת בדיעבד. וכו´? זה עשוי לספק אותך. (איך עושים פה קישור?)
 

יחיאב

New member
הוא לא כיוון אליך, ד"ר

הוא כיוון לאלי נ. שים לב למיקום של ההודעה. אם אין הזחה נוספת פנימה במיקום של התגובה, הרי שהתגובה היא להודעה של אלי נ. ולא לתגובה שלך. אילו התגובה של אלול היתה לתגובה שלך, הרי שתגובתו היתה מופיעה תחת תגובתך עם הזחה נוספת פנימה.
 
אללי.. ובכל זאת מה זה ה"פסקאות"? לר

לרגע חשבתי שזה חיבור מקיף על ההלכה בימינו. שלא ידעתי על קיומו.
 
למעלה