על שעות נוספות מחוץ לשעון הנוכחות

על שעות נוספות מחוץ לשעון הנוכחות


שעות נוספות זה מושג מוכר ולפעמים אפילו אהוב - מי לא אוהב הזדמנויות להגדיל את המשכורת? מהצד השני, ישנם מעסיקים שלוקחים את המושג הזה לכיוונים נוספים, שלא תמיד חביבים ונחמדים.

אחד היתרונות של עבודה במשמרות, לדעתי, היא העובדה שברגע שהמשמרת מסתיימת אפשר ללכת ולרוב פה זה נגמר. במקומות אחרים העבודה נוטה להימשך עוד ועוד, כשיש גם מעסיקים שמצפים שהעובדים שלהם יעמדו לרשותם כאשר אינם נמצאים במקום העבודה, ולפעמים גם בשעות פחות שגרתיות. אני בטוחה שאני לא היחידה שיש לה סיפורים לא סימפטיים על מעסיקים וקולגות שמצפים שאהיה זמינה 100% בטלפון בימי חופש, על מעסיק שראה לנכון לנג'ס בנושאי עבודה בתקופת חופשה מרוכזת (ועוד לבוא בטענות על כך שלא הייתי בארץ ולכן לא יכולתי לתת מענה) וכדומה.

זה לא סוד שישראלים לא מכבדים גבולות, וזה בא לידי ביטוי גם בתחום הזה. אם יש כאן מישהו שעובד בעסק פרטי מול לקוחות מהצד הקבוע, סביר להניח שמכיר גם את התופעה של לקוחות שמתקשרים בשעות לא סבירות ובזמנים לא מקובלים (למשל - סופ"ש), אבל כשזה מגיע ממעסיק במקום עבודה מסודר זה הרבה יותר צורם.

איך זה אצלכם? יש גבולות מוגדרים? יש הפרדה בין שעות העבודה לשעות "שאינכם בעבודה"? האם זה מגיע גם מקולגות? (בהמשך יש לי כמה סיפורים מעניינים בנושא).

מצ"ב פוסט נחמד שמתאר את המציאות העגומה שלא מעט שותפים לה. אני בעד שאנשים ילמדו להגיד "לא" במקרים כאלו, אבל יודעת שיש מי שחוששים לעשות זאת.
 

svety

New member
מכירה את זה היטב,

אני מדריכת סוכני ביטוח, וכחלק מהתפקיד הם יכולים להרים אלי טלפון ולשאול שאלות. רובם מבינים שהם לא אמורים לעשות את זה אחרי שעות העבודה המקובלות, אבל...אעפס, זה לא תמיד קורה. בעיקר מציק כשאני בחופש/יום מחלה כי אין להם שום דרך לדעת את זה אז הם מתקשרים. למזלי זה טלפון אישי שלי [ואני בוחרת לאיזה סוכן לתת אותו ולאיזה לא] ככה שאני יכולה להגיד להם מפורשות שאני לא יכולה לשוחח ומפנה אותם לגורם אחר.

לאחרונה קיבלתי אייפד מטעם העבודה, מה שאומר שמצופה ממני להיות זמינה במייל כל הזמן, כמובן לא בטווח תגובה מיידי אבל כן בטווח של כמה שעות. זה לא באמת מפריע לי כי כאמור אני מדריכה, רוב הפניות במייל הן תיאומי הדרכה, או שאלות קטנות על המערכות שאני יכולה לפתור להם גם מתוך שינה...
 

קריסטה

New member
בהקשר קצת אחר

המוקד פועל 24 שעות אבל העיריה עובדת בשעות קבועות ורגילות.
לא פעם אנשים מתקשרים בשעות מוזרות ודורשים לדכר עם איזו מחלקה או מנהל בגלל בעיות אידיוטיות כלשהן,והתשובה "עכשיו 3 בלילה, אני לא אתקשר למנהל הביתה בגלל שלא פינו לך את הפח" בדרך כלל לא מניחה את דעתם.
 
הזוי


אני באמת לא מבינה מה הקטע, והיות שאני עוברת את זה בעצמי עם מתנדבים שלי אני יודעת שאת לא מגזימה ושאנשים לפעמים ממש... סיפרתי כבר על מישהו שהתקשר עלי ב-22:30 והתעניין בהתנדבות אצלנו וכשאמרתי שיחזרו אליו הוא שאל אם יחזרו אליו "עוד היום". קרה לי גם שהתקשרו אלי בחצות או שלחו הודעות על דברים ש"דורשים טיפול מיידי" (וזה לא יכול לחכות לבוקר? או שזה בגלל שהם יודעים שבבוקר אני לא זמינה והם צריכים לפנות לאנשים אחרים).

הזכרת לי שבשבוע שעבר מתנדבת ביקשה שאני אטפל במשהו שהיה אמנם דיי חשוב, אבל לא דחוף בכלל, אבל נראה שלה זה כן היה דחוף כי היא ציפתה שאטפל בזה במיידי ופעלה דיי ביצירתיות - זה היה בשעת ערב מאוחרת מאוד (על גבול הלילה) והייתי איתה פיזית, והיא פשוט התקשרה לאחת מנשות הקשר ודרשה שאדבר איתה במיידי. אני ממש לא אהבתי את זה, כי כמו שאני לא אוהבת שמתקשרים אלי בשעות כאלו בקשר לדברים לא דחופים, אני לא רוצה לעשות את זה לאחרים. במקרה הזה דיי אולצתי לדבר עם אותה קולגה נחמדה (שהתנצלתי בפניה גם בשיחה וגם לאחר מכן על השעה, והיא הבינה שזו לא אשמתי), אבל מה שקרה זה שהמתנדבת שהאזינה לשיחה שמעה שעולה שמה של מישהי אחרת, בכירה, שממונה על התחום הזה, ואמרה שהיא מייד מתקשרת גם אליה, ואני הודעתי לה שתשכח מזה ושאין שום סיבה שנתקשר למנהלת בכירה בארגון בשעת לילה בגלל משהו לא דחוף שאפשר לטפל בו ע"י שליחת מייל שהיא תקרא בזמנה החופשי. האמת שגם אם זו לא הייתה מנהלת בכירה לא נראה לי העסק, וגם לא אהבתי את העובדה שהיא "הורתה" לי ולעובדת השנייה איך לטפל בנושא.
 

Rainbow syrup

New member
אפרופו אמירת "לא"..

לפני כמה שנים עבדתי בעבודה שבה הציעו לי לקבל טלפון מהעבודה.
סירבתי בנימוס, ואנשים סביבי כל הזמן תהו למה אני לא לוקחת את ההצעה הנפלאה הזו..

בדיעבד האינסטינקט שלי היה נכון. כל מי שהיה לו טלפון מהחברה ציפו ממנו להיות זמין בשעות לא שעות. אבל לא ממני, כי לי היה "רק" טלפון קווי במשרד


ולאף אחד מלבד מישהי שהייתה מאוד קרובה אלי (!) לא היה את הסלולרי הפרטי שלי.

לא אשכח איך פעם הייתי בחופש בבית מלון עם בעלי, ומישהי שהשיגה את הטלפון שלי בדרך לא דרך התקשרה ושאלה אותי שאלה שהייתה מאוווווד לא דחופה ואני גם לא הייתי הכתובת, ונזפתי בה שזה הטלפון הפרטי שלי ושזה ממש לא מתאים.

אני מניחה אבל שהגישה הזו שלי נורא תלויה בתרבות הארגונית של הארגון הספציפי.. בחברה ההיא הייתה תרבות נצלנית באופן כמעט פסיכי, וכנראה שהרגשתי את זה ולכן סירבתי לקבל את הטלפון.
במקום העבודה הנוכחי שלי יש אווירה אחרת לחלוטין, לכולם יש את הטלפון שלי ומעולם לא נעשה במידע הזה שימוש לא ראוי או חורג מאיזשהו גבול.
 
למעלה