עם ואם...

שבט

New member
עם ואם...

איך להסביר מתי כותבים עם ב-ע' ומתי אם ב-א'. מה שאני יודעת זה שעם ב-ע' כותבים שהכוונה להוספה. וב-א' כשיש שאלה או תנאי.
 

FOR THE LD

New member
עם ואם

התלמיד והמורה עומדים זה ליד זה ונותנים ידיים. אם מסתכלים על הידיים שאוחזות זו בזו, רואים שנוצרה העות ע' (בכתב). לאחר ההתנסות הקונקרטית, השלב הבא הוא שהתלמיד בוחר ב-א' או ב-ע' עפ"י ההקשר במשפט, תוך שהוא מדמיין בראשו את הסיטואציה הנ"ל (של "ללכת עם חבר"), ומשתמש בה, או באופציה החלופית (אם) בהתאם. בהצלחה ע ם התלמיד.
 

שבט

New member
תודה ואם אני רוצה לנסח את החוק

בכתב? שיהיה לו מול העיניים.
 

FOR THE LD

New member
ניסוח חוק?...

בדר"כ, כשמלמדים כתיב נכון, רצוי להיעזר בחוק כתוב, ולתת דוגמה רלוונטית. באופן כללי המילה "עם" מציינת מצב של "ביחד" עם מישהו או משהו. לדוגמא: דן משחק עם חברו. אכלתי כריך עם גבינה. לבשתי שמלה עם מלמלה. המילה "אם", כפי שהזכרת, מציינת מילת תנאי, והיא לרוב מופיעה בחלקו הראשון של משפט בן שני חלקים: לדוגמא: אם אלמד לקראת המבחן, אז אקבל ציון גבוה. אפשר לעבוד גם בדרך האילימינציה - אם במשפט שבו עליי להשלים אחת משתי המילים (אם/עם), אין תיאור של ביחד (שאותו יותר קל להבין), אז אני יודע שעלי לבחור באופציה השניה. למתוחכמים אפשר לתת משפט בודד שמכיל את שתי האופציות ונשמר בזיכרון של התלמיד - "אם אכין ש"ב, אז אוכל לשחק עם חברי". למתקשים במיוחד הייתי ממליצה להמחיש את ההבחנה בין אם לעם בעזרת כרטיס ניווט המכיל תמונות, ומתחתן משפט מתאים. כשיש לך מטלה, אתה נזכר בשתי התמונות, והן מסייעות לך לקבוע איזו מבין שתי המילים מתאימה. מקווה שהפעם הועלתי לך קצת יותר.
 

שבט

New member
מעוללה את דווקא מאוד מועילה

תודה רבה. ואשמח אם תוכלי להסביר לי שוב ולפרט לגבי הכרטיס ניווט.ז"א איזה תמונות ומשפטים לשים בכרטיס?
 

FOR THE LD

New member
כרטיס ניווט

כך יראה כרטיס הניווט: בראש הכרטיס כותרת בנוסח: אני מבחין בין "אם" ל"עם" או "מתי אם, מתי עם?" או כל דבר אחר שיראה לך מתאים. דמייני שבהמשך הכרטיס מחולק כאילו לשני חלקים: בראש המרחב הימני כותרת המשנה "עם", ומתחת תמונה של שני אנשים אוחזים ידיים (תצלום שלך ושל התלמיד שלך אוחזים ידיים יכול להתאים) או ציור כגון זה שיונה המליצה עליו. מתחת לתמונה משפטי מתאים. בראש המרחב השמאלי כותרת המשנה "אם", ומתחת תמונה מתאימה, או שתי תמונות קטנות צמודות - בתמונה הקטנה מימין, רואים נניח חתולה מנסה לשרוט בלון, ובתמונה השניה החתולה יושבת ליד בלון מפוצץ (לא מסובך לצייר זאת). מתחת לתמונה משפט מתאים (אם החתולה תשרוט את הבלון, אז הוא יתפוצץ). האם עכשיו הדברים ברורים יותר?
 

שבט

New member
איך זה נשמע לך?

את המילה עם נכתוב כאשר נציין מצב של ביחד- עם מישהו או משהו.
 

שבט

New member
והנה דף ההקנייה לדוגמא

עם דף זה אני מתחילה ללמד כל חוק. ואז עוברת לתרגול.
 

FOR THE LD

New member
מרשים!

רק שתי הערות קטנות, ברשותך: הייתי מוסיפה את המילה "המודגשות" (מה משותף למילים המודגשות...). הייתי משמיטה את המילה "אני" (המילה אהיה כוללת בתוכה את המילה אני). כל הכבוד על ההשקעה המרובה בתלמידתך! המשך ערב נעים.
 

שבט

New member
תודה תודה וגם על המזל טוב במסר

לקחתי הערותייך לתשומת ליבי ואשנה.
 
אם תכתבי את המלה "עם" בציור

זה יכול לעזור, לעשות איור של ע' בכתב, כשבשני הקצוות של ה-ע' יש ידיים. זה יזכיר יותר מאשר חוק כתוב.
 

שבט

New member
אני זוכרת שפעם הראו פה תמונה כזו

את זוכרת יונה? את הצגת או שמישהו אחר? אם יש לך תמונה תשלחי לי בבקשה?
 
למעלה