עם ישראל וארץ ישראל

עם ישראל וארץ ישראל

פרשת ויגש, בה יעקב ומשפחתו (70 נפש) מהגרים למצרים לבקשת יוסף, היא למעשה, מבחינה היסטריוסופית הגלות הקולקטיבית הראשונה של בני ישראל, שלאחריה יגיעו השעבוד והגאולה שנקרא עליהם בחומש שמות.

גלות זו, אף שהיא יזומה וברצון נעשתה, לא נעדרה חשש כבד באשר לטיבה ומשמעותה לעתיד. בקשתו של יוסף מאביו להגר למצרים לשם נוחות כלכלית, אף על פי שהיא נראית בקשה סבירה והגיונית, גרמה חששות כבדים לאבי האומה הישראלית, יעקב. והמקרא מקפיד לתאר חשש זה בחלומו של יעקב ("במראות הלילה") ערב כניסתו למצרים בו האל נגלה אליו ומבטיח: "..אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם-עָלֹה..". פרשני המקרא הקלאסיים לדורותיהם, ואין צורך לומר הוגי הדעות ביהדות פרשנית זו, בהכירם את ההיסטוריה המקראית בכללותה, ואין צורך לומר את ההיסטוריה שלאחריה, ובכפוף לתקופה בה חיו (רובם ככולם חיו בגלויות שונות ובמקומות שונים תחת שלטון זר) מעלים סיבות שונות לחששות אלו, המובנות מאוד לעם היהודי ההיסטורי. ורובם רואים בחששותיו של יעקב מפני גלות זו (היטמעותם שלא בארצם וכו') חשש שהתאמת בסופו של דבר - את הגורם העיקרי לתלאות עם ישראל בגולה ככלל, באשר אין עם מושלם הנעדר את מולדתו וריבונותו. לא שהעם היהודי אינו עם ללא ארצו וריבונותו, אלא שהאידיאל שיש לשאוף אליו הוא זה (זאת למרות שלעולם, לדעתי, לא אפשרי שיושג בעיקר בשל המרכיב הריבוני שבו).

כאמור, חששות אלו התאמתו עוד בדורו של יעקב. ומהכוונה הראשונית כפי שמוצהרת בפרשתנו "לגור בארץ באנו", כלומר, להתגורר זמנית (מלשון גרות=זרות) הרי שבסוף הפרשה כבר מופיע הפסוק הפרובלמטי מאוד בעיני קמאינו: "וישב ישראל בארץ מצרים ויאחזו בה.." תושבות קבע, שחז"ל, ובעקבותיהם גם הפרשנים המאוחרים, רואים בה אם כל חטאת (מחבר הפירוש, "כלי יקר": "כל פסוק זה באשמת בני ישראל הוא מדבר, כי הקב"ה גזר עליהם כי גר יהיה זרעך והמה בקשו להיות תושבים במקום..").

חריג מכולם הוא הפרשן האיטלקי המשכיל מתקופת הרנסאנס, ר' עובדיה ספורנו (מתטמטיקאי, רופא ופילוסוף שידע לטינית וערבית על בוריין). ודבריו בהקשר זה מעניינים מאוד מבחינת מה שאנו קוראים היום "פסיכולוגיה חברתית". למעשה, טוען ספורנו, ירידתו של יעקב למצרים הייתה מחוייבת בכדי שתיווצר האומה היהודית. כלומר, באם בני ישראל לא היו יורדים למצרים הרי שלא היו הופכים לעם ייחודי (על כל ההגדרות המגדירות עם) משום שהיו משתלבים בכנען ובתושביה. העובדה ההיסטורית שכל תושבי כנען היו דוברים אותה שפה (כולל משפחתו של יעקב), ופחות או יותר, בעלי אותה תרבות, הייתה מכריעה את משפחתו הזעירה של יעקב, ותוך דור אחד או שניים הייתה נטמעת כליל בסביבתה, ומאליו מאבדת את אמונתה. דווקא הירידה למצרים על שפתה הייחודית, תרבותה השונה ("כי תועבת מצרים כל רועי צאן") ואפילו נוהגי האכילה המוקפדים ("כִּי לֹא יוּכְלוּן הַמִּצְרִים לֶאֱכֹל אֶת הָעִבְרִים לֶחֶם כִּי תוֹעֵבָה הִוא לְמִצְרָיִם") דווקא בידול אליטיסטי זה מצד המצרים, הוא שהביא בהכרח להווצרותה של האומה הישראלית, המובדלת ומופרשת (מיניה וביה) ועל ידי כך, בשמירת ייחודה ותרבותה, ומאליו הקפדתה בשמירת אמונתה הייחודית.

כמובן שחלקים מפרשנותו של ספורנו עומדים בסתירה לפשט הכתובים,ולחלקים נרחבים מדברי חז"ל, אך ודאי שהיא לגיטימית (ואף ראויה) במסגרת זו. מה שכן מרתק הוא המוטו שמנחה את ספורנו בפרשנותו זו, ובפירושים אחרים. ספורנו, שאין צורך לומר שהינו חלק אינטגרלי ומכובד מהיהדות הרבנית לדורותיה, לא מכריח את הווצרותה של האומה הישראלית ב"השגחה" העליונה הפרטית והכללית, תוצר ההבטחות האלוהיות וכו וכו', אלא הווצרותה של זו הייתה (כמובן ביד מכוון, כי הוא רב עליליה) תוצר תהליכים היסטורים, אנתרפולוגיים ופסיכולוגיים.
 
יפה מאד

זו תופעה מעניינת: הטקסט מדגיש שכל הגילויים, ההבטחות, היווצרות העם ואף מתן תורה, הכל היה מחוץ לארץ ישראל. אתה יודע, לא פעם המקרא מסתלבט על הקוראים. הוא מוביל אותנו אל הארץ, ולא מפסיק לשבח אותה ולהדגיש כמה שהיא חשובה, כשבפועל הסיפור מראה שאין לה שום משמעות דתית. העיסוק בקדושתו של 'מקום' יכול לפרנס ספרים רבים. מזמורים רבים בתהלים, כמו גם בשירת דבורה, מראים שהמקום שהיה קדוש לראשוני העברים היה בצפון הארץ, וככל הנראה הפולחן התבצע בקרבת הר הבשן. למעשה, מיום ליום מתחזקת במחקר העמדה ש'הר סיני' אינו שם המקום אלא זהו צירוף סמיכות: "ההר של סיני"; אותו סיני [סין + סיומת על משקל שם אדנות או שם שדי] נעבד בצפון. לאחר נדודים רבים הפולחן הועתק אל מקומות אחרים. בספרי התורה המקומות שמוצגים כמקום הנכון לפולחן הם שכם ובית אל. וכאן ישנה גם הקבלה בין סדר הזמן לסדר המרחב. סיפורים על מרחב ועל התרחשויות והתגלויות שבמרחב קשורים בקשר הדוק למצוות הקשורות לזמנים ולמועדים. די להזכיר את חלום יעקב על הסולם והקשר שלו אל יום כיפורים וחג סוכות: הסיפור יוצר זהות בין מאורע זמני לבין מקום, וקובע יחס בין עצמו לזמן ולמקום בעתיד. לאחר מכן התרחשו המון דברים בעלי משמעות היסטורית וה'מקום' שוב נעתק. תחילה לשילה ולאחר מכן זה הגיע לאור-שלם. זו המשמעות של המדרש של חכמינו שמדייק במילים ומראה שהשכינה אינה קשורה בהכרח למקום אלא לפעילות, לפרקטיקה של עבודת ה':

ר' עקיבא אומר אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאמרו. כביכול אמרו ישראל לפני הקב"ה עצמך פדית. וכן את מוצא בכל מקום שגלו ישראל כביכול גלתה שכינה עמהם: גלו למצרים שכינה עמהם, שנאמר הנגלה נגליתי אל בית אביך בהיותם במצרים (ש"א ב' כז), גלו לבבל שכינה עמהם, שנאמר למענכם שולחתי בבלה (ישעיה מ"ג יד), גלו לעילם שכינה עמהם, שנאמר ושמתי כסאי בעילם (ירמיה מ"ט לח), גלו לאדום שכינה עמהם, שנאמר מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבצרה (ישעיה ס"ג א). וכשעתידין לחזור, כביכול שכינה חוזרת עמהן, שנאמר ושב ה' אלהיך את שבותך (דברים ל' ג). אינו אומר והשיב אלא ושב, ואומר אתי מלבנון כלה (שיר השירים ד' ח) וכי מלבנון היא באה, והלא ללבנון היא עולה. ומה ת"ל אתי מלבנון כלה? כביכול אני ואת ללבנון עולים [מכילתא דרבי ישמעאל, בא - מסכתא דפסחא]
 
מרתק מאוד!

ידיעותיך את הטקסט ורוחב הבנתך בו, הם אלו שהביאוך, בזה אני משוכנע, לאבחנה הזו, לגבי הר הבשן. אבל זו גם עמדת או התיאוריה של פרופ' קנוהל, שנותן לה מספר סימוכין.

לגבי יתר הדברים המרתקים שהעלית, שהם נושא ארוך ונוקב, הם מועלים בשיא חריפותם במדרש שיר השירים רבה בצורה המתרסת ביותר כנגד אותה חיבת הארץ והאידיאלזצייה : "מי זאת עולה מן המדבר: עילויה מן המדבר, סילוקה מן המדבר, מיתתה מן המדבר, תורה מן המדבר, משכן מן המדבר, סנהדרין מן המדבר, כהונה מן המדבר, לויה מן המדבר, מלכות מן המדבר, שנא' (שמות פרק יט) ואתם תהיו לי ממלכת כהנים, וכל מתנות טובות שנתן הקב"ה לישראל מן המדבר...".

וארץ ישראל היכן היא?
 
עמדתו של קנוהל

מוגזמת למדי. הוא תפר הרבה דברים שקשה לראות מה הקשר ההיגיוני ביניהם. מה גם שהוא מקבל את שיטת המקורות בצורה שאינה לרוחי. אמנם אני מכיר בכך שעומד לפנינו טקסט שנערך עשרות עריכות, אך לדעתי החילוק של הטקסט לכך וכך מקורות, בהסתמך על לשון או על השערות לגבי האינטרסים של כל קבוצה זה פשוט מגוחך. אולם ראיותיו הכלליות של קנוהל והניתוחים של מזמור ס"ח והמזמורים והשירות שקשורים אליו הם ששכנעו אותי למעשה לגבי הפולחן בקרבת הר הבשן. דקת היטב.

אם תרצה אוכל לשלוח לך מאמר קצר שבוחן מקרה פרטי כדי להעיד על הכלל לפיו כל סיפור בתורה קשור למצוות מסוימות.
 

u r i el

New member
הר סיני

... ויש דעה שהר סיני בא ממסורת אל הירח המסופוטמי סין, ראה כאן, וסביר בעיני שהדברים מוכרים לך.

לדעת פרופ' קנוהל מוצא ישראל משלושה מקורות, מהדרום ( מסורת מצרים ומשה ), מהמזרח - ממדין, הר פארן, וכן מצפון סוריה כיום ( במשוער ), ארץ מוצאה של מסורת אברהם ששם עבדו את האל סין המסופוטמי שמרכיב הירח בלוח העברי נובע ממנו. על דברים אלה ואחרים ניתן לקרוא בספרו של קנוהל "מאין באנו". פרט אחר שקנוהל אוהב להשתעשע בו לאחרונה הוא הערך המספרי של שם האל בגימטריה ( 26 ) שלקוח - לדעתו - מהתרבות הצפונית שבה ניתן לאל סין הערך המספרי - 30. קנוהל בסיפרו "השם" מביא דוגמאות לחשיבות שניתנה - לדעתו - ע"י קדמונינו לערך המספרי של אותיות ה' ומופעיו בשירות הקדומות.
 

u r i el

New member
וגם

התלמוד נוצר בחו"ל, והרמב"ם וחשובי קודמיו פעלו בחו"ל, והשירה הספרדית הנעלה באה מחו"ל ואפ' הקבלה החלה מחוץ לארץ ישראל ....
 
למעלה