עמותת "משעול"

rabiz

New member
עמותת "משעול"

בני (בן שנתיים ושבעה חודשים) סובל מאפרקסיה שפתית (ליקוי בתיאום המוטורי של הגית מלים). בעקבות שאלה שהפניתי לפורום ADHD המליצה לי דליה לפנות לעמותת "משעול" בביה"ח "שערי צדק". אתמול היינו שם, ולהלן התרשמותנו, בתקווה שאנשים נוספים יוכלו להיעזר: ג´ודי (קלינאית התקשורת) התרשמה מבננו והסכימה שמדובר באפרקסיה. גם היא, כמו כולם, התרשמה מכך שליאור רוצה ומצליח לתקשר באופן לא מילולי (לפחות לא בשימוש במילים מקובלות...). גם היא, כמו כולם, אמרה ש"הוא ידבר אבל איני יודעת מתי". שלא כמו כולם, היא הדגישה את חשיבות התקשורת התומכת והחליפית (מעכשיו - תת"ח). השיטה מתבססת על מתן כלים לביטוי שיובנו לא רק ע"י אמא ואבא, ע"מ להקטין תסכולים ולסייע בהשתלבות בחברה (גן וכו´). למרות שאינטואיטיבית נראה שאם יתנו לילדים כאלה כלי ביטוי אחר הם לא יתאמצו ללמוד לדבר (כי מבינים אותם גם כך), הרי שמסתבר שהמצב הפוך לחלוטין. הוצאת אלמנט הסטרס, בשילוב גורמים נוספים (ובעצם לא משנה לי ממש למה...) מביאים דווקא לשיפור ביכולת הדיבור. התת"ח מבוססת בעיקר על שני סוגי עזרים. הראשון: לוחות תמונות המציגות מילים ומצבים הרלבנטיים לחיי הילד. הילד אמור להסתובב עם מעין קלסר של דפי תמונות, לפתוח אותו בעת שיחה ולהצביע על התמונה המתאימה. להדגיש: לא מדובר בספר תמונות שמצביעים עליו ושואלים "איפה חתול?" ו"מה זה?", אלא בכלי ביטוי של ממש. הסוג השני של עזרים הם סוגי מכשירים אלקטרוניים המאפשרים הקלטה של משפטים קצרים והשמעתם בלחיצה על כפתור (שמתאימים לו ציור מתאים). כך נוסף אלמנט של ביטוי *קולי* שמסייע להבנה ועוזר לתרגול הדיבור. שוב, גם כאן מדובר באמצעי תקשורת בו משתמשים כל הזמן ולא בעזר ל"עבודה" על הדיבור. מכשירים אלה הם יקרים מאד (המכשיר שהומלץ על ידה לליאור עולה 3000 *דולר*) אך ניתן לקבלם בהשאלה מ"עזר מציון" (יש לעתים המתנה בתור לקבלת מכשיר). להודות על האמת, היינו די בהלם ואפילו סקפטיים (אני לפחות). קצת קשה היה לי לדמיין את הטרול הקטן סוחב צ´ימידן עם קלסרי תמונות ועזרי דיבור לגן... ביקשנו להפגש עם ילד הנעזר באמצעים אלה, וג´ודי אמרה שתבקש מהורים לילדים כאלה להפגש אתנו. כמו-כן היא תקשר אותנו עם קלינאית תקשורת המכירה את התחום ותוכל לשמש לנו מקור הדרכה ותמיכה "און-ליין". גם בשלב זה היינו די המומים, אבל אז זכינו ל"הצגת תכלית" מדהימה. ג´ודי הקליטה על אחד המכשירים את המשפט "נעם בואי מהר!". נעם (ביתנו) יצאה מהחדר, והראינו לליאור שבלחיצה על כפתור נשמעת הקריאה לנעם והיא נכנסת. תוך 30 שניות הוא למד שמדובר לא במשחק סתם אלא במשהו פונקציונלי, הפסיק ללחוץ על הכפתור ללא אבחנה והחל לקרוא לה (ע"י לחיצה על הכפתור) בכל פעם שיצאה מהחדר. בשלב השני הוספנו "אבא בוא!" בכפתור אחר. שוב - תוך 30 שניות הוא למד להשתמש בכפתור הנכון כדי לקרוא לאדם הנכון. חשוב לציין שמבחינתו זו היתה חוויה טובה. הוא היה מבסוט מעצמו עד הגג (ובצדק!), התפוצץ מצחוק ונהנה להריץ אותי ואת אחותו פנימה והחוצה - תות"ח אמיתי!. החלטנו לנסות את השיטה. אם ההמשך יהיה כמו שראינו אתמול, מדובר בפריצת דרך אמיתית עבור ליאור.
 

bis fd

New member
אני יכולה לעזור

יש לי את הקלסר שהכינו לביתי בזמנו הבת שלי לא דיברה עד גיל 5 ביגלל היפוטוניה בשל מחלתה מגיל 4 התחילו איתה עם קלסר התמונות צרי קשר עם את רוצה בהצלחה ביאטריס
 

Diana M

New member
rabiz, תודה../images/Emo39.gif

על הבאת החוויה האישית שלכם ומסירת המידע החשוב בענין התת"ח. אכן מדהים מה ניתן להשיג באמצעות תקשורת חליפית.
 

פאני יצ

New member
אני מורה לתת"ח

כבר 8 שנים ומתעסקת בעיקר בתת"ח כיום בשילוב המחשב גם במערחת החינוך וגם בעופן פרטי . ההיתרגשות שלך מוקרת והיא מלבה כול הורה שניחסף לתת"ח היתיחסת למיספר דברים בדבריך ואני אנסה לעזור לך בהם. 1. התת"ח איננה כלי עזר הוא אורח חיים הוא. הוא פותח ליפני ילדח אולם חדש ומופלה של עצמאות הבנה שייחות. כמו מישכפיים הרי לא שוכלים אם כן להרכיב אותם או לא כנל תת"ח. 2. עלות- לגבי המת"קים ( מחשירי תיקשורת קוליים ) הם אולים המון ואני לא ממליצה ליקנות אותם בשלב הרישון חקו הילד גודל והצרחים שלו מיתחלפים יש לי ילדה שהחליפו לה 3 מתקים ובסוף כנינה לה מחשב.( שיתפתי את הפורום במחשה ) לחן אני ממליצה להשעיל את המחשיר מאזר מציון יושבים שם לא אנשים אלה מלחים שבאמת כול בקשי שלי אחי מוזרה הם היצליחו למצוא לי. אופציה נוספת היא ליכנות מאנשים אחרים רשמי לי מה המחשיר המומלץ ואולי אני מקירה מישהוא שיש לו. ובסוף עם ליקנות אז רק מאיציק חוליו. אני עבדת איתו 8 שנים הוא אמין ומיבין( הוא חיי את הנוסה ) 3. נידות הילד הכטן שלך לא צריך להיסחף עם כלסרים אנקיים אני היתאמתי קלסרים קטים, חגורות צמידים יכו עם תירצו יותר מידה תיצרו איתי קשר. יש תלמידה שכיום היא עולה כבר לד שהיתחלנו בקלסר גדול והיגנו למחב קטן וברוחים הבעים לעולם המופלה של תת"ח. פאני
 

פאני יצ

New member
אני מורה לתת"ח

כבר 8 שנים ומתעסקת בעיקר בתת"ח כיום בשילוב המחשב גם במערחת החינוך וגם בעופן פרטי . ההיתרגשות שלך מוקרת והיא מלבה כול הורה שניחסף לתת"ח היתיחסת למיספר דברים בדבריך ואני אנסה לעזור לך בהם. 1. התת"ח איננה כלי עזר הוא אורח חיים הוא. הוא פותח ליפני ילדח אולם חדש ומופלה של עצמאות הבנה שייחות. כמו מישכפיים הרי לא שוכלים אם כן להרכיב אותם או לא כנל תת"ח. 2. עלות- לגבי המת"קים ( מחשירי תיקשורת קוליים ) הם אולים המון ואני לא ממליצה ליקנות אותם בשלב הרישון חקו הילד גודל והצרחים שלו מיתחלפים יש לי ילדה שהחליפו לה 3 מתקים ובסוף כנינה לה מחשב.( שיתפתי את הפורום במחשה ) לחן אני ממליצה להשעיל את המחשיר מאזר מציון יושבים שם לא אנשים אלה מלחים שבאמת כול בקשי שלי אחי מוזרה הם היצליחו למצוא לי. אופציה נוספת היא ליכנות מאנשים אחרים רשמי לי מה המחשיר המומלץ ואולי אני מקירה מישהוא שיש לו. ובסוף עם ליקנות אז רק מאיציק חוליו. אני עבדת איתו 8 שנים הוא אמין ומיבין( הוא חיי את הנוסה ) 3. נידות הילד הכטן שלך לא צריך להיסחף עם כלסרים אנקיים אני היתאמתי קלסרים קטים, חגורות צמידים יכו עם תירצו יותר מידה תיצרו איתי קשר. יש תלמידה שכיום היא עולה כבר לד שהיתחלנו בקלסר גדול והיגנו למחב קטן וברוחים הבעים לעולם המופלה של תת"ח. פאני
 
למעלה