עניין הבחירה

עניין הבחירה

לפני שבוע עלתה במוחי קושיא שלא נותת לי מנוח.
כידוע בני אדם שונים מזה מזה, וידועים הם דברי הגמ' בברכות "כשם שפרצופיהם שונים זה מזה כך דעותיהם שונים זה מזה". זאת אומרת שכמו שבעולם אין הרבה "כפילים" ולכל אחד ואחת פרצוף שונה, כך גם הדעת שיש לנו שונה זה מזה.
וא"כ לא ברור לי - איך אפשר לחייב את כולנו לשמור אותה תורה ?
 
למה אתה שואל דוקא על התורה?

הרי גם החוק הוא סטנדרטי.
איך זה יכול להיות שהחוקים בישראל תקפים לגבי כל אזרח ואזרח ואין חוקים שונים לאנשים שונים?

אבל האמת היא שאני קצת מחפף.
יש הלכות שונות לאנשים שונים, אני לא מדבר על הלכות שונות לגברים ולנשים, על כהנים וישראל אלא הלכות לפי מעמד האדם.
למשל, מת"ח ההלכה דורשת יותר.

רבה בר בר חנה שהיה רב חשוב שכר פועלים לעבוד אצלו.
הפועלים לא רק שלא עשו מלאכתם נאמנה אלא גם התרשלו ופגעו ברכושו.
לפי ההלכה הם אשמים וחייבים לפצות אותו על הנזק, רבה בר בר חנה תפש את מעיליהם כמשכון עד שיפצו אותו.

הלכו הפועלים לבית הדין של רב ותבעו את רבה בר בר חנה.
אמר רב לרבה בר בר חנה, תחזיר להם את המעילים.
רבה בר בר חנה ידע שההלכה לכאורה לצידו, הוא שאל את רב, הדיין, האם זאת ההלכה?
רב ענה לו "כן" ורבה בר בר חנה ציית.
הפועלים שראו כי טוב, פנו לבית הדין בעוד דרישה "עבדנו כל היום, אנחנו רוצים את שכרינו".
רב אישר את בקשתם, שוב לכאורה בניגוד להלכה.
רבה בר בר חנה שוב שאל אם זאת ההלכה, רב ענה שכן ורבה בר בר חנה שילם.



ברור לכל שאילו אדם פשוט כמוני ולא רבה בר בר חנה הגדול היה מגיע לבית הדין הפסק היה שונה.
רב, ראה שההלכה דורשת מאדם כמו רבה בר בר חנה לנהוג לפנים משורת הדין.
 
ברור שיש חוקים שונים.

אדם עם משבר נפשי קשה שיהרוג מישהו בתאונת דרכים לא התייחסו אליו כאל פושע שרצח.
ולגבי מה שהבאת בסיפור של הגמ' אם רב אמר שכך ההלכה אז כך ההלכה - התמיאה צריכה להיות על רב שפסק איך שפסק.
אבל מלבד זאת ברור לכולנו שבוד כמה שנים לא יהיה מושג של בית כלא - זה יהיה מחוץ לחוק - ולו מהסיבה הפשוטה שאין לשלול מהאדם את חירותו רק בגלל שהתנאים הובילו אותו לידי כך.
 

קליטו

New member
הטבעים דומים

והתורה שמה לנו גבולות הכרחיים, ומעדנת אותנו.
זה שסיגנון החשיבה היא שונה,
זה לא משנה לנו את תוכנית האימונים, אם כי אנחנו עשויים להמשך לחלק אחר בלימוד תורה, או לסיגנון שונה בעבודת השם
 

אופירA

New member
מנהל
כי התורה מטפלת בתכלית שלשמה נברא העולם.

והיות שהבורא הוא אחד, והוא לבדו ברא את העולם, ואת כל בני האדם השונים זה מזה בדעותיהם, והיות שכל בני האדם האלה הם חלק אלוק ממעל וכולם נבראו לתכלית בריאת העולם - הרי שתורת האמת האחת מיועדת לכו-לם בלי יוצא מן הכלל. רק לחתולים ודומיהם היא לא מיועדת. אפילו הגויים חייבים בחלק מסוים מהתורה שנתן הבורא שברא אותם.

כולם חייבים לכבד את השבת. אחד עושה זאת כך ואחד אחרת, לפי דעותיהם השונות וטעמיהם וסגנונם השונה. אבל כל צורה שונה כזו תכליתה אחת - לכבד את השבת, כשם שכל פרצוף ודעה נבראו מאותו הקב"ה לתכלית אחת - ידיעת שמו.
עם כל הדעות השונות אדם יכול לקיים את התכלית - לדעת את שמו של הקב"ה ולקדשו בעוה"ז. אחד יעשה זאת כך, והשני אחרת, אבל כולם יכולים לעשות אותה המטרה.

אין שום קשר בין הדעות השונות לבין מצוות התורה. מה משנות הדעות השונות לתכלית מצוות התורה?
אסור לבן אדם לרצוח, לא משנה מה דעותיו וטעמו. אסור ליהודי לחלל את השבת, לא משנה מהן דעותיו ומצב הרוח שלו, ולא משנה מה יחליט לעשות, ובלבד שתכלית המעשה למנוע אותו מלחלל את השבת (עפ"י דעתו, שיחליט אם לכסות את מפסק החשמל או לא לכסות). עליו לכבד את השבת במלבושים שמכובדים יותר ממלבושי יום החול שלו - ולא משנה מה צורת המלבושים שיבחר עפ"י דעותיו האישיות - ובלבד שהגדרתם היא שהם מכובדים יורת ממלבושי יום החול שלו.
מצבו הרפואי משנה, לא דעותיו. בהתאם למצבו הרפואי, ייקבע אם הוא צריך לצום ביום כיפור, ואיך בדיוק. גם מצבו הרוחני קובע, ולכן הדרישה ההלכתית תהיה מגוונת במצבים שונים, הכל לפי המקרה.
 
למעלה