ערבים שהצילו יהודים בשואה

קוכולין

New member
סיפור מרתק ומרגש

חשוב מאד להפיץ אותו ברבים, כדי להילחם בהכחשת השואה בעולם הערבי. חסידי אומות עולם ערבים יכולים להיות גם גשר לפיוס בין יהודים וערבים, ולו במידה מועטה. אני מקווה שיד ושם יעניק לו את התואר.
 

TaL53

New member
חשוב גם לזכור

שהיו ערבים שהצילו יהודים בזמן הפרעות בחברון בשנות ה-30.אבל לצערנו רובם לא זכו להכרה ולא ניצלו את העובדה הזאת כגשר לפיוס.
 

קוכולין

New member
אתה בטח מתכוון לפרעות תרפ"ט

ב-1929. באמת חבל שמדברים רק על מי שטבח, ולא גם על מי שחירף את נפשו והציל.
 

s k y b l u e

New member
דווקא כן מדברים

ר' ספר חברון שהוציא רחבעם זאבי. אבל כדאי לדבר גם על מי שטבחו ובשליחות מי, ועל מי שהסיתו לטבח לפרעות, לא רק בחברון, אלא גם בירושלים, בצפת, בעזה ובמקומות אחרים.
 

קוכולין

New member
ספר חברון של זאבי מציג תמונה חלקית

וראה המחקר המעודכן ביותר בנושא טבח תרפ"ט בחברון, במסגרת הספר "ימי הכלניות" של תום שגב. הספר של זאבי מבליע את העובדה שערבים לא מעטים בחברון הצילו יהודים (אף על פי שהוא מקדיש מקום לאחד המקרים, ומזכיר את האחרים בחטף). העובדה היא שקהילת חברון מנתה באותו הזמן כ-600 יהודים, ובפוגרום נרצחו 66. מה קרה לכל היתר? מי הציל אותם? מדוע לא נרצחו? הרי למשטרה הבריטית לא היה כוח אמיתי לעצור את הפוגרום (היא לא היתה אדישה, כפי שמנסה לצייר זאת זאבי, אלא אטומה, גסה ושאננה. אבל כשהתחיל הפוגרום, מפקד המשטרה סיכן את חייו בנסותו לירות על הפורעים). משערים שהאחוז הגבוה של הניצולים, באופן יחסי, מקורו בכך שהיו לא מעט מצילים ערבים שהסתירו יהודים בבתיהם. זאבי כותב בהקדמה ש"כל ערביי חברון היו אחראיים לטבח, מלבד מעטים שהצילו". זו הכללה ושקר גס. כאמור, רוב יהודי חברון ניצלו מהפוגרום בזכות שכניהם הערבים, דבר שהתבטא גם במכתב ששלחו ניצולי הקהילה לנציב הבריטי העליון, סר ג'ון צ'נסלור. מעבר לכך, המחקר החדש מוכיח (בניגוד מוחלט לדבריו של זאבי) שרוב מבצעי הטבח לא היו ערבים מחברון, אלא מהכפרים שבסביבה.
 
חבל גם שלא מזכירים

שהממשלה לא נתנה אחר כך ליהודי חברון, המקוריים לחזור הביתה, תוך כדי איומים, אפילו שהיו מספר בקשות כאלה, ובמקומם ישבו שם את "גואלי האדמות" המתנחלים וככה עוד יותר החריפו את המצב עם הערבים.
 

s k y b l u e

New member
יהודי חברון ה'מקוריים'

לא רצו בד"כ לחזור לשם וזה לא עמד על הפרק. אבל בין המתנחלים היו כמה מבני המשפחות המקוריות. נא לא לעוות את העובדות משיקולים פוליטיים ובעיקר לא ללכת שולל אחרי סיפורי חיים הנגבי (באג'יו).
 

קוכולין

New member
נועם ארנון עצמו מודה

שבקרב המתנחלים אין צאצאים ישירים אלא רק בני משפחות עקיפים. לפי טענתו של ארנון, הוא קיבל סמכות מההקדש הספרדי של חברון לטפל ברכוש בשם המתנחלים. אבל יש רק בעיה קלה בטיעון הזה: ההקדש, אם בכלל, אחראי רק על הרכוש הציבורי ולא רק הרכוש הפרטי. מי נתן לארנון סמכות על רכושו הפרטי של הרב באג'יו, למשל, שהיורש החוקי שלו הוא חיים הנגבי?
 
למעלה