ערב טוב אנשים! מישהו מתכוון להגיש הצעת מחיר?

רינתי77

Active member
ערב טוב אנשים! מישהו מתכוון להגיש הצעת מחיר?

http://www.haaretz.co.il/news/world/1.1835954
הנה קטע מתורגם מתוך המכתב:

"דברי האלוהים הם עבורי לא יותר מאשר הביטוי והתוצר של חולשות אנושיות, התנ"ך הוא אוסף אגדות פרימיטיביות, גם אם ראויות לכבוד, שהן ילדותיות למדי. כל פרשנות שהיא, לא משנה כמה שנונה תהיה, לא תשנה זאת עבורי ... ... בשבילי, הדת היהודית, כמו כל האחרות, היא התגלמותן של האמונות הטפלות הילדותיות ביותר. ולעם היהודי אליו אני משתייך בשמחה, ואשר לאופיו יש לי קירבה עמוקה, אין שום תכונה שונה מאשר לכל עם אחר. ככל שנסיוני מגיע, הם אינם טובים יותר מכל קבוצה אנושית אחרת, למרות שהם מוגנים מהמחלות הגרועות ביותר באמצעות העדר כוח. מלבד זאת, אינני יכול לראות כל דבר 'נבחר' בהם."

ולמיטיבי קרוא, הנה התרגום לאנגלית של המכתב השלם:

Princeton, 3. 1. 1954

Dear Mr Gutkind,

Inspired by Brouwer’s repeated suggestion, I read a great deal in your book, and thank you very much for lending it to me ... With regard to the factual attitude to life and to the human community we have a great deal in common. Your personal ideal with its striving for freedom from ego-oriented desires, for making life beautiful and noble, with an emphasis on the purely human element ... unites us as having an “American Attitude.”

Still, without Brouwer’s suggestion I would never have gotten myself to engage intensively with your book because it is written in a language inaccessible to me. The word God is for me nothing more than the expression and product of human weakness, the Bible a collection of honorable, but still purely primitive, legends which are nevertheless pretty
childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this. ... For me the Jewish religion like all other religions is an incarnation of the most childish superstition. And the Jewish people to whom I gladly belong ... have no different quality for me than all other people. As far as my experience goes, they are also no better than other human groups, although they are protected from the worst cancers by a lack of power. Otherwise I cannot see anything “chosen” about them.


In general I find it painful that you claim a privileged position and try to defend it by two walls of pride, an external one as a man and an internal one as a Jew. As a man you claim, so to speak, a dispensation from causality otherwise accepted, as a Jew of monotheism. But a limited causality is no longer a causality at all, as our wonderful Spinoza recognized with all incision...

Now that I have quite openly stated our differences in intellectual convictions it is still clear to me that we are quite close to each other in essential things, i.e. in our evaluation of human behavior ... I think that we would understand each other quite well if we talked about concrete things.
With friendly thanks and best wishes,

Yours,

A. Einstein
 
אני, אני, אני!

שאת טלפתית, לא להאמין. בדיוק שוחחתי על כך לפני דקות עם
חברי הטוב.
אני עדיין הלומה מההון שאותו אספן הולך לגרוף בזכות המכתב הזה.
מיותר לציין שיש בדבריו אי אילו דברים שאני מסכימה איתם?
כמובן, מבלי לפגוע ברשותהם של אלו המאמינים חלילה.
 

רינתי77

Active member
משמח לדעת שיש עדיין ערך לדבריו של איינשטיין.

בלי קשר לתוכנו של המכתב, מדובר בגאון בדורו, אם לא בדורות רבים מאד.
 

דיבבלעס

New member
נשאלת השאלה

האם יש ערך ממשי (כמו שכנראה רוב האנשים נוטים לחשוב) לדעות של אדם מוכשר ומשכיל ככל שיהיה יותר מאדם פשוט?
מכיוון שיש אנשים מוכשרים מאוד וגאונים כמו חתני פרס נובל וכו' שיש להם דעות שונות בנושאים שונים.
בקרב חתני פרס נובל למשל ודאי אנשים שמאמינים באלוהים (למשל פרופ' אומן הישראלי כדוגמא ודאי יש עוד)
ודאי יש אתאיסטים, אני מניח שגם אגנוסטיקנים או דאיסטים...
אמורים להיות שמרנים ואמורים להיות ליברלים,
שמאלנים וימנים,
סוציאליסטים וקפיטליסטים...
אז...מה זה אומר בעצם???
 

Andy Friese

New member
אם לרגע נשים בצד את האספקט הדתי, התנ"ך

היא היצירה הספרותית החשובה והמעניינת ביותר שנכתבה.

התנ"ך הוא לא אוסף של אגדות פרימיטיביות", אלא אסופה של כתבי פילוסופיה, היסטוריה, חוקה, מוסר, פסיכולוגיה, שירה ותיאולוגיה.

הוא עוסק ביחסים בין אדם לאלוהיו, לחברו, לעמו ולמשפחתו.
הוא דן בדטרמניזם מול בחירה חופשית.
במקומו של האדם בעולם ובמשמעות החיים.

צר לי, אבל איינשטיין טעה.
אני לא יודע אם אני מוצא את מנחם או מטריד שגם גאונים כמוהו שוגים לפעמים.
 

דיבבלעס

New member
יתכן ש...

הוא בחר להתמקד בהיבט ההיסטורי ולהדגיש שהסיפורים שמסופרים שם לדעתו לא היו ולא נבראו...
ודאי שיש שירה מופלאה בשיר השירים, באיכה ועוד
פילוסופיה כבירה בקהלת, באיוב ובמשלי
דברים שודאי נכנסו וחדרו בראש ובראשונה למשפט העברי, אבל חלחלו עד למינו
תובנות פסיכולוגיות והרבה חוכמה...
אבל לא בטוח שכוונתו של איינשטיין היתה לבטל כל זאת, אלא לומר:חבר'ה יש בספר הזה (גם) אוסף של אגדות שלא קשורות למציאות...

אבל מי יודע??אפשר לשאול אותו?
 
למעלה