ערב טוב לכל חברי הפורום.

blackforelock

New member
ערב טוב לכל חברי הפורום.

אני חדש כאן וכנראה שאני אבקר כאן הרבה, לרוב לשאול שאלות וגם ללמוד. אני ותנ"ך לא כ"כ מסתדרים, מה לעשות. יש השנה בגרות ואני חייב להשקיע. אשמח אם תעזרו לי לענות על שאלה שקצת הסתבכתי איתה =/ מדובר במלכים א פרק י"א פסוקים 1-10 נדרשתי לציין שלושה דרכים שהכותב (אגב מי הכותב?) משתמש כדי להדגיש את חטא של נישואי שלמה עם נשים הכריות. תודה מראש לכל העוזרים=)
 

פלגיה

New member
שלום לך

על פי הגמרא במסכת בבא בתרא, מחבר ספר מלכים הוא הנביא ירמיהו. ולשאלתך: הנה הפסוקים המדוברים: א וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת--וְאֶת-בַּת-פַּרְעֹה: מוֹאֲבִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת אֲדֹמִיֹּת, צֵדְנִיֹּת חִתִּיֹּת. ב מִן-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר אָמַר-יְהוָה אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא-תָבֹאוּ בָהֶם וְהֵם לֹא-יָבֹאוּ בָכֶם, אָכֵן יַטּוּ אֶת-לְבַבְכֶם, אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם--בָּהֶם דָּבַק שְׁלֹמֹה, לְאַהֲבָה. ג וַיְהִי-לוֹ נָשִׁים, שָׂרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת, וּפִלַגְשִׁים, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת; וַיַּטּוּ נָשָׁיו, אֶת-לִבּוֹ. ד וַיְהִי, לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה, נָשָׁיו הִטּוּ אֶת-לְבָבוֹ, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְלֹא-הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם-יְהוָה אֱלֹהָיו, כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו. ה וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה--אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת, אֱלֹהֵי צִדֹנִים; וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם, שִׁקֻּץ עַמֹּנִים. ו וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע, בְּעֵינֵי יְהוָה; וְלֹא מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה, כְּדָוִד אָבִיו. {ס} ז אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה, לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב, בָּהָר, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרוּשָׁלִָם; וּלְמֹלֶךְ, שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן. ח וְכֵן עָשָׂה, לְכָל-נָשָׁיו הַנָּכְרִיּוֹת, מַקְטִירוֹת וּמְזַבְּחוֹת, לֵאלֹהֵיהֶן. ט וַיִּתְאַנַּף יְהוָה, בִּשְׁלֹמֹה: כִּי-נָטָה לְבָבוֹ, מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, הַנִּרְאָה אֵלָיו, פַּעֲמָיִם. י וְצִוָּה אֵלָיו, עַל-הַדָּבָר הַזֶּה, לְבִלְתִּי-לֶכֶת, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְלֹא שָׁמַר, אֵת אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה. שים לב כמה פעמים מודגש שהוא לא שמע לציווי האל, כמה מודגש הניגוד לדוד אביו, וכמה מודגשת העבודה הזרה שהביאו איתן הנשים.
 

blackforelock

New member
שאלה נוספת.

מצטער על הטרדה. יש המפרשים כי השטנים שהקים ה' לשלמה נועדו להעניש את שלמה על חטאוי בזקנתטו. קרא מלכים א י"א 23-25, הבא שתי ראיות לכך שהפסוקים האלה מקשים את הקבלה של פרשנות זו הסבר את הראיות. לא הבנתי את הפסוקים ולא את השאלה. אין צורך להעתיק אותם הצטידתי מראש בתנ"ך...(מן הסתם)
 

שיבולית

New member
אמממ

אמממ - אני אנסה, מקווה שלא טועה ולא מטעה... ברשותך - אני כן אצטט את הפסוקים - ברור לי שהצטיידת בתנ"ך אבל זה עוזר לי להתמקד... בגדול הפסוקים מראים כי הסיבות להופעת אותם "שטנים" הן ריאליות במישור המדיני- פוליטי ונובעות מהמציאות הסביבתית... (מה שנקרא "סיבה ומסובב" - לכל אירוע יש את הנסיבות הנראות לעין והנסיבות האלוקיות, הפסוקים האלו מגלים לנו רק את הנסיבות הנראות לעין) וַיָּקֶם אֱלֹהִים לוֹ שָׂטָן, אֶת-רְזוֹן בֶּן-אֶלְיָדָע: אֲשֶׁר בָּרַח, מֵאֵת הֲדַדְעֶזֶר מֶלֶךְ-צוֹבָה--אֲדֹנָיו. כד וַיִּקְבֹּץ עָלָיו, אֲנָשִׁים, וַיְהִי שַׂר-גְּדוּד, בַּהֲרֹג דָּוִד אֹתָם;=> יש כאן אולי עניין למרד בשלמה מתוך רצון לנקום בבית דוד כי רזון ברח מפני דוד ועכשיו הוא רוצה "להחזיר" לבנו... וַיֵּלְכוּ דַמֶּשֶׂק וַיֵּשְׁבוּ בָהּ, וַיִּמְלְכוּ בְּדַמָּשֶׂק. כה וַיְהִי שָׂטָן לְיִשְׂרָאֵל כָּל-יְמֵי שְׁלֹמֹה, וְאֶת-הָרָעָה אֲשֶׁר הֲדָד; וַיָּקָץ, בְּיִשְׂרָאֵל, וַיִּמְלֹךְ, עַל-אֲרָם.=>אולי רצון לפרוק את עול שלמה ולהקים אימפריה חדשה .
 
למעלה