ערד - מסלולים סביב לה - מאגורות יעלים

פייטוש

New member
סיור סגרירי במערות המגורים בכפר הפלאחים דרגאת

כפר דרגאת כפר פלאחי הכפר ממוקם 15 קילומטר מערבית לעיר ערד, על כביש באר שבע ערד, נוסעים על כביש 31, ונמשיך בו מזרחה, על פי השילוט לערד. ניסע כרבע שעה, ולאחר הפנייה ימינה אל בסיס נבטים,כחצי קילומטר ממערב לכניסה לכסיפה, נבחין בשלט ירוק המכוון אותנו אל מחצבת הר דרגות, ואל הכפר דרגאת, ניכנס שמאלה לכוון צפון נמשיך מספר קילומטרים, עד הגיענו לכפר דרגאת, שבתיו בולטים מאד בהיותם כה שונים, מבתי המגזר הבדואי בנגב. טלפון לתאום סיור או אירוח גאבר אבו חמאד,054-7969576 או נאסר החתן 050-3308117 מידע בניגוד לדעה הרווחת משפחת אבו חמד איננה בדואית במובן הבדואי של המילה ,המשפחה מגדירה את עצמה פלאחים עובדי אדמה , מוצאה של המשפחה בסעודיה כאשר עשתה עליה לאזור חברון בסביבות העיירה דורא בשנת 1840 וכללה אז כארבע משפחות של בני משפחת אבו חמד המשפחה לא נדדה כמנהג הבדויים . לאחר זמן מה עברה המשפחה והתיישבה למרגלות הר עמשא למרגלות דרך האבות למסחר בדרך האבות מדרגות חצובות לאורך כשלושה וחצי קילומטר במרחק של 5 מטר בין מדרגה למדרגה על מנת לעזור לשיירות לעלות במעלה ההר ממזרח ומהדרום לכוון מערב לים ולמצרים, מן המדרגות דרגה בערבית הגיע שמו של הכפר הפלאחי דריגאת . עד שנות השישים חיו בכפר על פי המסורות הישנות כולל לינה ומגורים במערות של המשפחות ובעלי החיים, כאשר התיישבו בדרגאת או כפי שהם קוראים לעצמם דריגאת . מערות אלו נחצבו בעבודת כפים בפטישים ואיזמיל , והורכבו משלושה מתחמים : אזור השינה בעיקר על דרגשי אבן ועליהם שטיחים מצמר גמלים וכבשים עליהם שמיכות , אזור האירוח וחיי היום יום שבמרכזו בור ואש הבישול והחימום המוקולי,מעל הייתה ארובת אוורור, מתחם המחסנים ואזור בעלי החיים וגם כאן הייתה ארובת אוורור והכול דרים ביחד בעלי החיים והאנשים , מערות אלו הורחבו בהתאם לצרכי המשפחות , המערות גם נחצבו למרגלו ההרים . לאורך השנים ליד המערות הוקמו צריפי פח – פחונים ובהמשך בתי מידות שאינם מביישים את צפון תל אביב וצפונה ,כמנהג תושבי האזור החלו לבנות בתי אבן ללא אישורים ובשנת 1992 ממשלת ישראל ביצעה אכיפה והריסת מבנים שאינם חוקיים ,בפעולה זאת נהרסו מספר בתים, לקח זה נלמד וכיום לבתים הנבנים יש רישיונות בנייה חוקיים, כמובן שהקל על הנושא הכרת המדינה בכפר בשנת 2004 . לאחר הריסת הבתים הראשונה הוקם בכפר ועד פעולה שכלל 13 נבחרים שהחל לפעול להכרת המדינה בכפר,בתרגום משל ערבי ,בני הכפר יפתחו את הפה לא רק אצל רופא השיניים אלא גם כלפי השלטונות, בדרישות נבחרי ועד הכפר ולאור המתחייב במדינת ישראל לנושא חוק לימוד חובה , דרשו התושבים הקמת גן ובית ספר, עד אז הלכו ברגל תלמידי הכפר שבע קילומטר לכול כוון בבוקר ובחזרה על מנת ללמוד בבית הספר הסמוך, בשנת 1992 אף הוקמה מרפאת קופת חולים בישוב.
 

פייטוש

New member
חורבות מדרס בפארק עדולם

צבע האדום שולט בפרחי הכלניות המכסות כול פיסת קרקע בדרך ובתל חרבת מדרס,האדום מופר בקטעים של פרחי דודאים והצהוב של השומר ביקור מחצית פבואר 2011 . חורבות מדרס בפארק עדולם הכניסה חינם איך מגיעים חורבת מדרס ממוקמת בחלקו האחורי של הישוב צפרירים בפארק עדולם , בנסיעה על כביש 38 מצומת אשתאול לכוון העיר בית שמש, ממשיכים עד צומת האלה ומשם ממשיכים ישר לצומת לי און לשעבר שריגים, משם ממשיכים עוד כשלוש מאות מטר לצומת מצפה משואה,(שילוט לפניה ימינה משואה ) ושילוט פניה שמאלה לחרבת עתרי במרחק חמישה קילומטר,וחרבת מדרס לאחר קילומטר בנסיעה על כביש סלול המתחלף לאחר מכן לשביל עפר, לאחר מספר מאות מטרים רואים דרך עפר עולה לכוון ימין ומשמאלה למעלה במחצית הגובה ערמת חפירות ,זאת הנקודה לחניה , לאחריה מתחילים לטפס כחצי קילומטר ונפגשים במערת המסתור הראשונה אשר את פתחה מכסה עץ ועל קירותיה מספר שובכי יונים כמו בקולומבריום. מידע הטיול הינו במסלול מעגלי משולט ואורכו כשני קילומטר בסיור מלא לאורך שבילים משולטים והמסומנים בסימון כחול ירוק, המסלול כולל באם רוצים זחילה במערות המסתור ,ביקור בשרידי מבני מגורים ,בורות מים,ביקור בפירמידת המדרגות הממוקמת בבית הקברות העתיק, ומשמשת כגלעד לקבורים מתחתיה, ביקור בשרידי בית הכנסת ומערת הקבורה הסמוכה ושיא הביקור צפייה ברצפת הפסיפס בשרידי הכנסייה הביזנטית ,לאחריה ביקור במערת הקולומבריום ( כרגע בשיפוץ ) וחזרה לרכב בשביל היורד. תחילת המסלול המשולט עדיין בעליה מובילה למערת מסתור הראשונה ששימשה את היהודים שגרו במקום בזמן מרד בר כוכבא למסתור בשנים 132- 135 לספירה , הכניסה למערה מוסוות בעץ הצומח בפתחה,ביקור וזחילה במערות המסתור מחייבות פנס, המחילות בגובה ארבעים עד שישים סנטימטר ומוליכות לכוון היציאה, זכרו אין אפשרות להתחרט ולחזור.
 

פייטוש

New member
החיים בכפר

סיפור הגן ובית הספר הישן נטוע בסיפור הכפר ,כאשר דרשו התושבים בית ספר נענו השלטונות בזאת שנבחרי הכפר יביאו סך של שישים אלף שקל בעבור קרוון לבית הספר אספו בני הכפר את הסכום ולמחרת התייצבו במשרדי המנהל ,הניחו את הכסף על השולחן משראו השלטונות את הנחישות,החזירו את הכסף ותוך חודש הוקם הקרוון שמשמש כגן ונבנה אגף בית ספר טרומי , כיום בית הספר המשמש ללימוד עד כיתה ט ממוקם במבנה שהוקם בעזרת מפעל הפיס והמבנה הטרומי ומבנה סמוך לו משמשים שני גני ילדים כולם במתחם אחד. המלחמה עם השלטונות נמשכה ובשנת 2004 הוכר הכפר בידי מדינת ישראל, להכרה זאת נוספה דרך סלולה המובילה מהכביש הראשי לכפר ,בכפר עצמו שבילי עפר , מים הגיעו לבתים ביוזמה פרטית ובלקיחת קבלן פרטי בתשלום של אנשי הכפר מכיסם וכיום מחובר כול מבנה בשעון מים לצנרת המים . בעיית החשמל לכפר נותרה כמות שהיא ,אומנם בית הספר ,הגנים והמחצבה מחוברים לרשת החשמל ותאורת רחוב בכפר מוזנת בקולטים סולולרים מעליהם , אך ליד כול בית גנראטור המספק חשמל לבתים בהוצאה ניכרת חודשית. מאתים בתי אב כיום מתגוררים בכפר דרגאת, כשמונה מאות וחמישים תושבים ,עיקר הגאווה של הכפר במערכת הלימוד שהחזירה אל הכפר 35 מורים,ארבעה רופאים כללים,6 רופאי שיניים,שמונה עורכי דין, רובם למדו באוניברסיטת באר שבע ובחול ,ניתן לומר שההשכלה בכפר מהווה גורם חשוב ,אבטלה כמעט ואיננה קיימת בכפר , אנשי הכפר עובדים במספר מלאכות וניתן לראות בעלי השכלה גבוהה , העובדים גם בעבודות כפים של מלצרות ופקידות כעבודה נוספת, עוד גאווה בכפר היא המלחמה בעישון ,בחוקי הכפר אין מוכרים סיגריות בחנויות ומעט האנשים המעשנים בכפר . בעיית הנישואים מעט בעייתית כיוון שהבדואים אינם משיאים את בניהם לתושבי הכפר וכנגד תושבי הכפר לא נישאים לבדואים,מבחינת הבדואים הגאים פלאחים הם בני מעמד נחות , חלק גדול מהלומדים בחול מביאים נשים מארצות הלימוד ונוצרה מושבה של בעלי שער בהיר בכפר זה לא מהתקופה הבריטית , בעיה בכפר בנושא הנישואים בין המשפחות הגרות בכפר ,כיוון שמוצאם במשפחה גרעינית אחת נבדקים בני זוג הרוצים להתחתן בדיקה גנטית לפני נישואים על מנת לא להביא לעולם ילדים פגועים . כיום חלה תחרות מסוימת בני השבט בכפר בנושא ההשכלה ,בנושא הבנייה מי מקים בית יותר יפה כאשר לידם ממוקמת מערת המשפחה ופחונים שהוקמו בצמוד לבתי האבן מעין שימור ישן וחדש במתחם אחד ,אולי כדאי להזכיר מהיכן הגענו ולשמר את המורשת וגאוות היחידה, בפני הנשים ניתן האפשרות לשוויון בחיי היום יום בניגוד למסורת הבדואית, הן בהשכלה ובעבודה תוך שמירת ערכי המסורת .
 

פייטוש

New member
חרבת מדרס חלק 2

המשך השביל העולה לכוון הפירמידה עם שילוט עדיין לא פונים לכוון הכנסייה ,מיד בתחילת העלייה לכוון הפירמידה ממוקמת מערת הקבורה שלה כניסה מעניינת מרובעת וגולל והכוללת שני חדרי קבורה וגומחות לארונות קבורה ,באחד החדרים מוצבת גלוסקמת קבורה מערה זאת שימשה לקבורה לאורך שנת השבעים לספירה עד לתקופת מרד בר כוכבא בשנים 132 – 135 , מימין לפתח המלבני הנמוך לכניסה ,חדר נוסף שנשאר כמות שהוא ובסופו פתח יציאה . חוזרים לשביל וממשיכים עד לפירמידה ,מבנה המורכב מאבנים כיום לגובה של כשלושה וחצי מטר אך בעבר משערים שגובהו היה מעל לחמישה מטר, אורך צלעותיו כעשרה מטרים, מבנה זה מכונה הפירמידה ומשמש למטפסים עליו כנקודת תצפית ורגיעה,לדעת החוקרים המבנה שימש כגלעד לאנשים הקבורים במערת הקבורה מתחתיו בשפה היהודית מכונה מבנה כזה נפש בערבית נקראת אל מונטאר שפירושו המצפה. מנקודה זאת ממשיכים לאורך השביל על פי השילוט לקיר אבנים שמשערים שיהוה בית הכנסת של הישוב ,קשה מעט לתאר את פרטי המבנה , לידו ממוקמת סלע עם גומחה שמשערים שבה הוצבה המנורה בבית הכנסת ,השערה זאת נתמכת במערת הקבורה הסמוכה . ואיך אפשר בלי לבקר בכנסייה הביזנטית מהמאה ה 5 - 7 לספירה שלידה מערת קבורה,שבה נתגלתה לאחרונה ריצפת פסיפס של ציורי דגים וציפורים ,אשר בתחילה הוחלט לכסותה וכיום מהרהרים להשאיר אותה בתהליך שימור לצפייה בעת הביקור לאורך כול השנה, הכנסייה נבנתה כבזיליקת המורכבת ממבוא רחב בחצר שרוצפה בלוחות אבן וממנה הוליך פרוזדור מעוצב ומעוטר לאולם שבעבר שמונה עמודי שיש עם כותרות מגולפות מיובאים מתורכיה אשר נשאו את הגג, בקצהו של המבנה מבחינים בבימה מוגבהת לשני צדדי הבימה מעברים שרצפתם כוסתה בפסיפס בדוגמאות גיאומטריות המשולבות בדוגמאות דגים ובעלי כנף, מאחורי הימה מבחינים בשני חדרים שרצפתם משיש ובחנר השני נתגלה מעבר לאזור קבורה תת קרקעי שכפי הנראה נבזז בעבר, מתחת לכול מבנה הכנסייה , משתרע מתחם תת קרקעי למסתור, המכיל חדרים ,מתקנים לאגירת מים ומערכת מסתור מתקופת בית שני שהכנסייה נבנתה מעליו ,בעת חשיפת המערכת התת קרקעית נתגלו ממצאים,כלים, מנורות ומטבעות מתקופת מרד בר כוכבא. לאחר הסיור בכנסייה ,ממשיכים בשביל היורד לשביל היציאה ,ממשיכים למערת הקולומבריום שבו חצובים שובכי היונים לאורך הקירות של המנהרה, , יונים אלו שימשו למאכל והבל שלהם שימש לדישון החלקות החקלאיות , בנקודה זאת חוזרים לחניית הרכבים בשביל העפר היורד בין השדות המעובדים .
 

פייטוש

New member
מערת המגורים

כאשר מגיעים לביקור בכפר מובלים האורחים למערת משפחת גבאר שהותאמה בחלקה כשדרוג תיירותי המשולב בחלקים הישנים על מנת להמחיש את תנאי המגורים הישנים,בחצר המערה ממוקם הטבון לאפיית פיתות בתוך חושה הבנויה מחמר ולה פתחי אוורור ובמרכזה תנור האפייה שלקירותיו מבפנים מצמידים את פיתת האש תנור הידועה, ההתנפלות על הפיתות שיצאו כיוון שהיינו רעבים הזכירה את חלוקת המזון במחנות הפליטים,כול אחד בצע חלק מהפיתה והיא נבלעה מידית בפיות הרעבים, לאחר מכן מוכנסים למערה מתיישבים על מזרונים ,התאורה במקום בתוך מנורות לוקס שהוכנסה להם מערכת תאורה חשמלית המגיעה מהגנראטור המשפחתי. לאחר שמסבים על המצעים מקבלים רבע כוס קפה מר ומתחיל ההסבר וסיפור הכפר וצורת החיים במערות בימי עברו , לאחר מכן ממשיכים בשבילי הכפר עד האירוח בבית הארחה שבה חנות לממכר תכשיטים שנעשים בידי נשות הכפר , בבית הארחה זה נערכים אירועים מוזמנים וארוחות מוזמנות על טהרת האוכל המדברי, תה חם ומתקתק ניתן בידיים בספלים קטנים , דברי סיכום והלאה לדרך. במקום נערך סיור הכולל תצפית על בקעת ערד ובאר שבע והסברים על אורח החיים המיוחד של היושבים במקום המעידים על עצמם שהם עובדי אדמה ולא נוודים,ניתן להזמין ארוחה פלאחית.
 

פייטוש

New member
אגדת המערה לסיום

סיפור המערה באגדות הכפר דרגאת את המערה שבסיפור חצב אדם מבוגר שאשתו ילדה לו שבע בנות – יעני אבו אל בנת בחברה הבדואית במשא כזה הולכים מתחת לשטיח, אמרה אשתו ראה אני רוצה שלך יהיה בן ממשיך ולכן עליך לקחת עוד אישה לחיכך , עוד התנתה האישה כי לא תסכים שיחתן אף בת מבנותיו עד אשר יתחתן ויביא בן זכר יורש למשפחה. לא עמד הזקן באיומי אשתו ולקח לעצמו עוד שתי נשים אחיות לבנים ממשפחות שנישאו לבנותיו , רצה המזל והלידה השמינית הייתה בת וכן התשיעית בת ולקץ הדורות והמנחוס העשירי נולד בן זכר. כבר בגיל צעיר נדחף הבן הצעיר להינשא ולהביא עוד יורשים למשפחה , כך בגיל 16 מצא הנער עצמו כנשואי וכתלמיד תיכון , נו ומה חשבתם שתי הלידות החדשות הביאו שתי בנות ולבסוף לבן נולדו ארבעה בנות וארבע בנים,על פי האגדה הבן הוא גאבר אשר פתח את המערה לאירוח תיירותי . אחרית דבר בדיחה בדואית לאבו אל בנת , לבדואי היו שש בנות ולבסוף לאחר מאמצים נולד לו בן, הבדואי שהיה מוטרד פנה אל אשתו והחל להציק לה ,האם הבן הוא ממני וכך חזר ושאל עד שהאישה נשברה ואמרה ,כן הבן ממך אבל לא הבנות .
 

lilmoe

New member
ערד - מסלולים סביב לה - מאגורות יעלים

סיור השבוע. יום שישי 25.2 – למצפה זוהר ומאגורת יעלים נפגשים בשעה 15.00 בחניית הקניון מאחורי המתנ"ס (ר"ח חברון) ונוסעים בהסעה מוזמנת אל מצפה זוהר. לאחר תצפית נוף והסבר על הסביבה, יורדים על שביל נוח אל נחל יעלים ומסיימים ליד כביש 31 . אם נספיק, נעשה בקור קצר במאגורת יעלים שהשתמרה להפליא. משם שבים עם הסעה לערד. מסלול ההליכה –כ 4 ק"מ- כולו בירידה מתונה ובלי קשיים מיוחדים. סיום מתוכנן בשעה 17.00. אנו עדים בשבועות האחרונים למזג אויר הפכפך. ימים קיציים, ימי גשם ואובך. יש אפשרות לביטול או לשנוי מסלול בגלל מזג האוויר. בין כה יש להתקשר לתיאום הסעה (עד יום שישי בשעה 10) לטלפון 666056- 0524, אז התמונה תהיה ברורה. הסיור מאורגן בהתנדבות ואינו כרוך בתשלום ( פרט לעלות ההסעה). אין המארגנים נושאים באחראיות כלשהי כלפי משתתפי הסיור. * כאמור, בשבת לפני הצהרים היה יום אביבי נפלא. עשרות כלי רכב של מבקרים חנו בחניון נחל קינה. הנחל והגב המו מטיילים. גב קינה מלא על גדותיו- ורבים עזרו אומץ לזנק למים. שתדעו- הכניסה לבריכה חינם אין כסף ( כל עוד האוצר לא יתלבש על המקום כמקור הכנסה). תושבי ערד- מי שטרם גילה פינה קסומה זו, זה הזמן. דב פוניו
 

lilmoe

New member
התמונה

במודעה היא של גב קינה - מהטיול הקודם..... --------------------------------------------------- אז הנה תמונה של מאגורת יעלים
 
למעלה