ערעור בבחינת בגרות במתמטיקה

BarbiBarush

New member
ערעור בבחינת בגרות במתמטיקה

שלום לכם
נבחנתי במועד חורף האחרון בבגרות במתמטיקה (למדתי דרך מכינה במטרה לשפר את הציון)
בשאלון 803 עניתי על 4 שאלות מתוך 6 וכשיצאתי בדקתי את התשובות שלי באתר של יואל גבע. הטעות היחידה שהייתה לי היא בשאלה השנייה בסעיף ג׳ (לא יודעת כמה נק מורידים על זה אבל זה סעיף אחד מתוך 3 בשאלה של 25 נק)
כל השאר היה נכון.
להפתעתי רכזת הבגרויות בביהס אמרה לי שקיבלתי 72
ביקשתי כמובן שתבקש את המחברת במטרה לערער
היא אמרה לי שאינני רשאית לצפות במחברת הבחינה. רק מורה בודק ואם הוא רואה שיש סיבה לערער מערערים
מניין לי לדעת אם חסר דף ולכן הורידו לי ככ הרבה נק? מה הליך הערעור? והאם באמת אינני רשאית לצפות במחברת הבחינה (יחד עם מורה/רכזת/מנהל/מי שלא יהייה) אפילו מבלי לגעת בה...שמישהו שיהייה ליידי ידפדף מצדי. אני רק רוצה לראות שכל השאלות שם כי עניתי על הכל נכון מלבד סעיף!
מה לעשות?
 

תלמיד10

New member
תשובה חלקית

על פי הנחיות משרד החינוך, תלמיד רשאי לעיין במחברת הבחינה בנוכחות מורה המקצוע בבית הספר. המטרה היא, כמובן, שלא יתאפשר לתלמידים לשנות את המחברת ולהגיש ערעור במרמה - אך אין שום סיבה שיימנע ממך לעיין במחברת משמטרה זו מושגת. אם בית הספר אינו מציית לכך, לפחות סביר שייתן לך צילום של המחברת. ההנחיה שהזכרתי מופיעה כאן:
http://cms.education.gov.il/Educati...t/BchinotBagrut/&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#27

מן הסתם, גם אם זה נוח לבית הספר שמורה יעיין במחברת ויעשה מה שהוא רוצה (וקרה לי מקרה שבו רציתי לערער ומורה "בדק" לי את המחברת ומצא שאין צורך בערעור - למותר לציין שכשעברתי יחד איתו על צילום המחברת, נמצא שדווקא יש מקום לערער; הערעור הוגש ונדחה, אגב, ולא ברור לי מדוע), אין למדר את הנבחן מהתהליך ויש לאפשר לו לבדוק מה קרה.

יצוין שבדיקת הבחינה אינה על בסיס תשובה סופית בלבד, אלא גם על בסיס דרך הפיתרון. אם דרך שגויה בעליל הובילה במקרה לתשובה סופית נכונה - יירדו לא מעט נקודות, אם לא כולן. אם בוודאות אין זה המצב אצלך, אז לא סביר שיירדו כל כך הרבה נקודות, וכדאי לבדוק את הנושא - אך הערעורים מתנהלים בחוסר שקיפות ובחוסר הנמקה, וככל הידוע לי אין נימוק של דרך מתן הציון המקורי והנקודות שהורדו, וגם אין נימוק על דחיית או קבלת הערעור - ואף דרך חישוב הציון החדש (אם הערעור מתקבל) בעייתית.
 

BarbiBarush

New member
אני מודה לך מאוד!!

מדוע דרך חישוב הציון החדש (במידה והערעור מתקבל) בעייתית?
למה לא מפרטים כמה נק הורידו ועל מה?
שתי מורות אצלנו למתמטיקה העריכו את הבחינה ב90!!! (כשאני יצאתי ובדקתי תוצאות הייתה לי טעות של בין 5 ל10 נק) וקיבלתי 72
האם רשום איפשהו לגבי חוקים מה מורידים ולמה וכו?
 

תלמיד10

New member
תשובה

כדאי לחפש בגוגל את נהלי משרד החינוך לגבי ערעור (ראיתי אותם מתישהו, נראה לי שלא באתר משרד החינוך עצמו, אך אני לא זוכר כעת איפה). במקור הבחינה עוברת שתי הערכות (וככל הידוע לי, שתיהן לא מנומקות ולא מסבירות על מה הורד), והממוצע בין הציונים שנתנו שני המעריכים נקבע כציון הבחינה. אם מוגש ערעור, הבחינה נמסרת להערכה שלישית, והציון החדש יחושב כממוצע בין הציון שנתן המעריך השלישי לציון ההערכה הקרובה אליו מבין השתיים המקוריות (השינוי בציון גם מותנה בכך שהפרש הציון החדש מהציון המקורי יהיה גדול מכמה נקודות - לא זכור לי כמה). התיאור הזה הוא מהזיכרון בלבד, בנוהל המקורי יש חריגים והוא מדויק יותר - אך העיקרון הוא שבערעור לא בודקים את הבחינה במדויק ונותנים בדיוק את הציון המגיע לבחינה, אלא מסתמכים גם על הציונים המקוריים והתוצאה הסופית עלולה להיות די שרירותית.

ייתכן שהנהלים עודכנו או שכעת מנמקים, אך לפחות כשערערתי על בחינה לפני כמה שנים - לא היה שום נימוק על דרך מתן הציון או על דרך קביעת הציון בערעור.

אם הציון הוערך על ידי המורים כ-90, בוודאי כדאי להגיש ערעור, אבל תמיד יש להיערך לאפשרות שיידחה אפילו אם הוא מוצדק.
 
למעלה