עשרה בטבת

הלכה יומית - תענית עשרה בטבת

תכלית התענית היא כדי לעורר את הלבבות לפקח על דרכי התשובה. חייב כל איש לשום אל לבו באותן הימים לפשפש במעשיו ולשוב מהן, כי אין העיקר בתענית. אותם אנשים שכשמתענים הולכים ומבלים את היום בדברים בטלים, תפסו את הטפל והניחו את העיקר. המשך בתגובות.
 
המשך

עשרה בטבת, בו סמך מלך נבוכדנצר הרשע על ירושלים והביאה במצור ובמצוק, ומזה נמשך החורבן. חילוק יש בין שלש תעניות הראשונות לתשעה באב. בשלש הראשונות אוכלים בלילה שלפניהם עד שיעלה עמוד השחר, ובתשעה באב צריכין להפסיק מבעוד יום שלפניו. שלש תעניות הראשונות, מותרים ברחיצה וסיכה ונעילת הסנדל ותשמיש המטה. ובת``ב, אסורים בכולן. ומי שהוא בעל נפש ואדם בריא יחמיר בכולן כמו בתשעה באב, ורק בנעילת הסנדל לא יחמיר. ובתשמיש המטה אם הוא ליל טבילה יקיים עונתו בשלש תעניות הראשונות.
 
המשך

בשלוש התעניות, עוברות ומניקות המצטערות פטורות מלהתענות, וכן חולה אע``פ שאין בו סכנה, לא יתענה. ומי שמותר לו לאכול לא יענג עצמו, אלא יאכל מה שהוא צריך לבריאות גופו.
 
עשרה בטבת ../images/Emo10.gif

האם אתם מרגישים את היום? (לא את הצום, אלא את המהות) אני זוכרת שתמיד בביה"ס היו את הטקסים שמאוד מחברים אותך לתקופות ההם. ואח"כ כשיוצאים ממסגרות כאלו מאוד קשה להתחבר. הקטע הבא עושה את העבודה - עשרה בטבת כמו שאני מנחשת מההרכב המגדרי והמגזרי של הפורום הרוב פה לא צמים. אבל למי שכן- שיהיה לנו צום קל ומועיל.
 

טחג

New member
את מאד צודקת

זה באמת ממש קשה להתחבר ליום הזה כשאין את האווירה מסביב. מצד שני, כמי שלא צמה השנה, זה יכול גם לדרבן באיזשהו מובן. כלומר, אין אפשרות "לצאת ידי חובה" בצום עצמו. כדי להרגיש את היום חייבים לעשות משהו מעבר. שנזכה ושיהפכו הימים האלה כולם לימים טובים.
 
י' בטבת הוא גם יום הקדיש הכללי

ציינו אותו בפורום: "שואה - הנצחה ותיעוד".
 
צודקת כמובן. ../images/Emo16.gif

בדיוק בשבת שיחזרנו את הסיפורים מהשואה של הסבים והסבתות שלי ז"ל עם כל המשפחה.כ"כ מבאס שלא שאלנו אותם מספיק בחייהם וכעת נותרנו עם המון "חורים" בסיפורים- שלעולם כבר לא נדע....
 
למעלה