עשרת הדיברות
אני מסדרת עכשיו את שרשורי העבר בפורום, ונתקלתי בשרשור העוסק בהבדלים בין שתי הפעמים שבהן מופיעות עשרת הדיברות בתורה: http://157.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=1314&msgid=71483478 נותרה שם שאלה ללא מענה - ההבדל העיקרי הוא במצוות השבת, בין "שמור את יום השבת" לבין "זכור את יום השבת". masorti נתן שם הסבר עקרוני להבדל: "בספר שמות הדגש הוא על המשמעות האמונית-סימבולית של השבת כזכר למעשה בראשית, ולכן הדגש הוא על הזכרון וכן השבת חלה במפורש רק על בני אדם. בספר דברים הדגש הוא על המשמעות הסוציאלית של השבת, ולכן האיזכור של תקופת העבדות במצרים וכן הדגשת המעשה ("שמור") והחלת המצווה הסוציאלית גם על בעלי החיים (השור והחמור)." ועל זה נשאלה השאלה שנותרה ללא מענה - אז מה היה כתוב על לוחות הברית, זכור או שמור, הנימוק החברתי או הדת?
אני מסדרת עכשיו את שרשורי העבר בפורום, ונתקלתי בשרשור העוסק בהבדלים בין שתי הפעמים שבהן מופיעות עשרת הדיברות בתורה: http://157.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=1314&msgid=71483478 נותרה שם שאלה ללא מענה - ההבדל העיקרי הוא במצוות השבת, בין "שמור את יום השבת" לבין "זכור את יום השבת". masorti נתן שם הסבר עקרוני להבדל: "בספר שמות הדגש הוא על המשמעות האמונית-סימבולית של השבת כזכר למעשה בראשית, ולכן הדגש הוא על הזכרון וכן השבת חלה במפורש רק על בני אדם. בספר דברים הדגש הוא על המשמעות הסוציאלית של השבת, ולכן האיזכור של תקופת העבדות במצרים וכן הדגשת המעשה ("שמור") והחלת המצווה הסוציאלית גם על בעלי החיים (השור והחמור)." ועל זה נשאלה השאלה שנותרה ללא מענה - אז מה היה כתוב על לוחות הברית, זכור או שמור, הנימוק החברתי או הדת?