פאנם ורומא(של תחילת הספירה)

E l S i

New member
פאנם ורומא(של תחילת הספירה)

סיימתי את "אני קלאודיוס" של רוברט גרייבס, וזאת פעם ראשונה שנחשפתי לתרבות של רומא. מצאתי שם כל כך הרבה מוטיבים שיש במשחקי הרעב! אבל קראתי את הספרים רק פעם אחת, אז חשבתי שאני אכתוב כאן סיכומים קצרצים על מה שמופיע ברומא, ואתן תפרטו לפי זה על פאנם, ואז תהיה לנו ההשואה המלאה (ומי שרוצה להוסיף על רומא מוזמנת גם) הגלדיאטורים הרקע: בני טובים שעשו טעות, ובגללה מכרו אותם. נמכרו כגלדיאטורים במקום כעבדים, כדי שיהיו חופשיים יותר או זרים שהגיעו לרומא, או חיילים. הגלדיאטורים חשבים אנשים שעשויים לעמד בראש מרד מזוין, ולכן כאשר היו משברים כלכליים ברומא הגלו אותם, לשמירה על הסדר. המופעים של הגלדיאטורים נחשבו בידור מלכותי, ומופע אחד הוקדש, למשל למצביא קודם שנהרג. במהלך המופעים היו גלדיאטורים נלחמים זה בזה למוות, אחד על אחד או בקבוצות, עם כלי נשק או בלי, היו צדים בעלי חיים, והיו גם מנגחים בעלי חיים זה בזה (למשל פי וקרנף)העתיד הצפוי לגלדיאטור: ימות בקרבות, יצטרף לצבא, יוגלה או ימשיך להנהיג את גילדת הלוחמים בחרב. -הקבלות: מיועדים, מנחה המיועדים, חג ה(אסיף?) השמות השפה המדוברת ברומא היא לטינית. שמות של גברים נגמרים בד"כ ביוּס או וּס, ושמות בנות בד" באַה. שמות עוברים במשפחה, למשל אגריפה קרא לבתו אגריפינה והיא קראה לבתה אגריפינילה. אנשים נקראו הרבה פעמים בכינוי שיש לו משמעות בלטינית במקום בשמם המקורי. למשל גאיוס קיסר, החל מגיל שנתיים דבק בו השם קליגולה, שפירושו "מגף קטן", ומלבד עניינים רשמיים, בהם נקרא גאיוס קיסר או יופיטר, קראו לו בכינוי. בנוסף, נהגו לתרגם שמות ללטינית, לפי הצליל או לפי המשמעות. זיגמירגת הגרמני הפך לסיגמרוס, וגולדקומפף הגרמני הפך לפלאוויוס. (הרבה יותר קל לנו להבין מה אומר גולדקמפף...) -הקבלות: אמנם השמות במשחקי הרעב מקוריים מאוד, ורובם לא בלטינית, עדיין מצאתי את עניין השמות מרכזי בשני הספרים, וגם יש את הדמות קייטו והדמות קאטו, שיש להם אותו השם. המשרתים המשרתים בארמון כולם חירשים-אילמים. מצב זה מאפשר לקיסר ולבני חמולתו לדבר בחופשיות, אך איך נוצר המצב הזה? בספר לא מתואר, אך אני מאמינה שבציווי הקיסר נותחו משרתים להפוך נכים. אמנם מחלות ילדות היו נפוצות ברומא, והן יכולות להפוך אנשים לחירשים-אילמים, אבל העובדה שכל המשרתים בארמון היו כאלה מראה שזה כנראה מלאכותי. -הקבלות:אווקס החגים החגים ברומא מוקדשים לאלים ונחגגים לשמם. אך בידי הקיסר הכח לעשות כל שינוי בחג- לבטל, להמציא, להאריך ולקצר. (כח דומה היה בידי ירבעם, שהקדים את חג סכות בחודש.) תושבי רומא סבלו פעמים רבות כאשר היו חגים או ימי אבל, כיוון שחויבו לחדול מכל עיסוק ופרנסה. הקיסרים נטו להתייחס אל עצמם כאלים וחייבו את כולם להתנהג בהתאם. קליגולה הקצין את זה הכי הרבה, הפך לאל עוד בחייו והשתלט על דמויות כל האלים, כך שכל החגים המסורתיים חגגו ישירות אותו. -הקבלות: תקופת המשחקים המלשינים ברגע שלקיסר נמאס מאדם מסויים או קבוצה מסויימת, היה לו מספיק כוח להפיל אותם. קבוצות מלשנים הסתובבו בכל מקום, וקיבלו הטבות מהקיסר על עבודתם. (עד, כמובן, שנמאס לו גם מהם.) בין הדברים שהקיסר יכל לעשות: להוציא להורג אדם וכתוצאה מכך גם את כל משפחתו. לבטל צוואות של עשירים שמתו אם לא כללו אותו בצוואה, ולהחרים את כל הירושה לעצמו, להכריח אנשים חיים לכלול אותו כמצווה העיקרי בצוואתם ואז לשלוח לרצוח אותם ועוד. -הקבלות: ציפורים ואנשים מלשינים למיניהם קמיעות ומזל הרוצאים האמינו מאוד במזל ואמונות טפלות. באותו יום שנגנב מגרמניקוס קמע המזל שלו- צלמית מאבן ישפה ירוקה של האלה הקאטה- הוא מת. כאשר היה צורך להוציא נערה בת 14 להורג, נחשב מזל רע לעשות את זה, כי הייתה בתולה. לכן אנס אותה התליין לפני מותה. -הקבלות: זה הנושא הכי פחות קשור, אבל הוא מרכזי בקלאודיוס, והזכיר לי את הסיכה של קטניס, אז אולי תמצאו עוד הקבלות
 

N o R i K o

New member
שרשור מצוין


קולינס בעצמה הכריזה על כך שהספר מושפע מאוד מהתרבות הרומית. גם יעל סיפרה לנו באירוח שכשעבדה על התרגום היא הייתה צריכה לעבוד עם גרסת-שמע של הספר כדי לדעת בדיוק איך לתרגם את השמות וגם השמות מושפעים מהתרבות הרומית- דאריוס, אוקטביה, קייטו... המלשינים מאוד מזכירים לי את אוכפי השקט, למשל. בנוסף, בספר השלישי מסבירים את ההקבלה הזו הרבה יותר. אני לא אפרט יותר מחשש לספויילרים, אבל אני בטוחה שבקרוב כולם יבינו בדיוק על מה את מדברת
אולי בקרוב כשאמצא קצת זמן גם אני אשב נושא נושא ואסביר איפה אני מוצאת לכך הקבלה בספר
 

N o R i K o

New member
והנה מצאתי זמן:


הגלדיאטורים: טוב, ברור לכולנו שהגלדיאטורים עצמם מאוד מזכירים את המיועדים- נאלצים להלחם זה בזה למוות כדי לשעשע את הצופים. המשפט מתחת עלול להכיל ספויילר ל-CF, לא אחד שיהרוס לכם משהו עלילתית אבל עדיין -
כמו עתיד הגלדיאטורים ששרדו, להצטרף לצבא, להמשיך להלחם או לצאת לגלות, כך גם ידוע לנו שמנצחי המשחקים לעולם לא יוצאים מהמעגל הנורא ונאלצים להדריך את המיועדים הבאים ולחיות תחת מרות הקפיטול. סוף~ השמות: טוב, אז כמו שאמרתי בהודעה מעליי, יעל אכמון עצמה אמרה שהרבה שמות מסביב לקוחים מהתרבות הרומית, והיא התלבטה אם לתרגם אותם לפי המינוח הלטיני או האמריקאי. הנה, אני פשוט אתן לינק להודעה: http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=2279&MessageId=158571245 איזה כיף שהאירוח הזה התקיים, למדתי ממנו הרבה
ועוד משהו על השמות, גם הפעם, עלול להיות ספויילר קטן ל-MJ שלא באמת מספיילר שום דבר בעלילה אבל בכל זאת אני ארתיע בפניו:
... בספר השלישי אנחנו לומדים ששמה של פאנם הוא בעצם קיצור ל"panem et circenses", לחם ושעשועים, שזו למעשה התרבות שהייתה ברומא באותם ימים- התושבים דרשו את האוכל שלהם ואת מה שישעשע אותם- קרבות הגלדיאטורים. כתבתי כאן בעבר על ההקבלה שלי לפיטה כמייצג הלחם וקטניס כמייצגת השעשועים כשמדובר בזיווג שלהם למול הקפיטול. סוף~ על המשרתים אין לי מה להוסיף, בדיוק כמו שאמרת, האווקס הם הדוגמה הטובה ביותר- אלו שנכרתים לשונם כך שלא יוכלו להעביר מידע, אך הם לא חירשים כדי שיוכלו לשמוע פקודות
החגים: כמו שאמרת, חג האסיף הוא הדוגמה הטובה ביותר. קטניס מספרת לנו שבסוף כל אסיף עורכים בערב חגיגות בכל מחוז, גם ב-12 (על אף ששתי משפחות יגיפו את התריסים ויאלצו לשקוע ביגונן), ושהקפיטול כופה על כולם לצפות במשחקים בעניין רב ובהנאה. מהמעט שאנו לומדים על פאנם אפשר לשים לב לכך שמסיבה כלשהי לא הועברה אליהם נצרות או כל דת אחרת- בכלל אין בספרים האלה כל אלמנט של אמונה ונדמה שהם חיים בתרבות אתאיסטית למדי, אפילו הביטוי 'אלוהים אדירים' לא נאמר לאורך כל הסדרה- תקנו אותי אם אני טועה- כך שככל הנראה אין להם חגים אחרים לחגוג. \: המלשינים: כמו המלשינים שקיבלו הטבות מהקיסר (עד שנמאס לו מהם, כאמור), אנחנו מכירים גם את אוכפי השקט שחיים את החיים השקטים שלהם, בצורה כזו או אחרת... אני אחסוך בספויילרים כדי לא להרוס לאלו שלא קראו את CF והלאה, אבל שוב משפט קטן וטריגרי...
... אני אזכיר לכם את דאריוס הג'ינג'י ומה שעלה בגורלו, או את העובדה שכמו המלשינים, גם אוכפי השקט יכולים להוציא להורג... במלקות למשל... סוף~ גם אני לא מוצאת הרבה הקבלות במושג הקמיעות, אבל אנחנו כן יודעים שמאדג' נותנת את הסיכה לקטניס כקמע למזל ושכך גם רו תופסת אותה, ובספר השני גם מגלים מאיפה מאדג' הביאה את הסיכה מלכתחילה...
 

Billy Shirs

New member
אווו, בקשר לנצרות!

באמת שמתי לב לזה. לא רק שאין שום ביטויים שקשורים לדת, כמו שאמרת, גם אין שמות שקשורים. בכלל. כמו ג'ון, דניאל, רייצ'ל... כולם נכחדו והוחלפו בשמות יותר אקטואליים.
 
למעלה