פארק ברקו במבואותיה הדרומיים של טבריה

פייטוש

New member
מפעל החשמל בנהריים

מפעל החשמל בנהריים סיורים מודרכים בתשלום,חנייה בתשלום, שעות פעילות בקיץ 08:00-18:00 , בקיץ עד 17:00 בימי שישי בשעות 08:00-15:00,טלפון לתאום 04-6709143 איך מגיעים : צומת מנחמיה שבכביש 90, פונים מזרחה (שילוט לאי השלום) ולאחר כ-1,500 מטר מגיעים למגרשי החניה ולאתר ההנצחה לזכר הבנות מבית שמש. מידע סיור בדרך המפלים ,עוברים את השער הצהוב בכניסה לגשר הביילי, כאשר הסיור נחלק למספר חלקים : סיור בסכר מצודת המים,סכר העודפים ומפעל יצור החשמל ,אי השלום,תחנת הרכבת הנטושה תעלת האפס,התעלה העליונה,נחל הירדן והנוף בחינם. מפעל יצור החשמל נוצר בחזונו של המהנדס רוטנברג מהפכן שגורש מרוסיה,עצר ללמוד הנדסת גשרים והידרו אלקטרו ליצור חשמל באיטליה. כאשר נחת בישראל ביקר במקורות הירקון אך אלו לא הסכינו למפעל,בשיטוטיו למציאת מקום לחזונו הגיע לחלקה הדרומי של הכנרת והבריק במוחו חיבור נחל הירמוך המערבי לנהר הירדן המזרחי וליצור חשמל מניצול ירידת מים חדה דרך צינות ויצור חשמל במחוללים בתהליך זרימת המים, כל זאת היה בחזונו בשנת 1920,הוא חכר 6000 דונם מאדמות המלך עבדאלה מירדן ל 75 שנה עם אופציה לחכירות נוספות בתנאי שאף צד לא יתנגד לחכירה הנוספת כשנה לפני סיום החכירה, סעיף חשוב נוסף היה שאין לכוחות צבא זכות להיכנס לשטח החכור. תהליך הקמת שני הסכרים סכר מצודת המים וסכר העודפים , בשטח המפעל וחיבורם בתעלה צפונית עליונה ובתעלת אפס מעלות על מנת שיוכל לקחת מים מכל סכר לתהליך יצור החשמל,חיבור זרימת הנהרות לאגם איסוף ליד הסכר הראשון ממימי נהר הירדן , נהריים הוקמה בשנת 1927 ויצור החשמל החל בשנת 1932 בטקס חגיגי בהשתתפות מלך ירדן,הנציב הבריטי ונכבדי הישוב העברי ,החשמל סופק לישראל ,ומעשה הייתה מפעל ליצור חשמל בטורבינות אשר הופעלו במים שנקוו בסכר והוזרמו בתעלות עד להזרמתם לתוך הטורבינות אשר יצרו חשמל, הרעיון כמעט נגנז בשיטפון הגדול בשנת 1931 שהרס ולקח עימו חלקים מהמפעל ליצור החשמל,אך רוטנברג התאושש והמשיך לבנות את חזונו. בגבעה ליד המפעל הקים את שכונת תל אור לפועליו,שכונה נוספת לפקידיו ,בית בסגנון בהאוס לעצמו שממנו נותרו רק חלק מעצי הוושינגטוניה שהיו בשביל הכניסה לביתו של רוטנברג , כמו כן בנה תחנת רכבת בסגנון הדומה לביתו והשונה מהתחנות המנדטוריות שהיו לרכבת העמק שהוליכה לדמשק. בשנת 1948 פלשו לשטח כוחות עיראקיים ולקחו בשבי את עובדי המפעל ומאז שבת המפעל ודמם ,בתגובה פוצצו כוחות ההגנה את גשר הרכבת ואת הגשר היבשתי שהיה צמוד למפעל ולסכר של נהר הירדן במעברים לכוון קבוץ אשדות יעקב ,כל שטח המפעל הדרום מזרחי הוכרז כשטח צבאי ירדני ועד היום אין להיכנס לשטחו, אי השלום נשאר בידינו והחקלאים המשיכו לעבד את השטחים החקלאיים ובשנת 1960 אף הושלם על שרידי גשר היבשה גשר ביילי לצורך מעבר כלים חקלאיים לשטחי החקלאות שבידי הקיבוצים. כל השליטה על השטח באזור המפורז היה על פי הכלל של הבריטים מתקופת כיבוש הארץ מידי התורכים כי מה שממזרח הירדן הוא ירדני וממערב הוא שייך לפלסטין דאז ישראל כיום וגם על פי הסכמי שביתת הנשק. בשנת 1994 בחתימת הסכם השלום עם המלך הירדני,הנקודה נקראה אי השלום,השטח החקלאי משמש כיום הן לחקלאים הישראלים והן לחקלאים הירדנים לעיבודי חקלאות ותיירות. במהלך הסיור המודרך עוברים על פני מתקני הסכר והיצור תוך קבלת הסברים,בנוסף הליכה עצמאית בשביל הסכרים לאורך מפלי הירמוך ועד לסכר האגם, לאחר מכן פונים לכוון גבעת הפרחים שנקטפו,גלעד שהוקם לזכרם של שבעת תלמידות בית הספר מבית שמש שנרצחו במקום בעת סיור. בשנת 2003 עבר האזור שלוש תקופות של שיטפונות אדירים אך לא השכילו לאגון את המים ולכן אגם המזרחי התייבש ותעלת האפס גם כן, אלא שהדבר נגרם עקב שהאגם המזרחי של מימי הירמוך באמבטיה שיכל להכיל איגון של שלושה וחצי מיליון קוב של מים לשימוש חקלאי , היה בשטחם של הירדנים והם לא הסכימו לפעילות האיגון מחדש,הסיפור הטרגי הזה נובע לאחר שבשנת 1967 נכנסו מחבלים לשטח הרי הגלעד ומיד החלו בפעילות כנגד החקלאים ,זרעו מוקשים ולסיום אף פוצצו חלק מסכר מצודת המים ,כיוון שהצבא הישראלי שיער כי בביתו של רוטנברג שכנה מפקדה של מחבלים הורם המבנה באוויר,בידי חבלני צהל, כיום מתחת לביתו של רוטנברג המופצץ הקימו הירדנים מבנה מרפסת תצפית לאפשר לנתינים לצפות בישראלים ובשרידי המפעל. כיום בשטח הצבאי הירדני הסגור ממוקמים שרידי מפעל יצור החשמל,מבנה טורבינות היצור וקיר תומך להגנה מפני שיטפון מים בלתי מבוקר ולהפרדה בין כניסת המים ליציאתם, למרות שבסכר העודפים הותקנו צינורות רבים להוצאת מים שהגיעו בכמויות שלא יכלו לעמוד בהם נפערו גם פתחי ניקוז נוספים בסביבות הקיר התומך, בביקור שנערך לפני זמן מה במבנה הטורבינות נשארו על קירותיו אריחי הקרמיקה שבהם מוטבעים כתובות עבריות כמו טרנס חדרה,או טרנס עפולה וכדומה .
 

w o m a n 10

New member
מקום מעניין, אכן שווה ביקור ../images/Emo41.gif

קצת מפחיד אבל שווה. הייתי שם עם בני משפחה, חברי קיבוץ שכן. סיפורי הזכרונות שלהם מהתקופה ההיא.. שלא הייתה מאוד רחוקה... הוסיפו להנאה.
 

פייטוש

New member
פארק ברקו במבואותיה הדרומיים של טבריה

פארק ברקו הפארק ממוקם בחלק הדרומי של העיר אחרי בית הקברות עליה קלה מסתעפת מהכביש הראשי הדרומי ,משערים כי הוא המשיך מתחת לבתי הקברות והמשיך למרכז העיר. בפארק נסללו מסלולי אספלט ,המקום נחלק לשלושה חלקים ,הכניסה הדרומית העתיקה לעיר ומעט ממצאים עתיקים כולל שרידי מגדלי השמירה וקטע של הקרדו , בהמשך לכוון טבריה שרידי הסנהדרין הקרובים יותר לחלק הדרומי של העיר מתחת לשרידי המרחצאות מהתקופה היוונית והחפירות הארכאולוגיות של התיאטרון הרומי העתיק מתחת להר בריניקי ,כיום נחשף חלקו של אמפיתיאטרון ענק ל 6000 איש, מתוכננת המשך לחפירה של התיאטרון הרומי , התיאטרון בנוי אבן, הוא מרשים בגודלו, ופונה מזרחה, כך שהיושבים בו ראו את למולם את הכנרת והרי הגולן, בנוסף נבנו כיום מגרשי משחקים לילדים ומתקנים ומשטח עם במה למופעים שיגדל בהמשך. עד שנפטר גזבר העיר של טבריה ברקו,שימש השטח כמזבלה העירונית,אומנם לפני כ 15 שנה הוחלט להפסיק להשליך זבל במקום אך קבלני העיר המשיכו להשליך במקום אשפת בניין וברזל מהבניה,אך האמת ההיסטורית תשאר נחבאת לנצח מתחת לתלולית האמפי הפתוח להופעות, בתוכנית הביקור במקום יכנסו המבקרים במבואת מרכז מבקרים,אשר ישולב במתקני משחק לילדים,חנויות,שרותיים. לצערנו משהוחלט להקים את הפארק לזכרו של גזבר העיר הובאו משאיות עפר כיסו את המזבלהיצרו תלולית ומעליה הוקם פארק המופעים ומגרשי המשחקים ,שפיכת טונות האדמה לכיסוי המזבלה העירונית שללו לעולם את זכותנו לביצוע חפירות לגילוי שרידי העיר במקום הושארה תזכורת שער הכניסה הדרומי ומגדליו וקטע הקרדו ,מעט שרידים אלו שנתגלו בעבר,החזיקו שלוש שנים בטרם נסחפו לים באחד השטפונות בעבר,כיום נחפרה תעלה המוליכה לים מהשרידים לנתב את זרמי המים שיורדים מהר ברניקי בימי הגשם וכבר ניתן לראות כיום סימני סחף מהגשמים האחרונים של שנת 2009 משערים שבתוך חמש שנים נפרד גם משרידים אלו. בתקופה הרומאית ואף לפנייה היתה הכניסה הדרומית לעיר טבריה באזור היציאה של העיר ,משערים כי היא המשיכה עד לאזור השוק הישן,אך לא נוכל לדעת את זה לעולם מהכניסה הדרומית הוליכה דרך לכוון בית שאן והלאה . התוכנית הגדולה מתוכננת שבהמשך הדרך יעבור המבקר בשרידי חומת העיר שנתגלתה ,ובשער הדרומי של העיר הרומית טיבריוס,הכולל שני מגדלי שמירה בצדדיו,המשך הסיור יכלול ביקור בקרדו ובשרידי הבתים שנחרבו, בהמשך ההליכה צפונה יעבור המבקר גם בשרידי הכנסייה הביזנטית , במרחצאות ,אמת המים והמאגר, בהמשך ברחוב הראשי של העיר ומשם בשבילי עפר המותאמים גם לנכים ,לאזור ההופעות בשטח הפתוח ,הדשאים והצמחייה. בפארק ומסביבו ממצאים ארכיאולוגיים אשר ישולבו בפארק, כמו בית המדרש של רבי יוחנן, כנסיית העוגן בהר ברניקי,הכנסייה הביזנטית,הקרדו,שוק העיר,אמת המים והמאגר.
 

פייטוש

New member
קלעת אל רול שפירושו גבעת או מצודת השדים

קלעת אל רול שפירושו גבעת או מצודת השדים התלולית ממוקמת מימין לכניסה התחתונה מהכביש הראשי לטבריה לכוון יער שוויץ ומצוינת באנדרטה של חמש אבנים המונחות אחת על השנייה לגובה של 12 מטר . סיפור המעשה בעת התקופה העותומאנית בישראל לפני כמאתיים שנה ועד ראשית המאה ה 19 פעלה קבוצת שודדים אשר מנתה כחמישה שודדים אשר היו אורבים לטיילים וסוחרים עוברי אורח בצמחייה ליד תלולית מתנפלים עליהם כאשר הם עוטים גלימות לבנות על מנת להידמות לרוחות שדים ,הם היו שודדים אותם ונעלמים. בצר להם פנו לשלטונות ראשי השלטון בטבריה לצבא התורכי שפתר את הנושא במהירות שלח כוח צבאי ערף את ראשי השודדים ובאה גאולה על הארץ. לימים בנקודה הזאת עבדו חברי גדוד העבודה של טרומפלדור בשנת 1920 לסלילת הכביש לטבריה ,הבנות גרסו את הסלעים והגברים העבירו אותם במריצות לכבישת הכביש , הסלעים נלקחו מגבעת קלעת אל רול שהייתה זרועה בסלעי בזלת . בסביבות שנת 1990 הוחלט לשמר את סיפור השודדים בתולדות הסביבה בידי מועצת עמק הירדן עם המועצה לשימור אתרים והוקם גל המורכב מחמשת אבני הבזלת אחת על השנייה לציון התקופה, ליד הפסל ממוקמת תעלת המים המליחים הלוכדים את המים המליחים מאזור גינוסר לכוון המוצא הדרומי באזור הדגניות.
 
לא ינום ולא ישקוט ....../images/Emo47.gif

פייטוש....... אחלה טיול נראה שניצלת כל רגע פנוי ט ג י ד .... הספקת גם לשכב בטן גב ליד הבריכה או עשית מסע כומתה כל השהות בטבריה?
 

פייטוש

New member
שוקולד נחתי רחצתי בסאונה בכל יום,ובחמת גדר גם

והעיקר טיילתי ביריחו בלילות סליחה טבריה ופגשתי שני סוגים כנופיות שחורי מדים וצעירי אחי מהכפרים בסביבה ,אפילו שני מלונות ליאונרדו ערכו כינוס לרמבם. חוץ מזה הבטחתי מאמרים לאי השתתפותי בטיול הפרחים בתבור.
 

פייטוש

New member
שוקולד סיפור עסיסי מזקני העיר טבריה

סיפורה של הצדקת המוסלמית סית סכינה שמה של הצדקת הגברת הזקנה סכינה משעשע ומסביר את תופעת קברי הצדיקים קברה של סית סכינה הממוקם בבית הקברות המוסלמי בדרומה של העיר , בקרבה לבניין המוזילאום עם הכיפה של הגברת הזקנה סית סכינה אשר על פי סיפורי המוסלמים קברה נחשב למביא מרפה וניסים ושורשיה נעוצים עוד בתקופת הנביא מוחמד. קבר סית סכינה נקרא גם קבר רחל אשתו של רבי עקיבא ,הספור ממחיש את הצורך העז להוסיף עוד קברי צדיקים לרשימה ההולכת וגוברת למקומות שאנשים מאמינים מגיעים על מנת להשתטח על קברם. יום אחד הפליג יהודי ממוצא צרפתי בספינות השייט שנעות על מימי הכנרת ולפתע ממול לאזור בתי הקברות נתגלתה לו הארה קוסמית שמימית כי יש קבר צדיקים באזור בית הקברות כי הרי בת קול האירה את התובנה . משנגמר השייט שם פעמיו האדון הנחמד ונפגש עם דמות חשובה בממלכת עיריית טבריה , שאלה הדמות הממלכתית עירונית את כבוד התייר שנתגלתה לו הארה, עד כמה שווה הארה שנתגלתה מבחינה כספית והתייר השיב כי היא שווה 20,000 דולר מטבע עולמי כמובן, לחש הגביר כי זקני טבריה מספרים כי ישנו קבר צדיקה בבית הקברות המוסלמי שאומרים עלייה שהייתה רחל אשתו של רבי עקיבא ,כי בכתובים כתוב שהגברת קבורה מדרום לעיר טבריה. מיד הותקנה תקנת עזר במועצת העיר טבריה וקברה של סית סכינה גויר והפך לקברה של רחל אשתו של רבי עקיבא , משהחלו העבודות לשינוי המקום התחכמו אנשי הסביבה באו באישון הלילה הורידו את הכתובת הערבית שהייתה חקוקה על לוח האבן מעל לקברה של סית סכינה וטמנוהו באדמה ,פנו האנשים הנאורים לקנות את האבן ואף הציעו 30 אלף שקל להחזרת הכתובת לידיהם ,כמובן שנענו בשלילה. ומי שאינו מאמין לסיפורי מוזמן וייגש למוזיאון גורדון בקבוץ דגניה ויראה את הכתובת האמורה של הקבר המוסלמי לפני שגויר.
 
../images/Emo6.gif

אפרופו קברות צדיקים שמעתי סיפור דומה על איזה קבר מסתורי מול חוף ברניקי שייחסו אותו לצדיק כלשהו ,אחרי שנים חפרו שם ומצאו בכלל עצמות של סוס מישו מכיר את הסיפור?
 

פייטוש

New member
עוד סיפור חוויתי

קברו של רבי מאיר בעל הנס מבנה הישיבה הבנויה על הקבר ממוקמת בחלקה הדרומי של העיר לחוף הכנרת, מידע ישנם מספר גרסאות לאדם הקבור בקבר,חלק טוענים כי במקום קבור התנא רבי מאיר בעל הנס,אחרים טוענים כי בקבר קבור רבי מאיר קצין שהיה ראש קבוצת רבנים אשר עלתה מצרפת במאה ה 13. האזור מחולק לשני מתחמים ,כאשר התחתון הוא של הספרדים ומתוחזק בידי משפחת ועקנין בירושה מזה מספר דורות, החלק העליון של האשכנזים ,בבדיקת ההיסטוריה של המקום לאורך שמונה דורות לאחור מקום זה היה בבעלות הרב האשכנזי של העיר טבריה יש סימוכין ,כיום מתוחזק המקום בידי ישיבת אור תורה ,אשר היתה הישיבה הראשונה אשר נוצרה בישראל בתקופת העליה החדשה,והיא אשר ממוקמת במתחם הקבר, המקום מתאפיין בקופות הצדקה הפזורות בו מתחילת המאה ה 18.בליל הסדר השני בפסח נערכת הילולה במקום ארבעה ימים לפני הילולת מירון . ברצוני לספר סיפור המקום מנקודת מבטי מבקור בתחילת 2010 ,בחלקה המערבי של מגרש החנייה ממוקמות שתי משרפות לשריפת נרות שעווה ,בשום מקום בהיסטוריה היהודית אין כיתוב או הוכחה לפעילות דתית כזאת, מבנה המשרפות וצורתן הארכטקטוניות הזכיר לי את המשרפות אשר משפחתי נדחפה אלייהם, המשכתי מבעד לכניסה מספר דוכנים ותגרנים אשר הציעו את מרכולתם בצעקות כמו בשווקים מכרו מבחר כיפות וכמובן נרות ועוד נרות. בהמשך ,ישבו משפחות בסגנון בדואי לארוחות מסורתיות , תוך הכנת האוכל וחימומו על הדופן הימני של המבנה בתוך החצר על גבי מנגלים מובנים בקיר המבנה , עשרות שולחנות אבן ממוקמים מתחת לסככות בד,ממש אתר פיקניק ביערות הכרמל. משמאל לכניסה בעבר שכנו בתי הכבוד שהוסבו וקודשו לחדרים להדלקת נרות שמן לגברים ואחד לנשים ובהמשך הכניסה ,למרות שלא ביקרתי בפורים ,בחצר ובתוך המבנה הסתובבו בארשת של חשיבות אנשים מחופשים בגלימות חלקם תיימניות ותלבושות של צדיקי הדור בסממנים וסמלים מודגשים של הדת היהודית . תפקידם העיקרי לספק כיפות נייר לקהל הנכנסים,לבדוק מי אינו חובש כיפה והרדיפה אחרי מקצרי הדרך ,כמובן להציע את עזרתם בתפילות באמירות לחש בחש לניסים וסגולות כאלה ואחרים וכדומה, איפה הצנע לכת . שאלתי את עצמי כיליד העיר, מה מביא אנשים המנהלים מקום, שאולי הוא קדוש בעיני אנשים ושבאמת חושבים שסגולות המקום יביאו מזור לבעויותיהם , לדרגת בהמיות כזאת , כמו בטקסי פולחן ועבודה זרה בשבטים הנידחים ברחבי העולם ,האם המרדף אחרי עגל הזהב אשר פורטים אותו לשקלי כסף מעבירם על דתם. אדם נאור בן המאה העשרים ואחת , חייב להבין שמקום זה ואחרים הדומים לו, הם קרדום לחפור בו בשם
 
תעשיית הצדיקים הזו כבר נמאסה!

ליד כל קבר של צדיק כביכול יש כבר תעשיה שלמה של רוכלות ועושי ניסים המנצלים את חוסר הישע , האמונה ומבקשי הישועות.זה ניצול ציני והגיע הזמן שבמשרד הדתות יפסיקו את התופעה.
 
מספרים

על אדם שלא היה מהמוכשרים בעיר ולא מהמוצלחים שיש אבל היה לו לב זהב הרב של העיר הציעה לשלוח אותו לחבר שלו בעיר שכנה איש עשיר מאוד ומאוד גדול בתורה בתלמיד נסע לאדם העשיר שהיה שומר קבר צדיק העשיר לימד אותו את מקצועו ונתן לו למכור כיפות / נרות / סרטים אדומים וכו .... בת העשיר התאהבה בצעיר שהרי היה לו לב זהב ורצתה להנשא לו מאוד כעש עליה אביה שהיא רוצה להתחתן אם הצעיר שאין לו מעמד כבוד והוא לא מוכשר וגם לא ממש גאון הדור וציווה עליהם לעזוב את ביתו ובכל זאת האיש מאוד אהב את ביתו ונתן להם צידה לדרך מעט כסף ואת החמור זכריה הזקן הזוג הצעיר החל לנדוד וכעבור כמה ימים זכריה החמור נפל ומת כברו הזוג את החמור והחל הבחור הצעיר למרר בבכי המתנה היחדה שהחם שלו נתן לו אי פעם הלחה לעולמה ..... שירת גמלים שעברו במקום שראו את הזוג קורעים ובוכים על קבר שאלו של מי הכבר הזה אמר הבחור של זכריה הצדיק כי הוא התבייש לומר שעל כבר חמורו מייד החלו להתפלל עוברי השירה והשמועות נסעו כנפיים והחלו אנשים רבים לפקוד את הקבר הנ"ל והבחור הצעיר הרי לטפל בקבר של צדיק יועד איך ..... אב הכלה ראה שהאנשים פוחתים ובקושי באים ושאל לפשר העניין סיפר לו מתפלל שנימצה קבר של צדיק גדול יותר משלו ובעל כוחות רבים יותר .... נסע העשיר לבדוק את העניין מקרוב והפתעתו מצא ש את ביתו והחתן שלו ששאל על הצדיק החתן בכה וסיפר לעשיר את כל הסיפור חיבק אותו העשיר ואמר "אכן הצדיק שלך צדיק יותי משלי" כי שלי היה חמור מאוד עצלן, וזכריה שלי היה מאוד חרוץ
 
למעלה