פולק פסיכדלי - מאמר ראשון בסדרה

giloni

New member
פולק פסיכדלי - מאמר ראשון בסדרה

פולק פסיכדלי כשמדברים על תרבות פסיכדלית מתכוונים בדרך כלל לחוויה רב-חושית. צליל וצבע, ריח ומגע –רך ומלטף או עוקץ ובועט – כולם משמשים בערבוביה. מעבר לכל אלה, מרחפת בחלל האוויר – אם בתערוכת צילומים פסיכדלית או בתצוגת אופנה שכזו, ואם במוסיקה – אווירה של יצירת יש מאין. כשמדובר במוסיקת הפולק, שהיא המוסיקה העממית-מסורתית והמקבילה התרבותית למוסיקה הקלאסית מהצד הנמוך של השולחן (או של המלח – בלשון ימי הביניים) הרי שהדבר האחרון שאפשר לומר עליה שהיא יכולה להיות פסיכדלית. שהרי הניסיוניות והחדשנות, ויצירת היש מאין, היא ההיפך הגמור מאופייה השמרני של המוסיקה המסורתית (עממית וקלאסית כאחד). אלא שמוסיקת הרוק, בניסיונות פורצי גבולות במהלך שנות השישים, לעגה לדיכוטומיות הללו. היא נטלה מהבלוז (מוסיקת עם שחורה מהדרום האמריקאי), היא נטלה מהג'אז (שבשנות החמישים כבר נתפס כז'אנר עצמאי ומכובד שהחל לעטות כסות לגיטימית של מוסיקה קלאסית), היא נטלה מהמוסיקה הקלאסית (הפרוגרסיב הבריטי) והיא נטלה גם מהמוסיקה העממית הבריטית והמורשת התרבותית העממית האירופאית. במלים אחרות, אם הייתה יכולה מוסיקת הרוק לבסס את מקצביה ואת השימוש בכלי הנגינה על בסיס הבלוז והג'אז והקלאסי, כך היא הייתה פתוחה לעשות שימוש במוסיקת העם ובכלים העממיים, ובמקצבים העממיים ולהכניסם לתבניות המוכרות של הרוק. מה שמאפיין את המוסיקה העממית הוא בראש וראשונה הכלים האקוסטיים, ובמיוחד כלי המיתר לסוגיהם השונים: הלאוטה, הבאנג'ו, הדולצימר, המנדולינה והגיטרה וממחוזות מרוחקים גם הבוזוקי, העוד, הסיטאר והקוטו. אל אלה אפשר לצרף כלי הקשה מסוגים שונים ומתרבויות שונות (טבלות, דרבוקות, קונגאס וכד'); כלי נשיפה עממיים כמו החלילית ומפוחית הפה ואפילו כלי מקלדת שהושאלו מהחלל האקוסטי של הכנסיות – הצ'מבלו והאורגן. אולם, בעוד הפולק המסורתי השתמש בכלים באופן סטנדרטי, בעיקר כדי ללוות שירה, הצעירים שיצקו אותו אל המימד הפסיכדלי, עשו בהם שימוש חופשי, ברוח הלקוחה מעולם האלתורים של הג'אז והבלוז. הלהקה הבולטת ביותר ביצירה הפולקית-פסיכדלית על פי אמות המידה האלו, היא ללא ספק The Pentangle. כל מי שיאזין למוסיקה של הלהקה הבריטית הזו, לא יוכל שלא לשים לב לדרך יוצאת הדופן בו משלבת הלהקה אימפרוביזציות בלוזיות וג'אזיות עם כלים אקוסטיים, תוך יצירת מבנים מוסיקאליים שאינם מסורתיים כלל וכלל. על-כן קשה להגדיר את הלהקה הזו כלהקת פולק-רוק סטנדרטית (כמו למשל Steeleye Span שעליה נאמר כמה מלים בהמשך). הגיוון המוסיקאלי, הנגינה החופשית היוצאת מתבניות מוסיקאליות סטנדרטיות, השירה המיוחדת של הסולנית Jacquie macshee הופכים את המוסיקה של פנטאנגל למוסיקה פסיכדלית לכל דבר. הרוח החייה מאחורי המוסיקה הזו הם שני הגיטריסטים של הלהקה John renborn ו Bert Jansch. שניהם וירטואוזים בחסד עליון, אך להבדיל מוירטואוזים פסיכדליים כדוגמת הנדריקס, הם אינם מנגנים על גיטרות חשמליות אלא אך ורק על גיטרות (וכלי מיתר נוספים) אקוסטיות, מהם הם מפיקים צלילים בלתי רגילים. לא מדובר רק בקטעי סולו ממושכים (שאינם רבים, יש לציין) אלא באקורדים מורכבים, בדרך כלל מנוגדים זה לזה, היוצרים אווירה מיסטית שמלווה את המוסיקה שלהם, גם כאשר התבנית הבסיסית של השיר היא בלדת פולק, או בלוז סטנדרטית. האלבום המומלץ ביותר של פנטאנגל, שבו ניתן לתפוס את הרוח הפולקית-פסיכדלית הזו הוא האלבום Baskett of light שיצא לאור בשנת 1969 ועליו כבר כתבתי סקירה במקום אחר. בעוד פנטאנגל נצמדה לליריקה העממית הבריטית, העדיף דייב קאזינס, מנהיג ומייסד להקת ה Strawbs להסתמך על כישורי הכתיבה שלו ולהתאים אותם למסורת המוסיקאלית הבריטית – בארוקית ופולקית כאחד. בשונה מפנטאנגל, קאזינס לא בחל כלל בשילוב כלים מוסיקאליים ועיבודים קלאסיים ורוקיסטיים כאחד. כבר באלבום הראשון של הלהקה, שיצא ב 1969, הביא קאזינס שורה של נגנים לאולפן (ביניהם היו John Paul Jones מ Led Zeppelin) ובשיר אחד אף צירף תזמורת ערבית שניגנה במסעדה בקרבת האולפן כדי לבצע את השיר Tell me what you see in me. באלבום הבא, Dragonfly צעדה הלהקה צעד נוסף אל הרוק הפסיכדלי כאשר החלה להשתמש בטכניקות אולפן כדי להעניק לצליל, האקוסטי בייסודו, גוון מעורבל ומעורפל והדבר בא לידי ביטוי במיוחד בשיר הנושא של האלבום. לאחר האלבום הזה החליט קאזינס להפוך את להקתו ללהקת רוק. הוא צירף את ריק וויקמן כנגן קלידים, את ג'ון פורד על הבאס ואת ריק האדסון על כלי הקשה. הני האחרונים היו חברים קודם לכן בהרכב פסיכדלי בשם Velvet Opera והם הביאו איתם את הסיטאר וכלי ההקשה שהעניקו לסטרובס את מה שהיה צריך כדי להיקרא להקת פולק פסיכדלית. האלבום from the witchwood גם אם יש בו רגעים שכבר נוגעים ברוק-מתקדם, הוא בייסודו אלבום פולק-פסיכדלי. במיוחד אמורים הדברים בשירים שבהם מפליא ריק האדסון בנגינה על סיטאר, ובשני השירים הפותחים את האלבום, A Glimpse of heaven ו Witchwood בהם טווה קאזינס עלילה חלומית כשהוא מלווה בדולצימר, בנג'ו, גיטרות, וכלי הקשה יחד עם הצליל של אורגן הכנסייה שעליו מנגן וויקמן. שמו של האלבום, יער המכשפות, הולם כל-כך את האווירה המיסטית-פסיכדלית שעוטפת אותו ברוב רגעיו. הנה לדוגמא, הבית הראשון מהשיר A glimpse of heaven: The hillside was a patchwork quilt Neatly stitched with tidy hedge And crumbling grey stone wall The trees were bare, but Spring was near To conjure up its endless strings Of green magic handkerchiefs Could you only see what I've seen You would surely know what I mean I think I must have caught a glimpse of heaven. קאזינס טווה כאן, בחוט הזהב המיוחד שלו, חזיון תעתועים פסיכדלי שמורכב מפיסות של טבע ונוף. וכשהשורה האחרונה של הפזמון מושרת בקולותיהם המוכפלים של ארבעה מחברי הלהקה (וויקמן, למזלנו, לא שר) התחושה של המאזין היא שהוא יושב בחלל כנסייה גותית ענקית, האורגן הענק ברקע וקולה של המקהלה עוטף אותו מכל הכיוונים. אך במקום לחוות התגלות אלוהית סטנדרטית, הוא רואה את האלוהים בפרטים הקטנים של חזיון התעתועים של קאזינס. האלבומים הבאים של הלהקה לקחו אותה למקום שאליו הלכו רוב הלהקות שהחלו את דרכן כלהקות פסיכדליות. הצליל הפך להיות יותר חשמלי, יותר עוצמתי ומותאם להופעה מול קהל גדול ולא במועדונים אפופי עשן המריחואנה שבו הם הופיעו בראשית ימיהם הפסיכדליים. סוף פרק א' – המשך יבוא יקי
 

melancholy man

New member
מדהים יקי

ואם זו סדרה אז בכלל אחלה!. תגובה ענינית יותר מחר. בנתיים אני רק מקפיץ שהחברה יראו.
 

modulo1000

New member
נהדר יקי...אני שוקד על ה INCREDIBLE

ועכשיו יום שישי בבוקר מקשיב לאלבום משנת 1966 של אומן אירי בשם hamish imlach ומקבל עור של ברווז...לא יעזור...בפולק יש את האמת הגדולה מכל ואין כמו פולק שנוצר מבקבוקי וויסקי רקים הרשו לי להמליץ על סינגל מאלט...אמנם סקוטי אבל פנטסטי LAGAVULIN ...בטעמו המעושן והכבד
 

giloni

New member
הIncredible באמת ראויים

למאמר נפרד ומקיף משל עצמם. אני סומך עליך בעניין מאחר והם לא נחקרו על-ידי מספיק. אבל אם מדברים על פולק-פסיכדלי-בריטי - הם, לא פחות מפנטאנגל (ואולי אפילו קצת יותר) משמשים מודל מובהק לצירוף המוסיקאלי הזה. יקי
 

zooly

New member
מאמר נהדר

ואני מודה שגם אני נדבקתי לאחרונה בחיידק הפנטנגל. ובכל זאת, נראה לי שחשוב לציין שלרוב המונח פולק פסיכדלי מתייחס בראש ובראשונה לפולק האמריקאי, שצמח והתפתח בדרכים שונות לחלוטין. למעשה כמעט כל חלוצי הסצינה של סאן פרנציסקו התחילו את דרכם בפולק, שהיה עד לפריצת הביטלז הסיגנון המועדף בקרב צעירים משכילים (ולבנים) מהמעמד הבינוני. לא צריכים להיות מומחים גדולים לזהות השפעות פולקיות אצל האיירפליינז, הדדז, קאונטרי ג'ו אנד דה פיש ורבים אחרים. אבל זה כבר שווה מאמר נפרד
 

giloni

New member
צודק במאת האחוזים

והעובדה שאחת מהדוגמאות שהבאתי (הסטרובס), והבאה בתור (Fairport convention) ניגנו בעיקר בלו-גראס ו/או גירסאות כיסוי לדילן, מוכיחות את דבריך. בכל זאת, את האמריקאים אני משאיר למומחים גדולים ממני. גם הבוס יכול לכתוב מאסטרפיס עליהם וגם אחד - הולדן, בחור עצבני אבל מוכשר מוות, יכול לפוצץ לנו את המוח. אני אמשיך אם הבריטים ובמאמר הבא זה אף יופיע בכותרת - למען הסר כל ספק. יקי
 

YairYona

New member
פיירפורט בעיקר קאוורים לדילן?

שלום לכולם, אמרו לי לבוא ושיש עיזים, אז באתי. קודם כל, הפנטנגל זו לאו דווקא הדוגמא הראשונה לפולק פסייח בריטי. נכון שהלהקה נגעה בזה, אבל הם נגעו בזה רק באמת מהתקליט השלישי שלהם שעליו יקי המליץ - Basket Of Light (גם התקליט הכי מוכר שלהם). בתכל'ס, אלבומם האחרון Reflection שהיה שנים ניתן להשגה על וויניל בלבד, ראה ריאישיו לפני כמה חודשים ועכשיו הוא זמין לכל דורש - וזה, רבותי, תקליט פולק-סייק אמיתי, בלנד מושלם של ג'אז ופולק, בלוז וסייק - בנזונה של דבר. לגבי הפיירפורט, אני לא מוצא בהם שום דבר פסיכדלי, אולי למעט הביצוע לקטע המסורתי Renerdyn מהאלבום הרביעי שלהם Liege&Lief. הם גם להקה מספיק גדולה ומכובדת בשביל לא להיות מקוטלגת תחת 'להקה ששרה דילן', כי זה פשוט לא נכון! הלהקה עשתה את Unhalfbricking, האלבום הכי מוכר שלהם, ובו יש כמה קאוורים לדילן - אבל לא מעבר. הפייפורט של תקופת ריצ'ארד ת'ומפסון (עד האלבום החמישי Full House), היא להקה עם חומר מקורי ב 99 אחוז מהזמן, וחומרים מקוריים מצויינים. בתכל'ס, הלהקה שהכי עונה על ההגדרה פולק-סייק, זה בכלל ה Incredible String Band של קלייב פאלמר ורובין ווילאמסון (ובאותה נשימה, כדאי להזכיר את להקתו של פאלמר COB, באלבום מצוין Spirit Of Love) - כל שאר הלהקות שנקבתם, מבחינת סייק - זה לא ה main thing. אבל מה אני מגיע, עושה פה בלאגן על ההתחלה, ככה זה. שבת שלום.
 

melancholy man

New member
אהלן יאיר וברוך הבא ../images/Emo24.gif

נדמה לי שיש כאן אי הבנה קלה, לי אין ספק שיקי מכיר הייטב את פייפורט ויודע שהם הרבה יותר מקאברים לדילן, אם אני לא מחמיץ בענק, הוא הביא את זה בתור דוגמא לקשר בין פולק אמרקאי והבריטי ולא יותר, תוך שהוא מסביר שהוא באופן אישי לא מתכוון לכתוב על פולק אמרקאי. אבל יקי הוא ילד גדול, ניתן לו להסביר לבד. אגב, דוגמא מצוינת בעיני לשילוב של פולק ופסייח בסצנה הבריטית, הם דווקא קלידוסקופ המצוינים, שאומנם בניגוד לרוב אלו שהוזכרו כאן, לא ממש המשיכו לתוך שנות השבעים ולפיכך לא חצו את הקו לפולק לגמרי, אבל לפחות אלבום הבכורה הסלף טייטל שלהם הוא דוגמא מצוינת לשילוב הזה. וחוץ מזה, תבוא לעשות בלאגן מתי שבא לך! אנחנו כאן בשביל הבלאגן
 

giloni

New member
יאיר

תקרא שוב את מה שכתבתי. לא טענתי שפיירפורט עשו פולק פסיכדלי. בכלל לא כתבתי עליהם בסקירה שלי. כתבתי שבאלבומים הראשונים שלהם הם ביצעו לא מעט גירסאות כיסוי לדילן, ואם אני לא טועה, אני חושב שאני צודק. את Incredible string band אינני מכיר מספיק ולכן לא כתבתי עליהם, אם כי ציינתי שהם מתאימים להגדרה אפילו יותר מפנטאנגל. לגבי פנטאנגל, אני חושב שהם מתאימים, אבל אתה מומחה גדול ממני במוסיקה שלהם. לגבי הסטרובס, ארבעת האלבומים הראשונים כוללים קטעים רבים שהם פסיכדליים. בפרקים הבאים אנסה לגעת בהרכבים יותר שוליים כמו: Trees, Jade, Tir na nog, Tudor lodge, Gothic Horizon, מהאיים הבריטיים ואולי גם בהרכבים אירופאים כמו Group 1850 מהולנד ו EMTIDI ו Broselmaschine מגרמניה. מה דעתך על המוסיקה של אלה? אשמח גם לשמוע ממך על דברים אחרים. יקי
 

YairYona

New member
the trees they grow high

האמת, TREES הם להקה טיפה אוברייטד, הם נחמדים והכל אבל הם פולק בריטי בלי אלמנטים של פסיכדליה כלל, בטח שלא באלבום כמו on the shore... חוצמזה, Tudor Lodge נחת על שולחני לפני כחודשיים ואני מצטער לומר שזו אחת הקניות המבעסות שעשיתי לאחרונה. האלבום שלהם יצא בלייבל Scenecof המצוין המחזיר פנינות נידחות מן העבר, עד היום לא אכזבו אותי במעט הריליסים שלהם, אבל טודור לודג' היא להקה שנרשמה כפריט אספנות בזכרון הקולקטיבי של אספני הפולק, אבל הם לא מספקים את הסחורה. לפרקים הם נשמעים כמו קרול קינג ולפעמים כמו מייקל צ'פמן (מי אמר פולק פסייח לפנים? הנה דוגמא מושלמת, שני תקליטיו הראשונים, מיק רונסון של הספיידרס על גיטרות נושכות, איזה יופי שיש קריספי) אבל לא ממש כמו כלום בסופו של דבר. הבטחתי לעצמי לאחרונה לחזור לתקליט לשפוט אותו מחדש, אבל בתכל'ס - הם לא עניינו אותי. JADE - יופי של דבר, כנ"ל Tir Na Nog. יש גיטריסט פולק בלוז מאד ידוע בסצנה הבריטית אבל לא מוכר בשום צורה לעולם החיצוני ושמו Wizz Jones. ג'ונס היה אחד האנשים הכי משפיעים על ג'ון ריינבורן וברט יאנש וממנו לקח ג'ון מרטין את טכניקת הגיטרה שלו - בקיצור היה הסנדק שאף אחד לא זוכר. ג'ונס הוציא מספר תקליטים רשמים והרבה מאד איפי'ז בגרמניה (שאוחדו לאוסף המצוין והבלתי-ניתן-להשגה-במחיר-נורמלי The Village Thing Tapes), שרובם נעו באזור האסיד פולק. מבין תקליטיו שכן ניתנים להשגה אני ממליץ בחום (מאד, מאד מאד מאד בחום) על Magical Flight. הוא ניתן להשגה בחנות הווירטואלית (אפשר לסמוך עליהם, הם בסדר) Rockin' World, שהם גם מריצים את הלייבל Scenscoff. התקליט האחרון שלו יצא בשנת 2001, והוא משלב אורחים כמו ריינוברן וג'קי מקשי ורובין ווילאמסון ואחרים. היה לי את הכבוד ללמוד גיטרה אצלו (רק שיעור אחד, אבל בכל זאת), כדי לקבל ממנו את האימפקט הגדול של 'למה יאיר צריך לשמוע פולק'. היה תענוג. ואני חוזר ואומר, כנסו ל rockin world ותזמינו את magical flight, פשוט תקליט גדול, גיטריסט גדול, זמר גדול, אין מלה אחת רעה. אגב, אוף טופיק, אם אתם עושים הזמנה מהם, תכללו את אלבומו של סטיב טילסטון (סינגר/סונגרייטר הכי טוב שאתם לא מכירים עדין) An Acoustic Confusion. שילוב מושלם של מלודיות, טקסטים, נגינה, הגשה, אווירה של יוצר עם גיטרה אחת אקוסטית ולעתים צ'לו שעשה את אחד התקליטים הכי יפים שאני מכיר. ועוד מילה אחת קטנה על פולק פסייח אמריקאי דווקא - סטארסיילור של טים באקלי, וגם Sessions של פרד ניל. ארחיב למעוניינים.
 

Jflyaway

New member
Magical Flight

נפל לידי לפני 3-4 שנים ב"טרייד" מוצלח, לא פסיכדלי, אבל מצויין!
 

Jflyaway

New member
שלום יאיר וברוך הבא

קודם כל נא לא לשכוח.. ההרכב הראשון של FAIRPORT הוציא תחת ידיו אלבום פולק-פסייק יפהפה. JACK OF DIAMONDS ו THE LOBSTER מספיקים בשביל לומר שהאלבום משלב גם פסייק.. אני חושב. ועוד בריטים. חשוב לי להזכיר את ITHAKA ונגלגולים הסמי-פסיכדלים של חברי ההרכב הזה תחת שמות שונים כמו AGINCOURT ו ALICE THROUGH THE LOOKIN GLASS הייתה גם סצנה מחתרתית שולית יחסית, אבל מעניינת מאוד. תופעה שהונצחה בעיקר בהוצאות של הלייבל KISSING SPELL ושם אפשר לראות יפה את הקשר בין הפסיכדליה לפולק. הדוגמא המאלפת הייתה AXE הנפלאים, אבל גם ל LOUDEST WHISPER לא היה חסר . היו PARAMETER המוזרים והבהחלט פסיכדליים, והיו MOURNING PHASE שנשמעו כמו פולק רוק פסיכדלי מארה"ב. כל אלו לא היו מוכרים, אבל היי... פסיכדליה טובה ו "לא מוכרים" הלך תמיד בד בבד. צריך גם לזכור שלדונובן, גיון מרטין, ולרוי הארפר, היו פאזות פסיכדליות שהניבו אלבומי פולק -פסייח מצויינים. אני הייתי ממליץ על סדרת האוסף LAMAS LAMENT NIGHTS שם מרוכזים לא מעט "מוזרים" שעשו פולק פסיכדלי. לא ניתן לקנות את הסדרה... בקרוב אסביר איך להשיג אותה.
 

ozitex

New member
יפה

הקשר בין הסגנונות ברור וההשפעות שלא ניתן להתעלם מהן,כמובן. אהבתי את טוויית הקשר המובילה בין הסגנון המכריע במוסיקה האמריקניתףהבלוז,לבין הפולק שהוא אבן בסיס לבין הרוק והפסייח שהתפתח בשנות השישים. אולי תכתוב איזה ספר בעברית? מה יש,רק לברייטמן מותר לכתוב ספר על הרוק המתקדם?
 

giloni

New member
עוז My old friend

זה עבר במוחי יותר מפעם אחת. אחרי שקראתי את יצירת המופת של יואל על הצ'רצ'ילים הבנתי שאם כבר לכתוב, אז באופן כזה. אינפורמציה אנציקלופדית זה לא בשבילי. אני עובד עכשיו על שני ספרים בשביל הקידום האקדמי. כשאסיים, בעזרת אלוהים (ומצידי שלצורך העניין זה יהיה קלפטון
), אוכל אולי להתפנות ולכתוב משהו בשביל הנשמה ומתוך הנשמה וזה יהיה רחוק מאוד, במהות ובכוונה, מהספר החשוב של אורי. בכל אופן תודה על הקומפלימנטים יקי
 

ozitex

New member
יקי..

היתה לי הצתה מאוחרת.. עכשיו המעגל נסגר.אני זוכר שכתבת לאורי את מה שכתבת לגבי הרוק המתקדם אבל אני חושב שאתה תלך לכוון הרבה יותר מעניין ורחב מאשר הוא כי גם הפרוגרסיב משתלב במרקם הנפלא הזה של המוסיקה הפופולרית המודרנית עם הקשרים בין מזרח ומערב,בין הסגנונות השונים של בריטניה ואמריקה. אני חושב שהכוון שלך יותר מרתק ומעניין מאשר המתמקדות רק בפרוגרסיב ואתה יודע עד כמה אני אוהב את הסגנון הבלעדי הזה. אם תצטרך עזרה כלשהי ואתה יודע שכב"ה זה לא צד חלש אצלי..
אל תהסס,אתה יודע את הטלפונים. בהצלחה. עוזי
 

giloni

New member
../images/Emo24.gif../images/Emo45.gif../images/Emo140.gif../images/Emo51.gif../images/Emo13.gif../images/Emo168.gif

 

ozitex

New member
ואוסיף אזהרה...

הכוון הזה ה ר ב ה יותר מורכב מלהתמקד בפרוגרסיב בלבד. ההליכה על נושא המהווה כור היתוך לכמה סגנונות העוקבים אחד אחרי השני אבל משתלבים ביניהם כמו כלים שלובים הוא לא פשוט לכתיבה ואני לא מדבר על ההתמקצעות,איסוף החומר וכל השאר. משימה לא פשוטה.לעומתה,מה שאורי עשה זה פיס אוף קייק. אבל,אל תרפינה ידיי העוסקים במלאכה..מי יודע,אולי מתוך הפורום הזה ייצא עוד משהו..
 

giloni

New member
אני חושב על משהו שונה לגמרי

מצבים וצלילים, אהבות ואלבומים, חוויות ולהקות, קולות ומחשבות, צבע וצליל ריח ושיר משהו כזה אם יצא... יקי
 

forever changes

New member
אחלה מאמר יקי

הforever changes הוא לא פסייכ פולק מהצד השני ? הכוונה, האלבום פסיכאדלי ברובו אבל יש בוא הרבה נגיעות של פולק (לא יודע מה איתכם אבל ב and more again אני מרגיש שאני שומע פולק ולא ממש פסייכ).
 
למעלה