פורום מדריכים - בד"ח כשל מנוע
אני יודע בעבר הרחוק העליתי את נושא הבד"ח שלאחר כשל המנוע ופורטו כאן שיטות משיטות שונות. מי שהתייחס לכך אז, פשוט כתב את מה שהוא למד/עושה ללא הסבר כמעט. במסגרת עבודתי כמדריך, הייתי נוכל בפורום מדריכים בחברת ארובט שבחיפה. פגישת המדריכים לקחה כ 6 שעות וזו הייתה הפעם הראשונה ששמעתי דיון רציני ומעמיק בצורה בלתי רגילה בנושא הבדח"ים בחירומים שונים. כמובן שלא אזכיר כאן שמות, אך בפגישה היו נוכחים מדריכים שהם קברניטים באל על, טייסים לשעבר בחיל האוויר, מדריכים וותיקים ש"צמחו מהאזרחות", ובקיצור, אנשים רציניים מכל קצווי התעופה האזרחית. כשהגענו לנושא של בד"ח אחרי כשל מנוע, התגלעו חילוקי דעות (כמו ברוב הנושאים) בין הנוכחים, וכל אחד הסביר את שיטתו הוא. המחלוקת העיקרית הייתה לגבי הפעולות המיידיות שלאחר הכשל. היה מדריך שטען שהפעולות המיידיות צריכות להיות החיפוש אחר השדה ותכנון ההקפה, ורק אח"כ לבצע Troubleshooting למציאת מקור הבעייה. הסיבה שבעטייה הוא נוהג ומלמד כך היא שהוא סבור, בעקבות תאונות שקרו, שכל בעייה שניתנת לתיקון (ברז דלק סגור, תערובת בחוץ, מצתים), לא משנה מתי היא תתוקן - המנוע ימשיך לפעול. כלומר, אם נתכנן שדה ורק לאחר דקה נחפש ונמצא את הבעייה, המנוע יניע בדיוק כמו שהיה מניע דקה קודם. אם הוא לא יניע - הרי לא היה מניע מלכתחילה. לעומת זאת, אם קודם "נבזבז" דקה על פעולות של מציאת התקלה, והמנוע לא יניע - יש לנו כ 600 עד 1000 רגל פחות לתכנון הנ"א. אחרים טענו שיש לבצע פעולות מיידיות כגון דלק, תערובת, משאבת דלק, מצערת, מצתים, לפני תכנון הגישה לשדה בשטח. זאת כדי שאם ניתן להתניע המנוע מחדש - זה יהיה מיד בלי לחכות עד סוף התהליך. בנוסף עלה עניין החגורות - האם תחת פעולות מיידיות, או שמא כדאי להשאיר זאת לפיינל? מה דעתכם?
אני יודע בעבר הרחוק העליתי את נושא הבד"ח שלאחר כשל המנוע ופורטו כאן שיטות משיטות שונות. מי שהתייחס לכך אז, פשוט כתב את מה שהוא למד/עושה ללא הסבר כמעט. במסגרת עבודתי כמדריך, הייתי נוכל בפורום מדריכים בחברת ארובט שבחיפה. פגישת המדריכים לקחה כ 6 שעות וזו הייתה הפעם הראשונה ששמעתי דיון רציני ומעמיק בצורה בלתי רגילה בנושא הבדח"ים בחירומים שונים. כמובן שלא אזכיר כאן שמות, אך בפגישה היו נוכחים מדריכים שהם קברניטים באל על, טייסים לשעבר בחיל האוויר, מדריכים וותיקים ש"צמחו מהאזרחות", ובקיצור, אנשים רציניים מכל קצווי התעופה האזרחית. כשהגענו לנושא של בד"ח אחרי כשל מנוע, התגלעו חילוקי דעות (כמו ברוב הנושאים) בין הנוכחים, וכל אחד הסביר את שיטתו הוא. המחלוקת העיקרית הייתה לגבי הפעולות המיידיות שלאחר הכשל. היה מדריך שטען שהפעולות המיידיות צריכות להיות החיפוש אחר השדה ותכנון ההקפה, ורק אח"כ לבצע Troubleshooting למציאת מקור הבעייה. הסיבה שבעטייה הוא נוהג ומלמד כך היא שהוא סבור, בעקבות תאונות שקרו, שכל בעייה שניתנת לתיקון (ברז דלק סגור, תערובת בחוץ, מצתים), לא משנה מתי היא תתוקן - המנוע ימשיך לפעול. כלומר, אם נתכנן שדה ורק לאחר דקה נחפש ונמצא את הבעייה, המנוע יניע בדיוק כמו שהיה מניע דקה קודם. אם הוא לא יניע - הרי לא היה מניע מלכתחילה. לעומת זאת, אם קודם "נבזבז" דקה על פעולות של מציאת התקלה, והמנוע לא יניע - יש לנו כ 600 עד 1000 רגל פחות לתכנון הנ"א. אחרים טענו שיש לבצע פעולות מיידיות כגון דלק, תערובת, משאבת דלק, מצערת, מצתים, לפני תכנון הגישה לשדה בשטח. זאת כדי שאם ניתן להתניע המנוע מחדש - זה יהיה מיד בלי לחכות עד סוף התהליך. בנוסף עלה עניין החגורות - האם תחת פעולות מיידיות, או שמא כדאי להשאיר זאת לפיינל? מה דעתכם?