XrayCharlie
New member
פורסם נתיב הנחיתה החדש בנתב"ג - ניתוח רעשים
רשות התעופה האזרחית (רת"א) פירסמה, סוף כל סוף, את נתיב הנחיתה החדש על מסלול 21 המחודש.
מאחר וזה לא פורום תעופה אני אתמקד כאן בנתיב החדש מבחינה סביבתית.
בתמונה המצורפת ניתן לראות את הנתיב בחלק הקרקעי שלו (באופן רשמי הנתיב מתחיל מעל הים כ-85 ק"מ צפונית מערבית לנתב"ג).
רת"א פירסמה גישה אחת בלבד למסלול (גישת ILS) למרות שבעבר דיווחה בכנסת כי היא עובדת על גישה נוספת בה יבוצע ירוט מאוחר יחסית של ציר המסלול וכך שהנתיב יעבור מעל פחות ישובים (בדגש מעל ראש העין).
בנתיב החדש המטוסים יחצו את קו החוף בין יקום וגעש בגובה שבין 5000 ל-8000 רגל תוך כדי ירידה לגובה 3500 רגל.
הנתיב עובר צפונית לישובים חרוצים, בני ציון, בצרה, שדה ורבורג, ניר אליהו וקלקיליה (מאוד מפתיע מבחינתי) ודרומית לחרות, משמרת וטירה.
הנתיב עובר בדיוק מעל רמת הכובש שם, פחות או יותר, המטוסים צריכים להגיע לגובה 3500 רגל.
לאחר מעבר קלקיליה הנתיב פונה דרומה (המשך הנמכה לגובה 2600 רגל) ומעל ח'ירבת ראס עטיה (באזור חבלה) המטוסים יירטו את ציר המסלול והנתיב ימשיך מעל נירית, כפר ברא, הפאתים המערביים של כפר קאסם, ראש העין, עינת ובין שאר הישובים בדרך למסלול 21.
מניתוח הנתיב (אופקי ואנכי) ניתן לראות כי בערים הגדולות כמו נתניה, כפר סבא ורעננה לא ישמעו את המטוסים כלל (חוץ, אולי, מנקודות בודדות וגם אז בתנאי שיהיה שקט מוחלט בסביבה). כפר סבא (בעיקר החלק הצפון מזרחי שהכי קרוב לנתיב) מרוויחה ממעבר הנתיב צפונית לקלקיליה ולא מערבית לו).
הישובים שנמצאים קרוב לחלקו הצפוני של הנתיב (הישובים שהזכרתי בין קו החוף לקלקיליה) ישמעו את המטוסים אבל ברמות נמוכות. המטוסים בשלב זה יהיו גבוהים יחסית, בתהליך הנמכה (מנועים בסרק) ועדיין בתצורה נקייה פחות או יותר (כני נסע [גלגלים] למעלה ומדפים בשלבים ראשונים בלבד של הנמכה) מה שאומר שהמטוס עדיין מייצר גרר נמוך יחסית מה שדורש פחות כח מנוע (= פחות רעש).
לאחר ירוט ציר המסלול ותחילת ההנמכה בגישה הסופית רמות הרעש יעלו בהדרגה.
רמות הרעש מעל ראש העין יהיו דומות לרמות בדרום מערב תל אביב (כאשר נוחתים על מסלול 12) כמו שכונת פלורנטין.
רמות הרעש מעל קיבוץ עינת יהיו דומות לרמות הראש מעל שכונת התיקווה (כאן באמת מתחילה בעית הרעש) ודרומית לכביש 471 (נחלים, מזור, רינתיה, נופך, בארות יצחק, מזרח יהוד ובני עטרות) הרמות כבר יהיו גבוהות.
לסיכום: למרות מסע הפחדה לא קטן של רשויות רבות בשרון (בדגש הערים הגדולות) רמות הרעש בשרון יהיו נמוכות יחסית לתושבים מעטים ולא קיימות כלל לתושבים רבים. כצפוי, הרמות הגבוהות יהיו בשלבים הסופיים אבל לכמות קטנה, יחסית, של תושבים. לתושבים אלו יהיה צורך להקים מיגון אקוסטי.
הנתיב החדש חושף לראשונה תושבים מסויימים לרעש מטוסים אבל מי שגר 3 ק"מ משדה בינלאומי לא יכול לדרוש 0 רעש. הנתיב החדש חיוני ביותר גם מבחינה בטיחותית (יוצר הפרדה מוחלטת בין ממריאים לנוחתים) לאור הגידול בתנועת המטוסים כבר היום והצפי לעתיד וגם לפיזור הרעש מסביב לנתב"ג (לדעתי, אגב, מגבלה של עד 40% מהנחיתות על מסלול 21 היא נמוכה אבל זה, כנראה, נובע ממגבלות תמ"א 4/2 שקובע כי מסלול 12 הוא מסלול הנחיתות הראשי בנתב"ג).
רשות התעופה האזרחית (רת"א) פירסמה, סוף כל סוף, את נתיב הנחיתה החדש על מסלול 21 המחודש.
מאחר וזה לא פורום תעופה אני אתמקד כאן בנתיב החדש מבחינה סביבתית.
בתמונה המצורפת ניתן לראות את הנתיב בחלק הקרקעי שלו (באופן רשמי הנתיב מתחיל מעל הים כ-85 ק"מ צפונית מערבית לנתב"ג).
רת"א פירסמה גישה אחת בלבד למסלול (גישת ILS) למרות שבעבר דיווחה בכנסת כי היא עובדת על גישה נוספת בה יבוצע ירוט מאוחר יחסית של ציר המסלול וכך שהנתיב יעבור מעל פחות ישובים (בדגש מעל ראש העין).
בנתיב החדש המטוסים יחצו את קו החוף בין יקום וגעש בגובה שבין 5000 ל-8000 רגל תוך כדי ירידה לגובה 3500 רגל.
הנתיב עובר צפונית לישובים חרוצים, בני ציון, בצרה, שדה ורבורג, ניר אליהו וקלקיליה (מאוד מפתיע מבחינתי) ודרומית לחרות, משמרת וטירה.
הנתיב עובר בדיוק מעל רמת הכובש שם, פחות או יותר, המטוסים צריכים להגיע לגובה 3500 רגל.
לאחר מעבר קלקיליה הנתיב פונה דרומה (המשך הנמכה לגובה 2600 רגל) ומעל ח'ירבת ראס עטיה (באזור חבלה) המטוסים יירטו את ציר המסלול והנתיב ימשיך מעל נירית, כפר ברא, הפאתים המערביים של כפר קאסם, ראש העין, עינת ובין שאר הישובים בדרך למסלול 21.
מניתוח הנתיב (אופקי ואנכי) ניתן לראות כי בערים הגדולות כמו נתניה, כפר סבא ורעננה לא ישמעו את המטוסים כלל (חוץ, אולי, מנקודות בודדות וגם אז בתנאי שיהיה שקט מוחלט בסביבה). כפר סבא (בעיקר החלק הצפון מזרחי שהכי קרוב לנתיב) מרוויחה ממעבר הנתיב צפונית לקלקיליה ולא מערבית לו).
הישובים שנמצאים קרוב לחלקו הצפוני של הנתיב (הישובים שהזכרתי בין קו החוף לקלקיליה) ישמעו את המטוסים אבל ברמות נמוכות. המטוסים בשלב זה יהיו גבוהים יחסית, בתהליך הנמכה (מנועים בסרק) ועדיין בתצורה נקייה פחות או יותר (כני נסע [גלגלים] למעלה ומדפים בשלבים ראשונים בלבד של הנמכה) מה שאומר שהמטוס עדיין מייצר גרר נמוך יחסית מה שדורש פחות כח מנוע (= פחות רעש).
לאחר ירוט ציר המסלול ותחילת ההנמכה בגישה הסופית רמות הרעש יעלו בהדרגה.
רמות הרעש מעל ראש העין יהיו דומות לרמות בדרום מערב תל אביב (כאשר נוחתים על מסלול 12) כמו שכונת פלורנטין.
רמות הרעש מעל קיבוץ עינת יהיו דומות לרמות הראש מעל שכונת התיקווה (כאן באמת מתחילה בעית הרעש) ודרומית לכביש 471 (נחלים, מזור, רינתיה, נופך, בארות יצחק, מזרח יהוד ובני עטרות) הרמות כבר יהיו גבוהות.
לסיכום: למרות מסע הפחדה לא קטן של רשויות רבות בשרון (בדגש הערים הגדולות) רמות הרעש בשרון יהיו נמוכות יחסית לתושבים מעטים ולא קיימות כלל לתושבים רבים. כצפוי, הרמות הגבוהות יהיו בשלבים הסופיים אבל לכמות קטנה, יחסית, של תושבים. לתושבים אלו יהיה צורך להקים מיגון אקוסטי.
הנתיב החדש חושף לראשונה תושבים מסויימים לרעש מטוסים אבל מי שגר 3 ק"מ משדה בינלאומי לא יכול לדרוש 0 רעש. הנתיב החדש חיוני ביותר גם מבחינה בטיחותית (יוצר הפרדה מוחלטת בין ממריאים לנוחתים) לאור הגידול בתנועת המטוסים כבר היום והצפי לעתיד וגם לפיזור הרעש מסביב לנתב"ג (לדעתי, אגב, מגבלה של עד 40% מהנחיתות על מסלול 21 היא נמוכה אבל זה, כנראה, נובע ממגבלות תמ"א 4/2 שקובע כי מסלול 12 הוא מסלול הנחיתות הראשי בנתב"ג).