פורסם נתיב הנחיתה החדש בנתב"ג - ניתוח רעשים

XrayCharlie

New member
פורסם נתיב הנחיתה החדש בנתב"ג - ניתוח רעשים

רשות התעופה האזרחית (רת"א) פירסמה, סוף כל סוף, את נתיב הנחיתה החדש על מסלול 21 המחודש.
מאחר וזה לא פורום תעופה אני אתמקד כאן בנתיב החדש מבחינה סביבתית.
בתמונה המצורפת ניתן לראות את הנתיב בחלק הקרקעי שלו (באופן רשמי הנתיב מתחיל מעל הים כ-85 ק"מ צפונית מערבית לנתב"ג).

רת"א פירסמה גישה אחת בלבד למסלול (גישת ILS) למרות שבעבר דיווחה בכנסת כי היא עובדת על גישה נוספת בה יבוצע ירוט מאוחר יחסית של ציר המסלול וכך שהנתיב יעבור מעל פחות ישובים (בדגש מעל ראש העין).

בנתיב החדש המטוסים יחצו את קו החוף בין יקום וגעש בגובה שבין 5000 ל-8000 רגל תוך כדי ירידה לגובה 3500 רגל.
הנתיב עובר צפונית לישובים חרוצים, בני ציון, בצרה, שדה ורבורג, ניר אליהו וקלקיליה (מאוד מפתיע מבחינתי) ודרומית לחרות, משמרת וטירה.
הנתיב עובר בדיוק מעל רמת הכובש שם, פחות או יותר, המטוסים צריכים להגיע לגובה 3500 רגל.

לאחר מעבר קלקיליה הנתיב פונה דרומה (המשך הנמכה לגובה 2600 רגל) ומעל ח'ירבת ראס עטיה (באזור חבלה) המטוסים יירטו את ציר המסלול והנתיב ימשיך מעל נירית, כפר ברא, הפאתים המערביים של כפר קאסם, ראש העין, עינת ובין שאר הישובים בדרך למסלול 21.

מניתוח הנתיב (אופקי ואנכי) ניתן לראות כי בערים הגדולות כמו נתניה, כפר סבא ורעננה לא ישמעו את המטוסים כלל (חוץ, אולי, מנקודות בודדות וגם אז בתנאי שיהיה שקט מוחלט בסביבה). כפר סבא (בעיקר החלק הצפון מזרחי שהכי קרוב לנתיב) מרוויחה ממעבר הנתיב צפונית לקלקיליה ולא מערבית לו).
הישובים שנמצאים קרוב לחלקו הצפוני של הנתיב (הישובים שהזכרתי בין קו החוף לקלקיליה) ישמעו את המטוסים אבל ברמות נמוכות. המטוסים בשלב זה יהיו גבוהים יחסית, בתהליך הנמכה (מנועים בסרק) ועדיין בתצורה נקייה פחות או יותר (כני נסע [גלגלים] למעלה ומדפים בשלבים ראשונים בלבד של הנמכה) מה שאומר שהמטוס עדיין מייצר גרר נמוך יחסית מה שדורש פחות כח מנוע (= פחות רעש).

לאחר ירוט ציר המסלול ותחילת ההנמכה בגישה הסופית רמות הרעש יעלו בהדרגה.
רמות הרעש מעל ראש העין יהיו דומות לרמות בדרום מערב תל אביב (כאשר נוחתים על מסלול 12) כמו שכונת פלורנטין.
רמות הרעש מעל קיבוץ עינת יהיו דומות לרמות הראש מעל שכונת התיקווה (כאן באמת מתחילה בעית הרעש) ודרומית לכביש 471 (נחלים, מזור, רינתיה, נופך, בארות יצחק, מזרח יהוד ובני עטרות) הרמות כבר יהיו גבוהות.

לסיכום: למרות מסע הפחדה לא קטן של רשויות רבות בשרון (בדגש הערים הגדולות) רמות הרעש בשרון יהיו נמוכות יחסית לתושבים מעטים ולא קיימות כלל לתושבים רבים. כצפוי, הרמות הגבוהות יהיו בשלבים הסופיים אבל לכמות קטנה, יחסית, של תושבים. לתושבים אלו יהיה צורך להקים מיגון אקוסטי.

הנתיב החדש חושף לראשונה תושבים מסויימים לרעש מטוסים אבל מי שגר 3 ק"מ משדה בינלאומי לא יכול לדרוש 0 רעש. הנתיב החדש חיוני ביותר גם מבחינה בטיחותית (יוצר הפרדה מוחלטת בין ממריאים לנוחתים) לאור הגידול בתנועת המטוסים כבר היום והצפי לעתיד וגם לפיזור הרעש מסביב לנתב"ג (לדעתי, אגב, מגבלה של עד 40% מהנחיתות על מסלול 21 היא נמוכה אבל זה, כנראה, נובע ממגבלות תמ"א 4/2 שקובע כי מסלול 12 הוא מסלול הנחיתות הראשי בנתב"ג).
 

droriko

New member
ומנין לך

שבעקבות מה שאתה קורא לו "מסע הפחדה" הרשות החליטה להסיט את המטוסים מהעיר הגדולות?
 

XrayCharlie

New member
א. איפה כתבתי שהרשות הסיטה את הנתיב

מהערים הגדולות בעקבות מסע ההפחדה (בלי מרכאות - היה וישנו כזה, להתראות בכנסת בשבוע הבא ובבית המשפט בחודש הבא)?
ב. מאיפה אתה יודע שזה לא כך?

בזמנו, כאשר הכל היה תאורטי, חשבתי שחציית קו החוף והטיסה מזרחה יהיו בדיוק כפי שזה הולך להיות בפועל אבל הפנייה דרומה תהייה לפני קלקיליה (למה לעבור את הקו הירוק ולהצמד לקלקיליה גם מצפון וגם ממזרח?) והנתיב יעבור בינה לבין כ"ס. אם הגישה הסופית הייתה מתחילה מגובה 2000 רגל זה היה עובד. בפועל הגישה הסופית מתחילה בגובה 2600 רגל מה שמחייב לעקוף את קלקיליה (דבר שנראה לי קצת מסוכן) ולהתרחק מכ"ס.
מאיפה אתה יודע שזה לא נעשה כך עקב לחץ מצידה של כ"ס?
אני לא יודע שכן, אבל מאיפה אתה יודע שלא?
 

droriko

New member
סליחה

התכוונתי "שבעקבות מה שאתה קורא לו "מסע הפחדה" הרשות לא החליטה להסיט את המטוסים מהעיר הגדולות?"

בעצם אני לא צריך להתנצל אלא הנהלת תפוז שמעדיפה להיתקע בשנת 2000 וזה האתר היחיד שלא עושים בו עריכה. אז בגלל מילה אחת מזורגגת כל המשמעות של ההודעה שלי משתנה
 

XrayCharlie

New member
יופי


תראה, בזמנו רת"א אמרה כי היא עובדת "בשיתוף פעולה" עם רשויות שונות מתחת לנתיב החדש כך שאולי הייתה להם מילה או שתיים.
לרת"א היה קצת מרחב תמרון, בעיקר בקטע הטיסה מזרחה, אבל מאחר ואני לא מאמין שבשום שלב מישהו ברת"א תכנן לחצות את קו החוף מעל מרכז נתניה או לטוס מעל מרכז רעננה וכ"ס (אל תשכח שהיה צריך לקחת בחשבון ולהתרחק משדה התעופה בהרצליה), השינויים שהם יכלו לדרוש היו מהותיים.
 
שמה בדיוק חסר כביש רוחב :)

ולא יהיו בעיות פוליטיות כתוצאה ממעבר מעל קלקיליה?
 

stratomaximus

New member
למה שיהיו בעיות פוליטיות?

מטוסים ירדניים לא עוברים מעל הרשות הפלסטינית בדרכם לירדן?
טיסות בין נתב"ג לעמאן לא עוברות מעל הרשות?

אגלה לך סוד (לא באמת) - הנתיב של טיסת אל-על מתאילנד עובר מעל האוקיינוס ההודי, נכנס לים האדום בין סומליה לתימן, ממשיך מעל הים כל הדרך צפון מערבה (בין סעודיה וסודן), נכנס לישראל דרך אילת, עובר מעל כל הערבה וים המלח (חלקו באותו סטטוס כמו קלקיליה), ואז חותך צפון מערבה מעל ירושלים.
 
"בעיות" נוצרות כאשר לפוליטיקאי יש אינטרס

להאשים את הצד השני.
לא חושב שזאת בעייה אמיתית.
 
אני זוכר מפה אחרת...

שפעם פורסמה פה שבה מסלול הנחיתה עובר בין רעננה לכפר סבא. טוב לדעת שזה השתנה
 

luckydude

Active member
כבר הרבה זמן שאני כותב בפורום תעופה על זה

שהערים בשרון סתם מתבכיינים על כלום.

ראש העין זה קצת בעייה כי היא יושבת יותר גבוה מעל פני הים מאשר תל אביב למשל. עם זאת, אני בטוח שבמהרה יפרסמו נתיבי נחיתה RNAV שיעברו בין ראש העין לפתח תקווה ויקלו על המצב.

חבל שבנתיים לא מפרסמים שום הנחייות Noise Abetment לא לנחיתה על 12 וגם לא לנחיתה על 21.

מחר יהיה עוד דיון בוועדת הפנים על המצב. אתה יכול לחתום על זה שנתניה, רעננה וכ"ס יבואו להתלונן.
 

luckydude

Active member
אפשר לראות את הדפית במסמך השינויים באנגלית.

אכן בנתיים פרסמו רק את גישת ה ILS הבסיסית למסלול וזה הכל.
 

XrayCharlie

New member
אתה פרסמת את זה

לך היה שרשור בפורום שלך על כך שיצא עדכון פמ"ת.
מסיבה כל שהיא התוכן של דפי העדכון בגודל A4 שונה מהתוכן של דפי העדכון בגודל A5 (ו/או A3).

דפית ה-STAR נמצאת בקובץ של ה-A4 בעמוד 7 ודפית הגישה נמצאת בקובץ של ה-A5 בעמוד 79.

אל תשאל אותי למה יש מספר נקודות חופפות בין שתי הדפיות או איך מטוסים שמגיעים מאילת (לנק' BGN), מגיעים ל-TADOV או NIREL (אילוהים אילו שמות משונים יש לכל אורך הדרך) בשביל לבצע גישה ל-21 ללא וקטורים מהפקחים
 
למעלה